Yle: parikymppiset saikuttavat työpaikoilla enemmän kuin iäkkäät
Alle 30-vuotiailla työntekijöillä oli viime vuonna keskimäärin 19 sairauspoissaolopäivää, mikä on enemmän kuin millään muulla ikäryhmällä.
Kommentit (105)
Tyttäreni on 22 ja sai jo neljäntenä vuonna peräkkäin apteekkarilta useamman kuukauden ajan kesätöitä hyllyttäjänä, kassaneitinä ja juoksevien asioiden hoitajana. Syy: sairaspäiviä 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En palkkaa yhtäkään alle 50v töihin koska nuoremmilla käsitys et flunssasta jäädään pois tai jos lapsi kipeä. Lapselle hommataan hoitjaa jos se sairastuu, sitä varten on se vanhemman mahdollisuus olla pois, hoitajan järkkäämiseksi!
Ei kaikilla yksinkertaisesti ole muita hoitajia.
No, ei tuon lapsettoman kommentista kannata välittää. Jokaisella vanhemmalla on lain mukaan oikeus hoitaa sairasta lasta kotona. Ja kaikki perheelliset tajuaa sen, vaikka omat lapset olisivat isojakin, että näin se vain menee. Lapset on hoidettava. Jos joku ei tajuu, niin ei tajua. Maailmassa on paljon yksinkertaisia ihmisiä, eikä ne mitään tajua vaikka kuinka selittäisit. Ei meillä vanhukset sairasta lasta edes suostu tulla hoitamaan, enkä itse heiltä sitä odotakaan, kun monesti se pikkunuha on heille sairaalareissu.
Vierailija kirjoitti:
Senkuin saikutatte, niin mä kerään överitunnit pois kuleksimasta. Mukavaa kun on aina pari tonnia takataskussa että voi ostaa jotain kivaa kun huvittaa.
Mulla on pari tonnia takataskussa ilman överituntejakin.
Minä sairastelin paljon 30-40v, syynä pienet lapset jotka ensin itse sairastettuaan joka räkiksen tartutti muutkin perheenjäsenet. Tähän myös kahden raskauden vaivat jne, toisesta meni mm liikuntakyky (liitoskivut) pariksi kuukaudeksi.
Nykyään +40v sairastan yhden pikkuflunssan vuodessa. Mikä omalla työpaikalla huomattavaa, on nämä iäkkäämmät joille on sorvattu kevyempi työnkuva. Lopputuloksena nuoremmille on tumpattu fyysisesti kuormittavat hommat ja pelkästään tämän vuoden puolella on pamahdellut selkiä, polvia, ranteita jne. Tarvitsisimme terveitä ja fyysisesti kykeneviä työkavereita, sillä tämän hetkinen työnkuormitus on aika kova nuoremmilla - koska vuorossa on liikaa näitä ”en saa nostaa, kyykistellä enkä kantaa”-ihmisiä. Kiva tapa saada työkyvyttömäksi nyt nuoremmatkin sitten.
Iäkkäät?
Iäkäs on joki 75v ja siitä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni on 22 ja sai jo neljäntenä vuonna peräkkäin apteekkarilta useamman kuukauden ajan kesätöitä hyllyttäjänä, kassaneitinä ja juoksevien asioiden hoitajana. Syy: sairaspäiviä 0.
Kyllä yrittäjä arvostaa alaisensa luotettavuutta ilmestyä paikalle. Nuorten kanssa on aina riski eikä haluta palkata sikaa säkissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketään kiinnostaisi sun tyttös? Nuoret yleisemmin saikuttaa uutisen mukaan enemmän kuin vanhemmat työntekijät joten sun tyttäresi työmoraali ei nyt oikein tuo tähän keskusteluun mitään.
Vanhemmilla on monesti etätyömahdollisuus, joka vähentää sairaspoissaoloa huomattavasti. Tämähän nähtiin vuosina 2021 ja 2022.
Kun alettiin taas suosia hybridityötä, saadaan myös flunssat leviämäön hybridisti. Monesti avotoimistot ja yhteiskäyttöiset näppikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketään kiinnostaisi sun tyttös? Nuoret yleisemmin saikuttaa uutisen mukaan enemmän kuin vanhemmat työntekijät joten sun tyttäresi työmoraali ei nyt oikein tuo tähän keskusteluun mitään.
Minua kiinnostaa.
Eri
Nämä vanhemmat työntekijät tosiaan eivät saikuta vaan tulevat toimistollekin rykimään ja tartuttamaan kaikki muutkin. Osa selkeästi sen verran pahassa flunssassa, että olisivat kyllä levon tarpeessa. Sitten heittäydytään marttyyriksi kuinka ollaan oltu kipeänäkin töissä. Sitten onkin puoli tiimiä saikulla kun Marjatta ei malttanut toipua kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eräs parikymppinen työntekijä pyysi usein maanantaisin saikkua, koska ei ollut saanut nukuttua kunnolla. Kumma juttu, että unettomuus vaivasi aina maanantaisin. Minua myös, koska nukuin sunnuntaisin pitkään joten ihan oletettavaa, että nukahtaminen yöllä sitten venyy, mutta eipä tullut mieleen sen takia saikkua soitella.
Mä olen jäänyt saikulle muutaman kerran maanantaina, kun en ole nukkunut silmäystäkään. En lähde enää koskaan ajamaan 50 km autolla edestakaisin, kun kerran torkahdin rattiin paluumatkalla. Menomatkan vielä jotenkin sinnittelee, mutta työpäivän jälkeen ei enää pysy tolpillaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tiedetty aina. Paras duunari on lapseton 40-50 vuotias.
Jolla ei ole elämää.
Minulla on joka vuosi 60 sairaspäivää.
Tarhantäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa.
Eri
T Markku 56
Vierailija kirjoitti:
Miksi en olisi sairaslomalla paljon, kun siitä saa täyden palkan? En minä välitä miten työnantajallani menee.
En minäkään työnantajista välitä, mutta kun en edes saa töitä :(
Töissä nuoret puhuu kovaan ääneen, jos ei saa vapaata menonsa vuoksi, näin kesällä festarit. Niin hakevat sitten saikkua…..
Vierailija kirjoitti:
Minulla on joka vuosi 60 sairaspäivää.
Tarhantäti
Tarhalla nyt tarttuu kaikki kupat.
Vierailija kirjoitti:
Töissä nuoret puhuu kovaan ääneen, jos ei saa vapaata menonsa vuoksi, näin kesällä festarit. Niin hakevat sitten saikkua…..
Hyvä että arvostavat itseään ja omaa aikaansa eivätkä anna marjamoguleiden sun muiden riistäjäjätskikojuyrittäjien käyttää itseään hyväksi. Terve piirre nuoressa ihmisessä sanon minä.
Meillä eräs parikymppinen työntekijä pyysi usein maanantaisin saikkua, koska ei ollut saanut nukuttua kunnolla. Kumma juttu, että unettomuus vaivasi aina maanantaisin. Minua myös, koska nukuin sunnuntaisin pitkään joten ihan oletettavaa, että nukahtaminen yöllä sitten venyy, mutta eipä tullut mieleen sen takia saikkua soitella.