Kaveri suuttui kun en päässyt polttareihin. Jättäisittekö häät väliin?
Oli tarkoitus mennä, mutta kulut karkasi niin käsistä että oli pakko ilmoittaa etten voi osallistua. Morsian veti tästä herneen nenään eikä ymmärrä että opiskelijana talous on tiukoilla enkä voi sille yhtään mitään. Ei ole leppynyt ja on julkaissut someen pari postausta missä kiittelee niitä ystäviä jotka oikeasti välittävät hänestä jne. Mietin jo pitäisikö perua häihin osallistuminenkin. Miten te tekisitte?
Kommentit (115)
Mikäli hääjuhlaan on ilmoittanut tulevansa, on tarjoilut tilattu ja laskutus tehdään ilmoittatuneiden lukumäärän mukaan, tulivat tai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Ei ystäviä joka oksalla kasva. Jos hän on hyvä ja oikea ystäväsi niin pyydä anteeksi, kerro että olisit halunnut tulla muttet kerta kaikkiaan pystynyt rahan vuoksi, kysy että toivottavasti olet kuitenkin tervetullut häihin. Ja on sinussa vikaa vaikka syy onkin ymmärrettävä. Olisit voinut tehdä budjettisi selväksi polttareiden suunnitteluporukalle, eikä vaan hiljaa mukailla ja sitten jäädä yhtäkkiä pois.
Jos jätät menemättä häihin ettekä yritä selvittää asiaa, niin varmaan se ystävyys jää sitten siihen. Toki joskus niinkin käy. Mutta ne elämästä jollain tapaa rumasti pudonneet ihmiset jää pitkäksi aikaa mieleen, myöhemmin voi kaduttaa.
Ei tuo kovin hyvältä ystävältä vaikuta.
Pahoittelisin vielä kerran pois jäämistäni ja hieman sysäisin vastuuta myös polttarien järkkääjille, jotka eivät mahdollistaneet portaittaista osallistumista niin että olisit ollu edes siihen asti kuin rahasi olivat alun, yhdessä sovitun budjetin mukaan riittäneet esim. käynyt syömässä kaikkien kanssa ja sitten lähtenyt pois.
Sinä et ole yksin vastuussa pois jäämisestäsi ja melkoisia torveloita ne järjestäjätkin, jos budjetti kasvaa mitä enemmän joku keksii "kivoja juttuja".
Ja koska olet ilmoittanut ottavasi osaa häihin menet tietenkin sinne. Kaverisi on hermona kaikesta, niin suuttuminenkin on sitten sen mukaista.
Mitä kaikkea noihin polttareihin sisältyi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoitko suoraan budjettisi ennen polttareita? Jos ystävällesi olisi ollut tärkeää osallistumisesi, hän olisi voinut osallistua kuluihisi.
Kerroin kaasoille maksimibudjetin heti kun polttareita alettiin suunnitella. Alkuun näytti siltä että kulut pysyy hallinnassa ja lupasin osallistua, mutta sitten alkoi tulla vaan lisää kaikkea ja jouduin lopulta ilmoittamaan etten pystykään.
ap
Teit kurjan tempun perumalla viimetinkaan. Olisit pysynyt budjetissasi ja ilmoittanut, että muut saavat jakaa loput kulut, koska tilanteesi on nyt opiskelijana tämä.
Jos aapee on ilmoittanut maksimibudetin, eikä suunnittelijaporukka siinä pysynyt, niin heillä vastuu.
Ja viimeistään siinä, kun aapee on morsiammelle ilmoittanut peruuntumisen syyn, olisi morsiamen hyvänä ystävänä pitänyt ilmoittaa muille, että maksavat yhdessä ylimenevän summan. Noloa aapeen olisi sitä ollut kysyä.
Kaikilla on oikeus perua osallistumisensa, jos kerta rahat eivät riitä.
Joillakin ilmeisesti vaikea tätä tajuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoitko suoraan budjettisi ennen polttareita? Jos ystävällesi olisi ollut tärkeää osallistumisesi, hän olisi voinut osallistua kuluihisi.
Kerroin kaasoille maksimibudjetin heti kun polttareita alettiin suunnitella. Alkuun näytti siltä että kulut pysyy hallinnassa ja lupasin osallistua, mutta sitten alkoi tulla vaan lisää kaikkea ja jouduin lopulta ilmoittamaan etten pystykään.
ap
Se, joka järjestää polttarit, niin tässä tapauksessa se on kaaso tai kaasot. Nämä sitten maksavat siitä aiheutuvat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Teit kurjan tempun perumalla viimetinkaan. Olisit pysynyt budjetissasi ja ilmoittanut, että muut saavat jakaa loput kulut, koska tilanteesi on nyt opiskelijana tämä.
Tuskin he olisivat maksaneet kun muutenkaan ei noudatettu sovittua budjettia.
ap
Olisit ilmoittanut että osallistut mielellään ja tämän enempää ei ole käytettävissä. Miksi et vain ilmoittanut pidättyväsi budjetissasi, kun kuulit sen alkavan paisua ja ehdottanut kulujen karsimista, jos kaasot eivät aio itse maksaa erotusta?. Elämässä pitää osata jämäkkä. Ap:n tilanteessa koittaisin selvittää vielä asian ystävän kanssa ennen häitä.
Tai siis, että osallistut mielelläSI.
Mä olin just polttareissa jotka maksoi reilu 200e/hlö. Brunssi, aktiviteetti ja illallinen. Porukka kuihtui kasaan jo alun perin pienestä porukasta ja lopulta yksi jonka kanssa oli sovittu että osallistuu vain illalliseen budjettinsa takia, jätti tulematta kokonaan (ilmoitti just ennen ku piti tulla) ja ei sitten myöskään maksanut mitään mistään. Hinta olisi ollut vähemmän per henkilö jos meitä olisi ollut useampi maksamassa morsiamen kuluja. Ja toki mun mielestä morsian ois voinut tarjoutua maksamaan ravintolassa esim kuoharipullon tms kun tiesi että meitä on vain kaksi henkilöä maksamassa koko lystiä. Mä syön seuraavan kuukauden kaurapuuroa kun tuli myös yksi toinen yllättävä kulu samalle kuukaudelle. On varmaan viimeinen kerta kun osallistun kenenkään polttareihin, on kyllä niin vaikeaa säätöä ja kulut vaan nousee. Eikä sekään ois reilua että kaaso joutuu maksamaan enemmän koska joku päättää ettei maksakaan mitään...
Kyllä ihmettelen ap:n kaveria, jos kaveruus tän myötä tulee oleen katkolla. Rahatilanne on monella todella tiukka ja en niitä vähäisimpiäkään rahojani laittais kaverin polttareihin, kun vielä olis häälahjakin maksettavana. Jätin joskus kaverin polttarit väliin, kun olis pitänyt lähtee niitä viettään Tallinnaan 🤦
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään fiksumpaa on että hääpari kustantaa molempien polttarit tai sitten pidetään budjetti pienenä luokkaa 100 e/osallistuja.
Jos sata euroa on pikkurahaa, miten paljon opiskelijan odotettiin pystyvän maksamaan? Juhlittavan pitäisi maksaa ainakin tuota isommat kulut itse.
Olen joskus seurannut parikymppisten polttarimenoa. Hotellin poreallas ja skumppa näytti olevan tärkeintä. Koko kylpylässä ei käyty muualla. Sitten ohjelmassa oli varmaan seuraava kohta.
Ihmiset kasvaa ulos teini-ihmissuhteista. Todelliset ystävyydet kestää 60-vuotisjuhliin ja siitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin just polttareissa jotka maksoi reilu 200e/hlö. Brunssi, aktiviteetti ja illallinen. Porukka kuihtui kasaan jo alun perin pienestä porukasta ja lopulta yksi jonka kanssa oli sovittu että osallistuu vain illalliseen budjettinsa takia, jätti tulematta kokonaan (ilmoitti just ennen ku piti tulla) ja ei sitten myöskään maksanut mitään mistään. Hinta olisi ollut vähemmän per henkilö jos meitä olisi ollut useampi maksamassa morsiamen kuluja. Ja toki mun mielestä morsian ois voinut tarjoutua maksamaan ravintolassa esim kuoharipullon tms kun tiesi että meitä on vain kaksi henkilöä maksamassa koko lystiä. Mä syön seuraavan kuukauden kaurapuuroa kun tuli myös yksi toinen yllättävä kulu samalle kuukaudelle. On varmaan viimeinen kerta kun osallistun kenenkään polttareihin, on kyllä niin vaikeaa säätöä ja kulut vaan nousee. Eikä sekään ois reilua että kaaso joutuu maksamaan enemmän koska joku päättää ettei maksakaan mitään...
Jos talous polttareista romahtaa, niin josko siirryttäisiin kokonaan ilman polttareita suoraan häihin.
Itse taas kelpasin kyllä maksajaksi ja kyllä myös osallistujaksi polttareihin mutta häihin ei kiinä tullut kutsua
Luulin, että polttarit on yleensä niin lähellä häitä, että kutsu on jo ehtinyt tulla (jos on tullakseen).
Olisi kiva tietää millä mittakaavalla "kulut karkasivat käsistä".
Olen itse ollut järjestämässä useampia polttareita, ja osallistunut myös vieraana kaksiin. Osa ihmisistä vinkuu liian korkeasta hinnasta, vaikka puhuttaisiin jostain 50 eurosta per lärvi ja ajankohta olisi tiedossa kuukausia etukäteen. Sanokaa mitä sanotte, mutta en usko sekuntiakaan että tavallinen työssäkäyvä, tai vaikka sitten opiskelija, ei pysty säästämään viittä kymppiä seitsemässä kuukaudessa. Olin itsekin noina aikoina opiskelija.
Nousivatko kulut siis 30 eurosta viiteen kymppiin, vai satasesta kahteen ja puoleen sataan? Jos ensimmäinen, suuttuisin morsiamena itsekin. Jos toinen, on muiden pakko ymmärtää että raha on tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas trollaaja teki avauksen kun edellinen ammuttiin alas.
Ihan käypänen tarina ja helposti tottakin.
Mikä sua vaivaa kun näet trolleja joka paikassa, pelkäät olemattomia.
ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli vihkiminen tapahtuu kirkossa, osallistuisin siihen mutta hääjuhlan jättäisin väliin.
Mikä logiikka tässä?
Vierailija kirjoitti:
Itse taas kelpasin kyllä maksajaksi ja kyllä myös osallistujaksi polttareihin mutta häihin ei kiinä tullut kutsua, enkä vielä tänä päivänäkään tiedä miksi ei. - Ikävintä kuitenkin oli se, että sain tai oikeammin jouduin vastailemaan uteliaisiin kysymyksiin, että miksi boikotoin? Tai miksi en vain osallistunut Xx:n ja Yy.n häihin... Melkein yhtä ikävää oli se, että jos olisin tiennyt, että en tule saamaan häihin kutsua oli se, että noihin polttareihin osallistuminen oli tuon aikaiseen opiskelijabudjettiini verraten kallis tapahtuma.
Minä taas kelpasin häihin, mutta en polttareihin. Syytä ei kerrottu. Ikäväksi tämän teki se, että jouduin kuukausia kuuntelemaan tutuilta polttarisuunnitelmia ja hehkutuksia, vaikka tiesivät ettei minua oltu kutsuttu. Häät tuo selvästi joistain ihmisistä ne huonot puolet esiin ja tekee jotenkin tavallista itsekkäämmäksi ja suorastaan ilkeäksi. Jokainen kutsukoon kenet haluaa, mutta voisi nuo lapselliset pelit jättää väliin. Yhtä toistakin häihin kutsuttua morsian näpäytti. En tiedä, että tekeekö tätä (bridezilla) pelkästään naiset vai onko miehillä tästä ilmiöstä joku oma versionsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas kelpasin kyllä maksajaksi ja kyllä myös osallistujaksi polttareihin mutta häihin ei kiinä tullut kutsua, enkä vielä tänä päivänäkään tiedä miksi ei. - Ikävintä kuitenkin oli se, että sain tai oikeammin jouduin vastailemaan uteliaisiin kysymyksiin, että miksi boikotoin? Tai miksi en vain osallistunut Xx:n ja Yy.n häihin... Melkein yhtä ikävää oli se, että jos olisin tiennyt, että en tule saamaan häihin kutsua oli se, että noihin polttareihin osallistuminen oli tuon aikaiseen opiskelijabudjettiini verraten kallis tapahtuma.
Minä taas kelpasin häihin, mutta en polttareihin. Syytä ei kerrottu. Ikäväksi tämän teki se, että jouduin kuukausia kuuntelemaan tutuilta polttarisuunnitelmia ja hehkutuksia, vaikka tiesivät ettei minua oltu kutsuttu. Häät tuo selvästi joistain ihmisistä ne huonot puolet esiin ja tekee jotenkin tavallista itsekkäämmäksi ja suorastaan ilkeäksi. Jokainen kutsukoon kenet haluaa, mutta voisi nuo lapselliset pelit jättää väliin. Yhtä toistakin häihin kutsuttua morsian näpäytti. En tiedä, että tekeekö tätä (bridezilla) pelkästään naiset vai onko miehillä tästä ilmiöstä joku oma versionsa?
Ei kaikkien häävieraiden ole tarkoitus osallistua polttareihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien häävieraiden ole tarkoitus osallistua polttareihin.
Jep, vain lähimmät. Toki jos morsiamella ei ole kavereita niin sitten haalitaan sinne tätiä, sulhasen sukulaisia jne vaan siksi että saadaan ne polttarit. Sit siellä on tosi kiusallista olla kun vaan muutama tulee paikalle. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen opiskelukaveri oli menossa naimisiin ja tämän tuleva puoliso oli suuttunut jostain. Ei tänäkään päivänä tiedetä mistä. Kutsu tuli lopulta, mutta paljon myöhemmin kuin muille saman ystäväporukan jäsenille. Aiheutti hieman ihmetystä ja närää myös muissa kutsutuissa.
Mihinkään kutsuun ei ole pakko vastata kyllä.