Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri suuttui kun en päässyt polttareihin. Jättäisittekö häät väliin?

Vierailija
14.06.2026 |

Oli tarkoitus mennä, mutta kulut karkasi niin käsistä että oli pakko ilmoittaa etten voi osallistua. Morsian veti tästä herneen nenään eikä ymmärrä että opiskelijana talous on tiukoilla enkä voi sille yhtään mitään. Ei ole leppynyt ja on julkaissut someen pari postausta missä kiittelee niitä ystäviä jotka oikeasti välittävät hänestä jne. Mietin jo pitäisikö perua häihin osallistuminenkin. Miten te tekisitte?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli vihkiminen tapahtuu kirkossa, osallistuisin siihen mutta hääjuhlan jättäisin väliin. 

Mikä logiikka tässä?

Semmoinen logiikka, että lopahtamassahan tuo ystävyys näyttäisi olevan.

Osallistuu kuitenkin, kun on kerran kutsuttu.

Mikä ihmeen järki mennä sinne kirkkoon, jos ystävyys on siinä pisteessä ettei halua osallistua toisen häihin?

Vaikea tilanne.

Hänethän on ilmeisesti kuitenkin kutsuttu. Nyt morsian on sitten näreissään hänelle. Suhdetta ei ole kuitenkaan vielä katkaistu. Vihkimisen jälkeen voisi kysyttäessä sanoa, että tuli "huono olo". Itselleni kyllä tulisikin. Olen sen verran herkkätunteinen, etten pystyisi enää menemään tilaisuuteen, jossa jotkut katsoisivat olemassaoloani vinoon.

Ap tietenkin tekee miten parhaaksi näkee.

Itse en osaa sanoa, menisinkö kirkkoonkaan tuossa tilanteessa. Hääjuhlaan en pystyisi menemään. Omalla kohdallani tuo ystävyys olisi taputeltu, jos minulle suututtaisiin siksi, että olisin liian köyhä ko. seurapiiriin.

On aika mulkku temppu jättää menemättä ilman että kertoo asiasta. Jokaisesta vieraasta tulee hääparille kuluja erikseen.

Täähän se. Mun polttareissa jengi alkoi riitelemään keskenään ja jakautui lopulta niin että osa jätti tulematta häihin. Ilmoittivat samana aamuna olevansa vatsataudissa (ja samalta päivältä tuli kyllä muiden menojen päivitykset someen). Ilo maksella heidänkin ruokiaan cateringille. Ei olla kyllä oltu kavereita näiden kanssa enää tän tempun jälkeen.

Eikä ihme.

Sanoisin, että ap:n tilanteessa tuollaiset pari tuntia ennen tehtävät oharit ovat viimeinen niitti jo nyt kärsineelle ystävyyssuhteelle.

Vierailija
82/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on polttareita järkkäävän ryhmän vastuulla selvittää mikä on hintataso, mitä osallistujat ovat valmiita maksamaan. Yhden kaverin polttarit oli sellaiset, että järkkäävä taho sanoi, että poltareihin menee noin 120-150e/osallistuja. Kaikki hyväksyivät kustannuksen. Viikkoa ennen polttareita tuli pyyntö kaikkien maksaa 140e. Kaikki maksoivat, mutta paria päivää ennen juhlia tuli viesti, että toinen erä 150e olisi hyvä maksaa ennen juhlia. Siitähän se soppa syntyi, koska mistään tällaisesta ei ollut puhetta. Muutama jätti tulematta polttareihin sen takia, vaikka olivat ekan erän maksaneet.
Itse olen suunnitellut kahdet polttarit ja aina pysynyt sovitussa budjetissa, ihan vaan tämän yhden kokemuksen myötä.

Kai osallistujat saivat rahansa takaisin? Lasketaanko tuo petokseksi, jos ainoa todisteaineisto on viestittelymuodossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli vihkiminen tapahtuu kirkossa, osallistuisin siihen mutta hääjuhlan jättäisin väliin. 

Mikä logiikka tässä?

Mikä ihmeen järki mennä sinne kirkkoon, jos ystävyys on siinä pisteessä ettei halua osallistua toisen häihin?

Vaikea tilanne.

Hänethän on ilmeisesti kuitenkin kutsuttu. Nyt morsian on sitten näreissään hänelle. Suhdetta ei ole kuitenkaan vielä katkaistu. Vihkimisen jälkeen voisi kysyttäessä sanoa, että tuli "huono olo". Itselleni kyllä tulisikin. Olen sen verran herkkätunteinen, etten pystyisi enää menemään tilaisuuteen, jossa jotkut katsoisivat olemassaoloani vinoon.

Itse en osaa sanoa, menisinkö kirkkoonkaan tuossa tilanteessa. Hääjuhlaan en pystyisi menemään. Omalla kohdallani tuo ystävyys olisi taputeltu, jos minulle suututtaisiin siksi, että olisin liian köyhä ko. seurapiiriin.

On aika mulkku temppu jättää menemättä ilman että kertoo asiasta. Jokaisesta vieraasta tulee hääparille kuluja erikseen.

Olisihan se hyvä ilmoittaa, ellei tule, koska silloin on mahdollista kutsua joku tilalle - saattaa olla noloa sinänsä saada häihin "peruutuspaikka", kun ei ole mahtunut alkuperäiselle vieraslistalle.

Olemme (vanhempien ominaisuudessa) maksaneet puolet eräistä ruokahäistä, joten tunnen tämän budjettikysymyksen.

Vierailija
84/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo kaveruus ollut tuossa. Joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy. En olisi enää missään tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa.

Harmittaa vaan jos pitkä ystävyys loppuu rahan takia.

ap

Olen tullut tässä elämässäni siihen tulokseen, että ystävyyden laatua ei voi mitata sillä, kuinka kauan se on kestänyt. Hyväkin ystävyyssuhde voi päättyä, kun elämäntilanteet eriytyvät ja ihmiset muuttuvat.

Pahinta on se, että sen jälkeen kun ihmissuhde on jo tunnetasolla päättynyt, esitetään vielä, että ollaan muka vielä ystäviä. Se pilaa vanhan, hyvän ystävyyssuhteen muiston lopullisesti.

Vierailija
85/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiikka tässä?

Vaikea tilanne.

Täähän se. Mun polttareissa jengi alkoi riitelemään keskenään ja jakautui lopulta niin että osa jätti tulematta häihin. Ilmoittivat samana aamuna olevansa vatsataudissa (ja samalta päivältä tuli kyllä muiden menojen päivitykset someen). Ilo maksella heidänkin ruokiaan cateringille. Ei olla kyllä oltu kavereita näiden kanssa enää tän tempun jälkeen.

Eikä ihme.

Sanoisin, että ap:n tilanteessa tuollaiset pari tuntia ennen tehtävät oharit ovat viimeinen niitti jo nyt kärsineelle ystävyyssuhteelle.

Sanoiko ap jossain kohtaa, miten myöhäisessä vaiheessa ilmoitti, ettei osallistu polttareihin?

Onko nuo "viime tinkaan" ja "pari tuntia ennen" ap:lta vai keskustelijoiden tulkintoja?

Vierailija
86/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on polttareita järkkäävän ryhmän vastuulla selvittää mikä on hintataso, mitä osallistujat ovat valmiita maksamaan. Yhden kaverin polttarit oli sellaiset, että järkkäävä taho sanoi, että poltareihin menee noin 120-150e/osallistuja. Kaikki hyväksyivät kustannuksen. Viikkoa ennen polttareita tuli pyyntö kaikkien maksaa 140e. Kaikki maksoivat, mutta paria päivää ennen juhlia tuli viesti, että toinen erä 150e olisi hyvä maksaa ennen juhlia. Siitähän se soppa syntyi, koska mistään tällaisesta ei ollut puhetta. Muutama jätti tulematta polttareihin sen takia, vaikka olivat ekan erän maksaneet.
Itse olen suunnitellut kahdet polttarit ja aina pysynyt sovitussa budjetissa, ihan vaan tämän yhden kokemuksen myötä.

Kai osallistujat saivat rahansa takaisin? Lasketaanko tuo petokseksi, jos ainoa todisteaineisto on viestittelymuodossa

No viestithän on siitä hyvi, että todisteet on siinä. Petoshan tuo olisi jos rahoja ei maksettaisi takaisin

Vierailija
87/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opiskelijoilla ole nykyään varaa mihinkään juhliin, jollei maksa velaksi. Kesätöitä on huonosti ja elämisen rahat maksetaan lainalla

Vierailija
88/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiikka tässä?

Vaikea tilanne.

Eikä ihme.

Sanoiko ap jossain kohtaa, miten myöhäisessä vaiheessa ilmoitti, ettei osallistu polttareihin?

Onko nuo "viime tinkaan" ja "pari tuntia ennen" ap:lta vai keskustelijoiden tulkintoja?

Minä siis kommentoin tuolle, joka neuvoi aapeetä menemään kirkkoon, mutta esittävän sitten ennen juhlia jotain huonovointisuutta ja lähtemään kotiin.

Vierailija
89/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo kaveruus ollut tuossa. Joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy. En olisi enää missään tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa.

Harmittaa vaan jos pitkä ystävyys loppuu rahan takia.

ap

Olen tullut tässä elämässäni siihen tulokseen, että ystävyyden laatua ei voi mitata sillä, kuinka kauan se on kestänyt. Hyväkin ystävyyssuhde voi päättyä, kun elämäntilanteet eriytyvät ja ihmiset muuttuvat.

Pahinta on se, että sen jälkeen kun ihmissuhde on jo tunnetasolla päättynyt, esitetään vielä, että ollaan muka vielä ystäviä. Se pilaa vanhan, hyvän ystävyyssuhteen muiston lopullisesti.

Pitkiin ihmissuhteisiin kuuluu erilaisia kausia. Välillä ollaan tekemisissä tiiviimmin, välillä harvemmin. Välillä voi olla etäisemmät välit ilman, että  suhde katkeaa. Jos pistää välit poikki tää oli nyt tässä-meiningillä, niin todennäköisesti menettää mahdollisuuden siihen, että suhde myöhemmin lähenee uudestaan. Toki ystävyys on vapaaehtoista, eikä kenelläkään ole velvollisuutta olla toisen ystävä.

Vierailija
90/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
91/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin just polttareissa jotka maksoi reilu 200e/hlö. Brunssi, aktiviteetti ja illallinen. Porukka kuihtui kasaan jo alun perin pienestä porukasta ja lopulta yksi jonka kanssa oli sovittu että osallistuu vain illalliseen budjettinsa takia, jätti tulematta kokonaan (ilmoitti just ennen ku piti tulla) ja ei sitten myöskään maksanut mitään mistään. Hinta olisi ollut vähemmän per henkilö jos meitä olisi ollut useampi maksamassa morsiamen kuluja. Ja toki mun mielestä morsian ois voinut tarjoutua maksamaan ravintolassa esim kuoharipullon tms kun tiesi että meitä on vain kaksi henkilöä maksamassa koko lystiä. Mä syön seuraavan kuukauden kaurapuuroa kun tuli myös yksi toinen yllättävä kulu samalle kuukaudelle. On varmaan viimeinen kerta kun osallistun kenenkään polttareihin, on kyllä niin vaikeaa säätöä ja kulut vaan nousee. Eikä sekään ois reilua että kaaso joutuu maksamaan enemmän koska joku päättää ettei maksakaan mitään...

Tämä on niin tyhmää. Jos menen joskus naimisiin, niin järjestän itse omat polttarini. Aika itsekästä muutenkin olettaa, että muut maksaa jotain ohjelmaa, kun kyseessä on MUN juhla. Hölmö perinne.

Vierailija
92/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin just polttareissa jotka maksoi reilu 200e/hlö. Brunssi, aktiviteetti ja illallinen. Porukka kuihtui kasaan jo alun perin pienestä porukasta ja lopulta yksi jonka kanssa oli sovittu että osallistuu vain illalliseen budjettinsa takia, jätti tulematta kokonaan (ilmoitti just ennen ku piti tulla) ja ei sitten myöskään maksanut mitään mistään. Hinta olisi ollut vähemmän per henkilö jos meitä olisi ollut useampi maksamassa morsiamen kuluja. Ja toki mun mielestä morsian ois voinut tarjoutua maksamaan ravintolassa esim kuoharipullon tms kun tiesi että meitä on vain kaksi henkilöä maksamassa koko lystiä. Mä syön seuraavan kuukauden kaurapuuroa kun tuli myös yksi toinen yllättävä kulu samalle kuukaudelle. On varmaan viimeinen kerta kun osallistun kenenkään polttareihin, on kyllä niin vaikeaa säätöä ja kulut vaan nousee. Eikä sekään ois reilua että kaaso joutuu maksamaan enemmän koska joku päättää ettei maksakaan mitään...

Tämä on niin tyhmää. Jos menen joskus naimisiin, niin järjestän itse omat polttarini. Aika itsekästä muutenkin olettaa, että muut maksaa jotain ohjelmaa, kun kyseessä on MUN juhla. Hölmö perinne.

Polttarithan ei siis varsinaisessa mielessä ole morsiamen tai sulhasen juhla, sillä he eivät niitä järjestä. Perinteisesti se on viimeinen sekoilujuhlailta kavereiden kanssa. Ystävät tavallaan varastavat kihlaparin viimeiselle ehtoolliselle. Siksi kulut maksetaan. Totta kai homma on nykyään lähtenyt aika lapasesta.

Vierailija
93/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin polttareihin, missä morsiamen sisko oli kirjoittanut paperille toimintatavat.
Ensimmäinen kohta oli: jokaiselta kerätään xxx summa rahaa.
Polttareissa sitten sisko pomotteli osallistujia ja nakitti tekemään sitä sun tätä.

Tuo summaa oli suurempi kuin päivän palkkani. Asiasta ei oltu neuvoteltu millää tavalla.
Hyvin överisti sitten hemmoteltiin morsianta.

Tästä on aikaa, mutta vieläkin suututtta ja ihmetyttää  röykeys, millä homma hoidettiin : /
Kaikkea muuta kuin hyvän mielen juhla.
(Pari on muuten eronnutkin jo aikaa sitten.)

Vierailija
94/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin polttareihin, missä morsiamen sisko oli kirjoittanut paperille toimintatavat.
Ensimmäinen kohta oli: jokaiselta kerätään xxx summa rahaa.
Polttareissa sitten sisko pomotteli osallistujia ja nakitti tekemään sitä sun tätä.

Tuo summaa oli suurempi kuin päivän palkkani. Asiasta ei oltu neuvoteltu millää tavalla.
Hyvin överisti sitten hemmoteltiin morsianta.

Tästä on aikaa, mutta vieläkin suututtta ja ihmetyttää  röykeys, millä homma hoidettiin : /
Kaikkea muuta kuin hyvän mielen juhla.
(Pari on muuten eronnutkin jo aikaa sitten.)

Pakko sanoa että en tiedä mitä tienaat päivässä, mutta itse saan päivässä palkkaa noin satasen. En ikinä olettaisi että polttarit maksaisivat sen vähempää.

Vierailija
95/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoitko suoraan budjettisi ennen polttareita? Jos ystävällesi olisi ollut tärkeää osallistumisesi, hän olisi voinut osallistua kuluihisi. 

Jos ne juhlat on niin hirveän tärkeät, niin juhlittavan pitää sitten maksaa kaikkien menot niin, että osallistujille jää jokin muodollinen kustannus ja kaikki voi osallistua. Eikö ne häät ole se tärkeä päivä?

Miksi pitää polttareita, jos ne romahduttaa osallistujien talouden ja pilaa ihmisten välit? Onko pakko olla jotakin blingblinghippoja? Menkää uhdessä saunomaan?

Nimenomaan! Itse en ole naimisissa, en tiedä menenkö ikisinkkuna koskaan edes naimisiin, mutta jos menen niin polttarit ovat simppelit. Vaikka ulkona syömässä jossain  paikassa, jossa ei tarvitse maksaa 200 euro per pää ruoasta ja juomasta. Seura on tärkeintä. Kolmikymppisetkin vietettiin ystävien kesken kotonani, syötiin kakkua ja katsottiin leffa. Oli kivaa!

Vierailija
96/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoitko suoraan budjettisi ennen polttareita? Jos ystävällesi olisi ollut tärkeää osallistumisesi, hän olisi voinut osallistua kuluihisi. 

Jos ne juhlat on niin hirveän tärkeät, niin juhlittavan pitää sitten maksaa kaikkien menot niin, että osallistujille jää jokin muodollinen kustannus ja kaikki voi osallistua. Eikö ne häät ole se tärkeä päivä?

Miksi pitää polttareita, jos ne romahduttaa osallistujien talouden ja pilaa ihmisten välit? Onko pakko olla jotakin blingblinghippoja? Menkää uhdessä saunomaan?

Nimenomaan! Itse en ole naimisissa, en tiedä menenkö ikisinkkuna koskaan edes naimisiin, mutta jos menen niin polttarit ovat simppelit. Vaikka ulkona syömässä jossain  paikassa, jossa ei tarvitse maksaa 200 euro per pää ruoasta ja juomasta. Seura on tärkeintä. Kolmikymppisetkin vietettiin ystävien kesken kotonani, syötiin kakkua ja katsottiin leffa. Oli kivaa!

Niin, sinähän et siitä päätä mitä polttareissasi tapahtuu ja kuka maksaa mitäkin.

Vierailija
97/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä oli kuulemma kivat pienet polttarit.

Kaikki olivat opiskelijoita, eikä ylimääräisiä euroja juuri kenelläkään. Keksivät itse ohjelmaa, joka ei maksanut oikeastaan mitään ja tekivät ruokaa yhdessä jonkun kotona. Hemmotteluhoidotkin osasivat tehdä itse (kasvot ja kädet kuntoon).

Ystäväni oli myös polttareissa, joissa käytiin puistossa piknikilla, saunottiin morsiamen kotona ja morsian teki tarot-tulkinnat kaikille vieraille, kun itse harrastaa tarotkortteja. Itse pitäisin samantyyliset pienet polttarit, jos olisin menossa naimisiin.

Vierailija
98/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinähän et siitä päätä mitä polttareissasi tapahtuu ja kuka maksaa mitäkin.

No onhan minulla sen verran sananvaltaa asiaan, että pystyn ohjeistamaan kaasoa, että tämän tyylistä haluan ja tällaisella budjetilla, siitä EI mennä yli ja keskitä muuta, tai perun itse polttarit.

Ja miksi en voisi itse järjestää yhteistä illanistujaista polttareiden merkeissä? Miksi sen pitää ehdottomasti olla yllätysjuttu morsiammelle? Onko tämä joku kiveen hakattu juttu, kuten se, että ei  muka olla oikeasti pariskunta, jos ollaan naimisissa mutta asutaan eri asunnoissa?

Vierailija
99/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten tämä bridezilla-prinsessa-bimbomorsiamat jotenkin mystisesti saa just ne haluamansa kalliit prinsessapolttarit eikä jotain kumikengät jalassa mustikkamaalla vanhoja suomalaisia loitsuja loilotellen-polttareita? Miksi vähään tyytyväinen morsian nyt mystisesti saisi kalliit prinsessapolttarit, joihin porukka ei pysty osallistumaan ja joista morsian ei itsekään pidä?

Jos minulla olisi niin toopeja kaasoja, että järjestäisivät sellaiset polttarit, joita en halua ja johon porukka ei pysty osallistumaan, kyseenalaistaisin ihan kokonaan, että onko ne polttarit järjestetty minua ajatellen vai kaasojen juhlapäiväksi.

Vierailija
100/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten tämä bridezilla-prinsessa-bimbomorsiamat jotenkin mystisesti saa just ne haluamansa kalliit prinsessapolttarit eikä jotain kumikengät jalassa mustikkamaalla vanhoja suomalaisia loitsuja loilotellen-polttareita? Miksi vähään tyytyväinen morsian nyt mystisesti saisi kalliit prinsessapolttarit, joihin porukka ei pysty osallistumaan ja joista morsian ei itsekään pidä?

Jos minulla olisi niin toopeja kaasoja, että järjestäisivät sellaiset polttarit, joita en halua ja johon porukka ei pysty osallistumaan, kyseenalaistaisin ihan kokonaan, että onko ne polttarit järjestetty minua ajatellen vai kaasojen juhlapäiväksi.

Hovi tuntee narsistinsa tavat. 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi