Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri suuttui kun en päässyt polttareihin. Jättäisittekö häät väliin?

Vierailija
14.06.2026 |

Oli tarkoitus mennä, mutta kulut karkasi niin käsistä että oli pakko ilmoittaa etten voi osallistua. Morsian veti tästä herneen nenään eikä ymmärrä että opiskelijana talous on tiukoilla enkä voi sille yhtään mitään. Ei ole leppynyt ja on julkaissut someen pari postausta missä kiittelee niitä ystäviä jotka oikeasti välittävät hänestä jne. Mietin jo pitäisikö perua häihin osallistuminenkin. Miten te tekisitte?

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoitko suoraan budjettisi ennen polttareita? Jos ystävällesi olisi ollut tärkeää osallistumisesi, hän olisi voinut osallistua kuluihisi. 

Kerroin kaasoille maksimibudjetin heti kun polttareita alettiin suunnitella. Alkuun näytti siltä että kulut pysyy hallinnassa ja lupasin osallistua, mutta sitten alkoi tulla vaan lisää kaikkea ja jouduin lopulta ilmoittamaan etten pystykään.

ap

Se, joka järjestää polttarit, niin tässä tapauksessa se on kaaso tai kaasot. Nämä sitten maksavat siitä aiheutuvat kulut.

Siksi en koskaan kaasoksi suostuisi.

Vierailija
62/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli vihkiminen tapahtuu kirkossa, osallistuisin siihen mutta hääjuhlan jättäisin väliin. 

Mikä logiikka tässä?

Semmoinen logiikka, että lopahtamassahan tuo ystävyys näyttäisi olevan.

Osallistuu kuitenkin, kun on kerran kutsuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on polttareita järkkäävän ryhmän vastuulla selvittää mikä on hintataso, mitä osallistujat ovat valmiita maksamaan. Yhden kaverin polttarit oli sellaiset, että järkkäävä taho sanoi, että poltareihin menee noin 120-150e/osallistuja. Kaikki hyväksyivät kustannuksen. Viikkoa ennen polttareita tuli pyyntö kaikkien maksaa 140e. Kaikki maksoivat, mutta paria päivää ennen juhlia tuli viesti, että toinen erä 150e olisi hyvä maksaa ennen juhlia. Siitähän se soppa syntyi, koska mistään tällaisesta ei ollut puhetta. Muutama jätti tulematta polttareihin sen takia, vaikka olivat ekan erän maksaneet.
Itse olen suunnitellut kahdet polttarit ja aina pysynyt sovitussa budjetissa, ihan vaan tämän yhden kokemuksen myötä.

Vierailija
64/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli vihkiminen tapahtuu kirkossa, osallistuisin siihen mutta hääjuhlan jättäisin väliin. 

Mikä logiikka tässä?

Mikä ihmeen järki mennä sinne kirkkoon, jos ystävyys on siinä pisteessä ettei halua osallistua toisen häihin?

Vierailija
65/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voit mennä häihin vaikket päässyt osallistumaan polttareihin, oli sitten syy mikä tahansa. Vie pieni lahja tai ainakin kaunis kortti ja näytä, että olet aidosti iloinen ystäväsi puolesta. Ei kaikki ole rahaa.

Olettaen, että kaveri vielä kutsuu häihin. Ei sinne kutsumatta mennä.

Ainakin minulla se kokemus, että hääkutsut ovat tulleet kauan ennen polttareita. 

Vierailija
66/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas kelpasin kyllä maksajaksi ja kyllä myös osallistujaksi polttareihin mutta häihin ei kiinä tullut kutsua, enkä vielä tänä päivänäkään tiedä miksi ei.  - Ikävintä kuitenkin oli se, että sain tai oikeammin jouduin vastailemaan uteliaisiin kysymyksiin, että miksi boikotoin? Tai miksi en vain  osallistunut Xx:n ja Yy.n häihin... Melkein yhtä ikävää oli se, että jos olisin tiennyt, että en tule saamaan häihin kutsua oli se, että noihin polttareihin osallistuminen oli tuon aikaiseen opiskelijabudjettiini verraten kallis tapahtuma.  

Minä taas kelpasin häihin, mutta en polttareihin. Syytä ei kerrottu. Ikäväksi tämän teki se, että jouduin kuukausia kuuntelemaan tutuilta polttarisuunnitelmia ja hehkutuksia, vaikka tiesivät ettei minua oltu kutsuttu. Häät tuo selvästi joistain ihmisistä ne huonot puolet esiin ja tekee jotenkin tavallista itsekkäämmäksi ja suorastaan ilkeäksi. Jokainen kutsukoon kenet haluaa, mutta voisi nuo lapselliset pelit jättää väliin. Yhtä toistakin häihin kutsuttua morsian näpäytti. En tiedä, että tekeekö tätä (bridezilla) pelkästään naiset vai onko miehillä tästä ilmiöstä joku oma versionsa? 

Ei kaikkien häävieraiden ole tarkoitus osallistua polttareihin.

Ei niin, mutta tässä tapauksessa kaikki tietyn ikäiset naiset oli kutsuttu polttareihin, niin sukulaiset kuin kaveritkin. 

Vierailija
67/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiikka tässä?

Mikä ihmeen järki mennä sinne kirkkoon, jos ystävyys on siinä pisteessä ettei halua osallistua toisen häihin?

Vaikea tilanne.

Hänethän on ilmeisesti kuitenkin kutsuttu. Nyt morsian on sitten näreissään hänelle. Suhdetta ei ole kuitenkaan vielä katkaistu. Vihkimisen jälkeen voisi kysyttäessä sanoa, että tuli "huono olo". Itselleni kyllä tulisikin. Olen sen verran herkkätunteinen, etten pystyisi enää menemään tilaisuuteen, jossa jotkut katsoisivat olemassaoloani vinoon.

Ap tietenkin tekee miten parhaaksi näkee.

Itse en osaa sanoa, menisinkö kirkkoonkaan tuossa tilanteessa. Hääjuhlaan en pystyisi menemään. Omalla kohdallani tuo ystävyys olisi taputeltu, jos minulle suututtaisiin siksi, että olisin liian köyhä ko. seurapiiriin.

Vierailija
68/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on polttareita järkkäävän ryhmän vastuulla selvittää mikä on hintataso, mitä osallistujat ovat valmiita maksamaan. Yhden kaverin polttarit oli sellaiset, että järkkäävä taho sanoi, että poltareihin menee noin 120-150e/osallistuja. Kaikki hyväksyivät kustannuksen. Viikkoa ennen polttareita tuli pyyntö kaikkien maksaa 140e. Kaikki maksoivat, mutta paria päivää ennen juhlia tuli viesti, että toinen erä 150e olisi hyvä maksaa ennen juhlia. Siitähän se soppa syntyi, koska mistään tällaisesta ei ollut puhetta. Muutama jätti tulematta polttareihin sen takia, vaikka olivat ekan erän maksaneet.
Itse olen suunnitellut kahdet polttarit ja aina pysynyt sovitussa budjetissa, ihan vaan tämän yhden kokemuksen myötä.

Tuosta tulee jo mieleen, että ehkä rahat olisi menneet johonkin muuhun kuin polttareihin. Olisin itse alkanut vaatia kuitteja ja selityksiä aika tiukkaan sävyyn.

Vierailija
69/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo kaveruus ollut tuossa. Joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy. En olisi enää missään tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa.

Harmittaa vaan jos pitkä ystävyys loppuu rahan takia.

ap

Ei se rahan taki lopu vaan ystävättäresi huonon luonteen.

Ihminen, joka kaipaa polttareita joissa muut maksavat itsensä kipeiksi morsmaikun hemmottelusta, ei ole ystävyyden arvoinen.

Ystävilleen kannattaa asetraa yhtä tiuksy kriteerir kuin puolisolle. Eli miettiä hyvin tarkkaan millainen arvomaailma ihmisellä on. 

Bridzellalla, joka tahtoo ihmeelliset polttarit ja prinsessahäät, se on kovin pinnallinen ja olematon. 

On suuri ero siinä tahtooko ihminen avioliiton vai ensisijaisesti häät... 

Vierailija
70/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mene häihin jos olet suututtanut morsiamen.  Häissä pitää olla iloinen meininki, sinne ei mennä velvollisuudesta. Eikä silloin jos on taloudellisesti tiukkaa.

Vierailija
71/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin väliin koko kaverin.

Vierailija
72/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo kaveruus ollut tuossa. Joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy. En olisi enää missään tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa.

Harmittaa vaan jos pitkä ystävyys loppuu rahan takia.

ap

Eihän se rahan takia lopu vaan siksi, kun ystäväsi on täysi kusipää ja bimbo.

Vierailija
73/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas kelpasin kyllä maksajaksi ja kyllä myös osallistujaksi polttareihin mutta häihin ei kiinä tullut kutsua, enkä vielä tänä päivänäkään tiedä miksi ei.  - Ikävintä kuitenkin oli se, että sain tai oikeammin jouduin vastailemaan uteliaisiin kysymyksiin, että miksi boikotoin? Tai miksi en vain  osallistunut Xx:n ja Yy.n häihin... Melkein yhtä ikävää oli se, että jos olisin tiennyt, että en tule saamaan häihin kutsua oli se, että noihin polttareihin osallistuminen oli tuon aikaiseen opiskelijabudjettiini verraten kallis tapahtuma.  

Minä taas kelpasin häihin, mutta en polttareihin. Syytä ei kerrottu. Ikäväksi tämän teki se, että jouduin kuukausia kuuntelemaan tutuilta polttarisuunnitelmia ja hehkutuksia, vaikka tiesivät ettei minua oltu kutsuttu. Häät tuo selvästi joistain ihmisistä ne huonot puolet esiin ja tekee jotenkin tavallista itsekkäämmäksi ja suorastaan ilkeäksi. Jokainen kutsukoon kenet haluaa, mutta voisi nuo lapselliset pelit jättää väliin. Yhtä toistakin häihin kutsuttua morsian näpäytti. En tiedä, että tekeekö tätä (bridezilla) pelkästään naiset vai onko miehillä tästä ilmiöstä joku oma versionsa? 

Ei kaikkien häävieraiden ole tarkoitus osallistua polttareihin.

Ei niin, mutta tässä tapauksessa kaikki tietyn ikäiset naiset oli kutsuttu polttareihin, niin sukulaiset kuin kaveritkin. 

Tuossa on se vaara, että kaikki tietyn ikäiset kutsutut naiset eivät ole morsiamen lähipiiriä ja/tai halukkaita maksamaan isoja summia, kun jo häihin osallistumisestakin kertyy kuluja. Sitten kun moni peruu, niin summa näyttää vain kasvavat muille osallistujille. Joku järki näihin polttareihinkin, monella on rahat lähellä nollaa.

Vierailija
74/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin suoraan morsiamelta, että ymmärsitkö oikein kyseisen postauksen "oikeista ystävistä" ja miten hän näkee osallistumisesi häihin.  Asiasta pitää keskustella, jotta ystävyys voi oikeasti säilyä aitona.

Voi olla, että kaasot ovat luoneet oman tarinan polttarien budjetista ja suunnitelmista.

Vierailija
75/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tyhmät ystävät jos niille ei voi sanoa, ettei rahatilanne salli osallistua. Kiukutelkaa keskenänne, lapset.

Vierailija
76/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä onnittelukortti. Ne on kuitenkin tylsät bileet kun siellä on vain sulle tuntemattomia parin sukulaisia ja se pakollinen lauma rääkyviä kakaroita jotka juoksentelee ympäriinsä. Ja ikitylsät hääleikit.

Vierailija
77/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä oli kuulemma kivat pienet polttarit.

Kaikki olivat opiskelijoita, eikä ylimääräisiä euroja juuri kenelläkään. Keksivät itse ohjelmaa, joka ei maksanut oikeastaan mitään ja tekivät ruokaa yhdessä jonkun kotona. Hemmotteluhoidotkin osasivat tehdä itse (kasvot ja kädet kuntoon).

Vierailija
78/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä oli kuulemma kivat pienet polttarit.

Kaikki olivat opiskelijoita, eikä ylimääräisiä euroja juuri kenelläkään. Keksivät itse ohjelmaa, joka ei maksanut oikeastaan mitään ja tekivät ruokaa yhdessä jonkun kotona. Hemmotteluhoidotkin osasivat tehdä itse (kasvot ja kädet kuntoon).

Joo täähän se ihanne ois, jos porukalla näkis vaivaa. Mä olin yksin kaasona ja meidän asuntoa ei voinut käyttää koska vuorotyöläinen oli nukkumassa, ja kukaan muukaan ei sitten tarjonnut omaansa. Kukaan muu ei myöskään osallistunut mihinkään suunnittelussa ja tulivat vain ns väkisin paikalle. Jo pelkkä polttaripäivän sopiminen oli tuskaa kun kukaan ei vastannut viesteihin ekaan kahteen viikkoon. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kaasona. 

Vierailija
79/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiikka tässä?

Vaikea tilanne.

Hänethän on ilmeisesti kuitenkin kutsuttu. Nyt morsian on sitten näreissään hänelle. Suhdetta ei ole kuitenkaan vielä katkaistu. Vihkimisen jälkeen voisi kysyttäessä sanoa, että tuli "huono olo". Itselleni kyllä tulisikin. Olen sen verran herkkätunteinen, etten pystyisi enää menemään tilaisuuteen, jossa jotkut katsoisivat olemassaoloani vinoon.

Itse en osaa sanoa, menisinkö kirkkoonkaan tuossa tilanteessa. Hääjuhlaan en pystyisi menemään. Omalla kohdallani tuo ystävyys olisi taputeltu, jos minulle suututtaisiin siksi, että olisin liian köyhä ko. seurapiiriin.

On aika mulkku temppu jättää menemättä ilman että kertoo asiasta. Jokaisesta vieraasta tulee hääparille kuluja erikseen.

Vierailija
80/115 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiikka tässä?

Vaikea tilanne.

On aika mulkku temppu jättää menemättä ilman että kertoo asiasta. Jokaisesta vieraasta tulee hääparille kuluja erikseen.

Täähän se. Mun polttareissa jengi alkoi riitelemään keskenään ja jakautui lopulta niin että osa jätti tulematta häihin. Ilmoittivat samana aamuna olevansa vatsataudissa (ja samalta päivältä tuli kyllä muiden menojen päivitykset someen). Ilo maksella heidänkin ruokiaan cateringille. Ei olla kyllä oltu kavereita näiden kanssa enää tän tempun jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän