HS: Mussa Muna muutti Suomeen 2008 eikä osaa suomea, Suomessa syntyneet lapsensakaan eivät osaa kieltä
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012069422.html
Mussa Muna muutti Suomeen vuonna 2008 Etiopiasta. Hänellä on kolme Suomessa syntynyttä lasta, eivätkä 13-vuotias esikoinen ja 5-vuotias kuopuskaan oikein osaa suomea sujuvasti. Lastensa kanssa hän puhuu jostain syystä englantia.
Mitä ajatuksia tällainen kotoutumistarina herättää?
Kommentit (419)
Juttu tietysti maksumuurin takana, joten vain alun pystyi siitä lukemaan. Googletin varmuuden vuoksi, mitä tarkalleen ottaen tarkoitetaan "sosiaalisella sopeutumisella". Kun muuttaa Suomeen, niin vähän tilanteesta riippuen joko on nk kotouttamista tai sitten ei ole. Esimerkiksi jos tänne muuttaa puolison työn vuoksi, niin varsinaisia kotouttamistoimia ei juurikaan ole. Oletetaan, että henkilö itse osaa ottaa selvää, mitä kaikkea täällä on olemassa. Netissä on vaikka kuinka paljon suomalaisesta kulttuurista. Ihan myös englanniksi. Ja Googlen kääntäjällä voi kääntää suomenkielisen sivun englanniksi. Ei ehkä kieliopillisesti ihan täydellistä englantia, mutta ainakin asia tulee ymmärretyksi. Netistä löytyy myös paljon kielikursseja, joiden avulla voi ihan itsekin opiskella vierasta kieltä. Myös suomea. 18:ssa vuodessa olisi kyllä oppinut jo todella hyvin, jos olisi vain halunnut.
Omat lapseni ovat jo keski-ikäisiä, joten en tiedä, joko päiväkodeista ja kouluista on saatu karsittua kaikki suomalaiseen kulttuuriin liittyvä. Miten lapsi voi oppia suomalaisia perinteitä tms, jos kukaan ei hänelle kerro niistä? Vanhemmat eivät osaa ja päiväkodeissa/kouluissa on kiellettyä kertoa. Ymmärrän tietyt uskonnolliset erot, mutta kuinkahan moni suomalainenkaan ensi viikonloppuna Johannes Kastajaa juhlistaa? Eiköhön suurimmalle osala juhannus ole vain keskikesän juhla.
En oikein tiedä, mitä tuo artikkelin nainen oikein olisi halunnut. Että joku viranomainen järjestää hänelle luentoja suomalaisesta kulttuurista ja meidän perinteisistä tavoistamme? Onko hän lastensa kanssa aktiivisesti osallistunut erilaisiin yleisötapahtumiin, joita järjestetään? Vai onko vain kotona ja korkeintaan tapaa muita etiopialaisia? Olin viime marraskuun lopulla mukana järjestämässä tämän lähiön perinteistä kuusijuhlaa ja monet muualta tänne tulleet olivat tosi iloisia, että pääsivät tutustumaan tällaiseen.
Faktatietoa ei kannata tähän kertoa kun ei julkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin Hesarin jutun lähinnä pöyristyneenä. Tämä etiopialaisrouva on siis tullut maahan 2008 ja hän on 5-, 9- ja 13-vuotiaiden lasten äiti, joka ei osaa suomea kovin sujuvasti.
Lasketaanpa, esikoisensa hän on saanut 2013 eli siihen mennessä hän oli ollut jo 5 vuotta Suomessa. Tekemättä mitään? Opiskelematta sanaakaan suomea? Eikö häntä ole velvoitettu kotoutumaan millään tavoin viiden vuoden aikana?
Seuraava lapsi on syntynyt 2017 ja nuorin 2021. Lapsilla on kuitenkin ikäeroa, eikö missään välissä olisi ehtinyt opiskelemaan suomea, jotta kotoutuminen saisi vähän vauhtia ja työllistyminenkin sen myötä.
Jutussa ei mainita Munan ikää, mutta tuskin hän yli nelikymppinen on.
Kumma miten meitä peruskansalaisia velvoitetaan tekemään milloin mitäkin, mutta hän on päässyt luistelemaan kokonaiset 18 vuotta ihan ilman velvoitteita, liekö kiinnostustakaan kotoutumiseen tai kielen oppimiseen. Vaikea uskoa, että hänen englannin taitonsakaan on kaksinen.
Voin kertoa, että on jopa ihmisiä jotka eivät opi viidenkään ilmaisen suomen kielen kurssin jälkeen. Mahdotonta opettaa henkilöä, jos oppiminen ei kiinnosta.
Ihan kielikurssikokemuksesta mm-taustaisille voin kertoa, että sinne pakotetut ovat siellä vain saadakseen rahansa. Etenkin v-taustaiset kuittaavat kaikkeen, etteivät jummarra. Heillä on riittävän suuri omakielinen yhteisönsä ja saavat sitä kautta kaiken tiedon ja vinkit täällä elämiseksi. Suotta näitä muita, jotka poikkeavat kantiksista ulkonäöltään noin paljon haukutaan.
Sekin kannattaa muistaa, että niin täällä olevissa ja syntyneissä kuin tänne tulleissa on ihmisten väliset kyvyt oppia vieraita kieliä valtavia. Osa oppii uusia sanoja ja käyttämään niitä todella helposti. Osalle ne eivät jää millään mieleen ja he eivät edes hahmota välttämättä edes omankaan äidinkielensä rakenteita. Se on kuin vertaisi tänne muuttanutta Sorbonnen yliopiston professoria ja kehitysmaan syrjäkylän alimman tason maatyöläistä keskenään.Kun hankkii lapsia, pitää ymmärtää, että se oma napa ei nyt vaan sitten ole tärkein.
Mulle on käynyt elämässä tasan niin, että yksi asia on vain voimistunut: oma napa on aina se kaikkein tärkein. Jos sä et itse jaksa ja ole eläimen lailla iskussa, sä et pysty huolehtimaan kenestäkään muusta. Jos sä jaat sun kaikki resurssis, voimas ja paukus jatkuvasti kakarolle ja naiselle, sä heikennyt itse ja sitä kautta koko helvetin perhe kaatuu. Oma napa laitetaan ensin kuntoon, piste. Vasta sen jälkeen, kun kroppa on tankattu ja iskussa, jaetaan niitä muruja muille.
Mä suhtaudun muutenkin aivan helvetin kriittisesti sellaiseen akateemisten leipäpappien yleistykseen ja jeesusteluun, että ihminen olisi jotenkin ylempi olento, joka kykenee johonkin mystiseen ymmärrykseen. Paskat. Me ollaan raakoja eläimiä siinä missä muutkin eläimet tässä maailmassa, ja voima on se tasan ainoa asia, mitä tämä eläintarha lopulta tottelee.
Jos meillä on tästä jonkun dynaamisen saivartelijan kanssa eri näkemys, niin turha siitä on tiskillä jankata ja itkeä loputtomiin. Kehä on se paikka, minne astutaan sisään ja katsotaan, kumpi poistuu paikalta oikeassa ja kumpi väärässä. Voittaja puhuu, hävinnyt on hiljaa.
Sulla on omat heitetyt "totuutes", mutta ne ei ole mitään faktoja. Kun lapsia hankitaan, niitä joko syntyy tai ei synny, ja se on se tasan ainoa biologia ja totuus tässä pelissä.
Deep Purplen ”Child in Time” huutaa taustalla urkuvauhdeillaan, tätä kirjoitellessa.
Nyt olisi aika pistää kielasia kuntoon, eikä lietsoa vihaa ympärille. Millä me saataisi suomen viikingit oppimaan pakkoruotsi ja millä me saataisi muut oppimaan suomea, kun se on niin saatanan tärkeä asia nyt, kun Venäjä hönkii niskaa. Pitäiskö kaikkien vaan opetella venäjää, kun tuntuisi ettei yhteishenkeä ja tahtoa ratkaista asiaa löydy?
Kun hankkii lapsia, heidän tarpeensa tulevat aina ensin. Ei ne omat tarpeet. Tässä äidillä on tarve käpertyä sinne kotiin ja siinä samalla estää lapsiltaan kasvu ja kehitys. Se on ala-arvoista toimintaa.
Äidnkieleni on Suomi.
Puhun sujuvasti ruotsia,saksaa ja englantia.
Pärjään joten kuten arjen perus kanssakäymisissä ranskalla ja espanjalla.
Syy,olen työskennellyt jokaisessa ym maassa ja koin VELVOLLISUUDEKSENI opetelle heidän kulttuurinsa kieltä.
Kaikkialla ovat olleet erittäin positiivisesti yllättyneitä ja ovet alkoivat aueta ja minut otettiin osaksi heitä.
Kovin yllättävää? No ei,vaan kunnioitus ja hyväksyntä pitää ANSAITA.
Onko Munan ihannemies Munamies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi oli ensin, Muna vai kana?
Työelämän huonontaminen oli se eka juttu. Nähtiin halpatyövoiman ongelma. Sitten meillä ei ole luotu mitään systeemiä miten kielen voisi opettaa toiselle. Pakkoa kokeiltiin mutta siihenkään ei löytynyt ratkaisua. Tuloksena hirvittäviä summia verovaroja mennyt hukkaan kansakoulun ajoilta peruskoulun aikoihin tänne päiviin asti pakkoruotsin kielen opettelussa. Kansa ei opi, mutta ei ole otettu oppia että miksi?
Tällä tiedolla ratkaistaisiin paljon ongelmia ja aikaa oli, mutta asiaa ei kukan halunut ratkaista, kun pakko ja kärsimys on nautinnollista meidän kultuurissa ilmeisesti. Ei se kielen opiskelu varsinaisesti ollutkaan se juttu.
Niin. Mulle tulee nykyään sellainen olo, että ollaanko me suomalaiset oikeasti ihan saatanan tyhmiä? Meillä on ollut vuosikymmeniä aikaa ratkaista tämä pakkoruotsin kieliongelma, mutta mitään ei ole saatu aikaiseksi. Siinähän meillä oli jo valmis testi ja koodi pöydässä. Jos se olisi hoidettu munaa osoittaen kuntoon, sillä olisi samalla ratkaistu myös kaikki tulevat kieliongelmat suomen kielen ympärillä. Somalit tulivat Suomeen jo ysärillä. Miksi helvetissä tähän asiaan ei tehty silloin mitään dynaamista ratkaisua?
Onko se tosiaan niin, että tässä maassa ei kyetä muuhun kuin Joensuun ysäritapahtumiin (jota vieläkin koko maa häpee ja häpee)ja tatuoimaan äijien takapuoleen "exit only"? Ja siinäkö se meidän suomalainen osaaminen sitten oli? Meillä on yliopistoja ja herroilla paperit mustana osaamisesta, mutta kuunteleeko ne päättäjät siellä arkadianmäen norsunluutorneissaan asiantuntijoita yhtään missään asioissa? Ei todellakaan kuuntele.
Oliko tämänkin koko helvetin ketjun ideana vain lisätä muukalaisvihaa ja luoda myötämielisyyttä inhota muita ihmisiä? Sellaisiako me suomalaiset ollaan? Sitäkö tässä maassa nyt oikein haetaan?
Mulle nousee tästä touhusta täsmälleen samat paskat vibat kuin jostain naapureiden parveketupakointikeskusteluista. Itse ongelmaan ei edes haluta hakea mitään aitoa ratkaisua. Viha, kyräily ja verhojen välistä kyttäys on se pääasiallisin juttu. Mitään ei muuteta, koska herrat ja kyttääjät haluavat vain jatkaa sitä samaa vanhaa päänaukomista, mistä ne eniten tykkäävät. Miten meillä hyvissä perheissä lapset oppii kouluissa kieliä? NE saa puhdasta rahaa hyvistä arvosanoista itselleen. Raha on se porkkana näillä ihmisillä!
Vierailija kirjoitti:
Äidnkieleni on Suomi.
Syy,olen työskennellyt jokaisessa ym maassa ja koin VELVOLLISUUDEKSENI opetelle heidän kulttuurinsa kieltä.
Kaikkialla ovat olleet erittäin positiivisesti yllättyneitä ja ovet alkoivat aueta ja minut otettiin osaksi heitä.
Se että sinä v i n k u i n t i a a n i täällä anonyyminä kerrot meille olevas MikäMIKä-Maan pormestari ja Jujutsun-Jumala, niin ole vain mikä olet. OTa tosta mitali kouraas ja pompi hornaan täältä. Oon kyllästyny sun kaltaisiin ihmisiin. Käy mammalla ja papalla tänään kahvilla. Tai teetähän te taidatte ryystää pikkurilli ojossa. He kyll taputtaa päähän ja antaa taas kympin siitä hyvästä että olet ollut hymytyttö tai hymypoika patsas kainalossa, hampaat irvessä kuten kunnon ihmisen pitääkin olla. Et osaa olla mitään muuta kuin tn täydellinen patsas. Mene nyt siitä.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää tämän keskustelun sävystä. Ikään kuin haetaan ja lietsotaan joukkoja ymmärtämättömyyteen ja että lyödään lukkoon asia, josta voitaisi oppia ja rakentaa parempia ratkaisuja ilman että aletaan häätää pois ihmsiä ja hyökätä heitä vastaan.
Asenne on kyllä tosi huono tässä keskustelussa. Hyi. Minä en muuten ole sitten suomalainen, jos suomalaiset enemmistönä ajattelee muukalaisvihamielisesti. Irtisanoudun suomalaisuudestani. Olen lapsesta asti joutunut sietämään rasismia vain ulkonäköni vuoksi. Pitäisi enemänkin keskustella jatkossa suomalaisten rasismin luonteenlaadusta ja etenkin edelleen siitä miten esimerkiksi meillä on avointa rasismia romaneita kohtaan paljon ja sillä jopa vitsaillaan avoimesti. Savolaiset ja turkulaiset saa myös osansa asiasta. Tätäkin tehdään ihan huumorin varjolla. Eniten sai fyysisesti ja henkisesti kärsiä evakot sotien jälkeen. Sen jälkeen saman kohtalon koko virolaiset, kun hekin teki ne työt mitkä ei kantaväestölle kelvanneet halvalla. Heitäkin huiputettiin ja petettiin taloudellisesti, mutta silti he oli ahkeria ja jatkoi elämäänsä.
Tässä maassa on rakenteellista rasismia ja eriarvoistavaa kultuuria taustalla. Se liittyy ihan työelämään ja se hyväksytään, vaikka oikeudessa aina annetaankin tuomioita kuten ihan äskettäin saatin lukea uutisista.
Silti ongelma jatkuu ja muutosta ei tapahdu. Evakot pyörii kuin hyrrät haudassa tällä hetkellä.
Me joiden tausta on pakolaistausta, me ymmärretään miltä tuntuu, vaikka kieltä ei jouduttu oppimaan, mutta outoja murteita kyllä. En osallistu tähän asenteeseen mikä tässä ketjussa velloo. Oksettava ketju.
Joo, omat isoisät molemmat Karjalan evakkoja, ja varmasti pyörisivät haudassaan, jos tietäisivät mitä tapahtuu. Eläessään sanoi toinen, että noista "rä ttipäistä" ei hyvä seuraa. Pidin silloin teininä isoisää vanhanaikaisena ja rasistina, mutta oikeassahan tuo oli loukkaavasta ilmaisusta huolimatta. Sitä negatiivista on vaan niin paljon enemmän kuin positiivista, mitä tulee MENAPT-maista muuttaneisiin.
Voit puolestani irtisanoutua suomalaisuudestasi ja muuttaa Afrikkaan. Tervemenoa, siellä varmasti törmäät parempaan ja suvaitsevampaan kulttuuriin :D
Vanhemmuus ei aina ole mukavaa. Minä olen mm. pakottanut lapseni hammasoiontaan ja puheterapiaan. Ihan vaan koska se on pitkällä tähtäimellä hänen etunsa. Hän ei myöskään ole päättänyt, viitsiikö mennä kouluun vai eikö viitsi, vaan hänelle on opetettu eskarista asti, että sinne mennään, jos on terve.
Minusta on jotenkin todella onnetonta vanhemmuutta kertoa pokkana, että koska lapsi ei halua mennä päiväkotiin, hänelle etsitään toinen mieluisampi ja harrastuksissakin pitäisi olla tietty kielipiiri. Minulla on lapset käyneet ties minkäkielisissä harrastuksissa ties kenen kanssa, sekä kaupungissa että mökkikunnassa. Koska sellainekin kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Äidnkieleni on Suomi.
Mä taas oon sitä mieltä kuten Tony on. kunnioitus hankitaan kehässä. Ennen sitä on vain puheita ja puheiden takana kuten lyönnin takana pitää olla tukijalka ja oikee ihminen. Muuten se ei toimi.
Ja lisäänpä vielä senkin, että ei Suomessa ole mahdollista, että joku viranomaistaho järjestäisi aivan kaiken. Suurin osa erilaisesta yhteisöllisyydestä ja siis siitä, missä "sosiaalinen sopeutuminen" voisi tapahtua, on järjestöjen ja ihan vaan vapaaehtoisten järjestämää. Kuten se aiemmin kertomani kuusijuhlakin. Näihin erilaisiin tapahtumiin pitää vaan itse lähteä mukaan, kukaan ei tule kotoa hakemaan. Ensin osallistumaan ihan vaan siihen tapahtumaan ja myöhemmin, jos kiinnostus herää alkaa järjestämäänkin, niin sitten mukaan järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus ei aina ole mukavaa. Minä olen mm. pakottanut lapseni hammasoiontaan ja puheterapiaan. Ihan vaan koska se on pitkällä tähtäimellä hänen etunsa. Hän ei myöskään ole päättänyt, viitsiikö mennä kouluun vai eikö viitsi, vaan hänelle on opetettu eskarista asti, että sinne mennään, jos on terve.
Minusta on jotenkin todella onnetonta vanhemmuutta kertoa pokkana, että koska lapsi ei halua mennä päiväkotiin, hänelle etsitään toinen mieluisampi ja harrastuksissakin pitäisi olla tietty kielipiiri. Minulla on lapset käyneet ties minkäkielisissä harrastuksissa ties kenen kanssa, sekä kaupungissa että mökkikunnassa. Koska sellainekin kasvattaa.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tota pakottamista. Lapset oppii asioita ilman pakottamistakin. Pakottamisessa on se huono puoli että kun et ole pakottamassa, niin ne ei tee sitä. Onhan se vähemmän älyä vaativaa pakottaa ihmisiä johonkin mitä ne ei halua. Asioita voi hoitaa toisinkin.
Pakkoruotsi on yksi asia mistä meillä suomalaisilla olisi ollut aikaa oppia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksantoista vuotta Suomessa ja haastattelu ei onnistu Suomen kielellä. Tuollaista ei pitäisi voida tapahtua. Ymmärrän, että ihmisten haasteet ovat erilaisia ja oppiminen voi olla ongelma monelle, mutta silti kielen oppimisen pitäisi olla maahanmuattajalle ykkösprioriteetti ja velvollisuus. Kieliopetusta pitäisi myös järjestää, jos otamme vastaan ihmisiä, niin valtiolla pitäisi olla keinoja. Kun ajattelen pelkästään ihmisten elämistä tietyllä tapaa yhteiskunnan ulkopuolella kielitaidottomana, niin millainen riski ja kuluerä se on.
Mites jos on ollut 600 VUOTTA Suomessa ja silti soome kieli ei suju? Kaikki halutaan, anteeksi vaaditaan, anteeksi saadaan ruotsiksi, tarha, peruskoulu, yläaste, yliopisto ja armeija? Oikeestaan, meillä tulisi olla myös somalinkielinen prikaati! PV, hox hox!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksantoista vuotta Suomessa ja haastattelu ei onnistu Suomen kielellä. Tuollaista ei pitäisi voida tapahtua. Ymmärrän, että ihmisten haasteet ovat erilaisia ja oppiminen voi olla ongelma monelle, mutta silti kielen oppimisen pitäisi olla maahanmuattajalle ykkösprioriteetti ja velvollisuus. Kieliopetusta pitäisi myös järjestää, jos otamme vastaan ihmisiä, niin valtiolla pitäisi olla keinoja. Kun ajattelen pelkästään ihmisten elämistä tietyllä tapaa yhteiskunnan ulkopuolella kielitaidottomana, niin millainen riski ja kuluerä se on.
Mites jos on ollut 600 VUOTTA Suomessa ja silti soome kieli ei suju? Kaikki halutaan, anteeksi vaaditaan, anteeksi saadaan ruotsiksi, tarha, peruskoulu, yläaste, yliopisto ja armeija? Oikeestaan, meillä tulisi olla myös somalinkielinen prikaati! PV, hox hox!
Ruotsi on toinen kotimainen kieli. Suurin osa suomenruotsalaisista osaa suomea vähintään yhtä hyvin kuin sinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskas päivä ollut Sanhoman setsuuriosastolla, kun on jokainen ketju pitänyt käydä poistamassa.
JANKUTUS ON SÄÄNNÖISSÄ KIELLETTY.
Voisitko siis lopettaa sen, kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tota pakottamista. Lapset oppii asioita ilman pakottamistakin. Pakottamisessa on se huono puoli että kun et ole pakottamassa, niin ne ei tee sitä. Onhan se vähemmän älyä vaativaa pakottaa ihmisiä johonkin mitä ne ei halua. Asioita voi hoitaa toisinkin.
Pakkoruotsi on yksi asia mistä meillä suomalaisilla olisi ollut aikaa oppia asioita.
Eli sinä kasvatat sitten vinohampaisia lapsia, jotka ei osaa ärrää? Se on sun valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää tämän keskustelun sävystä. Ikään kuin haetaan ja lietsotaan joukkoja ymmärtämättömyyteen ja että lyödään lukkoon asia, josta voitaisi oppia ja rakentaa parempia ratkaisuja ilman että aletaan häätää pois ihmsiä ja hyökätä heitä vastaan.
Asenne on kyllä tosi huono tässä keskustelussa. Hyi. Minä en muuten ole sitten suomalainen, jos suomalaiset enemmistönä ajattelee muukalaisvihamielisesti. Irtisanoudun suomalaisuudestani. Olen lapsesta asti joutunut sietämään rasismia vain ulkonäköni vuoksi. Pitäisi enemänkin keskustella jatkossa suomalaisten rasismin luonteenlaadusta ja etenkin edelleen siitä miten esimerkiksi meillä on avointa rasismia romaneita kohtaan paljon ja sillä jopa vitsaillaan avoimesti. Savolaiset ja turkulaiset saa myös osansa asiasta. Tätäkin tehdään ihan huumorin varjolla. Eniten sai fyysisesti ja henkisesti kärsiä evakot sotien jälkeen. Sen jälkeen saman kohtalon koko virolaiset, kun hekin teki ne työt mitkä ei kantaväestölle kelvanneet halvalla. Heitäkin huiputettiin ja petettiin taloudellisesti, mutta silti he oli ahkeria ja jatkoi elämäänsä.
Tässä maassa on rakenteellista rasismia ja eriarvoistavaa kultuuria taustalla. Se liittyy ihan työelämään ja se hyväksytään, vaikka oikeudessa aina annetaankin tuomioita kuten ihan äskettäin saatin lukea uutisista.
Silti ongelma jatkuu ja muutosta ei tapahdu. Evakot pyörii kuin hyrrät haudassa tällä hetkellä.
Me joiden tausta on pakolaistausta, me ymmärretään miltä tuntuu, vaikka kieltä ei jouduttu oppimaan, mutta outoja murteita kyllä. En osallistu tähän asenteeseen mikä tässä ketjussa velloo. Oksettava ketju.
Joo, omat isoisät molemmat Karjalan evakkoja, ja varmasti pyörisivät haudassaan, jos tietäisivät mitä tapahtuu. Eläessään sanoi toinen, että noista "rä ttipäistä" ei hyvä seuraa. Pidin silloin teininä isoisää vanhanaikaisena ja rasistina, mutta oikeassahan tuo oli loukkaavasta ilmaisusta huolimatta. Sitä negatiivista on vaan niin paljon enemmän kuin positiivista, mitä tulee MENAPT-maista muuttaneisiin.
Voit puolestani irtisanoutua suomalaisuudestasi ja muuttaa Afrikkaan. Tervemenoa, siellä varmasti törmäät parempaan ja suvaitsevampaan kulttuuriin :D
Me ei tiedetä mitä sun evakot on sanoneet yhtään mitään. Voi olla että kaikki tuo on vain sun rasistisen pääkopan valhetta ja valehtelu on syntiä kristinuskossa. Ne evakot oli kristittyjä ja kierii haudassa jos jälkeläinen lietsoo vihaa, valehtelee ja antaa väärän todistuksen lähimmäisistään ja naureskelee vielä hymiöllä sen päälle.
En ole yhdenkään vanhan ihmisen sanoneen noin tai käyttäneen tuollaista kieltä muista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Rasismi on niin väärin, erittäin vahingollista ja typerää, ikään kuin joku olisi ulkonäkönsä/etnisen taustansa vuoksi jotenkin huonompi. Moni m m uuttaja tekee tärkeää työtä pyörittäen suomalaista yhteiskuntaa, ja heitä ja heidän panostaan on syytä arvostaa. Moni myös haluaa lastensa integroituvan ja kasvavan tuottaviksi kansalaisiksi maassa maan tavalla. Toisaalta monien osalta erilaisista syistä tilanne ei ole näin, vaan he elelevät omissa kuvioissaan muiden kustannuksella ja tuottavat vielä katujengejä yms. ongelmia elatuskustannustensa lisäksi. Ongelma on se, että Suomen järjestelmä ruokkii vastakkainasettelua, kun Suomeen voi asettua ja on asettunut porukkaa, joilta ei vaadita minkäänlaista sopeutumista yhteiskuntaan, ja voivat elää veronmaksajien piikkiin vaikka sukupolvesta toiseen. Kaikki kunnon maa han muuttajatkin hyötyisivät siitä, kun ihmiset voisivat luottaa siihen, että tänne muualta tulleet ovat sopeutuneita ja Suomen lakia ja kulttuuria kunnioittavia, koska sopeutumattomat poistettaisiin maasta tehokkaasti ja nopeasti kun esim. kielenoppimista ei olisi tapahtunut useamman vuoden oleskelun jälkeenkään ja elettäisiin vain omassa kuplassaan. Tästä poikkeuksena ne, jotka elättävät itsensä ja maksavat veroja. Mutta ei sille, että ei edes opiskella kieltä tosissaan ja eletään veronmaksajien piikkiin, vielä kaiken huippuna kasvattaen seuraavaa sukupolvea sopeutumattomia.
Mulle on käynyt elämässä tasan niin, että yksi asia on vain voimistunut: oma napa on aina se kaikkein tärkein. Jos sä et itse jaksa ja ole eläimen lailla iskussa, sä et pysty huolehtimaan kenestäkään muusta. Jos sä jaat sun kaikki resurssis, voimas ja paukus jatkuvasti kakarolle ja naiselle, sä heikennyt itse ja sitä kautta koko helvetin perhe kaatuu. Oma napa laitetaan ensin kuntoon, piste. Vasta sen jälkeen, kun kroppa on tankattu ja iskussa, jaetaan niitä muruja muille.
Mä suhtaudun muutenkin aivan helvetin kriittisesti sellaiseen akateemisten leipäpappien yleistykseen ja jeesusteluun, että ihminen olisi jotenkin ylempi olento, joka kykenee johonkin mystiseen ymmärrykseen. Paskat. Me ollaan raakoja eläimiä siinä missä muutkin eläimet tässä maailmassa, ja voima on se tasan ainoa asia, mitä tämä eläintarha lopulta tottelee.
Jos meillä on tästä jonkun dynaamisen saivartelijan kanssa eri näkemys, niin turha siitä on tiskillä jankata ja itkeä loputtomiin. Kehä on se paikka, minne astutaan sisään ja katsotaan, kumpi poistuu paikalta oikeassa ja kumpi väärässä. Voittaja puhuu, hävinnyt on hiljaa.
Sulla on omat heitetyt "totuutes", mutta ne ei ole mitään faktoja. Kun lapsia hankitaan, niitä joko syntyy tai ei synny, ja se on se tasan ainoa biologia ja totuus tässä pelissä.
Deep Purplen ”Child in Time” huutaa taustalla urkuvauhdeillaan, tätä kirjoitellessa.
Nyt olisi aika pistää kielasia kuntoon, eikä lietsoa vihaa ympärille. Millä me saataisi suomen viikingit oppimaan pakkoruotsi ja millä me saataisi muut oppimaan suomea, kun se on niin saatanan tärkeä asia nyt, kun Venäjä hönkii niskaa. Pitäiskö kaikkien vaan opetella venäjää, kun tuntuisi ettei yhteishenkeä ja tahtoa ratkaista asiaa löydy?