HS: Mussa Muna muutti Suomeen 2008 eikä osaa suomea, Suomessa syntyneet lapsensakaan eivät osaa kieltä
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012069422.html
Mussa Muna muutti Suomeen vuonna 2008 Etiopiasta. Hänellä on kolme Suomessa syntynyttä lasta, eivätkä 13-vuotias esikoinen ja 5-vuotias kuopuskaan oikein osaa suomea sujuvasti. Lastensa kanssa hän puhuu jostain syystä englantia.
Mitä ajatuksia tällainen kotoutumistarina herättää?
Kommentit (118)
Hyrkön mukaan lapsia tulisi velvoittaa päiväkotiin jo 2-vuotiaana suomen kielen oppimiseksi.
Öö kyllä mun lapset osaa Suomea
Vierailija kirjoitti:
Näiden takia halutaan suomalaisiltakin sitten viedä kotihoidontuki. Kantaväestön pitää vain sopeutua eli kärsiä.
Järjetöntä
Kielen oppimiseen kuuluu että alussa ei ymmärrä ja puhuu huonosti. Lapsi olisi kyllä oltuaan useamman vuoden suomenkielisessä päiväkodissa oppinut suomea. Karhunpalvelus lapselle.
Minä olin vuoden ruotsissa duunissa enkä oppinu ruotsia ees kunnolla.
T. Mun Muna
Vierailija kirjoitti:
Näiden takia halutaan suomalaisiltakin sitten viedä kotihoidontuki. Kantaväestön pitää vain sopeutua eli kärsiä.
Näinpä.
Suomen.kieli-on vaike-aa.
Terveisin ,Sussa Muna
Vierailija kirjoitti:
Eikö päiväkotia voisi pakottaa vain niille lapsille, jotka ei osaa vit-tu suomea!!
Miksi ihmiset on näin tyhmiä
Siis joo tiedän, että ne poistaa kodinhoidontuen tyhmyyttään silti
Mitäköhän Musta Muna ajattelee tästä
Vierailija kirjoitti:
Minun virolainen vaimoni muutti suomeen 2008 ja osasi suomea hyvin jo 2011. Me tutustuttiin 2009 ja alettiin seurustelee. Se meni kouluun ja opiskeli ja oppi suomen kielen melko hyvin.
Valkoisten äly.
Ainoa ajatus, jonka aloitus herättää on, että ap on mullkvisti.
Itse en ymmärrä, että mikä se ajatus tässä tietynlaisen mm taustalla on? Miksi halutaan erityineitä asuinalueita ongelmineen?
Ja siis ymmärtäisin, jos olisivat ns. turvassa sen ajan kun omassa maassa vaarallista, mutta pyrkisivät palaamaan sinne heti kun se on mahdollista.
Mutta en näe oikein isompaa kuvaa tässä?
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän Musta Muna ajattelee tästä
Jospa tämä nainen miettisi paluuta juurilleen, sinne missä pärjää kielellään, hänen ja lapsensa elämä olisi helpompaa.
Useimmat persut eivät osaa suomea vaikka ovat syntyneet täällä. Johtuu varmaan samasta kuin persuuskin, nimittäin matalasta älykkyysosamäärästä. tutkittu USA:ssa erittäin reliaabelilla ja laajalla tutkimuksella.
Miksi jankutat? Olet tehnyt saman aloituksen ties kuinka monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä, että mikä se ajatus tässä tietynlaisen mm taustalla on? Miksi halutaan erityineitä asuinalueita ongelmineen?
Ja siis ymmärtäisin, jos olisivat ns. turvassa sen ajan kun omassa maassa vaarallista, mutta pyrkisivät palaamaan sinne heti kun se on mahdollista.
Mutta en näe oikein isompaa kuvaa tässä?
Ei tässä mitään järkeä olekaan. Tätä tehdään ainoastaan siksi, että viherzuvakille tulisi hyvä mieli.
Sama käytäntö voimaan kuin Tanskassakin eli jos äidinkieli ei ole mikään kotimaisista kielistä, niin 1-vuotiaana varhaiskasvatukseen oppimaan kieltä. Mikään muu ei ihan oikeasti auta. Meillä ei ole varaa näihin "18 vuotta Suomessa asuneisiin kielitaidottomiin". Ja nyt näyttää pahasti siltä, että heidän Suomessa syntyneet lapsetkaan eivät opi kieltä.
Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Raskas päivä ollut Sanhoman setsuuriosastolla, kun on jokainen ketju pitänyt käydä poistamassa.
JANKUTUS ON SÄÄNNÖISSÄ KIELLETTY.
Kielitaidottomuusvero tarvitaan. Kummasti motivoi, jos joutuu maksamaan tyhjästä veroa, mutta samalla rahalla pääsisi kurssille.
Minussakin on muna