HS: Mussa Muna muutti Suomeen 2008 eikä osaa suomea, Suomessa syntyneet lapsensakaan eivät osaa kieltä
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012069422.html
Mussa Muna muutti Suomeen vuonna 2008 Etiopiasta. Hänellä on kolme Suomessa syntynyttä lasta, eivätkä 13-vuotias esikoinen ja 5-vuotias kuopuskaan oikein osaa suomea sujuvasti. Lastensa kanssa hän puhuu jostain syystä englantia.
Mitä ajatuksia tällainen kotoutumistarina herättää?
Kommentit (379)
Ei ankkurilapsiperheet opiskele mitään Suomea. Meillä on kymmeniätuhansia kelarikollisia Suomessa elätettävänä. Tämä kyseinen henkilö kokeen elämänsä helpoksi ja hyväksi, sekä voi olla jo kelatuilla Espanjassa sun muualla. Miksi hän koskaan opiskelisi sanaakaan suomea? Hän pärjää tuilla ja elää omaa elämäänsä, hänen ei ole mikään pakko opiskella suomea. Hän tekee mitä hän haluaa, ja me maksetaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus ei aina ole mukavaa. Minä olen mm. pakottanut lapseni hammasoiontaan ja puheterapiaan. Ihan vaan koska se on pitkällä tähtäimellä hänen etunsa. Hän ei myöskään ole päättänyt, viitsiikö mennä kouluun vai eikö viitsi, vaan hänelle on opetettu eskarista asti, että sinne mennään, jos on terve.
Minusta on jotenkin todella onnetonta vanhemmuutta kertoa pokkana, että koska lapsi ei halua mennä päiväkotiin, hänelle etsitään toinen mieluisampi ja harrastuksissakin pitäisi olla tietty kielipiiri. Minulla on lapset käyneet ties minkäkielisissä harrastuksissa ties kenen kanssa, sekä kaupungissa että mökkikunnassa. Koska sellainekin kasvattaa.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tota pakottamista. Lapset oppii asioita ilman pakottamistakin. Pakottamisessa on se huono puoli että kun et ole pakottamassa, niin ne ei tee sitä. Onhan se vähemmän älyä vaativaa pakottaa ihmisiä johonkin mitä ne ei halua. Asioita voi hoitaa toisinkin.
Pakkoruotsi on yksi asia mistä meillä suomalaisilla olisi ollut aikaa oppia asioita.
Eli sinä kasvatat sitten vinohampaisia lapsia, jotka ei osaa ärrää? Se on sun valintasi.
Ei minulla ole mitään ongelmaa ja lasten kasvattaminen on mukavaa hommaa. Enkä ole koskaan pakotattanut. Kun oma isäni tuli evakkona Suomeen ja osasi venäjän kieltä pääkielenä, niin se otti aikaa oppia suomen kieltä. Kahdeksan vuotta meni ja vaikea se hänelle oli. Seitsemänkymmentä luvulla hän meni Ruotsiin töihin ja oppi ruotsin nopeammin alle kolmessa vuodessa. Asioiden pakottaminen oli hänestä kuin yrittäisi saada leppäpirkon sormelle. Leppäpirkko ei tule sun sormelle jos tyrkit sitä. Väkisin otettuna se vain pissa kädelle ja liihottaa lentoon. Tarvitaan rakastava ja pehmeän käsivällinen ote. Isä osasi kasvattaa lapsia ja hän oli samaa mieltä sosialismissa siitä, että vanhemmuus ja kotityöt on molempien vanhempien 50% työjako. Isä tunnettiin aina siitä, että hän teki myös naisten työt kotona ja sanoi että ne ei ole naisten työtä, ne on vain kotitöitä ja niitä voi tehdä myös lapsetkin. Sun tai jankkauksen alottajan mielestä vanhemmus ei "aina" ole mukavaa. Elämä on vähän sellaista miten sen ottaa vastaan. Vanhemmuus on vain pieni jakso pitkää ihmiselämää. Pieni piste suuressa kakussa.
Vanhemmuudesta en tiedä, vaikka sellainen olenkin ja isovanhempikin olen. Olen aina vain elänyt ihmisen elämää erittelemättä sitä sen enempää.
Olen vain ihminen ja ymmärrän ihmisiä. Minulle myös vinohampaiset ja r-vikaiset on ihmisiä ja kohtelen heitä kuin itseä haluaisin kohdeltavan.
Ensisijaisesti kasvatus on ravintoaineita ja rakkautta sekä lepoa sopivassa suhteessa aktiiviseen tekemiseen. Päiväunet on tärkeät työssä käyvällekin. Suomalaiset tekee ihan liikaa ja raataa itsensä rikki. Ei sotienkaan jälkeen tehty näin paljon töitä ilman lepoa. Kun vanhemmuudesta puhutaan, niin tämä Mussa Muna on kyennyt sentään olemaan läsnä lapsilleen. Miten on nyt pitkää työpäivää olevilla aikaa omille lapsilleen olla läsnä ja rakastava vanhempi? Ei ole. Ei ole aikaa ja kun ei ole aikaa, ei ole rakkautta kotona.
Omat lapsenikin tekee liikaa töitä ja olen aina sanonut että muistakaa levätä ja jos lomaa ette saa, niin irtisanokaa itsenne. Loma ja työttömyys on kaikista tehokkan lakon muoto.
Vierailija kirjoitti:
Ei ankkurilapsiperheet opiskele mitään Suomea. Meillä on kymmeniätuhansia kelarikollisia Suomessa elätettävänä. Tämä kyseinen henkilö kokeen elämänsä helpoksi ja hyväksi, sekä voi olla jo kelatuilla Espanjassa sun muualla. Miksi hän koskaan opiskelisi sanaakaan suomea? Hän pärjää tuilla ja elää omaa elämäänsä, hänen ei ole mikään pakko opiskella suomea. Hän tekee mitä hän haluaa, ja me maksetaan,
Oikeuslaitos päättää oikeusvaltiossa rikollisuudesta ja rikoksesta. Sinä et sitä päätä.
Pötypuhetta koko roska mitä tänne oksennat. Pelkkää vihan lietsontaa jälleen.
TE maksatte myös NATO:n tällä hetkellä. Köyhiltä leikataan mutta muut ei osallistu talkoisiin. Velkaa otetaan ja maksatetaan jatkossa köyhillä se.
Ihan väärään osotteeseen oksentelet ja osottelet sormellasi.
Onko tuo häiriintynyt paasaaja taas se joku Doris Hartolasta? Täysin sekavaa settiä 24/7.
Muna sinne mistä tulikin ja lapset myös.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo häiriintynyt paasaaja taas se joku Doris Hartolasta? Täysin sekavaa settiä 24/7.
Jossain vaiheessa tuli fibat että itse viikinki on heränyt henkiin ja jyrähtänyt. Kyllä tämä herättää tunteita. Kiitos HS:lle siitäkin Suomen paras lehti edelleen ja parhaimmat toimittajat, unohtamatta uusia harjoittelijoita.
Doorikset ja muut pitää laadukasta pohdintaa miten suomen kieltä voitaisi rakentavasti siirtää.
Vaihtoehtona on että voisi tarjota ruotsin kielen oppia. Se on ihan tasa-arvoinen toinen kieli Suomessa, jos suomen kieli tuntuu liian vieraalta!
Onko tässä yritetty tyrkyttää vain sitä suomea nyt väkisillä? Ruotsi on lähempänä englannin kieltä ja helpommin omaksuttavissa.
Halla-aho: Uppoava länsi tänään
Jokaisen olisi hyvä katsoa video kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksantoista vuotta Suomessa ja haastattelu ei onnistu Suomen kielellä. Tuollaista ei pitäisi voida tapahtua. Ymmärrän, että ihmisten haasteet ovat erilaisia ja oppiminen voi olla ongelma monelle, mutta silti kielen oppimisen pitäisi olla maahanmuattajalle ykkösprioriteetti ja velvollisuus. Kieliopetusta pitäisi myös järjestää, jos otamme vastaan ihmisiä, niin valtiolla pitäisi olla keinoja. Kun ajattelen pelkästään ihmisten elämistä tietyllä tapaa yhteiskunnan ulkopuolella kielitaidottomana, niin millainen riski ja kuluerä se on.
Rookie numbers
"Maryam antaa haastattelun somaliksi. Suomea hän puhuu vähän, vaikka on asunut täällä pitkään. Maryam muutti Suomeen pakoon Somalian sisällissotaa yli 30 vuotta sitten. Nyt hän miettii, oliko se väärä päätös.
– Mietin ja murehdin paljon. Pohdin välillä, että oli virhe tulla tähän maahan"
Ja poika vankilassa.
"Maryamin mielestä nuorilla on liikaa vapauksia Suomessa.
– Kun nuori on 18-vuotias, hän saa asumistukea ja voi muuttaa omilleen. Vanhemmilla ei ole enää päätösvaltaa. Äiti voi vain soitella ja sanoa että ”ole varovainen”."
Tuo asumistukisysteemikin on aivan absurdi järjestelmä ja tulee todella kalliiksi veronmaksajille ja niille, jotka kilpailevat asuntomarkkinoilla itse asumisensa maksaen.
Maahanmuuttajaäidit pohtivat miten estää lastensa ajautuminen huonoille teille. Jengitymisen ydin alkaa jo siitä tavasta kasvattaa lapsia laumoissa. Tämä on havaintoni näistä lapsista Itä-Helsingissä. Ensinnäkin ovat pääsääntöisesti raisumpia kuin suomalaiset lapset. Toisekseen vanhemmat väsyneinä lastensa riehumisesta laittavat heidät ulos päinsä leikkimään valvomatta. Ajatuksena ehkä, että vanhemmat lapset katsovat nuorempien perään. Toisin sanoen kukaan aikuinen ei ole läsnä. Tässä siis se kohta, missä voisivat petrata. Eli syväluotaus omiin toimintatapoihin.
Mä olen itse aito avainkaulalapsi. Mä olin just sellainen katujen kakara kuin se Juhani siinä Täältä tullaan, elämä - leffassa.
Se porukoihin liittyminen on ihmiselle täysin luontaista ja nyky herrojen puheissa se "jengiytyminen" on tehty vain joksikin rumaksi sanaksi. Mun nuoruudessa jengi tarkoitti turvaa, fudaavaa yhteisöä ja hyvää meininkiä, se oli vain toinen sana sille omalle, luotettavalle kaveriporukalle. Me oltiin 1980-luvun kasarina helvetin väkivaltaisia. Taskuissa painoivat ketjut, stiletit ja teleskooppipamput, ja mankoista huusi aggressiivinen punk ja äijärokki. Me tapeltiin verissä päin muiden alueiden poikia vastaan. Meno oli kuin suoraan Nuoresta kapinallisesta, me vain näytettiin Deania paljon paremmilta farkkuliiveissämme.
Samanlaista se oli jo mun faijallakin sotien jälkeen. Mikko Niskasen leffa Pojat kertoo siitä ajasta täydellisesti. Siinä leffassahan ne kakarat pöllivät räjähteitä, ja faija kertoi mulle just niitä samoja juttuja: ne tekivät omia pommeja ja kaikenlaisia tihutöitä ympäri kaupunkia. Vanhemmat olivat tehtaissa ylitöissä, eikä mitään valvontaa ollut.
Mä olen kasvanut suoraan pellossa ja asfalteilla. Mun kasvatuksen hoitivat kunnallinen päivähoito, peruskoulu ja kadun lait. Mä olin aivan kauhea kakara, mutta tässä sitä ollaan aikuisena ihan jees ja täysin siedettävä tyyppi. Nyt vaan kieliopetus kuntoon näille, jotka ei osaa ja ei luovuteta heidän suhteen. Ei munkaan suhteen kukaan luovuttanut. Kiitos kaikille suomalaisille että jaksoitte mua ja mulle ei käynyt kuin Juhanille kävi siinä leffassa. Olen ikuisesti kiitollinen siitä. Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksantoista vuotta Suomessa ja haastattelu ei onnistu Suomen kielellä. Tuollaista ei pitäisi voida tapahtua. Ymmärrän, että ihmisten haasteet ovat erilaisia ja oppiminen voi olla ongelma monelle, mutta silti kielen oppimisen pitäisi olla maahanmuattajalle ykkösprioriteetti ja velvollisuus. Kieliopetusta pitäisi myös järjestää, jos otamme vastaan ihmisiä, niin valtiolla pitäisi olla keinoja. Kun ajattelen pelkästään ihmisten elämistä tietyllä tapaa yhteiskunnan ulkopuolella kielitaidottomana, niin millainen riski ja kuluerä se on.
Mites jos on ollut 600 VUOTTA Suomessa ja silti soome kieli ei suju? Kaikki halutaan, anteeksi vaaditaan, anteeksi saadaan ruotsiksi, tarha, peruskoulu, yläaste, yliopisto ja armeija? Oikeestaan, meillä tulisi olla myös somalinkielinen prikaati! PV, hox hox!
Ruotsi on toinen kotimainen kieli. Suurin osa suomenruotsalaisista osaa suomea vähintään yhtä hyvin kuin sinä!
Suomenruotsalaiset ovat tosiaan vuosisatojen mittaan suurelta osin oppineet suomea, joten ehkä sitä heidän äidinkieltään ei enää tarvittaisi virallisena kielenä.
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset uskotaan sisuun ja ollaan kärsivällisiä. Me ei luovuteta Munan suhteen. Asia viedään loppuun ja lopussa Muna osaa joku suomen kieltä tai ruotsin kieltä.
Meillä ei ole perinteisesti tapana ollut luovuttaa ja lyödä asioita läskiksi kuten venäjällä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos on ollut 600 VUOTTA Suomessa ja silti soome kieli ei suju? Kaikki halutaan, anteeksi vaaditaan, anteeksi saadaan ruotsiksi, tarha, peruskoulu, yläaste, yliopisto ja armeija? Oikeestaan, meillä tulisi olla myös somalinkielinen prikaati! PV, hox hox!
Ruotsi on toinen kotimainen kieli. Suurin osa suomenruotsalaisista osaa suomea vähintään yhtä hyvin kuin sinä!
Suomenruotsalaiset ovat tosiaan vuosisatojen mittaan suurelta osin oppineet suomea, joten ehkä sitä heidän äidinkieltään ei enää tarvittaisi virallisena kielenä.
Kyllä kieliä on hyvä osata. Elämässä pitää haastaa itseä ja näyttää esimerkkiä muille että kyllä opitaan vanhalla iälläkin ja teillä on myös mahdollisuus oppia!
Sisukasta toimintaa. Mestari osaa myös monia kieliä. Suomalaisten pitää olla näinä aikaina entiästä kansainvälisempiä!
Ongelma ei ratkea että lähetetään ihmisiä pois Suomesta. Vaan meidän pitää nyt oppia ja ratkaista ongelma että voidaan keskustellla suomeksi asioista.
Meillä on kielimuuri tällä hetkellä ihmisten välillä. Näissä ihmisissä on valtava potentiaali työelämään ja maanpuolustukseen.
Ei pidä pelata venäjän laariin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset uskotaan sisuun ja ollaan kärsivällisiä. Me ei luovuteta Munan suhteen. Asia viedään loppuun ja lopussa Muna osaa joku suomen kieltä tai ruotsin kieltä.
Meillä ei ole perinteisesti tapana ollut luovuttaa ja lyödä asioita läskiksi kuten venäjällä tehdään.
Emme me ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Hän itse on. Eiköhän hän ole ihan riittävästi jo suomalaisilta saanut. Nyt olisi hänen vuoronsa toimia.
Kotouttaminem ? Onhan tuo outoa , että tänne tullaan ja suomen kieltä ei näköjään tarvitse osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Hän itse on. Eiköhän hän ole ihan riittävästi jo suomalaisilta saanut. Nyt olisi hänen vuoronsa toimia.
Suomalaisuuteen ei ole kuulunut valitus ja itkuvirret. Aina on korjattu asioita ja löydetty ratkaisu ongelmiin.
Se että joku on aikuinen tai lapsi, ei ole mikään syy luovuttaa. Emme ole luovuttajia vaan sisukkaasti asian ratkaisijoita.
Pitää saada työnantajat mukaan talkoisiin ja maksattaa kielenopetus ja joku diili työssäoppimiseen. Niin moni nainen tarvitsisi töitä ja itsenäistymistä.
Kun tulet kultuurissa missä nainen on nyrkin ja hellan välissä, niin ei sitä osaa haaveilla edes omasta rahasta ja siitä että saisit itse päättää elämästäsi ja mitä ostat itsellesi.
Nainen on aina alempi kuin mies. Samalla tavalla kuin 1930-luvulla Suomessa oli. Kunnes tehtaat tuli ja naiset pääsi töihin.
Naiset alkoi nousta ylös yhteiskunnassa. Tämä sama mahdollisuus pitää tarjota myös muualta tulleille.
Tukien sijaan porkkanaa töihin ja muissa maissa myös työelämä järjestää lastenhoidon ja kielenopetuksen kuntoon.
Nyt tarvitaan enemmän työnantajia mukaan talkoohenkeen!
Ratkaisu kyllä löydetään yhdessä ja marssimme auringonlaskuun samalla rytmillä! yy kaa! yy kaa!
Vierailija kirjoitti:
Kotouttaminem ? Onhan tuo outoa , että tänne tullaan ja suomen kieltä ei näköjään tarvitse osata.
Huonosti on hoidettu asiat. Nyt pitää korjata asia ja jatkaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisuuteen ei ole kuulunut valitus ja itkuvirret. Aina on korjattu asioita ja löydetty ratkaisu ongelmiin.
Se että joku on aikuinen tai lapsi, ei ole mikään syy luovuttaa. Emme ole luovuttajia vaan sisukkaasti asian ratkaisijoita.
Pitää saada työnantajat mukaan talkoisiin ja maksattaa kielenopetus ja joku diili työssäoppimiseen. Niin moni nainen tarvitsisi töitä ja itsenäistymistä.
Kun tulet kultuurissa missä nainen on nyrkin ja hellan välissä, niin ei sitä osaa haaveilla edes omasta rahasta ja siitä että saisit itse päättää elämästäsi ja mitä ostat itsellesi.
Nainen on aina alempi kuin mies. Samalla tavalla kuin 1930-luvulla Suomessa oli. Kunnes tehtaat tuli ja naiset pääsi töihin.
Naiset alkoi nousta ylös yhteiskunnassa. Tämä sama mahdollisuus pitää tarjota myös muualta tulleille.
Tukien sijaan porkkanaa töihin ja muissa maissa myös työelämä järjestää lastenhoidon ja kielenopetuksen kuntoon.
Ratkaisu kyllä löydetään yhdessä ja marssimme auringonlaskuun samalla rytmillä! yy kaa! yy kaa!
No nyt hänellä on elämänsä tilaisuus aikuistua ja hoitaa asiansa kuntoon. Siitä vaan. Ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä että Muna on saanut munaa ja on lisääntymiskykyinen!
Kolmessa vuodessa oppii kieltä riittävän hyvin. Ei tilanne ole menetetty ja hänen lapset tulee oppimaan nopeammin suomen kielen.
Jotenkin tuntuu että tässä keskustelussa nähdään ratkaisuna nyt vain lähettää ihmisiä pois. Ei. Nyt päinvastoin aletaan opettaa sitä kieltä ja otetaan heidät mukaan. Se on se ratkaisu. Eihän tässä nyt tehdä niin että heitetään rahaa vuosikymmeniä hukaan ja lähetetään ihmisiä pois. Ei.
Rakennetaan parempi järjestelmä jolla kielen oppii ja naiset pääsee itsenäsiksi hyväksikäytävistä miehistään.
Ei avoliitossakaan voi montaa vaimoa tai miestä pitää ja lypsää sitä kautta tukia. Lähettäminen takaisin kotimaahan ei ole ratkaisu. Pääasiallinen ongelma eli oikeisto ja työnantajat on nyt syynissä. Työnantajat pitää saada pistämään maksamaan kieliopetuksen kuntoon. Enemmän tiukkaa verotusta jatkossa.
Työpaikka, joka hakee halpatyövoimaa muualta maksaa ja järjestää laadukkaan kielenopetuksen joka menee perille piste.
Veronmaksajat on tehneet nyt kaikensa ja homma ei toiminut.
Homma valvontaan ja työelämänä tarvitaan enemmän valvontaa että epäkohdat ja laittomuudet saadaan kuriin.
Meillä on työpaikkoja jossa ei makseta ylityölisiä ja TES:n mukaisia tuntipalkkojakaan.
Valvontaa ja vastuuta töihin! Työelämä on yhteiskunnan perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt hänellä on elämänsä tilaisuus aikuistua ja hoitaa asiansa kuntoon. Siitä vaan. Ihan itse.
ootko opetellut ruotsin kielen jo kuntoon?
Aika paljon työtunteja meni suhun ja verovaroja kansakoulun tai peruskoulun aikana... aattelitko opetella kielen kuntoon tai maksela mulle ne verovarat mitkä mun vanhemmat sulle makseli aikoinaan että opiskelisit kieltä?
Odottelen mulle kuuluvia rahoja.
Kolmessa vuodessa oppii kieltä riittävän hyvin. Ei tilanne ole menetetty ja hänen lapset tulee oppimaan nopeammin suomen kielen.
Jotenkin tuntuu että tässä keskustelussa nähdään ratkaisuna nyt vain lähettää ihmisiä pois. Ei. Nyt päinvastoin aletaan opettaa sitä kieltä ja otetaan heidät mukaan. Se on se ratkaisu. Eihän tässä nyt tehdä niin että heitetään rahaa vuosikymmeniä hukaan ja lähetetään ihmisiä pois. Ei.
Rakennetaan parempi järjestelmä jolla kielen oppii ja naiset pääsee itsenäsiksi hyväksikäytävistä miehistään.
Ei avoliitossakaan voi montaa vaimoa tai miestä pitää ja lypsää sitä kautta tukia. Lähettäminen takaisin kotimaahan ei ole ratkaisu. Pääasiallinen ongelma eli oikeisto ja työnantajat on nyt syynissä. Työnantajat pitää saada pistämään maksamaan kieliopetuksen kuntoon. Enemmän tiukkaa verotusta jatkossa.