Mökilleni tulee neljä senioria viikoksi. Keksikää sopiva ruokalista!
Eivät ole tottuneet mihinkään sushiin tai texmexiin tai ylipäätään muuhun ns. 2000-luvun ruokaa.
Torstai on varmaankin hernekeittopäivä ja kalakeittoa on jonain toisena päivänä.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 pussia Kabanossi makkaraa ja saman verran kaljaa !
Wilhelmit ovat parempia, Kabanossit muistuttavat nykyisin lähinnä teurasjätettä.
Huilun Tuhtia sen olla pitää
Kesällä syyään uutta pttua ja voita! Joka päivä. Pyhäksi tehdään mansikkakakku.
Varhaisperunat kananmuna- valkokastikkeella, vaan muusi ja lihapullat kai parasta.Olen seniori, ei mulle keitettyä kieltä Kyllä huvitti.
Uunifetapasta, kana-bowl, lohi-bowl, burgerit, pihvit, pizza, wokit, salaatit ym. ovat mun lemppareita. N. 69v.
Joku rahka jo jogurtti varmaan sopisi aamu- ja iltapalaksi!
Vierailija kirjoitti:
Googlaa 70-luvun kotiruoka.
Miksi söisin 70-luvun kotiruokaa vuonna 2026?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh yhtenä päivänä naudanpaisti uunissa ja sen kaa perunamuusia
Torstaina se hernekeitto ja pannaria hillolla ja kermavaahdolla
Kolmas päivä: osta vakuumiin pakattua savusiikaa, kermaviiliin tillikastike ja uuniperunat
Neljäs pv: Jauhelihakastike
5. pvä parit grillatut broilerit ja sen kanssa pastaa kastikkeineen
6. pvä Grillikylkeä ja perunasalaattia
7. pvä uunilenkkiä ja perunat ja ruskea kastike
Jos joku kysyy ihan peruskysymyksiä ruokatarjoilusta niin naudanpaisti uunissa ei ole koskaan oikea vastaus.
Äkkinäinen ei osaa ostaa oikeata palaa ja se tulee väistämättä kuivumaan uunissa syömäkelvottomaksi.
Stroganoff padassa muhineena olisi varmempi kortti.
Joo no minullakin pälkähti sen jälkeen, kun olin tuon listan jo klikannut tänne, että stroganoff olis toinen tämän paistin tilalla. Minä paistan kyllä itse naudanpaistin monestikin, ja se on onnistunut. Joitakin paisteja myydään jo valmiiksi kypsinä kaupoissa. Mun yksi ehdoton suosikki on valmiiksi siivutettu savustettu naudan paahtopaisti. Se myydään kilon paketissa prismassa.
Toinen suosikki on savustettu kalkkunan rinta ja se myydään vakuumissa.
Kesäkeittoa vähintään kerran päivässä vaikka alkuruokana pienenä annoksena, jos joku ei pärjää ilman perunaa. Torstaina hernekeittoa niin että ei purkkihernekeittoa.
Broilerisalaatti ei liene outo? Grillattu broileri, kiinankaalta, paprikaa, kurkkua, vihreä hapokas omena, herneitä, keitettyä riisiä tai ohraa. Sille kastike jossa on viinietikkaa, öljyä, valkopippuria, suolaa ja basilikaa.
Uusia perunoita, voita, silliä, graavilohta, kurkkusalaattia? Paitsi jos pitää ottaa ikä huomioon ja tarjota kypsennettyä kalaa?
Entä aterioiden hiilihydraattipitoisuus, pitäisikö olla maltilliset määrät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 80-vuotiaat appivanhempani syövät mielellään uusia ruokalajeja. Pitävät mm. sushista, texmexistä ja thai-ruuasta. Juomana vesi, vichy, piimä tai viini.
Omat vanhempani taas pitävät makarooniakin aika eksoottisena. Heille olisi varmaan mieleisintä, jos olisi peunaa, salaattia ja kalaa joka päivä. Juomana maito, vesi tai kotikalja.
Molemmille on hyvin tärkeää, että pöydässä on aina leipää. Vaikka ruoka olisi hampurilaisia, niin leipää kylkeen.
Leipä syödään suun kautta, ei sitä mihinkään kylkeen laiteta! Sotkuista hommaa ja ruoan väärinkäyttöä.
näin on. Ruualla ei leikitä, se on synti. niin sanoi rakas äitinikin aina, ja pyhäkoulunopettaja kun olin lapsi 50-luvulla.
terv: pussihousu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi söisin 70-luvun kotiruokaa vuonna 2026?
Nostalgiatrippi. Evöhöörd???
Vierailija kirjoitti:
Kuulehan nyt.-.. ei 70-luvulla mitään kuuklea ollut.. kattele vaan ohjeet ruutuvihoista.
Vierailija kirjoitti:
Siis hyi v***u mistään maasta paitsi ehkä Norja/Islanti ei löydy näin paskaa perinneruokaa
epäisanmaallinen rienaaja, häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Juomana sais mulle, vanhus, olla vettä tai vichyä. Ei mehuja. Sokeroimaton kylmä karpalomehu vois olla virkistävä hellepäivänä.
Ei mehuja, mutta mehuja.
Näillä ohjeilla emännöimään, ap.
Välipalaksi ainakin moilasen pakasteessa myytävät riisipiirakat munavoilla. Ostin paketin citymarketista. Siinä on 44 kpl raakapakastettuja riisipiirakoita. Riittää koko viikoksi.
Ostaisin myös raakapakastettuja korvapuusteja ja dallaspullia. Kai teillä uuni on ja pakastin siellä paikassa, jossa tarjoilet ruokaa?
Huvittaa nämä kirjoitukset ihan kuin suuret ikäluokat olisivat syöneet ruokia, joita ehdotetaan. 80v ovat hippisukupolvea, Hectorin, Rollareiden ym kanssa saman ikäisiä. Jo 1960-luvun lopulta lähtien meillä syötiin tortilloja ja tehtiin ystävien kanssa vuorotellen monen ruokalajin päivällisiä. Luulen, että syötiin paljon monipuolisemmin kuin nykyisin.
Ovatko toivottuja vieraita? Jos ovat, niin:
Perunaa ja lihapullia,
Lohikeittoa,
Makkaraa ja muussia,
Hernekeittoa,
Perunoita ja kananmunakastiketta,
Perunoita ja jauhelihakastike,
Makaronilaatikko,
Lisäksi salaattia, leipää, marjarahkaa.... kaikkea perinteistä.
Jos eivät ole toivottuja, kokeilisin laittaa niin kauan valmisruokaa kunnes kehtaavat ihmetellä ääneen :D lihapiirakkaa mikroon, mikropizzaa, mikrokeittoa jne. Ihan vaan nähdäkseni reaktion.
Uusia perunoita ja silliä joka helvetin aterialla.
Auttamattomasti parasta ennen päiväyksetkin ylittyneet, jos tuolta ajalta ajattelit ruokias tehdä
Perunan määrässä ei sitten kannata säästellä. Ne on kovia syömään perunaa iäkkäät ihmiset. Meillä kahteen pekkaan ostetaan vähintään 4 kiloa perunaa viikossa. Samoin porkkanaa menee joka päivä. Meillä rouskutta porkkanaa koiratkin raakana.
Siis hyi v***u mistään maasta paitsi ehkä Norja/Islanti ei löydy näin paskaa perinneruokaa