Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannatatko aborttia downin syndrooman takia?

Vierailija
10.06.2026 |

Minusta abortti 12 viikon jälkeen pitäisi sallia vain siinä tilanteessa, että lapsi on niin vaikeasti sairas että kärsisi kovista kivuista ja kuolisi pian syntymän jälkeen. En ymmärrä tätä että saat abortin vaikka 20 viikolla, vain siksi että sikiö on vammainen. Jotkut lapset saattaa paljastua vaikeasti vammaiseksi vasta taaperona, eikä sillekään mitään voi. Aina raskaaksi tullessa on ymmärrettävä se mahdollisuus, että voi saada vammaisen lapsen. Sitten miettiä, onko valmis ottamaan sen riskin.

Kommentit (487)

Vierailija
421/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannatan.

Vierailija
422/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys. Minulla on lievästi kehitysvammainen,autistinen 13v tyttär joka syntyi normaalina yhdeksän pisteen vauvana. Rakas toki,mutta joskus on kovin raskasta. Olisinko tehnyt abortin jos tytön sairaus olisi näkynyt ultrassa? En todellakaan tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei liity suvaitsevaisuuteen mitenkään vaan venhempien omaan jaksamiseen!

Kestääkö pää teiniä joka on taaperon tasolla? Onhan ne söpöjä ja helppoja vauvoina,mutta sitten äkkiä sinulla onkin 15vuotias jota ei voi jättää valvomatta edes vessareissun ajaksi. Ja itse joutuu paljon selvittämään erilaisia tukia,tuettuja lomia ym joita tarjolla.

Vierailija
424/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka hoette että "vammaisellakin on oikeus elää" niin mua kiinnostais kovasti tietää että mitä mieltä te otette siitä että niilläkin (kehitys)vammaisilla on oikeus lisääntyä vaikka itsestäänkin huolehtiminen on muiden vastuulla? Kun tietoisesti tekevät lapsua? (ei heidän tietoisuuden mukaan, monet heistä eivät ymmärrä näistä asioista yhtään mitään ja tekevät lapsia korkealla vamma riskillä) Eli te jotka haluatte keva lapsen saattaa tähän maailmaan täysin tietoisesti niin olette myös ok sen kanssa että he tekevät saman ja yhteiskunta maksaa sekä huolehtii? Ja jos ette ole niin miten te perustelette sen itselleen? 

Vierailija
425/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uhraisi omaa elämääni. Eli ehdottomasti kannatan. 

Vierailija
426/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, miltä tämmöinen tuntuu Down-henkilöistä. Miltä tuntuisi itsestäsi, jos muut ajattelisivat, ettet ansaitse elää?

Heidän älykkyytensä ei ole sellaisella tasolla että olisi relevanttia arvioida heidän kykyä arrvioida omaa olemassa oloaan. 

Et tiedä mistä puhut. Olen niin väärässä kuin olla voi.

Vierailija
427/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottomasti aborttimyönteinen mutta myös down-syndrooma-myönteinen, mielestäni downeilla on hyvin tärkeä tehtävä opettaessaan suvaitsevaisuutta ihmisille : )

Tällä kommentilla en siis tarkoittanut, etteikö down-ihmisiä saisi abortoida, tiedän että ihmisten jaksaminen on rajallista. Mutta down-ihmiset ovat yhtä arvokkaita ihmisiä kun kaikki muutkin.

Vierailija
428/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottomasti aborttimyönteinen mutta myös down-syndrooma-myönteinen, mielestäni downeilla on hyvin tärkeä tehtävä opettaessaan suvaitsevaisuutta ihmisille : )

Tuo kuulostaa oudolta kehitysvamman välineellistämiseltä ja ajatukselta, että kaikella on tarkoitus. Olen itse sitä mieltä että abortoisin, jos saisin tietää kantavani down-lasta, mutta kyse ei ole suvaitsevaisuudesta vaan omien voimavarojeni ja riskien tiedostamisesta. 

Pöh, olen kuullut kuinka ylpeitä kehitysvammaiset ovat, kun tietävät että heidän sisaruksensa eivät ainakaan ilkeile tai ole suvaitsemattomia kehitysvammaisia kohtaan.

Sinusta olisi parempi jos yhtäkään kehitysvammaista ei olisi olemassa, eikö vain? Tuo on pahempi ajatusmaailma.

Tietenkin olisi parempi, jos kehitysvammaisuutta ei olisi! Millainen hirviö voi olla toista mieltä?

Vierailija
429/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Down-lasten abortointi on nykyajan eugeniikkaa.

Ja mutkat suoriksi noin. On se kuitenkin armeliaampaa, kuin että annettaisi syntyä kuolemaan elinkelvottomana alkua pidemmälle. Syndroomaan liittyy monia elinvammoja. Resurssit, niin kuin kasvukaan, ei voi koskaan olla rajatonta. Tahallisesti tuotettu resurssirohmu ei ole eettinen teko. Nekin resurssit on pois elinkelpoisilta monellakin tavalla. Ja silti paradoksaalisesti asiaa "monimuotoisuuden" kannattajat perustelee eettiseksi.

Tottakai liittyy terveysongelmia, mutta ei todellakaan ole kysymys "kuolemasta elinkelvottomana alkua pidemmälle."

Vierailija
430/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestääkö pää teiniä joka on taaperon tasolla? Onhan ne söpöjä ja helppoja vauvoina,mutta sitten äkkiä sinulla onkin 15vuotias jota ei voi jättää valvomatta edes vessareissun ajaksi. Ja itse joutuu paljon selvittämään erilaisia tukia,tuettuja lomia ym joita tarjolla.

Paitsi että tämän hallituksen jälkeen ei ole tuettuja lomia!

Vierailija
431/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on down lapsi ja tieto oli jo raskausaikana siitä. Pahin kohta tässä on ollut tuo kun saimme tiedon, että pidämmekö lapsen vai ei. Siinä kohtaa ei kukaan voi sanoa onko hän minkätasoinen älyllisesti. Onko muuten paljon terveysongelmia yms eli mietimme sitä riittääkö voimavarat vaikeasti vammaiseen lapseen, kärsiikö meidän ”terveät” lapset siitä yms yms. Tämä oli yksi elämäni vaikein päätös. Miksi sitten pidimme hänet..pyysin ylimääräisiä ultria ja lapsessa ei näkynyt mitään vikaa, ei niskapoimuturvotyksia, rakenteet kunnossa yms. Ainut oli, että hän oli pienikokoinen. Ultrat ei ole 100% ja vaikka mitään ei näy lapsella voi olla ties mitä, mutta jos olisi ollut jo selkeät poikkeamat olisin tehnyt abortin. Toinen oli, että meillä on pitkä parisuhde, ollaan eletty lapsille jo vuosikaudet ja tiedettiin, että parisuhde ei kaadu haasteisiinkaan. On myös rahallisesti varaa tukea lasta ja käyttää yksityisellä jos terveys reistaa. Meillä kävi hyvä tuuri, olin pessimisti kun olen varautunut pahimpaan, mutta lapsi ei tähän päivään mennessä ole rasittanut meitä sen enenpää kun terveetkään ongelmillaan. Yhteiskunnan kanssa saa välillä vääntää ja se rasittaa, on korvakierrettä ollut, mutta putkitettu on terveitäkin. Perusasiat syömiset, unet ja vessat sujuu ja osaa puhuakkin aika hyvin. Silti pitää olla oikeus aborttiin. Ei kaikki halua, pysty eikä jaksa ja parempi että osaa sen itselleen tunnustaa.

Vierailija
432/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa oudolta kehitysvamman välineellistämiseltä ja ajatukselta, että kaikella on tarkoitus. Olen itse sitä mieltä että abortoisin, jos saisin tietää kantavani down-lasta, mutta kyse ei ole suvaitsevaisuudesta vaan omien voimavarojeni ja riskien tiedostamisesta. 

Tuo "kaikella on tarkoitus" ja muut kliseet on rasittavia. Mikä tarkoitus ja miksi joku joutuu syntymään vammaisena?  

Turha haukkua muiden elämänkatsomusta. Jos mielestäsi kuoleman jälkeen ei tapahdu mitään, niin miksi olet edes kärsimässä täälä?

En mä kärsi. Mä nautin tästä ainutkertaisesta elämästäni.

Vierailija
433/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotias, joka saattaa olla sinua päätä pidempi, 30 kg painavampi ja käy fyysisesti kimppuun, koska aurinko paistaa. Ihahahanaa, ja rikastuttaa elämää! 

Downit tosin harvoin ovat kookkaita, mutta heissäkin on arvaamattomia tapauksia.

Vierailija
434/487 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, miltä tämmöinen tuntuu Down-henkilöistä. Miltä tuntuisi itsestäsi, jos muut ajattelisivat, ettet ansaitse elää?

Heidän älykkyytensä ei ole sellaisella tasolla että olisi relevanttia arvioida heidän kykyä arrvioida omaa olemassa oloaan. 

Et tiedä mistä puhut. Olen niin väärässä kuin olla voi.

Niin olet!

Vierailija
435/487 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "kaikella on tarkoitus" ja muut kliseet on rasittavia. Mikä tarkoitus ja miksi joku joutuu syntymään vammaisena?  

Turha haukkua muiden elämänkatsomusta. Jos mielestäsi kuoleman jälkeen ei tapahdu mitään, niin miksi olet edes kärsimässä täälä?

Et kuitenkaan kertonut, mikä tarkoitus sillä on, että joku syntyy kehitysvammaisena.  

Vierailija
436/487 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ilmeisesti sitten ottaa elätettäväkseen kaikki vammaiset vauvat, kun on niin kovin sekaantumassa toisten ihmisten asioihin.

Koko kohu on jenkkien kristonazzien aikaansaama myrsky vesilasissa.

Sinänsä hauskaa että oikeat nassethan kannatti vammaisten abortointia koska eugeniikka. Jenkkien meemikonservatiivi larppaus on lähinnä säälittävää entiteetin pelkoon vetoavaa propqgabdaa.

Vierailija
437/487 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset on viallisia tavalla tai toisella. Jos tulisin raskaaksi (mikä on tälläiällä jo vähän epätodennäköisempää) jättäisin kai ne seulat välistä.

Tuttavapiirissä on tapaus, kun raskausaikana oli löydetty, että lapsi tulee olemaan vammainen. Abortti ei uskovaisille tullut silti kysymykseenkään. Rukous tuli. Ja tuli terve lapsi, joka työskentelee tätänykyä lääkärinä.

Onneksi tälläiset liibalaaba tarinat eivät ihmisten mielipiteisiin vaikuta

Vierailija
438/487 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata enkä itse tekisi. Toisten puolesta ei nykyään saa enää sanoa, eivät edes piispat näköjään kun ovat hiljaa. Mutta on syntiä. Tietenkin ihmiset tekevät syntiä, myös abortteja, ja se on heidän ja Luojansa välinen asia. En puutu siihen etten sorru toiseen syntiin. 

Johan jo puutuit jq tuomitsit. Nyt taitaq luulevaisen tqivas pisteet tippuq kun noin lähimmäisistäsi rienaat

Vierailija
439/487 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen päättää.

Vierailija
440/487 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista miten kovat arvot nykyään vallitsevat. Sikiökin pitäisi tappaa jos on jotenkin vammainen ettei vaan tule kustannuksia yhteiskunnalle. On unohdettu 10 käskyä. Siellä sanotaan "Älä tapa" 

Mä rakastan mun lapsia sen verran paljon, että en halua sellaista lasta, joka ei edes lähtökohtaisesti tule saamaan elämään hyvää lähtökohtaa. Kehityshäiriöisen sikiön abortointi olisi mulle itsestäänselvyys. 

Saako lapsi hyvät lähtökohdat ylipäätään, jos äiti arvottaa sen valmiiksi? Vaikka sä synnyttäisit täysin terveen lapsen, säpä et sitä tuesä mitä lapsesta tulee. Sinä ne lähtökohdat luot ja anteeksi nyt, mutta kovin järkevältä se ei kuullosta sun käsissä. 

Että mä vihaan tätä argumenttia. Entä jos.. jos koko elämän elää entä jos -periaatteella, ei voi tehdä yhtään mitään. 

Jos edes syntyessä olisi lapsella täydet mahdollisuudet hyvään elämään. Downilla ei ole. 

Et sinä voi toisen puolesta päättää, mikä on hänelle hyvää elämää. Toisen elämä voi olla hänen itsensä mielestä hyvää, vaikka sinä olisit eri mieltä. Ainoa, millä on väliä, on se, miten ihminen itse kokee elämänsä.

Et sinäkään voi päättää, että sikiö joka abortoidaan downin tai muun vamman vuoksi tulee saamaan hyvän elämän omasta mielestään. Nämä eivät ole päätösasioita, vaan täysin riippumattomia itsestä. Lisäksi tässä on vieä äidin elämänlaatu, joka ei välttämättä ole enää hyvää siinä vaiheessa jos vammaisen lapsen joutuu kasvattamaan. 

Nimen omaan. Kukaan ei sitä voi tietää etukäteen. Terveenä syntyneenkin elämä voi hänen omasta mielestään olla kamalaa. Puhuin nyt siitä, että on täysin mahdollista, että Down-ihminen elää omasta mielestään hyvää elämää, ja siksi häneltä ei tulisi viedä sitä mahdollisuutta tai yleensäkään mahdollisuutta elämään.

Se mahdollisuus on aina olemassa, että asiat eivät mene niin kuin itse kuvittelee, kun lapsia rupeaa tekemään, ja se pitää tehdä itselle selväksi siinä vaiheessa, kykeneekö myös kasvattamaan lapsen. Muussa tapauksessa kannattaa unohtaa lasten teko.

Onneksi on myös mahdollists keskeyttää raskaus jos down tulossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi