Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisten alastomuus ystäväporukan illanvietossa

Vierailija
08.06.2026 |

Kuinka välttää ikävät tilanteet pariskuntien mökkiviikonlopussa tekemättä suurta numeroa asiasta, kun jotkut naisista kokevat sopivaksi näyttäytyä alasti miestenkin seurassa. Joidenkin mielestä tämä on ok jos naiselle itselleen ok, mutta kaikille naisille ei tule mieleenkään, että pitäisi tietää onko paikalla oleville miehille ok ystävän vaimon alastomuus. Miehiltä ei kysytä ja on ikävää joutua sellaiseen tilanteeseen, kun itsellä ja kumppanilla tapana, että ei haluta olla tilanteessa jossa vastakkaista sukupuolta olevia alasti. Koen sen osaltaan kunnioittavana omaa puolisoa kohtaan, että alastomuus ei ole sopivaa kaikkien kanssa enkä halua myöskään, että minun kumppani on alasti vastakkaista sukupuolta olevien seurassa.

Minulle ja kumppanilleni tämä on selkeä asia, mutta mökillä saunominen ystäväporukalla aiheuttaa ikäviä tilanteita miesten ja naisten vuoroista huolimatta.

Kommentit (549)

Vierailija
401/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisin että isolle porukalle on helppoa vaan todeta, että pidetään uikkarit saunassa päällä. Sen sijaan pienemmälle jengille ehkä tulee olo että täytyisi perustella. en itse tykkää yhtään saunoa alasti, ja minusta on jotenkin kiusallista tai jopa vastenmielistä mennä edes itse ainoana uikkarit päällä saunaan ja muut on alasti siellä, oli siellä sitten miehiä tai naisia. On myös noloa olla se ainut, joka on niin estynyt ja siksi menen joko yksin saunaan tai vain miehen seurassa. Kerran kaverimökillä olen pahoittanut toisen pariskunnan mielen, kun totesin kerrankin jämäkästi käyväni saunassa joko yksin tai mieheni kanssa mutten mitenkään muuten. Miehelle oli tärkeämpää etten jää yksin kun muut saunoo keskenään ja hän kunnioittaa toivettani että pidetään uikkarit päällä, jos saunaan tulee muita. Vaikka hän itse käy alasti saunassa näiden muiden kanssa. 

En todellakaan ole menossa uikkarit päällä saunaan vaikka porukka olisi satapäinen. On todella ällöttävää istua saunassa uikkareissa, hyi hitto. Jos paikalla on joku joka menee rikki alastoman ihmisen nähdessään, niin voin ne uikkarit tai kylpytakin vetää jalkaan vilvottelun ajaksi, mutta saunassa en niiden kanssa todellakaan istu.

Vierailija
402/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi... hyvä ettei torttuansa esittele avoimesti. Eikö heillä ole itsekunnioitusta tai ylipäänsä muidenkaan kunnioitusta? Kyllä sais äkkilähdön mokomakin luuska.. 

Olipa naisvastainen kommentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta. Ei ole ystäviä.

Vierailija
404/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on kulttuurisidonnainen asia. Joissain kulttuureissa alastomuus on tabu ja joissain varsinkin konservatiivisissa uskontokunnissa erittäin vakava tabu. Ideologiat ja uskonnot ovat mitä ovat. Niiden kanssa voi aina tulla kahnauksia. Siinä on parasta olla suvaitsevainen ja avoin kaikin päin eli sallitaan jokaiselle oma tapa olla. Jos ei halua olla alasti muiden nähden, ei pidä pakottaa. Jos ei halua nähdä alastomuutta, on se tietysti hyvä kertoa muille ja sitten vältellä alastomuustilanteita eli sopia vaikka vuorot tai rajat alastomuuden esiintymiselle.

Jos kuitenkin kyse on suunnilleen normaaaleista ja keskimääräisistä suomalaisista ja olosuhteita mökillä saunominen ja siihen liittyvä liikehdintä, niin alastomuuden paheksunta lienee lähinnä jonkinlaisiin henkisiin ongelmiin, estyneisyyteen tai itsetuntoon liittyvistä asioista. Suomalaisessa kulttuurissa alastomuus epämuodollisissa mökkisauna- ja uintitilanteissa on täysin epäseksuaalista ja kulttuurillinen normi, siis hyväksyttyä ja suoranainen oletusarvo. Näissä puitteissa on tietysti ihmisiä jotka eivät yksin tai puolisonsa osalta siedä normaalia luonnollista alastomuutta, mutta heidän on silloin ratkaistava asia kuten yllä mainittujen kulttiirillisten erojen tapauksessa, ihan itse. Muita tai valtaosaa ei tule turhaan kieltää tai rajoittaa eikä nyt varsinkaan pahastua, jos ei asiasta ole edes yritetty sopia sääntöjen suhteen ennalta tai viimeistään tapahtuessa.

Vierailija
405/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi poistua kiusallisesta tilanteesta.

Sitten on huonompi jos omalla mökillä.

Sitä varten kerrotaan säännöt etukäteen vieraille. Jos sääntöjä ei ole kerrottu, ei siitä vieraita voi syyttää.

Ei kai nyt kukaan arvaa, että joku menee toisen vuorolla riisumaan tai tulee ulos alasti viettämään aikaa jos sovittu miesten ja naisten vuorot?

Vierailija
406/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaston nainen mökillä on kiva asia.

Niin jos se on oma nainen eikä muita paikalla.

Vierailija
407/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus mitä niuhottajia ja jeesustelijoita ootte. Älkää menkö mökille pilaamaan muiden ajanviettoa! Alasti on mukava olla ja hyvä että muilla naisilla on itsetunto kohdallaan.

Vierailija
408/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se karmivan näköistä, kun porsineen läpyskäutareet ja vatsalöllöt hakkaavat polvia.

Vierailija
409/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette osaa ottaa asiaa puheeksi? Joillekin alastomuus on neutraali ja ei-seksuaalinen asia, joten on normaalia esim. mennä saunasta järveen alasti. Saunassa ollaan muutenkin alasti, ei sitä uikkaria pueta erikseen vaan pulahdusta varten... Mutta jos SINUA asia häiritsee, niin SANO. Ei kukaan osaa lukea ajatuksiasi.

Kyse ei ole estottomuudesta. Kyse on halusta saada huomiota ja esitellä sulojaan myös miehen kavereille ja kaverien miehille. 

Jo pienille lapsille opetetaan nykyään mitkä kehon osat ovat yksityisiä ja niitä ei esitellä muille eikä niihin saa muut koskea. 

Vierailija
410/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien intiimialueidensa esittely muille on lähtökohtaisesti seksuaalista häirintää. 

Olipa kyse naisesta tai miehestä. Mutta miehiltähän lupaa ei yleensä kysytä 

Vierailija
411/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkisin että isolle porukalle on helppoa vaan todeta, että pidetään uikkarit saunassa päällä. Sen sijaan pienemmälle jengille ehkä tulee olo että täytyisi perustella. en itse tykkää yhtään saunoa alasti, ja minusta on jotenkin kiusallista tai jopa vastenmielistä mennä edes itse ainoana uikkarit päällä saunaan ja muut on alasti siellä, oli siellä sitten miehiä tai naisia. On myös noloa olla se ainut, joka on niin estynyt ja siksi menen joko yksin saunaan tai vain miehen seurassa. Kerran kaverimökillä olen pahoittanut toisen pariskunnan mielen, kun totesin kerrankin jämäkästi käyväni saunassa joko yksin tai mieheni kanssa mutten mitenkään muuten. Miehelle oli tärkeämpää etten jää yksin kun muut saunoo keskenään ja hän kunnioittaa toivettani että pidetään uikkarit päällä, jos saunaan tulee muita. Vaikka hän itse käy alasti saunassa näiden muiden kanssa. 

En todellakaan ole menossa uikkarit päällä saunaan vaikka porukka olisi satapäinen. On todella ällöttävää istua saunassa uikkareissa, hyi hitto. Jos paikalla on joku joka menee rikki alastoman ihmisen nähdessään, niin voin ne uikkarit tai kylpytakin vetää jalkaan vilvottelun ajaksi, mutta saunassa en niiden kanssa todellakaan istu.

Hauska että pidät uikkareita saunassa ällöttävinä mutta et sitä että esittelet sulojasi satapäiselle yleisölle. 

Vierailija
412/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien intiimialueidensa esittely muille on lähtökohtaisesti seksuaalista häirintää. 

Olipa kyse naisesta tai miehestä. Mutta miehiltähän lupaa ei yleensä kysytä 

Laitan pääni pantiksi että naiset ovat saaneet osakseen paljon enemmän luvatonta esittelyä kuin miehet koskaan. 

Vierailija
413/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsiisus mitä niuhottajia ja jeesustelijoita ootte. Älkää menkö mökille pilaamaan muiden ajanviettoa! Alasti on mukava olla ja hyvä että muilla naisilla on itsetunto kohdallaan.

Ei niin. Orgioikaa te siellä keskenänne. Eikä tarvii soitella enää!! Nii!

Vierailija
414/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole alasti muun takia,kun houkuttaa sänkyyn vierasta.

Vierailija
415/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kyllä mä saan olla alasti ja stripata sun ukkos edessä, mulla on siihen oikeus, koska minä minä minä!!1!1!"

Suurimmat kiksit nämä naiset saavat juuri sen siveämmän pahasta mielestä,kun saa hänen miehensä huomion.

Tiukkapipoisten moraalipoliisien mielensäpahoitusta on kieltämättä aina hauska seurata ja vähän tarjota sytykettä. Ahdasmielisille on hyvä tarjota muutenkin avartavia kokemuksia. He saattavat huomata jälkeenpäin, että paljaan naisen pakaran näkeminen ei aiheuttanut kenellekään mitään pahaa, ei edes pettämistä tapahtunut saati verkkokalvojen tuhoutumista. Jatkossa pelottaa sitten ehkä vähän vähemmän luonnollinen alastomuus ei-seksuaalisissa konteksteissa.

Typerys.Onneksi jotkut ovat siveitä.Heitäkin tarvitaan.

Mihin muka? Tonnista vetoa että et pysty tarjoamaan yhtään objektiivista tarkastelua kestävää syytä.

No esimerkiksi rooman valtakunnasta sanottiin että se hajoaa kun siveelliset neitsyet eivät pidä hyveitä enää yllä.

Eli jos nyt vaikka sitten valtakunnan menestys? 

Vierailija
416/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelteisilleen heittäytyvää naista voi syyttää seksuaalisesta ahdistelusta. Jos on noin ajattelematon ja egoistinen nainen porukassa, niin kannattaa kiertää kaukaa tuollaiset pippalot.

No riippuu hieman kontekstista. Jos heittäytyy kelteisilleen mennäkseen saunaan tai uimaan, niin ei se ole mitään ahdistelua. Jos taas täysin yllättäen heittäytyy kelteisilleen vaikkapa ruokapöydässä tai työhaastattelussa, niin siinä on kenties jotain epäilyttävää.

Vierailija
417/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelteisilleen heittäytyvää naista voi syyttää seksuaalisesta ahdistelusta. Jos on noin ajattelematon ja egoistinen nainen porukassa, niin kannattaa kiertää kaukaa tuollaiset pippalot.

Miehen kaverin kumppani oli aikeissa riisua huoneessa jossa mieheni oli nukkumassa ja kommentillaan viestitti, että olen jotenkin ongelmainen, kun kuitenkin kävin hakemassa miehen pois sieltä jotta nainen saa rauhassa riisua ja pukea. 

Hetkeäkään ei tainnut tämän naisen mielessä käydä, että mies olisi tuntenut olonsa ikäväksi mikäli herää, kun kaverin kumppani alasti vieressä. Ei hän halua olla kaverien naisten, työkaverien ym naisten kanssa alasti tai nähdä heitä alasti.

Siis herätit nukkuvan miehen sen takia? Eihän hän olisi mitään edes nähnyt jos kerta nukkui. :D Eikö ollut vihainen kun herätit kesken unien?

Vierailija
418/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu. Koitappa kestää. 

Ei tämä ole mikään uusi juttu tai muutos. Aina on ollut ihmisiä jotka haluavat esitellä itseään niillekin jotka eivät halua nähdä.

Tämä. Kimppasaunomiset on kivoja - uikkareilla! 

No itse en tiedä mitään hirveämpää kuin saunoa uikkarit päällä. Kyllä haluan saunassa olla alasti. En tietenkään ketään sinne pakota seuraani, jos alastomuuteni ei ole hänelle ok. Omassa tuttavapiirissä saunotaan kyllä useiden kaveripariskuntien kanssa alasti, koska meille alastomuus on luonnollista, eikä siinä ole lähtökohtaisesti mitään seksuaalista.

Vierailija
419/549 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä naisena ymmärrä miten se minua häiritsisi jos joku hullu nainen haluaa pyöriä alasti vieraiden miesten nähden. Itse en kekkuloisi suurin surminkaan mutta ei minua kyllä mitenkään haittaa jos joku muu haluaa niin tehdä. Mun mieheni ei innostu muista, lähinnä kokisi tilanteen naurettavaksi ja kokisi myötähäpeää alasti heiluvan sirpan puolesta.

Relatkaa nyt vähän mustasukkaisuuksissanne!

Mustasukkaisuus tässä on juurisyynä.

Mustasukkaisuus johtuu pelosta että oma mies pettää heti kun näkee alastoman naisen.

Tällainen pelko on omassa päässä.

Sitä ongelmaa voi hoitaa keskustelemalla siitä.

Apua on saatavilla, kun sitä osaa hakea.

Alastomien naisten syyttäminen omasta epävarmuudesta, huonosta itsetunnosta ja peloista on yksinkertaisesti epäloogista ja typerää.

Epäkunnioitus toisia kohtaan voi myös olla syy. Ei mustasukkaisuus.

Miten minä olen tilanteessa mustasukkainen, sillä en ole tirkistelijä ja olen se mies. Tuollainen ei vain ole soveliasta, eikä kiinnosta katsella kenenkään alastonta kroppaa, muuta kuin lähikontaktissa ja siihen silloin liittyy kiihottuminen. Eli ollaanko me kaikki miehetkin mustasukkaisia? Kyse on siitä, etten halua, että jaat omaa fetissiäsi minulle. En minäkään tee niin omillani. 

T:jo aikaisemmin kirjoittanut mies. 

Vierailija
420/549 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen kaverin kumppani oli aikeissa riisua huoneessa jossa mieheni oli nukkumassa ja kommentillaan viestitti, että olen jotenkin ongelmainen, kun kuitenkin kävin hakemassa miehen pois sieltä jotta nainen saa rauhassa riisua ja pukea. 

Hetkeäkään ei tainnut tämän naisen mielessä käydä, että mies olisi tuntenut olonsa ikäväksi mikäli herää, kun kaverin kumppani alasti vieressä. Ei hän halua olla kaverien naisten, työkaverien ym naisten kanssa alasti tai nähdä heitä alasti.

Siis herätit nukkuvan miehen sen takia? Eihän hän olisi mitään edes nähnyt jos kerta nukkui. :D Eikö ollut vihainen kun herätit kesken unien?

Tottakai herätin ja ihan häntä ajatellen, kun tiedän ettei hän halua sellaisessa tilanteessa olla. Ei hän nyt sentään nukutuksen alaisena ollut ja luultavasti olisi herättänyt jos ihmiset vieressä liikkuu ja keskustelee keskenään.

Herättyään ja tilanteen tajuttuaan kiitteli ja oli tyytyväinen, kun hain hänet pois sieltä koska hän ei olisi halunnut herätä tilanteeseen jossa kaverin nainen pyllistelee vieressä riisuessaan ilkosilleen. Olisi siinä tapauksessa itse poistunut nopeasti paikalta, mutta nyt vältti epämieluisan tilanteen.

Toivottavasti jatkossa tämä nainen ymmärtää kunnioittaa rajoja, kun tilanteessa toimittiin noin selkeästi.