Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnair poisti henkilön lennolta Bangkokissa hajusteyliherkkyyden takia

Vierailija
06.06.2026 |

Sara Kivimäki poistettiin lennolta yhtäkkiä etälääkärin diagnoosin perusteella, kun hän sai oireita toisen matkustajan runsaasta hajuvedestä. Syy yliherkkyydelle olivat syöpähoidot. Sai oireita, vaikka oli kasvomaski ja oli ottanut allergialääkkeen. Oireet olivat yskää ja silmien vuotamista. Vaihdettuaan paikkaa koneessa oireet helpottivat. Silti lääkäri päätti poistaa hänet lennolta ja joutui kaikkien kuullen selvittämään asiaa. 

Kuulostaa ikävältä, että joutuu kertomaan kaikki sairaudet ja lääkitykset koko koneen kuullen ja lääkäri diagnosoi puhumatta asiakkaalle. Taloudellinen menestys oli lopulta 300 euroa ja joutui hankkimaan paikallisesta sairaalasta todistuksen lentoterveydestä. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/69a12c4a-3b44-40ed-8e4f-bcb2463a543c

Kommentit (252)

Vierailija
181/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän me edes tiedetä, onko niillä tytöillä ollut paljon hajuvettä. Jos on tällainen yliherkkyys, niin pienikin määrä riittää aiheuttamaan kohtauksen.

Jutun luettuani olen sitä mieltä, että rouva Kivimäki on todella teatraalinen. Ehkä hän alkoi osoittamaan mieltään yskimällä kun tyttöjen hajuvesi ei miellyttänyt. Ainakin tuo uhriutuminen yksin Bangkokissa, ja liukastelu uima-altaalla ja hermoston kuormitus kertovat, ettei hän aivan tasapainoinen ole. Itse hän sinne halusi jäädä ilman miestään, marttyyrina oikein. 

Hirveä eukko. 

Miten hän siellä matkalla selvisi, ulkomailla kun käytetään paljon enemmän hajusteita, kuin Suomessa 

Vierailija
182/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia sekoilua nykyään. Diagnoosit etänä ja sitten kun tulee rapaa tupaan täysin älyvapaasta päätöksestä niin koitetaan suojautua "henkilön yksityisyyden suojan" taakse vaikka firman päätöksiähän tuossa vaaditaan selittämään eikä tämän henkilön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa omituista. Luulisi että nuo jutut olisi voinut puhua vaikka koneen keittiössä tai jossain välikössä, ettei kaikkien kuulleen olisi tarvinnut selittää. 

Tuskin siinä tilanteessa on kumpikaan osapuoli kailottanut niin, että kaikki kolmesataa muuta matkustajaa on kuullut sanaakaan. Vähän on värikynää käytetty koko jutussa. Henkilö tuntuu olevan oma- aloitteinen ja selvisi hyvin,  mutta " yksin ja ilman rahaa" oli kauheaa. Lentoyhtiö teki kyllä virheen, purseri antanut virheellistä tietoa etälääkärille, jonka on helppo kieltää matkustaminen tietämättä asiakkaan todellista tilaa.  Siinä on katsottu vain, että tärkeämpää on saada kone ilmaan aikataulun mukaisesti. Ei mennyt hyvin tämä keissi.

Hajusteiden totaalikielto pitäisi olla kaikilla lentoyhtiöillä, kaikilla reiteillä.

On vielä ihan oma toive, että jäi ”yksin ja ilman rahaa”. Aviomiehen olisi pitänyt tajuta, ettei tuohon tilaan itsensä päästänyttä puolisoa jätetä yksin.

Vierailija
184/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta mun mielestä lennolta olisi pitänyt poistaa se matkustaja, kenellä oli liian runsaasti hajuvettä. Eikö kuitenkin nykyään ole ohjeistettu, että hajusteita vältettäisiin lennolle tullessa, niin ihan oma syy jos on lätrännyt liikaa hajusteita. Ei minusta ole oikein, että poistetaan lennolta oireita saanut henkilö

Ei pelkän hajuveden perusteella voi poistaa ketään, jos hajusteita ei kuitenkaan ole selkeästi kielletty ja kerrottu ennen lentoa, että niiden takia voidaan poistaa. Mutta voisihan niinkin tehdä, kun selkeästi ilmoittaisi etukäteen että tämä on hajusteeton lento. 

Jos on herkistynyt hajusteille niin silloin esimerkiksi pyykin huuhteluaineet ja myös itse pyykinpesuaineen jämät aiheuttaa, samoin monet muut normaalielämään kuuluvat hajut, menisi mahdottomaksi elää jokun sairastuneen ehdoilla. Mutta tämä yhteiskunta tosiaan kyykkää vammaisten tahtiin koska se tekee niistä kyykkääjistä fiksumpia. 

Olet oikeassa. Mutta kun ottaa huomioon, että hajusteherkkiä on jo aika paljon, ja hekin ovat lentoyhtiön kannalta asiakkaita, niin voisi järjestää välillä aina hajuttomiakin lentoja. Silloin hajusteherkät voisivat matkustaa rauhassa ja voisi sinne muitakin tulla, kunhan kukaan sille hajuttomalle lennolle tulija ei laittaisi mitään hajusteita. bangkokin reitti on itse asassa tähän aika hyvä, koska Bangkokiin on useita lentoja vuorokaudessa. Niillähän voisi olla vaikka omat profiilit, yksi lento voisi olla vaikka hajusteeton, yksi lapsivapaa ja yksi vaikka alkoholiton. Hajusteherkät menisivät hajusteettomalle, Pattayan pojat lapsivapaalle ja lapsiperheet alkoholittomalle lennolle. Kaikilla olisi mukavaa. 

...tai sitten vaan opettelisi hyväksymään, että maailma ei pyöri minun tahdissani ja on vain siedettävä niitä muita ihmisiä

Vierailija
185/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, miten ilkeitä kommentteja eikä yhtään sympatiaa. 

Ihmiset ovat väsyneitä näihin erityisherkkiin,hajustevammaisiin ja muihin jotka katsovat asiakseen sanella, miten muut saavat elää. 

Tai sitten hajusteita käyttäviin. Monessa ammatissa ne on "kielletty". 

Ajattelitko onnistua planeetanlaajuisessa hajusteiden kieltämisoperaatiossa? Kerro toki, miten. Kaukoidän lennoille tulee porukkaa joka suunnalta palloa ja käsitys tuoksuista ja niiden voimakkuudesta vaihtelee sen mukaan. 

Näinhän se on. Ja edelleen ihmiset pakkaa akkuja ruumaan ja airesoliulloja koneeseen. Edes kiellot ei toimi saati sitten suositukset. 

Voisiko ihmisiltä vaatia vähän enemmän? 

Vierailija
186/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa haistella hajuvettä lennolla,niin haistelkoot pullon suulta pullo kiinni nenässä. Muita eivät hajuvedet todellakaan kiinnosta.

Vierailija
187/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta mun mielestä lennolta olisi pitänyt poistaa se matkustaja, kenellä oli liian runsaasti hajuvettä. Eikö kuitenkin nykyään ole ohjeistettu, että hajusteita vältettäisiin lennolle tullessa, niin ihan oma syy jos on lätrännyt liikaa hajusteita. Ei minusta ole oikein, että poistetaan lennolta oireita saanut henkilö

Ei pelkän hajuveden perusteella voi poistaa ketään, jos hajusteita ei kuitenkaan ole selkeästi kielletty ja kerrottu ennen lentoa, että niiden takia voidaan poistaa. Mutta voisihan niinkin tehdä, kun selkeästi ilmoittaisi etukäteen että tämä on hajusteeton lento. 

Jos on herkistynyt hajusteille niin silloin esimerkiksi pyykin huuhteluaineet ja myös itse pyykinpesuaineen jämät aiheuttaa, samoin monet muut normaalielämään kuuluvat hajut, menisi mahdottomaksi elää jokun sairastuneen ehdoilla. Mutta tämä yhteiskunta tosiaan kyykkää vammaisten tahtiin koska se tekee niistä kyykkääjistä fiksumpia. 

Olet oikeassa. Mutta kun ottaa huomioon, että hajusteherkkiä on jo aika paljon, ja hekin ovat lentoyhtiön kannalta asiakkaita, niin voisi järjestää välillä aina hajuttomiakin lentoja. Silloin hajusteherkät voisivat matkustaa rauhassa ja voisi sinne muitakin tulla, kunhan kukaan sille hajuttomalle lennolle tulija ei laittaisi mitään hajusteita. bangkokin reitti on itse asassa tähän aika hyvä, koska Bangkokiin on useita lentoja vuorokaudessa. Niillähän voisi olla vaikka omat profiilit, yksi lento voisi olla vaikka hajusteeton, yksi lapsivapaa ja yksi vaikka alkoholiton. Hajusteherkät menisivät hajusteettomalle, Pattayan pojat lapsivapaalle ja lapsiperheet alkoholittomalle lennolle. Kaikilla olisi mukavaa. 

...tai sitten vaan opettelisi hyväksymään, että maailma ei pyöri minun tahdissani ja on vain siedettävä niitä muita ihmisiä

No ei, yhteiskunta ei toimi jos jokainen painaa tatti pystyssä pelkkien omien mielihalujensa mukaan joka tilanteeseen vaan muita pitää ottaa huomioon teoissa ainakin jossain rajoissa. Eli siis järkevä matkustaja ei kaada pullollista hajuvettä päähänsä jos tarkoitus on istua 10 tuntia ahtaassa lentokoneessa.

Loputtomiin toki ei tarvitse myöntyä mihin tahansa mutta ei tuo vähähajuisuus ole kohtuuton vaatimus jos vaan on toimivat aivot päässä. 

Vierailija
188/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä samaa kun itse olen allerginen eläimille mutta ei aina tule otettua allergialääkkeitä reissuun mukaan eikä niistä ole juuri hyötyäkään ollut esim. kissa jos olisi viereisessä penkissä. Että mitenköhän matkanteko etenisi? 

Välillä näkee eläimiä lentokentillä mutta onnekseni vielä olen säästynyt siltä että ainakaan ihan viereen tulisivat vaikka samalla lennolla kenties olisivatkin.

30 vuotta sitte kun matkustin lemmikin kanssa aika paljon, oli mahdollista selvittää onko lennolle tulossa allergisia. Vaihdoin lentoa jos oli. Minulle myös kerrottiin, että niillä joilla on allergiaa voivat selvittää etukäteen onko lennolla eläimiä.

Vierailija
189/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäänsä päästetään miasmaa levittäviä ihmisiä lentokoneisiin? Joku roti hajusteille löyhkäämiselle.

Vierailija
190/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää. Jos tälläinen tilanne tulee itselleen eteen niin kertoo lentojenkilökunnalle vasta kun kone on noussut niin ei voida heittää lennolta enää pois. Tuskin lento palaa lähtökaupunkiin myöskään. Lisäksi kun lento lähtee liikkeelle, lentokoneen ilma kierrätetään paljon nopeammalla tahdilla kuin silloin kun lentokone seisoo paikallaan. Tuoksua ei välttämättä olisi tällöin edes haistanut. Ikävä tilanne ollut tuolla naisella ja tavallaan tämä on varmaan pilannut muuten hyvin mennen loman. Voimia hänelle hoitoihin. 

Hän varmaan alkoi oikein mielenosoituksellisesti yskiä ja uhriutua siitä hajuveden tuoksusta. Ihan itse hän tilanteen aiheutti. Olisi vain pitänyt suunsa supussa. Ihan yhtä ansaittu se loma niille muillekin on, ja heidänkin elämässään on vaikeuksia. 

Vierailija
191/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa omituista. Luulisi että nuo jutut olisi voinut puhua vaikka koneen keittiössä tai jossain välikössä, ettei kaikkien kuulleen olisi tarvinnut selittää. 

Tuskin siinä tilanteessa on kumpikaan osapuoli kailottanut niin, että kaikki kolmesataa muuta matkustajaa on kuullut sanaakaan. Vähän on värikynää käytetty koko jutussa. Henkilö tuntuu olevan oma- aloitteinen ja selvisi hyvin,  mutta " yksin ja ilman rahaa" oli kauheaa. Lentoyhtiö teki kyllä virheen, purseri antanut virheellistä tietoa etälääkärille, jonka on helppo kieltää matkustaminen tietämättä asiakkaan todellista tilaa.  Siinä on katsottu vain, että tärkeämpää on saada kone ilmaan aikataulun mukaisesti. Ei mennyt hyvin tämä keissi.

Hajusteiden totaalikielto pitäisi olla kaikilla lentoyhtiöillä, kaikilla reiteillä.

On vielä ihan oma toive, että jäi ”yksin ja ilman rahaa”. Aviomiehen olisi pitänyt tajuta, ettei tuohon tilaan itsensä päästänyttä puolisoa jätetä yksin.

Niinpä, hän toivoi että aviomies ei jää lennoltaan ja sitten se oli hankalaa yksin ja rahatta, varmasti oli, halaus hänelle. Vaikka sanoisin miehelleni että jatka vaan sinä kotimatkaa, hän ei jättäisi minua yksin kaukomaille tällaisessa tilanteessa, rahatta, vailla tietoa miten asiat järjestyy. Vaikka tuossa vitsailikin, että milloin lähdetään..

Vierailija
192/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tulisi ohjata nuoria, ettei käytetä liiallisesti hajuvesiä.

Vierailija
193/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumihiutaleilta voisi kieltää koko matkustelun. Uskomatonta draamaa koko reissu. Tuskin mikään euromäärä pystyy korvaamaan loppuiän hermostovikaa.

Vierailija
194/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei ole allerginen, niin onhan se kamalaa istua lähellä vahvoja hajusteita. Ihmisten pitäisi ymmärtää paremmin. 

Mutta ihmettelin kun viimeksi matkustin maata pitkin, niin takana oli kiljuva lapsi. Sen leikki siis oli kiljuva ja se todella otti korviin. Ja lähellä joku aikuinen katsoi tubettaja tms.äänet päällä. Onneksi minulla oli korvatulpat mukana. Mutta ihmettelen ihmisten tyhmyyttä. 

Sinä olet tyhmä, kun et siedä muita ihmisiä. 

Kaikkien pitäisi olla hiljaa kuten sinä haluat. Ja tuoksua sille, mille sinä haluat  

Olisiko sille lapselle pitänyt laittaa teippi suun eteen vai mitä olisit halunnut?

Vierailija
195/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eiköhän ole selvä että jos ihminen saa sairaskohtauksen ennen lentoa, lääkärin on parasta tarkistaa tilanne. Mutta tämä on saanut oikein trauman asiasta ja tuntuu muutenkin vähän avuttomalta toikkaroidessaan rahattomana ja kaatuillessaan uima-altaalla. Ehkä ei kannata lähteä reissuun jos on holhoamisen tarpeessa…

Totta, nimittäin lääkärin joka on paikan päällä ja näkee potilaan. ei jossain etäyhteyden päässä ties missä. 

Jos tuonne olisi tilattu lääkäri ja olisi koneellinen ihmisiä odotellut lääkärin saapumista, sitten sinä valittaisit siitäkin. Etenkin jos itse joutuisit odottamaan 

Vierailija
196/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis likat vessaan pesemään naamaa ja rintapieltä. Mikä onkelma?

Laitatko sinä hajuvettä naamaan?

Nuoret suihkuttavat hajuvesipilven hiuksiin ja ylävartalon ympäri. Pesuun olisi tarvittu kokovartaloamme ja hiusten pesu.

Vierailija
197/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siinä jutussa piti olla kuva mädäntyneestä rinnasta? Vain narsisti voi ottaa näin luokattoman selfien ylpeänä ja pistää sen valtakunnan lehteen todistaakseen sairautensa.

En olisi halunnut nähdä tuota. Minun ei tarvitse tietää hänen sairautensa yksityiskohtia.

Joo kuva oli ihan liikaa. 

Vierailija
198/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan taval.ei allerginen saa oireita hurjista hajuista,kaikestahan ei saa aina.Oma kokemus..Tämä sai sisäilma työpaikassa vaikean astman vieläkin oireet hurjat,olin kuolla kun tauti pahana.Nenä 

vippas kirkas nuha, jatkuvat ylätie infektiot 13 Antib.kuuria vuodessa. ,poskiontelot muurautui umpeen ,keuhkot hattivatit pois,nenässä valkeni karvat eli myrkkyjä oli haisteltu.Nuo kuuluu samaan sarjaan .Likekkäin pienessä tilassa miettiä..kohtaus jos tulee saako apuja miten..happimaski luulis löytyvän Sekin haisee kauheelle..Hajut pitäs kieltää,mitähän aivoihin, vereen, elimistöön imeytyy.Onneksi en käytä tuoksuja,syövätkin lisiii.

Sulla on aivot jotenkin liuenneet, etkö huomaa itse.

Sieniäkö syöt kun noin sekavia puhelet

Vierailija
199/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea on ottaa kaasunaamari mukaan. Jos on löyhkääviä naapureita eiku naamari naamalle.

Vierailija
200/252 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten valtion omistajaohjaus toteutuu Finnairin toiminnassa? Miksi meillä on erikseen omistajaohjausministeri, kerran Finnairin toiminnasta kuulee vähän väliä omituisia uutisia?

Lennolle nyt ei oteta sairaita ihmisiä. Mitä omituista tässä oli?

Lennoille otetaan kuitenkin mukaan heitä, jotka aiheuttavat haittaa ja jopa vaaraa muille kuten olemme usein saaneet lukea uutisista.

Niinpä. Miksei sitä hanta-virus-hysteerikkoa poistettu samalla? Ties miten tuollainen sekoaa matkan aikana.

Uskotko aina kaiken, mitä netistä luet?? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi