Finnair poisti henkilön lennolta Bangkokissa hajusteyliherkkyyden takia
Sara Kivimäki poistettiin lennolta yhtäkkiä etälääkärin diagnoosin perusteella, kun hän sai oireita toisen matkustajan runsaasta hajuvedestä. Syy yliherkkyydelle olivat syöpähoidot. Sai oireita, vaikka oli kasvomaski ja oli ottanut allergialääkkeen. Oireet olivat yskää ja silmien vuotamista. Vaihdettuaan paikkaa koneessa oireet helpottivat. Silti lääkäri päätti poistaa hänet lennolta ja joutui kaikkien kuullen selvittämään asiaa.
Kuulostaa ikävältä, että joutuu kertomaan kaikki sairaudet ja lääkitykset koko koneen kuullen ja lääkäri diagnosoi puhumatta asiakkaalle. Taloudellinen menestys oli lopulta 300 euroa ja joutui hankkimaan paikallisesta sairaalasta todistuksen lentoterveydestä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/69a12c4a-3b44-40ed-8e4f-bcb2463a543c
Kommentit (322)
Hajusteet pitäisi ehdottomasti kieltää lennoilla.
Tädillä itsellään on kovat kommentit: "Personal trainer Sara Kivimäki totesi Teemasuomalaisen Savon Sanomissakin julkaistussa jutussa, että syy ylipainoon löytyy yleensä korvien välistä. Hänestä lihavuudesta hyssytellään eikä ylipainon liitännäissairauksia tulisi hoitaa verovaroilla. "
Olihan tuossa sekin ulosheittoa puoltava pointti, että oli vetänyt nassuunsa maksimaaliset annokset antihistamiinit ja muita tabuja - ennen kuin edes tiesi, miten häiritsevästi koneessa on hajuvesien hajuja. Turhaa räyhätä muiden ihmisten verovaroilla hoidetuista sairauksista kun itse popsii tarpeettomasti lääkkeitä ja vielä useampaa lajia - ennen kuin edes tiesi tarvitsevansa kyseistä lääkitystä. Kaikilla lääkkeillä on omat haittavaikutuksensa ja useamman lääkkeen yhdistelmillä vielä yhteisvaikutukset, joten aina pitää miettiä lääkkeen hyötyä suhteessa mahdollisiin haittavaikutuksiin - ennen kuin syö varmuuden vuoksi lääkkeitä.
Ja siitä turhasta hoidosta - eikö se yhteiskunnan varoilla hoidettu komplikaatio ollut seurausta kyseisen tädin itse ottamista silikonitäytteistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin noiden teinityttöjen vanhempi niin olisin käskenyt lapseni koneen vessaan pesemään hajuvedet pois
Lennon lähdön valmisteluissa ei kukaan edes pääse vessaan.
Ja tuolle tädille ri mikään olisi auttanut, hän haki draamaa ja sai mitä tilasi.
Onneksi sinä et tuon jatkuvan jankutuksesi kanssa ole yhtään ilmeinen trolli /s
Vierailija kirjoitti:
Nyt mamma tietää ettei voi lentää hajuvesipilven keskellä.
Korona-aikana mieleni veljellä oli paksumpi maski. Hänellä on paljon sairauksia taustalla, mutta korona olisi aktivoinut. Lentokoneessa oli sanonut koronamaski.
Ihmettelen miksi puoliso oli jäänyt pois. Itse olisin jäänyt.
Puolisolla oli töitä?
Oliko hantavirus-mölisijä katalogivaimon hakenut? Urpåjen urpå. Näen ahavoituneen pälvikaljuisen, pottunenäisen, jättivatsakkaan suomalaisen puumerin jolla uunoturhapuropaita ja temu crocksit, karvainen apinaselkä rehottaa reikäpaidasta läpi
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääkäri siellä koneessa oli, joka sellaista määräsi?
Onko pitkillä lennoilla aina lääkäri mukana?
Koneessa voi sattumalta matkustaa lääkäri. Lentoyhtiöt kuitenkin konsultoi omaa lääkäripalvelua etänä. Jutussahan se luki, mutta kun kommentoidaan ilman, että on luettu edes juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan on sattumuksia toisensa perään. Olisi kyllä kiva tietää miten tämä henkilö on käyttäytynyt kohtauksen tullessa. Siis että onko sellainen eleettömän rauhallinen ja kohteliaan vaatimaton ihminen. Jutun käänteistä kun paistaa aikamoinen dramatiikka. On kuitenkin tilanteita ja tiloja, missä sitä kannattaisi hiukan hillitä.
Totta kai sairaalan ihmiset päivittelivät asiakkaan mukana, että onpa ollut hullu tilanne. Niin minäkin tekisin tietäen, ettei minun näkemykselläni ole siinä kohtaa mitään väliä, vaan tehtäväni on vain pitää asiakas tyytyväisenä.
Jopa omien sanojensa mukaan huutanut, itkenyt hysteerisesti ja mieskin oli täysin shokissa.
"Samalla kun Kivimäki yski, tuntematon suomalaismies alkoi kommentoimaan tilannetta.
– Hän nousi seisomaan ja huusi, että hantavirus, hantavirus. Hän vain toisteli hantavirus-sanaa.
Kivimäki joutui huutamaan takaisin, ettei hänellä ole hantavirusta, vaan sytostaattien aiheuttama tuoksuherkkyys.
– Huusin sen kaikkien matkustajien kuullen ja mies hiljeni."
"– Olin itkenyt koneessa aivan hysteerisesti. Miten lääkäri voi todeta minut liian sairaaksi lentämään näkemättä minua tai edes keskustelematta kanssani?"
"Tapahtumasarja on jättänyt Kivimäkeen fyysiset ja psyykkiset jäljet. Hän kertoo olevansa hermostollisesti vakavasti ylikuormittunut. Oireisiin kuuluu jatkuva tärinä, yli sadan lyönnin leposyke, pahat painajaiset sekä voimakkaat vatsaoireet."
Voitanee rivien välistä lukea, että henkilöllä voi olla jotain muutakin ongelmaa kuin allerginen reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Minusta etenkin pitkillä lennoilla olisi hyvä ohjeistaa matkustajia vähentämään hajusteita.
Ja työpaikoilla!!!
Jumankekka, että on ollut käänteitä. Matkalaukkukin rikki, voi ei.
Juu ei poistettu minkään hajusteyliherkkyyden takia, vaan oikea otsikko olisi ollut: "Nainen poistettiin lennolta hysteerisen käytöksen ja muille matkustajille huutamisen vuoksi".
En vain jaksa uskoa tätä tarinaa..kuinka lopulta pääsi suomeen ilman hajuiste ansoja. No, hyvä jos on päässyt, ehkä kannattaakin pysyä jatkossa kotona.
Ketjussa mainittiin, että netistä löytyy kommentteja, joissa lähellä olleet matkustajat kommentoi tapahtunutta.
Googlasin naisen nimellä ja Finnair -sanalla ja löysin yhden kommenttiketjun.
Myönnän, että toiset käyttävät aivan liikaa hajusteita, mutta en pidä toisestakaan ääripäästä eli näiden hajusteyliherkkien vaatimusta täydestä tuoksuttomuudesta.
Ihan samat tuoksuyliherkät nyrpistelee hajusteille ja ihmisten ominaishajuille, joten ihan yksinkertaisin ratkaisu olisi laittaa nenäänsä se taitosukeltajien nenän sulkija: "Taito, kilpa- ja kuntouimareille. Estää veden pääsemisen nenään. Saatavana kolme kokoa: S, M, L. S" estää myös hajujen kulkeutumisen nenään, joka on tuoksuyliherkkien ainoa ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minusta etenkin pitkillä lennoilla olisi hyvä ohjeistaa matkustajia vähentämään hajusteita.
Ja työpaikalla
Ja elokuvissa, oopperassa, konserteissa, ravintolassa, bussissa....kun "parfyymifanin" oma nokka turtuu se muuttuu haisuliksi.
Kuinka todennäköisesti ihminen saa tuollaisen sairaskohtauksen kun on ottanut antihistamiinia ja ja pseudoefedriiniä?
Jos tilanne olisi pahentunut, niin mitään lisälääkitystähän ei olisi voinut enää ottaa, joten sekin puhui koneesta poistamisen puolesta.
Mistä löytää Kivimäen omat nettisivut, johon on kirjoittanut aiheesta?
Iso arvostus hantavirus, hantavirus huutajalle. Tilannekomiikkaa parhaimmillaan😁
Vierailija kirjoitti:
Iso arvostus hantavirus, hantavirus huutajalle. Tilannekomiikkaa parhaimmillaan😁
Netistä löytyvässä kommenttiketjussa eräs koneessa ollut kertoo ettei hän havainnut hanttavirus-huutajaa. En nyt muista istuiko käytävän toisella puolella vai takana tai jossain muualla. Toisin sieltä löytyi myös koneessa olleen hajusteyliherkkiä puolustavan kommentti ettei Kivimäki huutanut mitään, vaikka Kivimäen itsensä sellaista väitetään kertoneen nimenomaan tuon hanttavirus-huutajan vuoksi.
Tuolta löytyy hieman enemmän tietoa, mitä iltalehdessä kirjoitetaan: Syövästä selvinnyt Sara heitettiin ulos Finnairin lennolta täysin yllättäen – Syytä hän ei käsitä - News
https://uutiset.travel2days.com/syovasta-selvinnyt-sara-heitettiin-ulos…
Onko tuo Kivimäen oma kertomus?
Onko sukua hakkeri Aleksanteri Kivimäelle?
Vierailija kirjoitti:
Miten valtion omistajaohjaus toteutuu Finnairin toiminnassa? Miksi meillä on erikseen omistajaohjausministeri, kerran Finnairin toiminnasta kuulee vähän väliä omituisia uutisia?
Kuule ressukka, ministerin tehtava ei ole minkaanlainen mikromanageeraus. Sen hoidetaan yhtion sisalla.
Itse saan oireita myös hajustetuista pesuaineista.
Sellaisilla pestyjä vaatteita saattaa olla ihmisillä.
Lennon lähdön valmisteluissa ei kukaan edes pääse vessaan.
Ja tuolle tädille ri mikään olisi auttanut, hän haki draamaa ja sai mitä tilasi.