Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnair poisti henkilön lennolta Bangkokissa hajusteyliherkkyyden takia

Vierailija
06.06.2026 |

Sara Kivimäki poistettiin lennolta yhtäkkiä etälääkärin diagnoosin perusteella, kun hän sai oireita toisen matkustajan runsaasta hajuvedestä. Syy yliherkkyydelle olivat syöpähoidot. Sai oireita, vaikka oli kasvomaski ja oli ottanut allergialääkkeen. Oireet olivat yskää ja silmien vuotamista. Vaihdettuaan paikkaa koneessa oireet helpottivat. Silti lääkäri päätti poistaa hänet lennolta ja joutui kaikkien kuullen selvittämään asiaa. 

Kuulostaa ikävältä, että joutuu kertomaan kaikki sairaudet ja lääkitykset koko koneen kuullen ja lääkäri diagnosoi puhumatta asiakkaalle. Taloudellinen menestys oli lopulta 300 euroa ja joutui hankkimaan paikallisesta sairaalasta todistuksen lentoterveydestä. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/69a12c4a-3b44-40ed-8e4f-bcb2463a543c

Kommentit (263)

Vierailija
241/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yletön hajuvedenkäyttö voisi käsittää bioaseeksi.

Vierailija
242/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa tupakointikieltokin. Miksi ei olisi ylettömän hajuvedenkäyttökieltokin. Nykyään tehdään hajuantureita samoin kuin alkometrejä. Julkisissa yhteistiloissa voisi mitata ja sakottaa ylenmäärin tuoksuvia.

Tajuatteko te ollenkaan itse millaista stasimeininkiä kaipaatte?

Milläs itse ehkäisisit muista välittämättömien ihmisten toimintaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa tupakointikieltokin. Miksi ei olisi ylettömän hajuvedenkäyttökieltokin. Nykyään tehdään hajuantureita samoin kuin alkometrejä. Julkisissa yhteistiloissa voisi mitata ja sakottaa ylenmäärin tuoksuvia.

Esimerkiksi sillä, että en suostu siihen, että minäminäihmiset saavat määräillä minua itsekeksimillään säännöillä. 

Vierailija
244/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain löyhkälissut ja löyhkälasset olisi saatava noudattamaan kohteliaita tapoja.

Vierailija
245/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likat on taxfreessä innostuneet suihkauttelemaan useampaa parfyymia ja siinähän ne sitten löykää kaikkien iloksi!

Vierailija
246/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta mun mielestä lennolta olisi pitänyt poistaa se matkustaja, kenellä oli liian runsaasti hajuvettä. Eikö kuitenkin nykyään ole ohjeistettu, että hajusteita vältettäisiin lennolle tullessa, niin ihan oma syy jos on lätrännyt liikaa hajusteita. Ei minusta ole oikein, että poistetaan lennolta oireita saanut henkilö

No näinpä. En ole yliherkkä tuoksuille, mutta kyllä mullekin tulee huono olo, jos tollainen kömypilvi istuu viereen. Siinä sitten pitäisi henkeä pidättää joku 12 tunnin lento. Jeejee. 

Hajuvettä käyttänyt selviää ongelmitta perille, yliherkkyysreaktio voi pahimmillaan aiheuttaa sen että kone joutuu tekemään välilaskun jonnekin ja reitittämään matkustajia uusiksi.

Että kumpiko kannattaa siis lentoyhtiön näkökulmasta?

Ongelma ratkeaisi, jos ihmiset toimisi suositusten mukaan. Eli ei hajusteita lentokoneessa. Ja tuskin tuo henkilö oli yksin tuon Haku ongelman kanssa. En usko, että kukaan nautti vahvoista hajuvesiä lennon ajan.. 

Missä muualla tämmöinen suositus on olemassa kuin sinun päässäsi?

Joka paikassa jossa on järkeviä ihmisiä, joille ei tarvitse kädestä pitäen opettaa joka kerta erikseen muiden huomioonottamista.

Toki suomivasurien kohdalla tuo on käsitteenä yhtä utopistinen kuin työnhaku tai faktojen käyttö päättelyn pohjana. 

Nyt on sakeaa settiä. Keksit omia sääntöjäsi ja lähdet täysin järjettömille tangenteille niiden kanssa.

Et semmoinen vapaan kasvatuksen jonne taas palstalla. Liity vasemmistoon jos haluat elää loppuelämäsi touhottaen mitä päähän juolahtaa. 

Vierailija
247/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sillä, että en suostu siihen, että minäminäihmiset saavat määräillä minua itsekeksimillään säännöillä. 

Siis ovatko jotkut ihmiset oikeutettuja tukahduttamaan toisten hengitystä mielin määrin. Itse en ole allerginen, mutta  olen joutunut tilanteeseen, mistä en voinut poistua ja oli yritettävä hengittää vaikka välillä hengitystä pidätellä. Toinen tekijä on ihmisten erilainen mieltymys tuoksuihin. Mistä yksi pitää, on toiselle kuvottava tuoksi. 

Vierailija
248/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutti vähän hysteeriseltä tuo jutun nainen. 

Vierailija
249/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ovatko jotkut ihmiset oikeutettuja tukahduttamaan toisten hengitystä mielin määrin. Itse en ole allerginen, mutta  olen joutunut tilanteeseen, mistä en voinut poistua ja oli yritettävä hengittää vaikka välillä hengitystä pidätellä. Toinen tekijä on ihmisten erilainen mieltymys tuoksuihin. Mistä yksi pitää, on toiselle kuvottava tuoksi. 

Älä nyt enää jaksa maalata mustaa valkoiseksi. Maailma on täynnä epämukavia hajuja, ääniä, ruuhkia, jne. Niiden kanssa pitää vaan tulla toimeen vaikka se joskus onkin tympeää. Jos tavanomaisiin asioihin reagoi voimakkaasti niin on omalla vastuulla hankkia tarvittava lääkitys ja minimoida oma altistumisensa. Muita ihmisiä ei nyt vaan voi vaatia tottelemaan itsekeksittyjä sääntöjä. 

Vierailija
250/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lentokoneissa ole ne katosta tippuvat happilaitteet. Jos vieressäistuva löyhkää kamalalta, voisi ottaa happinaamarin kasvoilleen. Ei siinä pitäisi ujostella röyhkeää haisulinaapuriaan.

Vierailija
251/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs sairaat ja allergiset sitten pääsee kotiinsa takaisin?

Vierailija
252/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt enää jaksa maalata mustaa valkoiseksi. Maailma on täynnä epämukavia hajuja, ääniä, ruuhkia, jne. Niiden kanssa pitää vaan tulla toimeen vaikka se joskus onkin tympeää. Jos tavanomaisiin asioihin reagoi voimakkaasti niin on omalla vastuulla hankkia tarvittava lääkitys ja minimoida oma altistumisensa. Muita ihmisiä ei nyt vaan voi vaatia tottelemaan itsekeksittyjä sääntöjä. 

Kyllä ymmärtää kohtuukäyttäjiä eli vähän suihkauttavia, mutta kun on itsekkäitä ja muistavälittämättömiä tyyppejä, jotka ovat lorauttaneet pullon päälleen, että oikein tuoksuu naapureillekin.  Liekkö osa kiusantekomielessäkin.

Vierailija
253/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää hajusteiden sisältämät kemikaalit ovat haitallisia meidän kaikkien keuhkoille. Tämä ei ole mielipide, vaan tutkittu fakta. Ei tule menemään kauan, että niiden käyttö kielletään. Ne ovat jo kielletty esimerkiksi sairaaloissa, koska ne todella vaarantavat ihmisten terveyden.

Vierailija
254/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit vetäneet taxfreessä testereistä 10 hajuvettä sekaisin päälleen 

Vierailija
255/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen sytostaattihoidossa ja sen haittavaikutuksena on hajuaistin häiriöt. Joillakin haitta jää pysyväksi kuten hänellä. Tässä tilanteessa en todellakaan lähtisi pitkälle lentomatkalle jo ihan riskien vuoksi. Hyvinvointivalmentajalla on kyllä pahasti harkinta pettänyt - ei Finnairilla.

Vierailija
256/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentoyhtiöt eivät ota minkäänlaisia riskejä siitä, että sairastuneen matkustajan vuoksi joudutaan tekemään ylimääräinen välilasku. Sairauden lentoyhtiöt määrittävät hyvin laajasti. Vaikka olet kuinka pää kainalossa, älä vaan näytä sairaalta. Äläkä missään tapauksessa pyydä esim. särkylääkettä lentohenkilökunnalta. Lentoyhtiöt poistavat lennolta tosi herkästi.

Hyvin lentoyhtiökohtaista, kaikki ei ole niin tiukkapipoja kuin Finnair.

Vierailija
257/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä hajuvesiä jotkut kaataa pullo kaupalla

päällensä

Koneessa välillä tuoksu niin ällöttävää kuin

kissanpissa,  päänsärky ja oksennusoireita olen saanut

Vierailija
258/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yleensä poistetaan lennolta, jos matkustajalla on terveydellistä ongelmaa. Se johtuu siitä, ettei lentoyhtiö ja koneen henkilökunta halua ottaa ylimääräistä riskiä siitä, että lennon aikana tulee ongelmia.

Jos ei mikään isompi asia vaivaa, niin kannattaa olla hiljaa omista ongelmistaan.

Kyllä vähän hätiköiden tuo matkustajan ulkoistaminen tehtiin. Hän kun ei itse saanut edes keskustella kenenkään lääketieteen edustajan kanssa ja haastattelustakin ilmeni, että olisi ollut mahdollista siirtää koneessa toiselle paikalle.

Vierailija
259/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta etenkin pitkillä lennoilla olisi hyvä ohjeistaa matkustajia vähentämään hajusteita. 

no niin olisi, toisaalta thaikkula on wt-possen suosikkikohteita, niin mitä veikkaat että noudattaisivatko ohjetta. Lehtijutussa on aika kärkäs sävy, liekö sillä ollut oma osuutensa asian selvittelyssä lennolla? ei silleen, itsekin hajusteherkkänä ymmärrän tilanteen tukaluuden, mutta jos asioita on puoliksi huutaen selvitelty, on saatettu myös turvallisuusnäkökulmasta päätyä tohon poistoon.

Vierailija
260/263 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ymmärtää kohtuukäyttäjiä eli vähän suihkauttavia, mutta kun on itsekkäitä ja muistavälittämättömiä tyyppejä, jotka ovat lorauttaneet pullon päälleen, että oikein tuoksuu naapureillekin.  Liekkö osa kiusantekomielessäkin.

Edelleen sinä väität oikeudeksesi määrittää muille sitä mikä on oikea tapa käyttää hajusteita ja mikä ei. Sinulla ei tätä oikeutta ole, eikä ole minullakaan. 
Muut ihmiset tekevät omat valintansa ja joskus ne aiheuttavat muille epämukavuutta. Esimerkkejä riittää: hajusteiden käyttäjät, parveketupakoijat, ohituskaistamatelijat, hitaat eläkeläiset kassoilla, liukuporrasblokkaajat, jne. Lista on loputon, mutta nämä kaikki nyt vaan ovat osa yhteiskuntaamme ja näiden kanssa pitää vaan elää. Sen sisäistäminen on edellytys liberaalin yhteiskunnan olemassaololle.
En usko, että pääsemme asiasta yhteisymmärrykseen tällä palstalla. Jätän omasta puolestani asiasta jankkaaminen tähän ja poistun hyväksyen, että olemme eri mieltä. Hyvää viikonlopun jatkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan