Finnair poisti henkilön lennolta Bangkokissa hajusteyliherkkyyden takia
Sara Kivimäki poistettiin lennolta yhtäkkiä etälääkärin diagnoosin perusteella, kun hän sai oireita toisen matkustajan runsaasta hajuvedestä. Syy yliherkkyydelle olivat syöpähoidot. Sai oireita, vaikka oli kasvomaski ja oli ottanut allergialääkkeen. Oireet olivat yskää ja silmien vuotamista. Vaihdettuaan paikkaa koneessa oireet helpottivat. Silti lääkäri päätti poistaa hänet lennolta ja joutui kaikkien kuullen selvittämään asiaa.
Kuulostaa ikävältä, että joutuu kertomaan kaikki sairaudet ja lääkitykset koko koneen kuullen ja lääkäri diagnosoi puhumatta asiakkaalle. Taloudellinen menestys oli lopulta 300 euroa ja joutui hankkimaan paikallisesta sairaalasta todistuksen lentoterveydestä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/69a12c4a-3b44-40ed-8e4f-bcb2463a543c
Kommentit (298)
Jos olisin noiden teinityttöjen vanhempi niin olisin käskenyt lapseni koneen vessaan pesemään hajuvedet pois
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta mun mielestä lennolta olisi pitänyt poistaa se matkustaja, kenellä oli liian runsaasti hajuvettä. Eikö kuitenkin nykyään ole ohjeistettu, että hajusteita vältettäisiin lennolle tullessa, niin ihan oma syy jos on lätrännyt liikaa hajusteita. Ei minusta ole oikein, että poistetaan lennolta oireita saanut henkilö
Ei ole hajusteista sääntöjä. Pitäsikö poistaa 10 hajustettua, vai se yksi ruikuttaja
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin noiden teinityttöjen vanhempi niin olisin käskenyt lapseni koneen vessaan pesemään hajuvedet pois
eihän ne hajut mihinkään pesemällä lähde ja todnäk vaatteissakin ollut hajusteita. ilmeisesti todellinen tarina mennyt silleen että spektaakkeli oli sitä luokkaa ettei koneessa voitu luottaa siihen että rouva on loppumatkan rauhallisesti, mitä nyt kommentteja eri lähteistä olen lukenut, siksi poistettu koneesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä samaa kun itse olen allerginen eläimille mutta ei aina tule otettua allergialääkkeitä reissuun mukaan eikä niistä ole juuri hyötyäkään ollut esim. kissa jos olisi viereisessä penkissä. Että mitenköhän matkanteko etenisi?
Välillä näkee eläimiä lentokentillä mutta onnekseni vielä olen säästynyt siltä että ainakaan ihan viereen tulisivat vaikka samalla lennolla kenties olisivatkin.
Omalla vastuulla ottaa lääkkeet mukaan. Kissat ovat useimmin koneen takaosassa ja ilma virtaa edestä taaksepäin koneessa. Kissat ovat myös maksavia asiakkaita ja niitä on Finskin koneessa max 2 kpl
Ihan kansainvälinen tapa kuljettaa myös eläimiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko jotenkin yksinkertainen, mutta mun mielestä lennolta olisi pitänyt poistaa se matkustaja, kenellä oli liian runsaasti hajuvettä. Eikö kuitenkin nykyään ole ohjeistettu, että hajusteita vältettäisiin lennolle tullessa, niin ihan oma syy jos on lätrännyt liikaa hajusteita. Ei minusta ole oikein, että poistetaan lennolta oireita saanut henkilö
Ei ole hajusteista sääntöjä. Pitäsikö poistaa 10 hajustettua, vai se yksi ruikuttaja
Hajustetut pitäisi poistaa. Kuka tahansa matkustaja voi saada allergisen reaktion tai migreenin. Ovat terveyshaitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihän ne hajut mihinkään pesemällä lähde ja todnäk vaatteissakin ollut hajusteita. ilmeisesti todellinen tarina mennyt silleen että spektaakkeli oli sitä luokkaa ettei koneessa voitu luottaa siihen että rouva on loppumatkan rauhallisesti, mitä nyt kommentteja eri lähteistä olen lukenut, siksi poistettu koneesta.
No kyllä se pesemällä lähtee. Kyseinen henkilö oli potentiaalinen häirikkö ja siksi poistettiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajustetut pitäisi poistaa. Kuka tahansa matkustaja voi saada allergisen reaktion tai migreenin. Ovat terveyshaitta.
Lääkkeet mukaan !
Sitäpaitsi moni hajusteherkkä ei mitään kohtausta saa, hajuherkkyys ei ole sairaus
Jokaisella matkustajalla on lain ja yleisten matkaehtojen mukaan ehdoton vastuu selvittää oma terveydellinen matkustuskelpoisuutensa ennen matkaa. Tämä tarkoittaa sekä soveltuvuutta matkustamiseen että kohdemaan terveysvaatimusten täyttämistä.
Mä en ole allerginen tai asmaatikko tms. mutta olen joutunut hyppäämään ratikasta ulos tällaisen hajustetun henkilön takia.
Se katku on aivan kamalaa ja alkaa melkein oksettamaan.
Onneksi mulla ei ole ollut kiire minnekään tuolloin.
No johan on sattumuksia toisensa perään. Olisi kyllä kiva tietää miten tämä henkilö on käyttäytynyt kohtauksen tullessa. Siis että onko sellainen eleettömän rauhallinen ja kohteliaan vaatimaton ihminen. Jutun käänteistä kun paistaa aikamoinen dramatiikka. On kuitenkin tilanteita ja tiloja, missä sitä kannattaisi hiukan hillitä.
Totta kai sairaalan ihmiset päivittelivät asiakkaan mukana, että onpa ollut hullu tilanne. Niin minäkin tekisin tietäen, ettei minun näkemykselläni ole siinä kohtaa mitään väliä, vaan tehtäväni on vain pitää asiakas tyytyväisenä.
Kannattaa pitää myös järki päässä näiden illallisten lukemisessa.
Luin kerran juttua liittyen erään julkkiksen tilaisuuteen, jossa olin itsekin työni puolesta ollut. Juttu vilisi virheitä lähes joka rivillä.
Eli ihan kaikkea lukemaansa ei pidä uskoa.
Eiköhän hän ymmärrä varsin hyvin miksi näin toimittiin. On vain pokkaa yrittää aiheuttaa skandaali ja kollektiivinen pöyristys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. On paikkoja, missä ei kannata järjestää showta.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi uutiseen pitää laittaa kuva leikatusta tisseistä?
Miksi uutisessa piti kertoa koko sairaushistoria, vaikka juuri harmitteli että lennolla muutama ihminen kuuli siitä?
Miten mies pystyi kesken lennon siirtämään vaimolle rahaa? Miksei vaimolla ollut omaa rahaa tai luottokorttia käytössään?
Miksei hän käynyt ostamassa kenkiä, jotka estävät liukastelun? Voisin veikata, ettei se muutaman euron menoerä olisi ollut kovin iso ongelma. Vai oliko rahat niin tiukilla?
Jos ihminen purskahtaa itkuun lennolta poistaessa, niin päätös oli todellakin täysin oikea. Hysteeriset ihmiset ovat raskaita kanssamatkustajille.
Kuka tai mikä määrittelisi sen rajan, miten paljon hajusteita saisi ihmisellä olla? Onko siihen olemassa joku luotettava mittari, joka olisi käytännössä tarkasti sama kaikille? Vai mentäisiinkö mutu-tuntumalla, äänestämällä vai miten?
Mutullahan poistaminenkin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
No johan on sattumuksia toisensa perään. Olisi kyllä kiva tietää miten tämä henkilö on käyttäytynyt kohtauksen tullessa. Siis että onko sellainen eleettömän rauhallinen ja kohteliaan vaatimaton ihminen. Jutun käänteistä kun paistaa aikamoinen dramatiikka. On kuitenkin tilanteita ja tiloja, missä sitä kannattaisi hiukan hillitä.
Totta kai sairaalan ihmiset päivittelivät asiakkaan mukana, että onpa ollut hullu tilanne. Niin minäkin tekisin tietäen, ettei minun näkemykselläni ole siinä kohtaa mitään väliä, vaan tehtäväni on vain pitää asiakas tyytyväisenä.
Jopa omien sanojensa mukaan huutanut, itkenyt hysteerisesti ja mieskin oli täysin shokissa.
"Samalla kun Kivimäki yski, tuntematon suomalaismies alkoi kommentoimaan tilannetta.
– Hän nousi seisomaan ja huusi, että hantavirus, hantavirus. Hän vain toisteli hantavirus-sanaa.
Kivimäki joutui huutamaan takaisin, ettei hänellä ole hantavirusta, vaan sytostaattien aiheuttama tuoksuherkkyys.
– Huusin sen kaikkien matkustajien kuullen ja mies hiljeni."
"– Olin itkenyt koneessa aivan hysteerisesti. Miten lääkäri voi todeta minut liian sairaaksi lentämään näkemättä minua tai edes keskustelematta kanssani?"
"Tapahtumasarja on jättänyt Kivimäkeen fyysiset ja psyykkiset jäljet. Hän kertoo olevansa hermostollisesti vakavasti ylikuormittunut. Oireisiin kuuluu jatkuva tärinä, yli sadan lyönnin leposyke, pahat painajaiset sekä voimakkaat vatsaoireet."
A. Nainen oli siis saanut kohtauksen teinien hajuveden vuoksi - oli yskittänyt, vedet oli tullut silmistä ja ilmeisesti hengitys oli salpautunut.
B. Asiaa selvitellessä nainen oli unohtanut näytellä sairauskohtausta samalla hajusteherkkyystasolla. Nainen oli jopa huutanut koko koneelle, että kyseessä on hajusteallergia.
C. Olivat saaneet uudet paikat kauempaa ja taikaiskusta kaikki oireet hävisi (samoin kuin asian selvittelyn aikana).
D. Päättivät poistaa koneesta, jolloin hajusteherkälle tuli kiire vakuuttelemaan, että kaikki on kunnossa... vaikka ilmeisesti hajusteet tuoksui vähän siellä ja täällä.
E. Poistettiin koneesta ja hakeutui sairaalaan, jossa todettiin fyysisesti täysin kunnossa olevaksi. Hoitohenkilökuntakin oli joutunut päivettelemään, miksi oli poistettu koneesta... (sairauskohtauksen vuoksi?)
F. Naisella ei ollut rahaa ja mies oli jäänyt koneeseen, vaikka äskettäin naiselle oli tapahtunut hengenvaarallinen läheltä piti tilanne.
- siis tämä ihan lehtijutun perusteella, jossa toinen osapuoli ei ole esittänyt omaa diplomaattista versiota.
En ymmärrä, miksi kukaan vaatii, että tällaisen hävyttömän käyttäytymisen vuoksi uhreiksi valikoituneita teiniä olisi pitänyt nöyryyttää. Itse asiassa tämän kohtauksen saanut nainen voisi pyytää teineiltä anteeksi omaa huomiohakuisuuttaan. En kuitenkaan vaatisi sitä, sillä tuskin kykenee ymmärtämään käytöstään ja uhriutuisi vain lisää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta etenkin pitkillä lennoilla olisi hyvä ohjeistaa matkustajia vähentämään hajusteita.
Ä-ä... lennoilta pitäisi poistaa ne haisijat, eikä niitä, jotka siitä sairastuvat!
varsinkin toi altaalla kaatuminen ja loukkaantuminen oli ihanan dramaattista johon ilmeisesti meni yöpaidassa tai iltapuvussa kun muuta ei ollut mukana.