Lapsen opiskelun tukeminen ja nykyinen mies
Noni, kertokaas te jo aikuisen mutta opiskelevan lapsen vanhemmat miten tuette lapsianne taloudellisesti? Tällä hetkellähän opintorahaa jää lapsen vuokranmaksun jäljeen käteen alta 50€/kuu. Mies (ei lapsen isä) alkoi eilen rätistä kun olen lapselle luvannut maksaa mm. auton vakuutukset ja verot sen aika kun opiskelee päätoimenaan. Lapsi käy samalla töissä siten, että perusasioita (ruoka, vaatteet) ei hälle tarvi ostaa vaan pärjää niiden suhteen omillaan. Ollaan maalta, ja täällä on aivan tavallista että lapselle on hankittu oma kulkine, lapsi tosin asuu kaupungissa opiskelemassa mutta auto helpottaa mm. töissä- ja kotonakäyntiä, ei tarvitse kuskailla bussille ja takaisin (yli 20km suunta). Ja eikös se nyt ole ihan minun asiani, mitä/miten lastani omilla rahoillani tuen?
Miehellä itsellään on ollut ankea lapsuus, ei puhettakaan että olisi saanut vanhemmiltaan yhtään mitään rahallista tukea, ottaako se nyt vaan sitten niin koville katsoa vierestä kun toinen lapsi saa jotain sellaista mikä häneltä itseltään on puuttunut?
Lisätään nyt vielä, että koska mies katsoo meidän avioliitossa elävän yhteistä taloutta (meillä on omat tilit ja tulot, jos joskus mieheltä olenkin jotain lainannut olen tasan aina pitänyt huolen että maksan takaisin koska hän on parempituloinen ihan vain jotta hän ei pääsisi asiasta koskaan sanomaan - olen aina ollut tarkka siitä että pärjään omillani - näköjään immarmattaa silti -> raha, hallinnan väline hänelle?) niin hän on kuulemma aisankannattaja kun "meidän yhteisiä varoja" valuu toisen miehen lapselle 🤯
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Halvattu että näitä kermaperseitä tuetaan ja köyhiä ei ja sitte julistetaan että Suomessa on kaikilla samat mahdollisuudet opiskella. No kun ei vaan ole, prkl!
No kyllä vain on. Ap:n lapsikin käy töissä opintojen ohessa ja rahoittaa peruselämisensä itse, ap mahdollistaa hänelle ekstraa eli auton, jota ilmankin tulisi mainiosti toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Se mies toivoo, että sä käyttäisit ne rahat mieluummin vaikka matkusteluun yhdessä miehen kanssa
Kumpaan sä ennemmin sijoitat: läheisen hyvinvointiin vai johonkin viikon lomareissun? Tuskin on monellekkaan epäselvää minne kannattaa sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Etenkään maaseudun naisilla ei ollut useinkaan mahdollisuutta kouluttautua. Yleinen kulttuuri oli myös se, että nainen jäi kotiin hoitamaan lapsia ja oli miehen tulojen varassa. Nykytietämyksellä tämä toki tuntuu oudolta, mutta ei mielestäni tuon ajan naisia voi siitä syyttää. Se oli maan tapa. Sama tilanne on vielä nykyäänkin monissa maissa.
- asuinpaikka: oma valinta
- kotiin jääminen: oma valinta
- miehen varaan jättäytyminen; oma valinta
- miehen valinta: oma valinta
No teoriassa joo mutta käytännössä usein ei. Sanotko saman vaikka Afganistanin naisille? Mitäs asut siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkään maaseudun naisilla ei ollut useinkaan mahdollisuutta kouluttautua. Yleinen kulttuuri oli myös se, että nainen jäi kotiin hoitamaan lapsia ja oli miehen tulojen varassa. Nykytietämyksellä tämä toki tuntuu oudolta, mutta ei mielestäni tuon ajan naisia voi siitä syyttää. Se oli maan tapa. Sama tilanne on vielä nykyäänkin monissa maissa.
No teoriassa joo mutta käytännössä usein ei. Sanotko saman vaikka Afganistanin naisille? Mitäs asut siellä?
Suomessa on naisilla ollut äänioikeus yli sata vuotta.
Asuinpaikkaa ei ole Suomessa kenelläkään rajattu koskaan.
Pakkoavioliittoja ei ole.
Koulutustakin on ollut tarjolla vähintään keskikoulun verran jo ainakin nykyisillä kasikymppisillä.
Ja töihin pääsi kyllä ihan vaan kansakoulullakin.
Ei noin älyllisesti rajoittunutta naista voi olla olemassa. Keksi parempi aloitus.
Ymmärrän miestäsi, koska jos elelet hänen siivellään ja joudut lainaamaan häneltä rahaa, niin onhan se outoa kuulla, että annat miehen rahoja lapsellesi. Eri asia, jos oikeasti tulisit toimeen omillasi, silloin miehellä ei ole sananvaltaa asiaan, mutta koska nyt nyhdät puolisolta rahaa ja annat sen lapselle, niin miehen suunnasta katsottuna hän joutuu elättämään lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miestäsi, koska jos elelet hänen siivellään ja joudut lainaamaan häneltä rahaa, niin onhan se outoa kuulla, että annat miehen rahoja lapsellesi. Eri asia, jos oikeasti tulisit toimeen omillasi, silloin miehellä ei ole sananvaltaa asiaan, mutta koska nyt nyhdät puolisolta rahaa ja annat sen lapselle, niin miehen suunnasta katsottuna hän joutuu elättämään lastasi.
Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ulisijamieheltä, jolla ei koskaan ole tyttöystävää/vaimoa ollut, koska: naisten fiksu valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ulisijamieheltä, jolla ei koskaan ole tyttöystävää/vaimoa ollut, koska: naisten fiksu valinta.
Olen kuule itsekin tuore eläkeläin. Ei tulisi pieneen mieleenikään kinuta lapsiltani rahaa. Kyllä se on ollut ihan minun oma velvollisuuteni huolehtia rahoistani ja tulevaisuudestani.
Meillä vaimo kieltäytyy tukemasta 20-vuotiasta esikoistamme taloudellisesti. Tästä on monta riitaa käyty. Meillä on yhteinen tili niin en oikein voi salaa tukea. Emme ole rikkaita vaan ihan keskituloisia ja meillä on vain yksi alaikäinen lapsi elätettävänä niin kyllä meillä varaa olisi. Olen tämän vuoksi miettinyt tilien eriyttämistä, vaikka ollaan tähän saakka selvitty liki 30 vuotta ilman rahariitoja. Esikoinen joutui nyt muuttamaan takaisin kotiin kun ei kesätöitä löytänyt. Vaikka selvästi kaipaisi itsenäisempää elämää. Toisin kuin aloittajalla, meillä on kyse yhteisistä lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ap "nyhtää" mieheltä? Lainarahaa jonka maksaa takaisin? Vai miehen maksamaa isompaa osuutta ruuasta ja bensasta, jotka mies todennäköisesti myös itse kuluttaa syömällä enemmän/kalliimmin ja ajamalla autolla enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo kieltäytyy tukemasta 20-vuotiasta esikoistamme taloudellisesti. Tästä on monta riitaa käyty. Meillä on yhteinen tili niin en oikein voi salaa tukea. Emme ole rikkaita vaan ihan keskituloisia ja meillä on vain yksi alaikäinen lapsi elätettävänä niin kyllä meillä varaa olisi. Olen tämän vuoksi miettinyt tilien eriyttämistä, vaikka ollaan tähän saakka selvitty liki 30 vuotta ilman rahariitoja. Esikoinen joutui nyt muuttamaan takaisin kotiin kun ei kesätöitä löytänyt. Vaikka selvästi kaipaisi itsenäisempää elämää. Toisin kuin aloittajalla, meillä on kyse yhteisistä lapsista.
Järkyttävää. Onko vaimosi sairaalloisen pihi vai mistä moinen johtuu? Yhteiset rahat on huono juttu, jos niitä ei voi käyttää asioihin, jotka on itselle tärkeitä. Itse en halua olla selitysvelvollisuudessa yhdestäkään eurosta kenellekään.
Minä maksoin puolisoni lapsen matkapuhelinkulut koko hänen lukionjälkeisen opiskelunsa ajan. Ensin amk-tutkinnon ja sitten yliopistotutkinnon ajan. Tottakai perhettä tuetaan sen minkä pystyy
Tuen molempia opiskelevia lapsiani taloudellisesti, mitään miehiä en katsele.
No halvemmaksi tulisi luopua autosta. Kaupungissa ei tarvitse autoa eikä lapsi teillä varmaan joka päivä ramppaa. Autot on melkoisia rahasyöppöjä. Itse auttaisin lasta aina tarvittaessa ja hätätilanteissa rahallisesti, mutta tuollainen jatkuva taloudellinen sitoumus on vähän hankalampi juttu, kun on kuitenkin työssäkin käyvästä aikuisesta kyse. Siinä mielessä ymmärrän miehenkin harmituksen. Onhan se pois teidän yhteisistä jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin puolisoni lapsen matkapuhelinkulut koko hänen lukionjälkeisen opiskelunsa ajan. Ensin amk-tutkinnon ja sitten yliopistotutkinnon ajan. Tottakai perhettä tuetaan sen minkä pystyy
Piti oikein korostaa, että PUOLISON lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuule itsekin tuore eläkeläin. Ei tulisi pieneen mieleenikään kinuta lapsiltani rahaa. Kyllä se on ollut ihan minun oma velvollisuuteni huolehtia rahoistani ja tulevaisuudestani.
Pari juttua: Tuore eläkeläinen on ihan eri sukupolvea kuin lähes 90-vuotias. Kinuaminen on eri asia kuin vapaaehtoinen auttaminen.
Minulla on kaksi opiskelevaa lasta.
Nuorempi asuu vielä kotona, koska pääsi Helsingin Yliopistoon. Maksan hänelle ihan kaiken, ruoan, vakuutukset, puhelinkulut ja vaatteet.
Vanhempikin palasi kesäksi kotiin. Sama juttu, kaiken maksan, keväällä maksoin vuokrankin.
Millainen tunnelma on kun lapsi tulee kotiin käymään? Tunteeko hän itsensä tervetulleeksi myös isäpuolen taholta?
Uusperhe ei ole kiva edes aikuisille lapsille tai lapsenlapsille, harvoin se uusi puolisi on aidosti iloinen nähdessään lapsi- tai lapsenlapsipuoliaan. Saati sitten, että jotain heidän hyväkseen tehtäisiin tai rahallisesti avustettaisiin.
Mies jää pois kantamasta aisaa.
Todella typerää. Sun rahat laita vaikka roskiin.