Lapsen opiskelun tukeminen ja nykyinen mies
Noni, kertokaas te jo aikuisen mutta opiskelevan lapsen vanhemmat miten tuette lapsianne taloudellisesti? Tällä hetkellähän opintorahaa jää lapsen vuokranmaksun jäljeen käteen alta 50€/kuu. Mies (ei lapsen isä) alkoi eilen rätistä kun olen lapselle luvannut maksaa mm. auton vakuutukset ja verot sen aika kun opiskelee päätoimenaan. Lapsi käy samalla töissä siten, että perusasioita (ruoka, vaatteet) ei hälle tarvi ostaa vaan pärjää niiden suhteen omillaan. Ollaan maalta, ja täällä on aivan tavallista että lapselle on hankittu oma kulkine, lapsi tosin asuu kaupungissa opiskelemassa mutta auto helpottaa mm. töissä- ja kotonakäyntiä, ei tarvitse kuskailla bussille ja takaisin (yli 20km suunta). Ja eikös se nyt ole ihan minun asiani, mitä/miten lastani omilla rahoillani tuen?
Miehellä itsellään on ollut ankea lapsuus, ei puhettakaan että olisi saanut vanhemmiltaan yhtään mitään rahallista tukea, ottaako se nyt vaan sitten niin koville katsoa vierestä kun toinen lapsi saa jotain sellaista mikä häneltä itseltään on puuttunut?
Lisätään nyt vielä, että koska mies katsoo meidän avioliitossa elävän yhteistä taloutta (meillä on omat tilit ja tulot, jos joskus mieheltä olenkin jotain lainannut olen tasan aina pitänyt huolen että maksan takaisin koska hän on parempituloinen ihan vain jotta hän ei pääsisi asiasta koskaan sanomaan - olen aina ollut tarkka siitä että pärjään omillani - näköjään immarmattaa silti -> raha, hallinnan väline hänelle?) niin hän on kuulemma aisankannattaja kun "meidän yhteisiä varoja" valuu toisen miehen lapselle 🤯
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kumpikin ollaan maksettu opiskelevien lasten kuluja, joten sen suhteen meidän tilanne on eri. Isompia kuten joskus vuokria on maksettu yhdessä sopien, pienemmistä on sovittu vain lapsen kanssa. Meillä on omat rahat, joten kummallakaan ei ole mitään sanomista toisen rahankäyttöön jos yhteiset menot saa hoidettua. En kuuntelisi tuollaista nillitystä mieheltä hetkeäkään.
Jokainen saa omilla rahoillaan tehdä mitä haluaa, hienoa että tuet lastasi opiskelun aikana. Varmasti arvostaa tätä ja muistaa sen elämässä myöhemmin. Ei koskaan tiedä, vaikka tilanne on joskus tulevaisuudessa toisinpäin. En kuuntelisi mieheltä tuollaista puhetta, kerro hänelle suoraan että kyse on sinun rahoistasi. Nykyinen hallitus on opiskelijoiden tuet vienyt ja monella on vaikeuksia saada rahat riittämään vaikka kävisi myös töissä.
Opiskelijan elämä on niukkaa, ja auton pitäminen on kallista pienituloiselle työssä käyvällekin, saati opiskelijalle.
Ap:n miehen nillitys kuulostaa pikkumaiselta, jos ap maksaa puolet heidän yhteisistä kuluistaan niin on ihan hänen oma asiansa, tukeeko lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni auttaa vanhaa kansaneläkkeen varassa olevaa äitiään. Eipä ole koskaan tullut mieleeni sanoa asiasta tai että se olisi jotenkin minulta pois. Päinvastoin ajattelen, että ihanaa kun hän on noin hyväsydäminen.
Tuo on minusta kyllä ihan eri asia, koska se hänen äitinsä on ihan itse vastuussa eläkkeensä pienuudesta.
Mua ei koskaan tuettu opiskeluissa ja niinpä jouduin keskeyttämään ne ja menemään töihin. Hienoo että jotkut sentään auttavat lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni auttaa vanhaa kansaneläkkeen varassa olevaa äitiään. Eipä ole koskaan tullut mieleeni sanoa asiasta tai että se olisi jotenkin minulta pois. Päinvastoin ajattelen, että ihanaa kun hän on noin hyväsydäminen.
Tuo on minusta kyllä ihan eri asia, koska se hänen äitinsä on ihan itse vastuussa eläkkeensä pienuudesta.
Ei se nyt aina ihan noinkaan mene. Ajat oli ennen aikaan toiset.
Nolo mies sulla
Mikdi teillä ei ole lapsia ja onko miehellä omia lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ennen aikaan?
Kyllä ihan kaikkien nykyeläkeläisten eläkkeisiin vaikuttaa se oma työnteko.
Minä en saanut kotoani mitään opiskeluun, jopa lukio piti käydä iltalukiona.
Kahta tytärtäni olen tukenut opiskelijoina ihan kaikessa. Maksamalla laskuja, he on saaneet asua kotona eikä ole tullut ollenkaan lainaa, ostanut/antanut tarvikkeita ja astioita jne.
En katselisi tuollaista sontaläjää kotonani hetkeäkään!
Sun lapsi ja tottakai saat tukea rahallisesti hänen opiskelujaan niin paljon kun haluat!! Ei miehellä ole tähän sanomista kun omista tienaamistasi rahoista maksat. Sä voit vaikka maksaa opiskelijan opiskelulainan jos hän sellaista saa. Ihana vanhempi olet kun hieman autat opiskelevaa nuorta.
Se mies toivoo, että sä käyttäisit ne rahat mieluummin vaikka matkusteluun yhdessä miehen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ennen aikaan?
Etenkään maaseudun naisilla ei ollut useinkaan mahdollisuutta kouluttautua. Yleinen kulttuuri oli myös se, että nainen jäi kotiin hoitamaan lapsia ja oli miehen tulojen varassa. Nykytietämyksellä tämä toki tuntuu oudolta, mutta ei mielestäni tuon ajan naisia voi siitä syyttää. Se oli maan tapa. Sama tilanne on vielä nykyäänkin monissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Se mies toivoo, että sä käyttäisit ne rahat mieluummin vaikka matkusteluun yhdessä miehen kanssa
Henkinen ikä siis kaksi vuotta.
Halvattu että näitä kermaperseitä tuetaan ja köyhiä ei ja sitte julistetaan että Suomessa on kaikilla samat mahdollisuudet opiskella. No kun ei vaan ole, prkl!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä ei osallistu tällä hetkellä pitkäaikaisen sairastumisen vuoksi yhtä paljon kuin minä. En sitä koe kumminkaan itse ongelmana, jos itse haluan lastani omista varoistani tukea. Tai sen ei pitäisi ainakaan olla nyk. miehen ongelma.
ei jos pystyt maksaan myös puolet teidän kuluista
Maksan osuuteni laskuista ja lainoista. Mies käy jonkun verran enemmän kaupoissa/tankilla, mutta tekee sen omasta halustaan, ei siksi että pyytäisin taikka että minulla ei olisi siihen varaa.
"maksat osuutesi" MUTTA olennaista onkin mikä ON tämä "osuutesi". Onko se 1, 5, 25, 50 %...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ennen aikaan?
Miehen äiti on syntynyt 30-luvulla, on kohta 90.
Etenkään maaseudun naisilla ei ollut useinkaan mahdollisuutta kouluttautua. Yleinen kulttuuri oli myös se, että nainen jäi kotiin hoitamaan lapsia ja oli miehen tulojen varassa. Nykytietämyksellä tämä toki tuntuu oudolta, mutta ei mielestäni tuon ajan naisia voi siitä syyttää. Se oli maan tapa. Sama tilanne on vielä nykyäänkin monissa maissa.
- asuinpaikka: oma valinta
- kotiin jääminen: oma valinta
- miehen varaan jättäytyminen; oma valinta
- miehen valinta: oma valinta
Vierailija kirjoitti:
Mua ei koskaan tuettu opiskeluissa ja niinpä jouduin keskeyttämään ne ja menemään töihin. Hienoo että jotkut sentään auttavat lapsiaan.
Hyvä että sait töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä ei osallistu tällä hetkellä pitkäaikaisen sairastumisen vuoksi yhtä paljon kuin minä. En sitä koe kumminkaan itse ongelmana, jos itse haluan lastani omista varoistani tukea. Tai sen ei pitäisi ainakaan olla nyk. miehen ongelma.
ei jos pystyt maksaan myös puolet teidän kuluista
Maksan osuuteni laskuista ja lainoista. Mies käy jonkun verran enemmän kaupoissa/tankilla, mutta tekee sen omasta halustaan, ei siksi että pyytäisin taikka että minulla ei olisi siihen varaa.
"maksat osuutesi" MUTTA olennaista onkin mikä ON tämä "osuutesi". Onko se 1, 5, 25, 50 %...
No jos se osuus on pariskunnan yhdessä sopima eikä ole muuttunut lapsen opiskelun ja sen tukemisen myötä niin se ei kuulu meille muille.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan selvää että läheisiä autetaan ja tarvittaessa rahallisesti mikäli se on itselleen mahdollista. Ei todellakaan tulisi mieleen edes mainita jos puoliso antaa rahaa tai tekee remppaa opiskelevan nuorentaa asuntoon tai vanhan äidin. Jos puoliso rupeaisi tästä marisemaan niin olisi entinen puoliso.
Jätä se sika. Jokainen rakastava vanhempi auttaa omia lapsiaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Itse maksan tyttäreni vuokran kokonaan. Näin hänelle jää asumistuki ja opintotuki kokonaan itselleen käytettäväksi.
Olen aina sanonut lapsilleni, että urheiluun ja opiskeluun löytyy minusta aina sponsori. Onneksi minulla on mahdollisuus nyt yliopistoissa olevia lapsiani tukea, ettei opiskelu ja sen tuoma tulevaisuus jää rahasta kiinni. Lasten äidillä se ei ole niin helppoa hänen nykyisessä elämäntilanteessa ja se on ihan ok. Kyllä sekin yrittää.