HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen
Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit?
Kommentit (609)
Tänne tuli nyt nuorisoa vihaava tai useampikin keski-ikäisyydestänsä kärsivä omasta mielestään ikinuori joka loukkaantui sydänjuuriaan myöten kun nuorilta moista kysyttiin niin ettei edes katsonut videota/katsoi ja loukkaantui kun tunnisti itsensä jostain kuvauksesta.
Ihan järkkyä. Siistit, järkevänoloiset nuoret vastasivat kun toimittaja heitä haastatteli ja täällä käydään heidän kimppuun haukkumalla. Sitten ihmetellään miksi Suomessa on niin paljon kiusaamista, päiväkodissa, koulussa, työpaikoilla..
Näin keski-ikäisenä ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä mieltä nuoret ovat meistä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorethan vastasivat ihan diplomaattisesti. Eivätkä kritisoineet keski-ikästen tyyliä, vaan kuvailivat, miten moni keski-ikäisistä pukeutuu. En ole ollenkaan varma, että keski-ikäiset olisivat kommentoineet yhtä fiksusti nuorten pukeutumista.
Aivan, mukavia nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Näin keski-ikäisenä ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä mieltä nuoret ovat meistä.
Ei sitä videota ole kenenkään pakko katsoa. Ehkä nuorillakaan ei kauheasti ole mielipiteitä keski-ikäisistä mutta vastasivat nyt kun sitä kysyttiin. Tarkemmin: kysyttiin miten keski-ikäiset pukeutuvat. Ihan hirveää eikö.
Eipä kiinnosta lasten mielipiteet estetiikasta muutoinkaan.
Keski-ikäisen tunnistaa laadukkaista yli 10v vanhoista vaatteista, joita ei enää rahalla saa. Nuorison tunnistaa kiina-muodista.
Tunnistaminen tietenkin liittyy parinvalintaan. Nyt on vallalla ahdistava ja myöhemmällä iällä naisen elämän pirstova feministien vaatimus parisuhteen tasa-ikäisyydestä, jonka takia nuoret kinkut karttavat hyvin kehittyneitä ja vaurastuneita miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kiinnosta lasten mielipiteet estetiikasta muutoinkaan.
Ikävää. Miksi väheksyä jonkun ajatuksia vain siksi että on eri ikäluokkaa kuin itse? Minusta ainakin on erittäin mielenkiintoista kuulla pientenkin lasten ajatuksia kaikesta. Ihan näin lapsettomana keski-ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ite noloja nuo teinit.
Nuo teinit eivät kyllä olleet millään lailla noloja. Oikeasti aikuiset menkää itseenne ja miettikää miksi käytte noin rumasti nuorten kimppuun, nuorten jotka eivät videolla riehuneet, olleet päihteiden sekoittamana, haistatelleet eivätkä arvostelleet keski-ikäisiä, hyvin käyttäytyviä, mukavan ja fiksun oloisia olivat.
En katsonut videota, mutta en kyllä olekaan keski-ikäinen vaan ainakin vauvapalstan mukaan vanhus. Vaatteeni epäilemättä ovat keski-ikäismäisiä eli pillifarkut, varsitennarit, joku pusero ja nahkatakki tai anorakki. Näillä mennään. 60+
Osa kommenteista on jo poistettu mutta luin ketjusta että keski-ikäisen tunnistaa repusta, olkalaukusta ja mikähän se yksi olikaan. Ilmeisesti muovikassi olisi sovelias jos ei keski-ikäisyyttään halua paljastaa.
Joskus kauan, kauan sitten me tämän päivän keski-ikäset oltiin nuoria ja meillä oli mielipiteitä meistä vanhemmista ihmisistä. Tottakai.
Työkaverini olivat jotain 50-60 vee kun itse olin joku 25. Ajattelin sillon muoreista että eikö tonki pitäis jo päästä eläkkeelle jaloista pyörimästä.
Meni pari silmänräpäystä niin olenkin itse yli 50 vee ja mukamas mielestäni niin nuorekas.
Jo antiikin Kreikassa valitettiin sen ajan nuorista. Valittajana tietty vanhemmat ihmiset.
Ei mitään uutta auringon alla.
Tuo meni monilla ihon alle, koska varsinkaan nainen ei oikein saa näyttää keski-ikäisenä keski-ikäiseltä, koska naisen arvo on siinä, että näyttää nuorelta. Siksi hyökkäys neutraaleja, normaaleja nuoria kohtaan. Keski-ikä on kulttuurissamme haukkumasana, mutta ei toivottavasti enää tuolle ikäpolvelle, koska puhuivat asiasta neutraalisti eikä haukkuen.
Ihan mukava haastattelu. Mieluummin valitsen kyllä itse sen A-linjaisen mekon jatkossakin kuin vaikkapa tuommoista toppaliivihässäkkää villapaidan päälle! Mutta eihän eri sukupolvien eikä yksilöiden pukeutumismaun tarvitse samanlainen ollakaan. Meille kaikille riittää vaatteita joka makuun!
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkkyä. Siistit, järkevänoloiset nuoret vastasivat kun toimittaja heitä haastatteli ja täällä käydään heidän kimppuun haukkumalla. Sitten ihmetellään miksi Suomessa on niin paljon kiusaamista, päiväkodissa, koulussa, työpaikoilla..
Tässä ketjussa on 19 sivua, ja olen nähnyt yhteensä korkeintaan 10 viestiä, joissa nuorista on sanottu jotain ikävää. Enimmäkseen täällä on haukuttu keski-ikäisiä ja ihmetelty "mikä TEITÄ oikein vaivaa?! hävetkää KAIKKI keski-ikäiset!!!" aina kun yksi anonyymi kirjoittaja (tai trolli) sanoo jotain ikävää.
Kun ottaa huomioon, miten häiriintyneitä ihmisiä tällä palstalla on seassa, tämä on ollut jopa epätavallisen asiallinen ketju.
Kritiikkiä olen nähnyt lähinnä Hesaria kohtaan. Jotkut ovat kyseenalaistaneet, mikä tällaisen jutun motiivi on.
No, odotellaan vaikka "näistä vaatteista tunnistat maalaisen" -juttua, varmaan monien mielestä sekin on vain hauskaa, koska tottahan se on, kyllä maalaiset yleensä ulkonäöstä tunnistaa. Voisi tehdä vaikka sarjan. "Näistä vaatteista tunnistat, oletko mummoutunut." "Kysymme rikkailta, mistä tunnistaa työttömän tai duunarin." Mitä, onko noissa muka jotain hävettävää? Ei mummoudessa, työttömyydessä ja duunarihommissa ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo meni monilla ihon alle, koska varsinkaan nainen ei oikein saa näyttää keski-ikäisenä keski-ikäiseltä, koska naisen arvo on siinä, että näyttää nuorelta. Siksi hyökkäys neutraaleja, normaaleja nuoria kohtaan. Keski-ikä on kulttuurissamme haukkumasana, mutta ei toivottavasti enää tuolle ikäpolvelle, koska puhuivat asiasta neutraalisti eikä haukkuen.
Ihan mukava haastattelu. Mieluummin valitsen kyllä itse sen A-linjaisen mekon jatkossakin kuin vaikkapa tuommoista toppaliivihässäkkää villapaidan päälle! Mutta eihän eri sukupolvien eikä yksilöiden pukeutumismaun tarvitse samanlainen ollakaan. Meille kaikille riittää vaatteita joka makuun!
No sepä se, kyllä Hesarin toimittajien olisi pitänyt tajuta, että monilla menee ihon alle. 40+ on vaikea edes saada töitä enää, jos jää työttömäksi.
Nuorten vika se ei ole, he vain vastasivat kysymyksiin. Mutta tuntuu aika omituiselta nostaa yksi ikäryhmä tikunnokkaan, ja itse Hesarin artikkelista (johon tämä video on vain sivuseikka) välittyy toimittajan oma itseinho ikääntymistään kohtaan.
Minäkään en ole ikinä ajatellut, että kukaan edes huomaisi pukeutumistani suuntaan tai toiseen. Olen aika näkymätön ihminen. Mutta tästä jutusta tuli sellainen omituinen olo, että kyllä ihmiset sittenkin hiljaa huomaa ja arvostelee ja tekee kaikenlaisia päätelmiä superneutraalistakin pukeutumisesta.
'Kerran fashionista, aina fashionista.'
Vähän siltä omalla kohdallani vaikuttaa.
Minulla on oma yksilöllinen ajaton, iätön tyylini, joka pukee juuri
minun ainulaatuisen luojanluoman
kehoni mittasuhteita. Jossa viihdyn,
joka tuntuu mentaalisesti minulta.
Jännä tämä maailman ikäràsistinen katku
ja sairaalloinen nuoruuden palvonta.
Miksi jo keski-ikäinen, seniori ja vanhus ovat
nuorelle suurinpiirtein Putous-hahmon kaltaisia karikatyyreja, joille
naureskellaan. Ei mene kuin hetki, kun tuo eilisen 17-vuotias on tänään itse
35-vuotias pelätysti varhaiskeski-ikäinen
'ikääntyvä wanhus..' 40 rientää mittariin
järjettömän nopeasti itse kullekin.
Voimme silti yhä 40+ kaikin mokomin
pitää komponentteja
nuoruutemme vaatesuosikkien
muoto/värimaailmasta, vaikka päivittäisimmekin tyyliämme ajan saatossa
aikuisempaan ja neutraaliin.
-kEski-ikäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko eihän tossa mitenkään negatiiviseen sävyyn puhuttu keski-ikäisistä.
En sitä tarkoitakaan, ihan asiallisia nuo nuoret oli eikä heistä mitään pahaa sanottavaa. Mutta en ymmärrä tämän jutun pointtia. Ihan kuin keski-ikäinen ei itse tunnistaisi olevansa keski-ikäinen.
Ap
Minusta ihan mielenkiintoista kuulla, miten nuoret näkevät keski-ikäiset. Minä olen se "perusfarkut"-versio.
Itse myös perusfarkut ja huppari, vaikka olen jo lähellä vanhusikää, 60, ainakin palstamammojen mukaan. Nuo nuoret olivat sieltä fiksuimmista päästä ja vastaukset asiallisia, mutta mikä oli koko jutun pointti?
Mistä tuntee nuorison? Vaatteet epämukavan näköiset: kesähelteilläkin voi olla kiiltävä toppatakki, ahtaat napapaidat, housuina ’’kalsaritnäkyyfarkut’’, jotka ovat putoamassa jalasta, ruudulliset pyjamanhousut tai sitten pulskemmilla huonosti pukevat collegehousut. Keski -ikäinen onneksi pukeutuu, miten haluaa, ei ola pakko pukeutua tietyllä tavalla. Nuoerison pukeutumisessa on osin palattu vuosituhannen alkuun. Välissä näytti siltä, että nuorisokin saa pukeutua miten haluaa, mutta eipä se näytä olevankaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko eihän tossa mitenkään negatiiviseen sävyyn puhuttu keski-ikäisistä.
En sitä tarkoitakaan, ihan asiallisia nuo nuoret oli eikä heistä mitään pahaa sanottavaa. Mutta en ymmärrä tämän jutun pointtia. Ihan kuin keski-ikäinen ei itse tunnistaisi olevansa keski-ikäinen.
Ap
Minusta ihan mielenkiintoista kuulla, miten nuoret näkevät keski-ikäiset. Minä olen se "perusfarkut"-versio.
Itse myös perusfarkut ja huppari, vaikka olen jo lähellä vanhusikää, 60, ainakin palstamammojen mukaan. Nuo nuoret olivat sieltä fiksuimmista päästä ja vastaukset asiallisia, mutta mikä oli koko jutun pointti?
Mistä tuntee nuorison? Vaatteet epämukavan näköiset: kesähelteilläkin voi olla kiiltävä toppatakki, ahtaat napapaidat, housuina ’’kalsaritnäkyyfarkut’’, jotka ovat putoamassa jalasta, ruudulliset pyjamanhousut tai sitten pulskemmilla huonosti pukevat collegehousut. Keski -ikäinen onneksi pukeutuu, miten haluaa, ei ola pakko pukeutua tietyllä tavalla. Nuoerison pukeutumisessa on osin palattu vuosituhannen alkuun. Välissä näytti siltä, että nuorisokin saa pukeutua miten haluaa, mutta eipä se näytä olevankaan niin.
Tässäkin taitaa olla paljon paikallista vaihtelua, sillä täällä länsirannikolla näyttäisi "perusfarkut ja huppari" olevan aika lailla nuorten univormu.
No vähän vaikea kysymys kun eivät kaikki keski-ikäiset samalla tavalla pukeudu. Mutta hyvin selittivät, eivät takellelleet, mumisseet, önisseet tai olleet mitenkään Apua emmä tiiä hihihii.