Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalkapallon MM-kilpailut -Official

Vierailija
30.05.2026 |

Noin pari viikkoa ja sitten mennään. Mikä maa on suosikkisi kisoissa ja keitä pelaajia seuraat?

 

Itsellä suosikit Espanja, Argentiina ja Uruguay. Pelaajista nostaisin esiin Pedrin , Yamalin, Julian Alvarezin ja Nico Pazin

Kommentit (2420)

Vierailija
1701/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsäksi meni kun Espanjalla ei ole panoksia ja Saudit on mitä on.

Vierailija
1702/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän tää jalkapallon paitsiosääntö on typerä ja tää on typerä laji. Miksi tuo ei sais olla maali? Mitataan onko joku ollu 5cm liian edessä niinku sil ois mitään vaikutusta.

Kannattaa lähteä ajattelemaan sitä vaikka niin, että miten jalkapallo muuttuisi, jos paitsiosääntöä ei noudateta, kun ei huvita tai oli vaan ihan vähän tai kun mä en halua.

 

 Tai jos poistettaisiin koko paitsio pois? Siellä seisoisi aina joku hyökkääjä maalivahdin vieressä odottamassa syöttöä, että pääsee puskemaan maalin.  Sama kuin jääkiekossa. Se olisi silloin ihan joku muu peli kuin jalkapallo. En tiedä katsoisiko sitä kukaan, olisi se varmaan niin tylsää. 

Jääkiekko on just siitä järkevämpi laji ku siinä on se paitsioviiva. Miksei sitä voi ottaa jalkapalloon

Ei helvata, ei kukaan voi olla ...OK. No, se paitsioviiva on sen puolustavan joukkueen alimman (siis lähimpänä omaa maalia) olevan pelaajan kohdalla. Maalivahti ei lasketa mukaan.  Sen takia jalkapallossa on 2 sivutuomaria, joka liikkuu aina sen valvomansa joukkueen alimman pelaajan mukana ja liputtaa ne paitsiot. Eli kun syöttö lähtee (pallo potkaistaan liikkeeseen) ei alimpana pelaajana saa olla hyökkäävän joukkueen pelaaja. 

 

Näistä tulee aina tulkintoja, ja se on yksi jalkapallopelin ominaispiirteitä. Ennen muinoin liputettiin joka ainoa paitsio, sitten tuli sääntö (josta itkettiin aikoinaan ihan hirveästi) että paitsio vihelletään silloin, jos pelaaja 'osallistuu peliin'. Eli siis jos syöttö on hänelle tarkoitettu tai hän on niin lähellä, että saa paitsiosta hyötyä (eli itkettiin sitä, että herrajestas onko kentällä pelaajia jotka eivät osallistu peliin). Tällä säännöllä pyrittiin (ja onnistuttiinkin) nopeuttamaan peliä pääsemällä eroon turhista, hyödyttömistä paitsiopuhalluksista. Mutta silloin paitsiossa olevan pelaajan pitää olla kaukana pallosta, jotta ei saa hyötyä. Taitavat pelaajat älyävät tulla pois paitsiosta ja käyttävät hyväksi tätä sääntöä ei paitsiosta. Niistä on suurimmat rähinät tulleet, että hyötyikö vai ei. Niistä on veivattu minuuttitolkulla videopätkää.

En jaksanu lukea tätä sun pitkää höpötystäs nyt ollenkaan. 

 

Mut jos ois paitsioviiva niinku jääkiekos vaikka 75% kentän kohalla nii ei tarvis hylätä turhaan paitsioina maalia niinku se ruotsin vaparimaali jossa mitään hyötyä siitä 5cm edempänä olosta ei ollu. 

Juujuu mennyvittuun jo

Ei tarvi kiroilla ku ei se mun vika oo että tässä pelissä on tyhmät säännöt jotka tekee tästä pelistä entistä tylsemmän

Sun vika on päässäsi jos katsot tylsää peliä jossa on tyhmät säännöt. 

En mä kato näitä kisoja.

No sitten vasta vikaa päässä onkin jos tässä ketjussa olet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgia - Iran klo 22

Vierailija
1704/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plääh, tylsää katsottavaa tuo peli. Epsanja saattaa voittaa koko turnauksen.

Vierailija
1705/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

potkupallossa pelia ika 90 min

kendossa 20 min

Vierailija
1706/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plääh, tylsää katsottavaa tuo peli. Epsanja saattaa voittaa koko turnauksen.

Joo, jos Lamine Yamal on kunnossa. Tai edes riittävän hyvässä kunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1707/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen hahmo tuo Cucurella. Aika lyhyt verrattuna moniin ja vaarattoman näköinen. On varmasti aika veemäinen pelata vastaan.

Vierailija
1708/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen hahmo tuo Cucurella. Aika lyhyt verrattuna moniin ja vaarattoman näköinen. On varmasti aika veemäinen pelata vastaan.

Rikkoo aika kipeän näköisesti ja on koko ajan joka paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1709/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saudi-Arabia ei ole minkäänlainen mittari Espanjan tasolle.

Vierailija
1710/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tarkoitettu Nicolle tuo pallo. Ajoitti juoksun täydellisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1711/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saudi-Arabia ei ole minkäänlainen mittari Espanjan tasolle.

No ei, miten ovat koko kisoissa? Ihan kuin Suomen peliä katselisi, vaikka maalivahti on vielä huonompi. Ei kyllä Kap Verdekään pelannut, eihän niillä raukoilla ollut palloakaan, mutta hyvä puolustus ja Espanja tyhmästi peluutti kakkosketjuaan. 

Vierailija
1712/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen hahmo tuo Cucurella. Aika lyhyt verrattuna moniin ja vaarattoman näköinen. On varmasti aika veemäinen pelata vastaan.

Rikkoo aika kipeän näköisesti ja on koko ajan joka paikassa.

Cucurella on se Espanjan rotta nyt kun ei Ramos enää pelaa. Ei ole Ramoksen kaltainen viikatemies mutta ei kaihda kontaktia ja pelaa juuri tuollaista vastustajaa ärsyttävää peliä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1713/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saudi-Arabia ei ole minkäänlainen mittari Espanjan tasolle.

No ei, miten ovat koko kisoissa? Ihan kuin Suomen peliä katselisi, vaikka maalivahti on vielä huonompi. Ei kyllä Kap Verdekään pelannut, eihän niillä raukoilla ollut palloakaan, mutta hyvä puolustus ja Espanja tyhmästi peluutti kakkosketjuaan. 

Ymmärrän kyllä että FIFA haluaa lihottaa kirstujaan näillä laajennetuilla kisoilla mutta onhan nämä jotkut pelit todella heikkotasoisia. Mutta joskus ne pienetkin yllättävät, kuten Kap Verde nyt esimerkiksi osoitti. 

Vierailija
1714/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manolot pyöritti Sheikkejä puistohöynässä ihan kuus-nolla ( 5-0), eikä tullut edes hiki. VAR-aikana paitsiota tarkastetaan aivan liian kauan.

Kukaan ei oikein hyötynyt mitään tästä pelistä, katsojatkin buuasivat. Katsoin yöllä myös Ecuador vs. Curacao-matsia, todella surkea taso siinäkin. Eikä varmaan Persian pojista ole vastusta Belgialle myöhemmässä pelissä, liikaa maita mukana selkeästi - kisojen taso laskee, ja turnausformaatti kärsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1715/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saudi-Arabia ei ole minkäänlainen mittari Espanjan tasolle.

No ei, miten ovat koko kisoissa? Ihan kuin Suomen peliä katselisi, vaikka maalivahti on vielä huonompi. Ei kyllä Kap Verdekään pelannut, eihän niillä raukoilla ollut palloakaan, mutta hyvä puolustus ja Espanja tyhmästi peluutti kakkosketjuaan. 

Veikkaan että ei saudit pärjäisi Suomellekaan. Suomen ranking vähän valehtelee koska Suomi pelaa pääosin vain Eurooppalaisia joukkueita vastaan jolloin taso on paljon kovempi eikä voittoja tietenkään niin paljoa tule. Nähtiinhän se juuri tuossa FIFA Series turnauksessa että kyllä Suomi voitot kairaa noita muun maailman heikompia vastaan helposti. 

Vierailija
1716/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Belgia - Iran klo 22

Voi olla ihan hyväkin peli, Iran ei kuitenkaan mikään ihan heittopussi ole ja kummallakin on panosta pelissä. 

Vierailija
1717/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manolot pyöritti Sheikkejä puistohöynässä ihan kuus-nolla ( 5-0), eikä tullut edes hiki. VAR-aikana paitsiota tarkastetaan aivan liian kauan.

Kukaan ei oikein hyötynyt mitään tästä pelistä, katsojatkin buuasivat. Katsoin yöllä myös Ecuador vs. Curacao-matsia, todella surkea taso siinäkin. Eikä varmaan Persian pojista ole vastusta Belgialle myöhemmässä pelissä, liikaa maita mukana selkeästi - kisojen taso laskee, ja turnausformaatti kärsii.

On Iran sentään heittämällä Saudeja parempi jengi mutta Belgia toki vahva ennakkosuosikki. 

Vierailija
1718/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana on ennätysmäärä joukkueita ja jatkopeleihin selviää 32 jengiä. Liika on liikaa, sanon minä. Kaikella kunnioituksella, mutta mitä lisäarvoa Kap Verde ja Jordania esimerkiksi tuovat näihin kisoihin?

Ihan samaa mieltä. Liikaa ö- luokan joukkueita. Karsintaotteluita liikaa. Ei edes muista pelejä.

Vierailija
1719/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tuokin on? Joukkueessa olisi pelkkiä kantahollantilaisia, jos olisivat parempia pelaajia kuin nyt joukkueeseen valitut. Aika sairasta, kun vihataan ihmisiä, jotka käyvät töissä erittäin halutussa duunissa ja ovat taatusti tulleet valituksi siihen, koska ovat niin hyviä.

Maajoukkuekisojen pitäs olla et kansakunnat kisaa keskenään, ei et afrikasta kotosin olevien halpatyösiirtolaisten lapset kisaa.

Miten sun logiikan mukaan sitten jaat pelaajat, joilla useampaa etnistä taustaa itsellään? Kuten vaikka Virgil? 

Sekasikiöt vois jättää osallistumatta. Kyllä Ranskasta löytys joukkueellinen jalkapalloilijoita jotka on ihan oikeesti ja kiistatta ranskalaisia niinku Hugo Lloris ja Oliver Giroud.

Kumpikaan noista ei ole täysin ranskalainen taustaltaan.

Mbappe ei oo ranskalainen. Se ei näytä ranskalaiselta, sillä ei oo ranskalainen nimi, sen puheki kuulostaaki kantaranskalaiselle varmaan ulkomaalaselta puhumas ranskaa

Mbappe puhuu erittäin selkeää standariranskaa ilman vierasta korostusta. Mediakoulutuksen tuloksena ei myöskään puhu Pariisin katuslangia haastatteluissa vaan hän puhuu ns. oikeaoppisesti. Ei kuulosta millään tavalla ulkomaalaiselta - koska hän ei sitä ole.

Sun kaltaiset ihmiset tenttaavat myös mun kaverilta että mistä hän on kotoisin ja miten hän on oppinut Suomea, vain siksi että kaverini iho on tummempi. Kun hän vastaa että olen Turusta ja suomi on mun (ainut) äidinkieli, alkaa inttäminen että niin mutta miten sä puhut noin hyvin. Tärkeintä on päästä ynisemään ja ihmettelemään, mutta kuullun ymmärtäminen on nollassa.

Vierailija
1720/2420 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tuokin on? Joukkueessa olisi pelkkiä kantahollantilaisia, jos olisivat parempia pelaajia kuin nyt joukkueeseen valitut. Aika sairasta, kun vihataan ihmisiä, jotka käyvät töissä erittäin halutussa duunissa ja ovat taatusti tulleet valituksi siihen, koska ovat niin hyviä.

Maajoukkuekisojen pitäs olla et kansakunnat kisaa keskenään, ei et afrikasta kotosin olevien halpatyösiirtolaisten lapset kisaa.

Miten sun logiikan mukaan sitten jaat pelaajat, joilla useampaa etnistä taustaa itsellään? Kuten vaikka Virgil? 

Sekasikiöt vois jättää osallistumatta. Kyllä Ranskasta löytys joukkueellinen jalkapalloilijoita jotka on ihan oikeesti ja kiistatta ranskalaisia niinku Hugo Lloris ja Oliver Giroud.

Kumpikaan noista ei ole täysin ranskalainen taustaltaan.

Mbappe ei oo ranskalainen. Se ei näytä ranskalaiselta, sillä ei oo ranskalainen nimi, sen puheki kuulostaaki kantaranskalaiselle varmaan ulkomaalaselta puhumas ranskaa

Mbappe puhuu erittäin selkeää standariranskaa ilman vierasta korostusta. Mediakoulutuksen tuloksena ei myöskään puhu Pariisin katuslangia haastatteluissa vaan hän puhuu ns. oikeaoppisesti. Ei kuulosta millään tavalla ulkomaalaiselta - koska hän ei sitä ole.

Sun kaltaiset ihmiset tenttaavat myös mun kaverilta että mistä hän on kotoisin ja miten hän on oppinut Suomea, vain siksi että kaverini iho on tummempi. Kun hän vastaa että olen Turusta ja suomi on mun (ainut) äidinkieli, alkaa inttäminen että niin mutta miten sä puhut noin hyvin. Tärkeintä on päästä ynisemään ja ihmettelemään, mutta kuullun ymmärtäminen on nollassa.

Et sä voi tietää ku et sä oot ranskalainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan