Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jalkapallon MM-kilpailut -Official

Vierailija
30.05.2026 |

Noin pari viikkoa ja sitten mennään. Mikä maa on suosikkisi kisoissa ja keitä pelaajia seuraat?

 

Itsellä suosikit Espanja, Argentiina ja Uruguay. Pelaajista nostaisin esiin Pedrin , Yamalin, Julian Alvarezin ja Nico Pazin

Kommentit (3041)

Vierailija
2921/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukaku tuli vaihdosta kentälle ja teki heti maalin ja alusti toisen. On se kova!

Komea pusku maaliin oli. Mies kuin härkä! Mietin tuossa että eihän sitä tiedä vaikka Belgia yllättäisi ja menisi päätyyn saakka.. vaikka Ranska on kyllä kova.

Pelasiko Do,-ku?

Vierailija
2922/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuolla Espanjassa ole monet joutuneet verottajan hampaisiin? Shakirakin oli yhtäkkiä miljoonia velkaa valtiolle. Kaikki nuo on vissiin sovittu hiljaisesti. Espanja tiedä itsekään miten niiden verotus menee.

Tuntuu olevan yleistä tuo veroissa sekoilu. Messin veroasiat hoiti kai hänen isänsä, tuskin Messi niistä mitään tajuaa. Ronaldo varmaan samanlainen. Shakirasta en mene sanomaan . Espanjan valtiokin on vähän omituinen. Välillä on kova meininki, välillä hengaillaan ja vietetään siestaa. Kai ne asiat jotenkin aina menee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2923/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukaku tuli vaihdosta kentälle ja teki heti maalin ja alusti toisen. On se kova!

Komea pusku maaliin oli. Mies kuin härkä! Mietin tuossa että eihän sitä tiedä vaikka Belgia yllättäisi ja menisi päätyyn saakka.. vaikka Ranska on kyllä kova.

Pelasiko Do,-ku?

Kyl se  perkele siel ol!

Vierailija
2924/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Minulla ei ole tatuointeja, koska jos minulla olisi, en voisi luovuttaa verta kovin usein. Ihmiset ajattelevat, että veren luovuttaminen on hankalaa, mutta se ei maksa mitään, prosessi on yksinkertainen ja jälkeenpäin on hyvä olo, kun on voinut auttaa toista ihmistä, Ronaldo kertoo Diretta Newsille.

Ronaldo paljasti samassa haastattelussa myös, kuinka hän lahjoitti luuydintä joukkuetoverinsa pojalle, joka tarvitsi kipeästi apua.

- Kun Carlos Martins pelasi maajoukkueessa, hän kertoi meille, että hänen pojallaan oli luuytimen ongelma, joten me pelaajat osoitimme yhtenäisyyttä ja autoimme. Tiesimme, miten hankalasta tilanteesta oli kysymys, ja toimisin samoin tänäänkin. Kyseessä on vaikea sairaus lapsille, ja meidän on autettava heitä.

 

melkoinen ero tässäkin messiin

Ja tätä miestä monet haukkuvat itsekkääksi, turhamaiseksi jne vain koska hän käyttää kalliita vaatteita ja nauttii rahoistaan. Tainnut tämä puoli jäädä näkemättä?

Minä olen ainakin kääntynyt Ronaldon puolelle tämän haukkumisen takia. Kaveri on ehkä vähän turhamainen, mutta hänellä on kaikesta huolimatta sydän paikallaan.

Messihän tekee vaikka minkälaista hyväntekeväisyyttä. Nyt tulee mieleen esim se, kun noin 8v? afgaanipoika pelasi muovipussista tehty Messi-paita päällä Afganistanissa. Messi lennätti pojan katsomaan peliä ja poika oli luonnollisesti Messin vierellä kun saapuivat stadionille. Poika ei suostunut päästämään irti ja lopulta karkasi mukaan vielä joukkuekuvaan ja siinäkin piti Messiä kädestä kiinni. Lopulta tuomarin piti kantaa poika pois kentältä

Missä ottelussa ja minä vuonna tämä sitten oli?! Jotain muista ehkä kuulleeni, mutta en ole niin tarkaan seurannut jokaista edesottamusta Messi - pojankaan!? 

Vierailija
2925/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukaku ja De Bruyne, vanhat taisteluratsut, tekivät maalit mieheen Belgia-matsissa.

onko lukaku syntynyt viidakossa?

Belgian Antwerpenissa hyvin köyhiin oloihin, kuten on usein kertonut. 

antwerpen on nykyään viidakko

Teollisesti ainakin timanttiviidakko, kys.kaupugissa jalostetaan suuri osa maailman raakatimanteista. Oliko yli 80% niin muistelen. 

Vierailija
2926/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tosiaan aikuisia miehiä jotka tänne kirjoittavat typeriä kommentteja? Olette pilanneet koko ketjun.

Ei kannata reagoida noihin ollenkaan. Mode sitten poistaa ne. Me muut voimme jatkaa keskustelua jalkapallosta!

Ei mode poista jos ei ole ilmoitettu asiattomaksi 

Kannattaa kai ne asiattomaksi katsotut viestit ilmoitaa, ei niitä moderoinnissa pakosti huomata jos "kielletyt sanat" yms.osattu hyvinkin kierrellä ja kaarrella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2927/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi, kun Brasilia-Japani matsi tulee jo tässä vaiheessa kisoja. Toinen hyvistä joukkueista putoaa pois.

Kap Verde on kisojen yllättäjä, mutta seuraavaksi nousee kyllä tie pystyyn. Mahdollinen Saksa-Ranska matsi neljännesvälierissä olisi herkkupala.

Myös Hollanti-Marokko jo ekalla pudotuspelikierroksella tulee olemaan kova. Varmoja ottelupareja on ainakin myös Norsunluurannikko-Norja, Ranska-Ruotsi, USA-Bosnia-Hertzegovina, Argentiina-Kap Verde ja pudostuspelit avaava Etelä-Afrikka-Kanada. 

Marokko saa aika paljon tehdä töitä jatkoon mennäkseen. Kyllä Hollanti on noista 8 parhaan joukossa sanoisin 85%. 

Vierailija
2928/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitäköhän shampoota haaland käyttää

En tiiä mutta jollain Norjan joukkueesta on ihan sama hiusmalli mikä Haalandilla

Joo, nutturakampaus. Se joka teki maalinkin äsken, mutta nimi meni ohi. 

Juu nuttura ja sivukalju

Brasilian pelissä näkyi pikkupoika jolla oli Brasilian Ronaldon 2002 kampaus. Näyttää karvakolmiolta 😅

Varmaan Ronaldon muistolle joskus vielä rakentavat karvakolmiopyramidin sen Sokeritoppavuoren alle??? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2929/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiitten vauva palstalla jalkapalloo...

Onks joku äijä eksyny:)

Naiset vain virkkaa peräkammarissa ei ne katso fudista?

Minä katson ja suosikit ovat Ranska, Espanja ja Argentiina.

Ranska saattaa voittaa. Olisiko Espanja sitten vastassa? Taitaa täälläkin seuraavat viikot kutimet heilua töllön ääressä. N42

Ranskalla ei ole ihan helpoin tie kyllä mitallipeleihin. Eiköhän pelityylikin ole paljon kovempien joukkueitten tiedossa. 

Vierailija
2930/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh mikä jännitys oli tässä Kap Verde pelissä, hikiset ja nahkeat kädet koko pelin ajan. 

Seuraavaksi heillä vastassa Messi ja Argentiina. 

Heh, kap verdellä näytti olleen vaikka kuinka montaa paikkaa tehdä se voittomaali, mutta kun ei avoipaikoista saa sisään...pääsivät silti jatkoon. Ja aika idiootti sen ulosajon saanut Uruguain pelaaja, hyvä kun putosivat.

En tiedä kyllä nykyisen Uruguayn maalivahtitilannetta. Mutta tuo Muslera kyllä hörppäsi jo ennen kuin nykyinen presidettimme imi tuttia ja istui potalla.

 

Siis vakavasti sanoen en ymmärrä mistä tuo Muslera piti kaivaa kun nuorempanakin torjun lähinnä "puutarhahanskojen" kuluneilla tasoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2931/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuten kiinnostaa mikä on eniten pelattu jalkapallomaaottelu yleensä, niiin Uruguay-Argentiina on pelattu tilastoidusti yhteensä 197 kertaa.

 

Myös Brasilia -Argentiina on pelattu yli 110 kertaa, ja Uruguay-Brasilia jotain 90 kertaa. Eri lähteet antavat vähän eri tuloksia, lähinnä kai riippuen mitä pidetään "virallisena otteluna". Euroopassa tuskin päästään monessakaan tälläisiin lukemiin?? 

Englanti - Skotlanti, itkälti toista sataa kertaa.

Uruguay-Brasilia - klassikoista tunnetuin on kai "Maracanan ihme" eli vuoden 1950 kisojen päätös, jossa Uruguay sai toisen mm-kultansa.

 

Unohdettu on sen sijaan Brasilia-Jugoslavia lohkokierroksen päätös, jonka Brasian piti voittaa ja voitti 2-0. Jugoslavian kapteeni Rajco Mitic löi kentälle tultaessa päänsä teräspalkkiin, ja joutui jättämään ottelun. Uskomaton episodi, josta tiedetään jälkikäteen kai vähän. Tasapelillä Brasiian tilalla loppupeleissä olisi ollut Jugoslavia. 

Tuossa ainoa suomenkielinen juttu, jonka löysin 1950, jossa myös R.Miticin tapaus mainitaan. Kiinnostavaa tietoa mm- historiassa, jossa "palkit" joko terästivät tai sitten teräs iski liian lujaa syystä että? Brasilia olisi tasapelillä kuitenkin karsiutunut loppuhuipennuksesta, joka pelattiin 4 joukkueen kesken, ja ainoan kerran siten : 

 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/brasilia-1950-uruguay-teki-mahdotto…

Vierailija
2932/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan muuten Ruotsi-Brasilia mm-jalkapallon pelatuin ottelu kisoissa??

 

Pelattu mielestäni 7 kertaa (kisavuodet : 1938, 1950, 1958, 1978, 1990, ja kahdesti 1994), joista 2 tasapeliä ja 5 Brasilian voittoon. Maalit Brasilialle 21-8. Löytääkö kukaan ottelua joka olisi mm:ssa pelettu useammin??? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2933/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ecuadorilla oli kova juhlinta pelin jälkeen.

Ecuador ihan ok muuten, mutta älyttömän vähän tulee heidän otteluissaan maaleja. Toki esim.Paraguyn lähes sama homma. 

Vierailija
2934/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Litmanen tehnyt monta maalia?

Suomalaisen jalkapalloilun kirkkain tähti on myös osa Reippaan tarinaa. Jo hänen isänsä Olavi nousi Reipas-legendaksi osana viirupaitojen kultaista 1960- ja 1970-lukua. Hän itse debytoi Reippaan edustusjoukkueessa 1987. Ulkomailla hän voitti hollantilaisen Ajaxin kanssa Mestareiden Liigan ja tuli valituksi maailman kolmanneksi parhaaksi jalkapalloilijaksi. Hän on uransa aikana pelannut myös Englannin ja Espanjan pääsarjoissa. Hän on yhdeksänkertainen Vuoden jalkapalloilija ja kertaalleen hänet on valittu Vuoden urheilijaksi Suomessa. A-maajoukkueessa hän pelasi 137 ottelua ja keskikenttämiehenä iski komeat 32 maalia. Hän on Jari Litmanen.

Kupsin Yrjö Happosen piti olla silloin ikäluokan tähti Litmasen ohella. Kups ei ollut silloin maan kärjessä, kuten ei Reipaskaan. En tiedä mistä kiikasti.

 

Happosesta oli ihan muutama vuosi sitten lehtijuttu jossa pompotti vieläkin palloa jossain Kuopion lähiössä, on tällä vuosituhannella ollut vanginvartijana päätoimisesti. 

 

Kuitenkin tuntuu että joillekin onni lyö salaman lailla liikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2935/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin englannin ottelun. Siellähän se kovasti kehuttu Kane seisoskeli vastustajan maalin edessä koko pelin ajan. Välillä löntysteli muutaman metrin. Kuinka täällä on haukuttukaan Ronaldoa tuosta ja kehuttu Kanea. Säälittävää.

Studiossakin oli selkeä kannatuskuoro englantilaisille. Toivottavasti englanti putoaa seuraavalla kierroksella. 

Haha ei ne taida millekään Kap Verdelle pudota. Tällä haavaa niille tulis ekana Kap Verde, sit Meksiko/Skotlanti ja sitte vasta Brasilia. Eli kolmannella kierroksella vasta kova.

Ethän sinä sitä tiedä. Venyihän se Kap Verde Espanjaakin vastaan maalittomaan tasapeliin. Miksei voisi venyä Englantiakin vastaan ja voittaa? Ärsyttää tuollainen toisten turhanpäiväinen vähättely. 

Jalkapallossa yksittäiset yllätykset on aina mahdollisia. Silti pitkässä turnauksessa todennäköisimmin vahvemmat joukkueet on lopussa kärjessä kuin ne yhden yllätyksen sattumat.

Toisaalta en nyt jaksa niin hirveästi tuntea sympatiaa suurmaata kohtaan joka ei pysty voittamaan selvästi heikompaa tiimiä, varsinkaan jos nuo jälkeenpäin kiukuttelee että sen huonomman nyt vaan olisi pitänyt heittäytyä selälleen eikä olla heidän tiellään kentällä. Joko voitat pelaamalla tai sitten olet ainakin valittamatta jos et onnistu voittamaan paremmasta materiaalista huolimatta. 

Eivät ne yllätykset koskaan mitään sattumia ole. Kyllä ne niin sanotut altavastaajat ihan itse pelaamalla ne tasapelit ja voitot ansaitsevat eivätkä vaan saa niitä sattumalta. Todennäköisyyksistä voi tietysti jauhaa loputtomuuksiin asti, mutta kentällä ne pelit aina ratkaistaan. Tuo yhden yllätyksen sattumista puhuminen on tosi vähättelevää tekstiä. Oletan, että näissä kisoissa voidaan saada yllätysmestari kuka se sitten ikinä olisikaan. Toivon myös sydämeni pohjasta, että joku yllättäjä nappaisi mestaruuden suosikkien nenän edestä. 

Kyllä noita yllätyksiä tulee, ja pelaamalla ne ansaitaa. Usein rohkeammalla kuin mitä totuttu, mutta samat säännöt pitävä kaikille.

 

Ensimmäisiä joita muistan on Kamerun-Argentiina vuodelta 1990, jolloin Argentiina hallitsevana mestarina oli vielä silloin kisojen avausottelussa. Rikkonaisen ja osin törkeän pelin jälkeen Kamerun saavutti historiallisen 1-0 voiton. Se oli Afrikan jalkapallon nousua, jonkoa loisteliaisuus oli kyllä osin ainakin kyseenalaista. 

 

Marokko oli tosin ensimmäisenä Afrikan maana päässyt 2.kierrokselle. Silloin siihen vaikutti Englannin taipuminen viimeisessä ottelussa, kun lohkon voittajalle tuli sitten Saksa vastaan. 

Vierailija
2936/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Minulla ei ole tatuointeja, koska jos minulla olisi, en voisi luovuttaa verta kovin usein. Ihmiset ajattelevat, että veren luovuttaminen on hankalaa, mutta se ei maksa mitään, prosessi on yksinkertainen ja jälkeenpäin on hyvä olo, kun on voinut auttaa toista ihmistä, Ronaldo kertoo Diretta Newsille.

Ronaldo paljasti samassa haastattelussa myös, kuinka hän lahjoitti luuydintä joukkuetoverinsa pojalle, joka tarvitsi kipeästi apua.

- Kun Carlos Martins pelasi maajoukkueessa, hän kertoi meille, että hänen pojallaan oli luuytimen ongelma, joten me pelaajat osoitimme yhtenäisyyttä ja autoimme. Tiesimme, miten hankalasta tilanteesta oli kysymys, ja toimisin samoin tänäänkin. Kyseessä on vaikea sairaus lapsille, ja meidän on autettava heitä.

 

melkoinen ero tässäkin messiin

Ja tätä miestä monet haukkuvat itsekkääksi, turhamaiseksi jne vain koska hän käyttää kalliita vaatteita ja nauttii rahoistaan. Tainnut tämä puoli jäädä näkemättä?

Minä olen ainakin kääntynyt Ronaldon puolelle tämän haukkumisen takia. Kaveri on ehkä vähän turhamainen, mutta hänellä on kaikesta huolimatta sydän paikallaan.

Messihän tekee vaikka minkälaista hyväntekeväisyyttä. Nyt tulee mieleen esim se, kun noin 8v? afgaanipoika pelasi muovipussista tehty Messi-paita päällä Afganistanissa. Messi lennätti pojan katsomaan peliä ja poika oli luonnollisesti Messin vierellä kun saapuivat stadionille. Poika ei suostunut päästämään irti ja lopulta karkasi mukaan vielä joukkuekuvaan ja siinäkin piti Messiä kädestä kiinni. Lopulta tuomarin piti kantaa poika pois kentältä

Missä ottelussa ja minä vuonna tämä sitten oli?! Jotain muista ehkä kuulleeni, mutta en ole niin tarkaan seurannut jokaista edesottamusta Messi - pojankaan!? 

2016 Qatarissa Barcelonan kanssa. 

Vierailija
2937/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä Japani ja Brasilia vastakkain. Ei minulla kyllä ole vielä oikein mitään tuntumaa minkälainen se Japani oikeasti on. On siellä taitoa kyllä. Ilmeisesti maalivahti on tosi hyvä.

Japanin maalit tulee ainakin keskivertoa useammin kaukolaukauksesta. Siistejä maaleja kieltämättä kyllä, mutta samalla kertoo että hennoilla aasialaisilla ei ole niinkään kykyä paljon murtautua boksiin, joista nykyään monet maalin tekee. 

Vierailija
2938/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä Japani ja Brasilia vastakkain. Ei minulla kyllä ole vielä oikein mitään tuntumaa minkälainen se Japani oikeasti on. On siellä taitoa kyllä. Ilmeisesti maalivahti on tosi hyvä.

Japanin maalit tulee ainakin keskivertoa useammin kaukolaukauksesta. Siistejä maaleja kieltämättä kyllä, mutta samalla kertoo että hennoilla aasialaisilla ei ole niinkään kykyä paljon murtautua boksiin, joista nykyään monet maalin tekee. 

Kaukolaukaukset ovat mielestäni hienoimpia maaleja. Semmoinen kulmapotkun jälkisähellys maalilla josta joku tölvöisee pallon maaliin, on hyvin tuhnuista siistiin kaukolaukaukseen verrattuna. 

Vierailija
2939/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkö oli komea tuo Urugyayn nuorempi  "kakkosmaalivahti"!!! Huh heijaa!!

Vierailija
2940/3042 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muuten Ruotsi-Brasilia mm-jalkapallon pelatuin ottelu kisoissa??

 

Pelattu mielestäni 7 kertaa (kisavuodet : 1938, 1950, 1958, 1978, 1990, ja kahdesti 1994), joista 2 tasapeliä ja 5 Brasilian voittoon. Maalit Brasilialle 21-8. Löytääkö kukaan ottelua joka olisi mm:ssa pelettu useammin??? 

Miten tuo Ruotsi noin usein kisoissa on ollut. Pirulaiset.