Asunnonvälittäjä otti itse kuvat, miten pääsen eroon sopimuksesta
Olen aika järkyttynyt välittäjän toiminnasta. Meillä on sijoitusasunnosta vielä lainaa jäljellä, joten toivoisimme saavavamme asunnosta kohtuullisen hinnan ja vielä suhteellisen nopeasti kaupaksi. Valitsimme välittäjän tuttavan suosituksesta, ehkä vähän hätiköidenkin. Hän vaikutti ensitapaamisella vakuuttavalta, vaikka onkin hyvin puhelias ja puhuu helposti päälle.
Kuulemani mukaan välittäjä otti asunnosta kuvat itse ja lisäsi ne suoraan myynti-ilmoitukseen. Saimme nähdä myyntitekstin etukäteen, mutta kuvia meille ei näytetty lainkaan. Näin ne vasta ilmoituksen julkaisun jälkeen. Rehellisesti sanottuna en usko, että asunto menee noilla kuvilla kaupaksi — ainakaan tässä markkinatilanteessa. Kuvat olivat tummia ja kuvakulmat oudon näköisiä. En odottanut mitään sisustuslehtitasoisia fiiliskuvia, vaan ihan selkeitä ja asiallisia myyntikuvia.
Otin asian hänen kanssaan puheeksi, mutta vastaukseksi sain pitkän selityksen, jossa omia näkemyksiäni lähinnä vähäteltiin. Hän myös sanoi, että mahdollinen ostaja olisi jo tiedossa, joten kuvilla ei hänen mielestään ole niin suurta merkitystä. Silti asunto on ollut jo jonkin aikaa myynnissä ilman ainuttakaan tarjousta.
Haluan yleensä uskoa ihmisistä hyvää ja vältän mielelläni ristiriitoja, joten tällaiset tilanteet tuntuvat minulle vaikeilta.
Joudunko siis oikeasti odottamaan kolme kuukautta ennen kuin voin vaihtaa välittäjää?
Kommentit (129)
Olisit myynyt kämpän ilman välittäjää. Kiinteistövälittäjät on turha ammattikunta.
Minä otin myyntikuvat itse ja lähetin välittäjälle ilmoitukseen laitettavaksi. Tämä siksi, ettei välittäjä mielestäni osannut hyviä kuvia ottaa. Minä osasin 😄
Vierailija kirjoitti:
Hyvillä kuvilla on tosi iso merkitys. Koska kuvat on se ensimmäinen asia mitä ihmiset netissä katsoo. Jos kuvista jää huono fiilis niin potentiaalinen ostaja on jo klikannut seuraavan kohteen esille. Kuvilla pitää onnistua parissa sekunnissa luomaan hyvä ensivaikutelma.
En anna kuville juuri mitään arvoa, koska tiedostan miten niillä voi huijata. Minua kiinnosta kuvista lähinnä vain pinta, muuten kiinnitän huomiota asunnon muihin tietoihin, kuten pintamateriaaleihin, tuleviin remontteihin, tehtyihin remontteihin, pohjapiirrokseen. Jos nämä asiat toimivat, menen katsomaan asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistönvälitys on laillinen kusetus. Täysin turha välikappale asunnon myynti- ja ostoprosessissa vuonna 2026.
Hinnat on suomessa kiinteistönvlittäjillä kovat eikä laatu ja hinta useinkaan kohtaa, mutta mielelläni maksan siitä, että joku toinen käy näyttämässä asuntoa kiinnostuneille, vastaiee kysymyksiin ja lopulta tekee myyntipaperitkin.
Meidän nykyisen talon myynti-ilmoituksessa ei ollut ainuttakaan kuvaa sisältä talosta. Välittäjä olisi laittanut, myyjä taas oli sitä mieltä että oikeasti kiinnostuneet tulevat kyllä katsomaan.
Näin kävikin, kahdessa viikossa oli kaupat lyöty lukkoon, ja muutamalta muultakin tarjouksen sai.
Vierailija kirjoitti:
Hyvillä kuvilla on tosi iso merkitys. Koska kuvat on se ensimmäinen asia mitä ihmiset netissä katsoo. Jos kuvista jää huono fiilis niin potentiaalinen ostaja on jo klikannut seuraavan kohteen esille. Kuvilla pitää onnistua parissa sekunnissa luomaan hyvä ensivaikutelma.
Katson välillä myytäviä asuntoja, ja oikeasti ihan ensimmäisenä katson ykköskuvan (joka useimmiten on kuva rakennuksesta), jonka jälkeen scrollaan lukemaan asunnon tietoja. Jos asunnon tiedot näyttää paperilla hyvältä ja kohde mielenkiintoiselta, katson muut kuvat suurpiirteisesti. Sen jälkeen lähden katsomaan asuntoa, jos se herätti kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tosissaan etsii asuntoa, niin ei siinä etsitä kuvien fiiliksen perusteella.
Mielikuvat ja fiilis nimenomaan on markkinoinnin tärkeimpiä työkaluja! Katso vaikka automainoksia. Ne on täynnä upeita kuvia ja mielikuvien rakentelua. Ei kukaan myy autoa listaamalla teknisiä ominaisuuksia.
Minä taas ostan auton teknisten ominaisuuksien ja varustelun perusteella, koska tiedän mitä ominaisuuksia autolta haluan ja niiden joukossa auton väri tai ulkonäkö on ihan viimeisiä asioita. Ihan sama millainen kuva siinä on
Vierailija kirjoitti:
Meidän nykyisen talon myynti-ilmoituksessa ei ollut ainuttakaan kuvaa sisältä talosta. Välittäjä olisi laittanut, myyjä taas oli sitä mieltä että oikeasti kiinnostuneet tulevat kyllä katsomaan.
Näin kävikin, kahdessa viikossa oli kaupat lyöty lukkoon, ja muutamalta muultakin tarjouksen sai.
Toi nyt on ihan hullu idea! 90 % ihmisistä ei katso kuvattomia ilmoituksia ollenkaan.
Sijainti, pohja ja hinta ovat tärkeimmät. Kuitenkin tälläisessä asuntojen myyntitilanteessa myös kuvilla on mielestäni iso merkitys siihen, että saa pokaa edes asuntoa katsomaan.
Riippuu tietysti asuntotyypistä. Mikäli on jokin uniikkiluksus kämppä huippusijainnilla, niin voi mennä ihan ilman kuviakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi nyt on ihan hullu idea! 90 % ihmisistä ei katso kuvattomia ilmoituksia ollenkaan.
Etsiskelen tällä hetkellä ns. loppuelämän asuntoa ja se saa maksaakin vähän enemmän kuin ns. normaalit laatikkoasunnot. Aika monta asuntoa olen käynyt välittäjän kanssa katsomassa eikä yhdessäkään niistä ole ollut kuvia netissä, eikä edes ilmoitusta netistä. Pidän tästä erityisen paljon. En haluaisi itsekään, että kodistani on ollut kuvia ympäri nettiä ns. kaikkien nähtävillä. Ei se mikään deal braker ole, mutta on kiva käydä katsomassa asuntoa, josta ei tiedä mitään muuta kuin sen, että se vastaa toiveitani niiltä osin mitä olen välittäjälle kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Et pääse sopimuksesta vähään aikaan irti. Lukaise soppari huolella.
Monesti ihmettelen välittäjien palkkioiden korkeaa hintaa työmäärään nähden. Kuvauksen osuus on kokonaisuudesta ehkä vain noin prosentin ja siitäkin pitää tinkiä.
Välillä tuntuu että Suomalaisten kalleinta omaisuutta myydään heikoin ja osaamattomin kantimin.
2022 kun olin miettimässä rakennutanko omakotitalon vai otanko käytetyn talon, tuli huomattua että varmaan yli 90% ihmisistä joiden tehtävä on edistää sitä kaupantekoa, eivät tiedä asioista hevon kettua.
Jos olen laittamassa ostokseen rahaa sen verran että joudun 20 vuotta maksamaan siitä lainaa, vaadin että ihmiset jotka osallistuvat päätöksentekooni, ovat ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tosissaan etsii asuntoa, niin ei siinä etsitä kuvien fiiliksen perusteella.
Mielikuvat ja fiilis nimenomaan on markkinoinnin tärkeimpiä työkaluja! Katso vaikka automainoksia. Ne on täynnä upeita kuvia ja mielikuvien rakentelua. Ei kukaan myy autoa listaamalla teknisiä ominaisuuksia.
Minä taas ostan auton teknisten ominaisuuksien ja varustelun perusteella, koska tiedän mitä ominaisuuksia autolta haluan ja niiden joukossa auton väri tai ulkonäkö on ihan viimeisiä asioita. Ihan sama millainen kuva siinä on
Minä taas en ostaisi autoa joka ei miellytä silmää, vaikka olisi muuten kuinka järkevä. Autoja mulla on ollut 25 vuoden aikana melkein miljoonan kilometrin verran.
Kannattaa sopia että ottaa kuvat itse tai hankkii itse valokuvaajan. Aika uusi juttu tämä että välittäjä ottaa itse kuvat, jos hänellä ei ole asuntojen valokuvauksesta kokemusta. Mulla yleensä sovittuna että välittäjän kautta valokuvaaja ottaa kuvat ja maksaa xxx määrän mulle. Näin siis isoissa ketjuissa. Ja tietysti kuvat ja teksti pitää myyjän hyväksyä. Voitko vaatia uusia kuvia jotka itse otat tai palkkaat valokuvaajan tähän? Ihmeellinen asenne välittäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö lukenut sopimusta läpi ennen allekirjoittamista? Siellä ne sopimusehdot on, eikä vauva-palstalla
Herää kysymys, että noudattiko välitysfirma sopimusta, kun ei palkannut ammattitaitoista valokuvaajaa, vaan otti itse kuvat ja kertoiko etukäteen , että ei käytä kuvaajaa. Luulen, että oli hipihiljaa asiasta. Minusta on päivänselvää, että palkataan "oikea" kuvaaja eikä räpsitä itse kuvia. Kuvilla on suuri merkitys!
No eikö siihen myynti-ilmoitukseen voi vaihtaa uusia kuvia? Sellaisia joihin on tyytyväinen. Ei luulis olevan iso homma. Ei kai niitä huonoja kuvia nyt sentään ihan tatuoitu ole siihen ilmoitukseen, että siinä ovat ja pysyvät tappiin asti..
Itse selaan kuvia, enkä jaksa lukea sitä kilometrin mittaista unelmaa mitä yrittävät myydä samoin sanoin. Minua kiinnostaa eniten tontti, sitten pohja, sitten lämmitystapa ja suurpiirteiset kulut. Välillä kaikkea näitä saa etsimällä etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos etsit omakotitaloa pieneltä paikkakunnalta, ei valikoimaa niin paljon ole että jättäisit kenties unelmakotisi katsomatta.
Jos ei ole niin väliä mistä ostaa, minkä hintaisen ja tyylisen, niin voi jättää menemättä näyttöön koska ei ilmoituksessa ole kuvia. Ihan vaikka periaatteen vuoksi.
Jos taas sijainti on tosi hyvä, niin tottakai silloin kiinnostaa mennä paikan päälle.
Näinhän me talon löysimme. Myyjä tiesi aivan oikein.
Miten oli ennen, palarattiin lehdistä pieniä ilmoituksia ja autolla kierrettiin monta näyttöä.
Nyt kun kehitys on kehittynyt, voi asuntoja katsoa ja poimia netissä mielenkiintoisimmat ja pyytää näytön.
Todennäköisyys löytää mieleinen asunto on siis kasvanut hurjasti. Kuvien merkitys on oleellinen ja tänäpäivänä dronelle otetut ilmakuvat on ehdoton standardi. Ympäristön hahmottaminen on näin uusi ulottuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En anna kuville juuri mitään arvoa, koska tiedostan miten niillä voi huijata. Minua kiinnosta kuvista lähinnä vain pinta, muuten kiinnitän huomiota asunnon muihin tietoihin, kuten pintamateriaaleihin, tuleviin remontteihin, tehtyihin remontteihin, pohjapiirrokseen. Jos nämä asiat toimivat, menen katsomaan asuntoa.
Jos on pimeät kuvat, niin pinnathan eivät erotu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyllä enteilee sitä että luvasssa suurempia ongelmia vielä muustakin kuin siitä välittäjästä. Vauvapalsta auttaa sitten.
Paras apu ja asiantuntijat asiaan kuin asiaan: vauva.fi.
Kuvauspalveluja tuottavista kuvaajista on harvalla alan koulutus. Taso vaihtelee suuresti. Kuvat otetaan halvoilla laitteilla matalalta.