Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnonvälittäjä otti itse kuvat, miten pääsen eroon sopimuksesta

Vierailija
29.05.2026 |

Olen aika järkyttynyt välittäjän toiminnasta. Meillä on sijoitusasunnosta vielä lainaa jäljellä, joten toivoisimme saavavamme asunnosta kohtuullisen hinnan ja vielä suhteellisen nopeasti kaupaksi. Valitsimme välittäjän tuttavan suosituksesta, ehkä vähän hätiköidenkin. Hän vaikutti ensitapaamisella vakuuttavalta, vaikka onkin hyvin puhelias ja puhuu helposti päälle.

Kuulemani mukaan välittäjä otti asunnosta kuvat itse ja lisäsi ne suoraan myynti-ilmoitukseen. Saimme nähdä myyntitekstin etukäteen, mutta kuvia meille ei näytetty lainkaan. Näin ne vasta ilmoituksen julkaisun jälkeen. Rehellisesti sanottuna en usko, että asunto menee noilla kuvilla kaupaksi — ainakaan tässä markkinatilanteessa. Kuvat olivat tummia ja kuvakulmat oudon näköisiä. En odottanut mitään sisustuslehtitasoisia fiiliskuvia, vaan ihan selkeitä ja asiallisia myyntikuvia.

Otin asian hänen kanssaan puheeksi, mutta vastaukseksi sain pitkän selityksen, jossa omia näkemyksiäni lähinnä vähäteltiin. Hän myös sanoi, että mahdollinen ostaja olisi jo tiedossa, joten kuvilla ei hänen mielestään ole niin suurta merkitystä. Silti asunto on ollut jo jonkin aikaa myynnissä ilman ainuttakaan tarjousta.

Haluan yleensä uskoa ihmisistä hyvää ja vältän mielelläni ristiriitoja, joten tällaiset tilanteet tuntuvat minulle vaikeilta. 

Joudunko siis oikeasti odottamaan kolme kuukautta ennen kuin voin vaihtaa välittäjää?

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjillä on liikaa kohteita, kun kauppa ei käy. Eivät jaksa ja ehdi siksi panostaa kaikkiin.

Vierailija
122/129 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjillä on liikaa kohteita, kun kauppa ei käy. Eivät jaksa ja ehdi siksi panostaa kaikkiin.

Välittäjän kannalta ihan toimiva ansaintakeino on pyrkiä haalimaan mahdollisimman paljon kohteita välitettäväksi vaikka se tarkoittaisi sitä, ettei niiden eteen oikeasti ehdi tekemään juuri ollenkaan työtä. Sehän riittää kun roiskaisee jonkunlaisen ilmoituksen nettiin ja jää odottamaan jos sieltä joku ostaja sattuisi tulemaan. Hyvin vähän joutuu töitä tekemään siihen nähden miten muhkeita välityspalkkioita ihmiset tämmöisestä touhusta maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asunnon myyntihinta on 600 000 € ja välittäjän palkkio on 3,5 % myyntihinnasta:

600\,000 \times 0.035

Lasku:

1 % = 6 000 €

3 % = 18 000 €

0,5 % = 3 000 €

Yhteensä 3,5 % = 21 000 €

Välittäjän osuus on 21 000 euroa.

Jos palkkio vähennetään myyntihinnasta, sinulle jäisi:

600 000 € 21 000 € = 579 000 €

(Huomioi, että käytännössä palkkioon voi tulla lisäksi arvonlisävero, jos ilmoitettu 3,5 % ei jo sisällä sitä.)

Että näin.

Ei voi olla todellista, voisiko joku alan ihminen avata alan alan hinnoittelua ja mistä tuo summan koostuu?

Luulisi tuohon hintaan mahtua ammattikuvaajan kuvat :-)

Vierailija
124/129 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

21000 euro ja sen muuttaa asiallisen korvauksen tunneiksi esim. 75:-/tunti tarkoittaa 221 työtuntia.

:-)

Vierailija
125/129 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vika jos uskoo asunnonvälittäjästä hyvää. Ehkä se vaan piti oppia kantapään kautta. On tietysti hienoa että luottaa ihmisiin, mutta ei pidä olla naiivi. 

Vierailija
126/129 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku välittäjä sattuu lukemaan näitä niin harras toivomukseni: lopettakaa digistailaus ja kaikki muu kikkailu. Kansa haluaa nähdä realistisia kuvia kohteista.

Joo. Digistailattuna oli pienen kaksion makkarissa parisänky ja sitä vastapäätä iso lipasto ja siinä välissäkin ainakin metri tilaa.

Kivalta näytti, mutta ei siihen koppiin oikeasti mahtuisi noin isot tavarat.

Tämä! Olen monesti ihmetellyt sitä, kun neliöihin nähden digikalustukset ja stailaukset ei vaan voi olla mittakaavassa. Tiettyyn neliömäärään ei mahdu iso parisänky, sohva, senkki, lipasto jne ja vieläpä paljon tilaa kävellä niiden ympärillä. Ei ole mahdollista. 

Vierailija
127/129 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rehellisiä välittäjiä ole olemassakaan. Välittäjät ovat kaatopaikka väkeä. Tukiopetuksen tasoisia. Helpon rahan helppoheikkejä.

Vierailija
128/129 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa itse ammattilaisvalokuvaajalta kuvat. 

Vierailija
129/129 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21000 euro ja sen muuttaa asiallisen korvauksen tunneiksi esim. 75:-/tunti tarkoittaa 221 työtuntia.

:-)

Aika paljon kannattaa ottaa palkatonta vapaata töistä ja hoitaa itse hommaa. Tuolla hinnalla voi vaikka useamman kuukauden verran vapaata. Ei se kiinteistövälittäjän homma nyt sentään niin rakettitiedettä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän