Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnonvälittäjä otti itse kuvat, miten pääsen eroon sopimuksesta

Vierailija
29.05.2026 |

Olen aika järkyttynyt välittäjän toiminnasta. Meillä on sijoitusasunnosta vielä lainaa jäljellä, joten toivoisimme saavavamme asunnosta kohtuullisen hinnan ja vielä suhteellisen nopeasti kaupaksi. Valitsimme välittäjän tuttavan suosituksesta, ehkä vähän hätiköidenkin. Hän vaikutti ensitapaamisella vakuuttavalta, vaikka onkin hyvin puhelias ja puhuu helposti päälle.

Kuulemani mukaan välittäjä otti asunnosta kuvat itse ja lisäsi ne suoraan myynti-ilmoitukseen. Saimme nähdä myyntitekstin etukäteen, mutta kuvia meille ei näytetty lainkaan. Näin ne vasta ilmoituksen julkaisun jälkeen. Rehellisesti sanottuna en usko, että asunto menee noilla kuvilla kaupaksi — ainakaan tässä markkinatilanteessa. Kuvat olivat tummia ja kuvakulmat oudon näköisiä. En odottanut mitään sisustuslehtitasoisia fiiliskuvia, vaan ihan selkeitä ja asiallisia myyntikuvia.

Otin asian hänen kanssaan puheeksi, mutta vastaukseksi sain pitkän selityksen, jossa omia näkemyksiäni lähinnä vähäteltiin. Hän myös sanoi, että mahdollinen ostaja olisi jo tiedossa, joten kuvilla ei hänen mielestään ole niin suurta merkitystä. Silti asunto on ollut jo jonkin aikaa myynnissä ilman ainuttakaan tarjousta.

Haluan yleensä uskoa ihmisistä hyvää ja vältän mielelläni ristiriitoja, joten tällaiset tilanteet tuntuvat minulle vaikeilta. 

Joudunko siis oikeasti odottamaan kolme kuukautta ennen kuin voin vaihtaa välittäjää?

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aina voit otattaa uudet kuvat itse ja käskeä käyttämään niitä 

Onko järkeä maksaa välittäjälle palvelusta tuhansia euroja ja sitten hoitaa kaikki työt itse? Ainakin välittäjä tykkää!

Vierailija
42/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö lukenut sopimusta läpi ennen allekirjoittamista? Siellä ne sopimusehdot on, eikä vauva-palstalla

Herää kysymys, että noudattiko välitysfirma sopimusta, kun ei palkannut ammattitaitoista valokuvaajaa, vaan otti itse kuvat ja kertoiko etukäteen , että ei käytä kuvaajaa. Luulen, että oli hipihiljaa asiasta. Minusta on päivänselvää, että palkataan "oikea" kuvaaja eikä räpsitä itse kuvia. Kuvilla on suuri merkitys!

Asuntoa etsiessäni mulle oli tärkeää sijainti ja pohjaratkaisu. Ei huonot kuvat

haitanneet yhtään. Lopulta ostin asunnon, josta en nähnyt kuvia etukäteen. Työkaveri vinkkasi, että tutun asunto tulee myyntiin.  Pääsin katsomaan ja ihastuin siihen heti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko huonot kuvat dealbreaker? Jos kuvat ovat huonoja niin itse esittelyyn tuleva potentiaali ostaja voi olla iloisesti yllättynyt, että tämähän on paljon parempi kuin kuvissa ja innostua ostamaan? Mielummmin ehkä näin päin kuin se, että kuvissa näyttää niin hyvältä, mutta todellisuus on jotain muuta.

Huonojen kuvien takia voi se potentiaalinen ostaja jäädä tulematta.

Älä jaksa olla lapsellinen. Sillä jolla se raha on takataskussa ei ole hiton väliä jolloin kuvilla, kun hän kuitenkin remppaa kaiken uuteen uskoon tai laittaa vuokralle jollekin punaiselle ristille.

Ap voisi ottaa sen päänsä pois sieltä perseestä miksi se asuntokauppa ei tällä hetkellä käy. Se ei todellakaan ole hätähousujen hommaan. 

Älä itse ole lapsellien ja kuvittele kaikkien toimivan kuten sinä. Kaikki eivät etsi remppakohteita

Kannattaa välillä lukea jotain muutakin kuin vain aihe vapaata. 

Vierailija
44/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijainti ja hinta ovat kohdillaan kuvilla ei ole mitään merkitystä. Tiedät sen itsekin, mutta haluat nyt etsiä syyllistä jostain muualta kuin itsestäsi. 

Vierailija
45/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota paremmat ja käske vaihtamaan 

Vierailija
46/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sijainti ja hinta ovat kohdillaan kuvilla ei ole mitään merkitystä. Tiedät sen itsekin, mutta haluat nyt etsiä syyllistä jostain muualta kuin itsestäsi. 

Etsin asuntoa, katson vastikkeen. 

Vierailija
47/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön tilanne kiinnostaa kuvia enemmän. 

Vierailija
48/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hän ei muokannut kuvia kuten on tapana. 

Vierailija
49/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää ettei mene kaupaksi, ei viitsinyt nähdä vaivaa. 

Vierailija
50/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistönvälittäjä on ammattina jossain siellä onlyfans-sisällöntuottajan, influensserin ja huutokauppakeisarin tasolla. 

Vierailija
51/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistönvälitys on laillinen kusetus. Täysin turha välikappale asunnon myynti- ja ostoprosessissa vuonna 2026.

Vierailija
52/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä kuvilla on tosi iso merkitys. Koska kuvat on se ensimmäinen asia mitä ihmiset netissä katsoo. Jos kuvista jää huono fiilis niin potentiaalinen ostaja on jo klikannut seuraavan kohteen esille. Kuvilla pitää onnistua parissa sekunnissa luomaan hyvä ensivaikutelma.

Vierailija
53/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvillä kuvilla on tosi iso merkitys. Koska kuvat on se ensimmäinen asia mitä ihmiset netissä katsoo. Jos kuvista jää huono fiilis niin potentiaalinen ostaja on jo klikannut seuraavan kohteen esille. Kuvilla pitää onnistua parissa sekunnissa luomaan hyvä ensivaikutelma.

Kyllä minä katsoin hinnan,  vastikkeen, mahdolliset tehdyt ja tekemättömät remontit,  onko vuokrapiha, pohjan toimivuus. Kuvien laadulla ei ollut merkitystä. 

Vierailija
54/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosissaan etsii asuntoa, niin ei siinä etsitä kuvien fiiliksen perusteella.

Vierailija
55/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensivaikutelma ratkaisee mistä kohteista valitaan. Jos netissä on vaikka 1000 ilmoitusta niin ensivaikutelma ratkaisee mitkä 50 on niitä joihin ostaja syventyy tarkemmin. Tämän jälkeen käy katsomassa kymmentä paikan päällä ja valitee yhden ostettavaksi.

Huonoilla kuvilla ilmoitus hukkuu massaan. Ilmoitusta vilkaistaan nopeasti ja kun se ei heti näytä kiinnostavalta niin siirrytään seuraavaan ilmoitukseen.

Vierailija
56/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvat ja fiilis nimenomaan on markkinoinnin tärkeimpiä työkaluja! Katso vaikka automainoksia. Ne on täynnä upeita kuvia ja mielikuvien rakentelua. Ei kukaan myy autoa listaamalla teknisiä ominaisuuksia.

Vierailija
57/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnossa ihmisiä kiinnostaa sijainti, pohjapiirros ja taloyhtiön tilanne ja tulevat remontit. Sitten asunnon keittiön kunto ja märkätilat. Noista pitää kuvat olla. Nyt ei asuntokauppa käy eikä ole realistista odottaa että saa samat takaisin millä on ostanut 10v sitten. Kuvien valoisuus tai kuvakulma ei ole merkittävä asia, ellei samasta yhtiöstä ole samoja asuntoja useita myynnissä samaan aikaan. Kiinnostunut tulee näyttöön kyllä.

Jos harmittaa niin ota itse muutama kuva ja käske lisäömään ilmoon ja pyydä poistamaan huonot kuvat. Ei vaikeaa. Varmasti suostuu.

Näin sitä luulisi, mutta lähisukulaiseni oli menestynyt kiinteistönvälittäjä ja kertoi minulle, että yllättävän monella ostajalla se asunnosta innostuminen tapahtuu yksityiskohdista. Vanhassa asunnossa on vaikka hienot ikkunat tai jotain, jotka jäävät pyörimään mieleen.

Niiden kuvien pitäisi olla esteettisesti miellyttäviä, jotta ostaja edes pysähtyy niiden kohdalla asuntoja selatessaan.

Vierailija
58/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko huonot kuvat dealbreaker? Jos kuvat ovat huonoja niin itse esittelyyn tuleva potentiaali ostaja voi olla iloisesti yllättynyt, että tämähän on paljon parempi kuin kuvissa ja innostua ostamaan? Mielummmin ehkä näin päin kuin se, että kuvissa näyttää niin hyvältä, mutta todellisuus on jotain muuta.

Todellakin on dealbreaker. En jaksa edes vaivautua lisätietoja kysymään, koska luultavasti niihin panostetaan yhtä paljon kuin sumeisiin kuviin. Toisaalta toivoisi myös myyjän panostavan sen verran, että siivoaisi pöytätasot ja pettaisi pedin.

Vierailija
59/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensivaikutelma ratkaisee mistä kohteista valitaan. Jos netissä on vaikka 1000 ilmoitusta niin ensivaikutelma ratkaisee mitkä 50 on niitä joihin ostaja syventyy tarkemmin. Tämän jälkeen käy katsomassa kymmentä paikan päällä ja valitee yhden ostettavaksi.

Huonoilla kuvilla ilmoitus hukkuu massaan. Ilmoitusta vilkaistaan nopeasti ja kun se ei heti näytä kiinnostavalta niin siirrytään seuraavaan ilmoitukseen.

Valitsin kriteereihin sijainnin, koon ja hintahaarukan. Eipä hirveästi jäänyt asuntoja jäljelle. Kaksi vuotta meni ennen kuin asunto löytyi. Tosi tarkkaan luin kaikki ilmoitukset. Tällä alueella on tosi vähän asuntoja myynnissä. Kannatti odottaa.

Vierailija
60/129 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitsin kriteereihin sijainnin, koon ja hintahaarukan. Eipä hirveästi jäänyt asuntoja jäljelle. Kaksi vuotta meni ennen kuin asunto löytyi. Tosi tarkkaan luin kaikki ilmoitukset. Tällä alueella on tosi vähän asuntoja myynnissä. Kannatti odottaa.

Näin teoriassa järkipohjainen systemaattinen ja määrätietoinen ostaja toimii, mutta todellisuudessa ihmiset ei toimi tällä tavalla! Ihmiset ovat epärationaalisia, tunteellisia ja ailahtelevaisia. Tottakai jokainen käyttää myös järkevää harkintaa, mutta on ihan väärä kuvitelma luulla ihmisten tekevän asuntokauppaa millään muulla kuin tunteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi