Asunnonvälittäjä otti itse kuvat, miten pääsen eroon sopimuksesta
Olen aika järkyttynyt välittäjän toiminnasta. Meillä on sijoitusasunnosta vielä lainaa jäljellä, joten toivoisimme saavavamme asunnosta kohtuullisen hinnan ja vielä suhteellisen nopeasti kaupaksi. Valitsimme välittäjän tuttavan suosituksesta, ehkä vähän hätiköidenkin. Hän vaikutti ensitapaamisella vakuuttavalta, vaikka onkin hyvin puhelias ja puhuu helposti päälle.
Kuulemani mukaan välittäjä otti asunnosta kuvat itse ja lisäsi ne suoraan myynti-ilmoitukseen. Saimme nähdä myyntitekstin etukäteen, mutta kuvia meille ei näytetty lainkaan. Näin ne vasta ilmoituksen julkaisun jälkeen. Rehellisesti sanottuna en usko, että asunto menee noilla kuvilla kaupaksi — ainakaan tässä markkinatilanteessa. Kuvat olivat tummia ja kuvakulmat oudon näköisiä. En odottanut mitään sisustuslehtitasoisia fiiliskuvia, vaan ihan selkeitä ja asiallisia myyntikuvia.
Otin asian hänen kanssaan puheeksi, mutta vastaukseksi sain pitkän selityksen, jossa omia näkemyksiäni lähinnä vähäteltiin. Hän myös sanoi, että mahdollinen ostaja olisi jo tiedossa, joten kuvilla ei hänen mielestään ole niin suurta merkitystä. Silti asunto on ollut jo jonkin aikaa myynnissä ilman ainuttakaan tarjousta.
Haluan yleensä uskoa ihmisistä hyvää ja vältän mielelläni ristiriitoja, joten tällaiset tilanteet tuntuvat minulle vaikeilta.
Joudunko siis oikeasti odottamaan kolme kuukautta ennen kuin voin vaihtaa välittäjää?
Kommentit (129)
Et pääse sopimuksesta vähään aikaan irti. Lukaise soppari huolella.
Monesti ihmettelen välittäjien palkkioiden korkeaa hintaa työmäärään nähden. Kuvauksen osuus on kokonaisuudesta ehkä vain noin prosentin ja siitäkin pitää tinkiä.
Välillä tuntuu että Suomalaisten kalleinta omaisuutta myydään heikoin ja osaamattomin kantimin.
Tuo kyllä enteilee sitä että luvasssa suurempia ongelmia vielä muustakin kuin siitä välittäjästä. Vauvapalsta auttaa sitten.
Etkö lukenut sopimusta läpi ennen allekirjoittamista? Siellä ne sopimusehdot on, eikä vauva-palstalla
Kuulostaa siltä että ostaja on tiedossa ja kyseinen ostaja haluaa asunnon 1/2 siitä mikä on myyntihinta. Joku välittäjän tuttu jobbari siis. Jos kiinnostuneita olisi muita niin ei tule sulle kertomaan.
3kk välityssopimus on liian pitkä koska välittäjän mielenkiinto loppuu 2 viikon jälkeen. Jos kyse ketjusta niin voit yrittää reklamouda puljun vetäjälle. Oletko ollut suosittelijaan yhteydessä? Itse antaisin täyslaidallisen ja todellakin haluaisin kuulla vielä kerran perustelut suositukselle. Sekä varoittaisin joko tuttavapiiriä olemasta asioimatta kyseisen välittäjän kanssa.
Joo, osa välittäjien kuvista on surkeita, jotkut taas tosi hyviä.
Poika osti asunnon, josta myyjä oli sanonut että välittäjät oli sanoneet ettei mene kaupaksi. No myyjä möi itse ja näytössä oli ollut tupa täynnä. Poika tarjosi pyyntihinnan ja sa sen. Myyjä oli sanonut, että joku oli tarjonnut enemmänkin, mutta myyvät pojalle koska toisella on ehtoja, pojalla ei. Kuulemma neljä tarjousta saaneet, kaksi muuta alempia kuin pojan. Kaikki meni hyvin ilman välittäjää välissä.
Itse kun olen töissä rakennus- ja remonttialalla, näkee välittäjien virheitä paljon. Välittäjät myös puhuvat vastoin parempaa tietoa. "Parhaimmasta" päästä sellainen, ettei "tähän asuntoon vaikuta, kun tässä on putket uusittu 15 vuotta sitten". Ne uudet putket on kuitenkin kaakeliseinän sisällä, ilman että on jätetty mitään sulkuja tai jakotukkeja, mihin voisi mahdollisesti porrashuoneen kautta koteloissa tulevat uudet putket liittää ja lisäksi 15 vuotta on jo sen verran paljon, että silloin tulee liian iso ikäero muihin asuntoihin nähden. 5-6 vuotta on maksimi, mikä yleensä otetaan huomioon. Lisäksi vesimittarit tulee asuntoihin, joten ihan varmasti rempassa tullaan joka ikiseen asuntoon ja joka ikiselle asunnolle tulee kustannuksia. Remppahyvitys on 500-1000 euroa tai 5 % asunnon osuudesta, jos uusittuja putkia voidaan hyödyntää. Nämä päätökset on taloyhtiökohtaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että ostaja on tiedossa ja kyseinen ostaja haluaa asunnon 1/2 siitä mikä on myyntihinta. Joku välittäjän tuttu jobbari siis. Jos kiinnostuneita olisi muita niin ei tule sulle kertomaan.
3kk välityssopimus on liian pitkä koska välittäjän mielenkiinto loppuu 2 viikon jälkeen. Jos kyse ketjusta niin voit yrittää reklamouda puljun vetäjälle. Oletko ollut suosittelijaan yhteydessä? Itse antaisin täyslaidallisen ja todellakin haluaisin kuulla vielä kerran perustelut suositukselle. Sekä varoittaisin joko tuttavapiiriä olemasta asioimatta kyseisen välittäjän kanssa.
Tossa vois tehdä feikkikokeilun. Joku tuttu voisi leikisti olla kiinnostunut asunosta, vähän niinkuin mysteeriostajana. Ei tietenkään tee tarjousta, mutta testaa onko välittäjä myyntihaluinen.
Onko huonot kuvat dealbreaker? Jos kuvat ovat huonoja niin itse esittelyyn tuleva potentiaali ostaja voi olla iloisesti yllättynyt, että tämähän on paljon parempi kuin kuvissa ja innostua ostamaan? Mielummmin ehkä näin päin kuin se, että kuvissa näyttää niin hyvältä, mutta todellisuus on jotain muuta.
Saimme omalta välittäjältämme välttävää hyötyä. 99% välittäjistä taitaa olla loisia.
Etsit toisen välittäjän ja kerrot ongelman, eiköhän se löytäne jotain vikaa siitä millä pääsee eroon. Mutta älä ota hyvämaineista, ei ne lähde.
Lue sopimus, sieltä saat tietää mten paljon tai vähän sinulla on mahdollisuuksia olla myymättä asuntoa. Aina pitää lukea sopimukset.
yleensä myyjän pitää myydä asunto, jos joku tarjoaa siitä pyyntihinnan. Ei tietenkään ole pakko, mutta jos tarjuksesta tuolloin kieltäytyy, voi joutua maksamaan välittäjälle välityshinnan, koska hän löysi ostajan pyyntihintaan.
Jos kukaan ei tarjoa pyyntihintaa, niin voit sitten vain kieltäytyä kaupoista sen ajan minkä sopimus on voimassa, jos sellainen pykälä sopimuksessa on.
Saat siis vastauksen kysymyksiini lukemalla sen sopimuksen, emme voi täällä tietää mitä siinä luki, kun ei ne sopimukset aina samanlaisia ole.
Valokuvien huonous on loppujen lopuksi vain pieni asia. Kyllä huonoistakin saa ihan tarpeellisen kuvan siihen haluaako asuntoa mennä katsomaan vai ei. Edelleenkin sijainti merkitsee paljon ja sitten asunnon kunto, jota ei oikeasti voi kuvista päätellä. Kuvat kun näyttää vain pinnan.
Itse ostin juuri asunnon, jossa oli surkeimmat näkemäni kuvat ikinä, siis tuntui, että jollekin vuoden ikäiselle taaperolle oli annettu kamera ja se oli sitten summmutikassa laukonut niitä kuvia, joista oli valittu parhaimmat. Sain kuitenkin riittävän kuvan asunnosta ja yleisesittleyssäkin siellä oli porukkaa, joten en ollut ainoa ostajaehdokas.
Minäkin petyin välittäjään. Kolme asuntoa olen aikaisemmassa elämässäni myynyt itse, kun palkatut välittäjät eivät osanneet hoitaa hommaansa. Nyt viimeisimmän asunnon myyntiin päätin taas kerran palkata välitysfirman. Soittoni jälkeen paikalle riensi välitysfirmasta firman molemmat omistajat. Istuivat toista tuntia luonani eikä ollut kiire mihinkään. Tein sopimuksen. Sen jälkeen alkoikin kova kiire. Aina oli hoppu ja kun soitti niin puhuttiin hengästyneenä se mitä puhuttiin, kun oli kuulemma kova kiire. Joka kerta, kun oltiin yhteydessä, niin valtava kiire leimasi tilanteen. Milloin oltiin just menossa autolla jonnekin ja milloin oli just toinen tapaaminen jne. Eikö sitä mukakiirettä voisi hieman yrittää kätkeä maksavalta asiakkaalta, kun se kuulostaa tosi teennäiseltä ja epäkohteliaalta. Asunnonvälittäjät ovat kaikki samanlaisia, alussa intoa täynnä ja kahdessa viikossa into lopahtaa. Onneksi kauttaaltaan remontoitu asuntoni meni kuukaudessa kaupaksi, koska se kuuluisa sijainti oli erinomainen. Jatkossa myyn asuntoni itse, jos myytävää on.
Ei tuo asunnon myynti ole raketti tiedettä, asunnon voi myydä itsekkin, lopullinen kauppa kuitenkin tehdään pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö lukenut sopimusta läpi ennen allekirjoittamista? Siellä ne sopimusehdot on, eikä vauva-palstalla
Herää kysymys, että noudattiko välitysfirma sopimusta, kun ei palkannut ammattitaitoista valokuvaajaa, vaan otti itse kuvat ja kertoiko etukäteen , että ei käytä kuvaajaa. Luulen, että oli hipihiljaa asiasta. Minusta on päivänselvää, että palkataan "oikea" kuvaaja eikä räpsitä itse kuvia. Kuvilla on suuri merkitys!
Vaikea se on tuo asunnonmyyntiä välittävän henkilön rooli, kun toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää. Ja se on hyvin tavallista, että valehdellaan. Kun sopparin ovat saaneet, niin sen jälkeen alkaa syvä hiljaisuus ja pakoilu.
Asunnossa ihmisiä kiinnostaa sijainti, pohjapiirros ja taloyhtiön tilanne ja tulevat remontit. Sitten asunnon keittiön kunto ja märkätilat. Noista pitää kuvat olla. Nyt ei asuntokauppa käy eikä ole realistista odottaa että saa samat takaisin millä on ostanut 10v sitten. Kuvien valoisuus tai kuvakulma ei ole merkittävä asia, ellei samasta yhtiöstä ole samoja asuntoja useita myynnissä samaan aikaan. Kiinnostunut tulee näyttöön kyllä.
Jos harmittaa niin ota itse muutama kuva ja käske lisäömään ilmoon ja pyydä poistamaan huonot kuvat. Ei vaikeaa. Varmasti suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, että noudattiko välitysfirma sopimusta, kun ei palkannut ammattitaitoista valokuvaajaa, vaan otti itse kuvat ja kertoiko etukäteen , että ei käytä kuvaajaa. Luulen, että oli hipihiljaa asiasta. Minusta on päivänselvää, että palkataan "oikea" kuvaaja eikä räpsitä itse kuvia. Kuvilla on suuri merkitys!
Mitä sopimuksessa lukee? Oletko ostanut tämmöisen palvelun vai et? Jossei sopimuksessa puhuta valokuvista mitään niin periaatteessa välittäjä voi ottaa minkälaisia kuvita tahansa tai vaikka olla ottamatta ollenkaan kuvia. Välittäjä on sitoutunut tekemään vain sen mitä sopimuksessa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo asunnon myynti ole raketti tiedettä, asunnon voi myydä itsekkin, lopullinen kauppa kuitenkin tehdään pankissa.
Se vaan, ettei nykyään mennä lähellekään pankkisalia, kaikki tapahtuu netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä mikä sun mielestä on päivän selvää vaan sillä mitä teidän sopimuksessa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin petyin välittäjään. Kolme asuntoa olen aikaisemmassa elämässäni myynyt itse, kun palkatut välittäjät eivät osanneet hoitaa hommaansa. Nyt viimeisimmän asunnon myyntiin päätin taas kerran palkata välitysfirman. Soittoni jälkeen paikalle riensi välitysfirmasta firman molemmat omistajat. Istuivat toista tuntia luonani eikä ollut kiire mihinkään. Tein sopimuksen. Sen jälkeen alkoikin kova kiire. Aina oli hoppu ja kun soitti niin puhuttiin hengästyneenä se mitä puhuttiin, kun oli kuulemma kova kiire. Joka kerta, kun oltiin yhteydessä, niin valtava kiire leimasi tilanteen. Milloin oltiin just menossa autolla jonnekin ja milloin oli just toinen tapaaminen jne. Eikö sitä mukakiirettä voisi hieman yrittää kätkeä maksavalta asiakkaalta, kun se kuulostaa tosi teennäiseltä ja epäkohteliaalta. Asunnonvälittäjät ovat kaikki samanlaisia, alussa intoa täynnä ja kahdessa viikossa into lopahtaa. Onneksi kauttaaltaan remontoitu asuntoni meni kuukaudessa kaupaksi, koska se kuuluisa sijainti oli erinomainen. Jatkossa myyn asuntoni itse, jos myytävää on.
Minä petyin välittäjäämme siltä osin, että hän ei oikein pitänyt yhteyttä oma-aloitteisest. Ilmoituksen saaminen nettiin kesti yli viikon, missään vaiheessa ei välittäjä oma-aloitteisesti kertonut, että onko asunnosta oltu kiinnostuneita, kuinka moni on käynyt katsomassa, mitä on sanottu (minusta esim. olisi ollut ihan kiva kuulla, jos joku olisi sanonut vaikka, että kuvottavan värinen keittiö tai ruma ladonta laminaattissa, ihan mitä vain, en olisi ottanut sitä henkilökohtaisena loukkauksena, tai että hnta ihan liian korkea, ihan mitä vaan, kaikista niistä saa tärkeää infoa). Aina piti itse olla yhteyksissä ja aloitteellinen, että mtä kuuluu. Pistettin aina viestiä, kun ei haluttu soitella, koska olisi varmaan just sanonut, että on näytöllä, ihan kivasti asunnosta on oltu kiinnsotuneita.
Suomalaisessa ulttuurissa on tuo huonon asiakaspalvelun kulttuuri, jossa asiakkaan pitää itse pitää huolta siitä, että hän saa palvelua, se asiakaspalvelija palvelee vasta kun pyydetään ja silloinkin huolimattomasti.
mutta asunto toki saatiin myytyä. Seuraavat sitten on myyty itse, jotta saadaan tarpeeksi tietoa.
Meillä otti välittäjän tytär, kuvat oli täyttä kuraa.