Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus leikkaa työttömyystukea lähes 80 euroa kuukaudessa

Vierailija
26.05.2026 |

Hallituksen indeksijäädytys leikkaa hallituskauden aikana esimerkiksi perusmuotoista työttömyystukea lähes 80 euroa kuukaudessa. Kelan laskelman mukaan etuudet ovat ensi vuonna 8,9 prosenttia pienempiä kuin ne olisivat ilman jäädytystä. Se kuvaa koko hallituskauden 2024-2027 kestävän indeksijäädytyksen yhteisvaikutusta.

 

Nykyinen työmarkkinatuki on edelleen tammikuun 2023 tasolla eli 37,21 euroa arkipäivältä.

Kommentit (240)

Vierailija
201/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on omistusasunto eli en siis saa asumistukea tai toimeentulotukea. Vaikeeta kitkutella sillä 595 eurolla.

No sulla on oma asunto ja saat siihen lisäksi elämiseen 595€ niinkuin muutkin työttömät, kyllä 600€ riittää elämiseen jos vähän katsoo mitä ostaa eikä polta tai juopottele. 

Tuon 595€ pitää riittää yhtiövastikkeeseen, sähkö- ja vesilaskuun sekä vakuutuksiin.. Ei siitä jää ruoka- ja lääkerahaa.

Vierailija
202/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatti tuoda maailman nälkää näkevät kylään. Hieman yllättäen kakunpala on siitä pienempi mitä enemmän jakajia.

Jep siinä tiivistettynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvastikkeen lainaosuus ei ole meno tt-tuessa.

Onnea teille jotka irtisanotaan.

Vierailija
204/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatti tuoda maailman nälkää näkevät kylään. Hieman yllättäen kakunpala on siitä pienempi mitä enemmän jakajia.

Perskokkareet tuoneet  250 000  ihmistä vajaassa 3 vuodessa.

Vierailija
205/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Xtra pikakaurahiutale, Xtra vehnäjauhot, Xtra rapsiöljy ja perunat. Muuhun ei monella ole kohta varaa. 

Lisäksi tuohon työttömyystukeen pitää useimpien hakea neljää työpaikkaa kuussa ja käydä neljä kertaa vuodessa työttömyyskeskustelussa. Aikamoinen yhtälö!

Ja tämäkin s-tana vielä tosiaan. Mun matkani noihin  keskusteluihin on 27km. Suunta eikä kukaan noita bensoja maksa ja kuluneita renkaita ja autoa. Sehän kuluu kun käy ja liikkuu. Ennen riitti soitto silloin tällöin ja homma oli sillä selvä. Mutta ei nyt. On pakko 4 x vuodessa mennä tunniksi jauhamaan pa skoo. mikään ei siitä muuksi muutu. Ei juma...auta ole niitä työpaikkoja mihin mennä. Ei ainakaan tämmöinen ikäloppu pie run kuori millainen enää olen. Ennen kehäraakit päästettiin 58v. eläkkeelle eli eläkeputkeen mutta tokihan senkin lopettaminen tuli juuri ikäryhmälleni. koko ikäni olen ollut päähänpotkittu ja silmään kus tu.

Eläkeputkessa istuttiin ihan samalla tavalla työkkärin tentattavana, ja ansiosidonnaista leikattiin, ellei onnistunut löytämään edes lyhytaikaista työtä. Viimeinen haastattelu oli 2 viikkoa ennen eläkkeen alkamista.

Vierailija
206/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuon 595€ pitää riittää yhtiövastikkeeseen, sähkö- ja vesilaskuun sekä vakuutuksiin.. Ei siitä jää ruoka- ja lääkerahaa."

Vastike+vesi = 140e

Sähkö 10e

Vakuutukset 0e

Lääkkeet 0e

Ruoka 250e

Suoratoistopalvelut 20e

= 175e jää harrastuksiin, vaatteisiin, matkakuluihin jne.

= 100-150e kuussa jää säästöön

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
207/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa! Loinen itkee mutta Kelan luukku paukahtaa kiinni.

Vierailija
208/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on mennä töihin 

Missä kaikille niitä työpaikkoja on? Kerro 300 000 työttömälle se. Provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
209/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus edelliseen:

595e ei ole kuukauden vaan neljän viikon nettotulo. Kuukaudessa on reilut 13 neljän viikon jaksoa. Veronpalautuksista tulee takaisin monta sataa. Oikeasti kuukauden nettotulot on siis noin 675e.

Vierailija
210/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuen saamisen edellytyksenä täytyy olla tatuoituna sana "LOINEN" isoilla kirjaimilla otsaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
211/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan vuokrat, ruoka, sähkö, kaikki elinkustannukset ovat suorastaan räjähtäneet pilviin. Leikkaukset ovat aiheuttaneet valtavasti köyhyyttä suomalaisille. Se on anteeksiantamaton teko!!

Itse tukisin työntekijänä työttömiä eniten toisin kuin perskokkareet

Vierailija
212/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.

Ei niille joiden puoliso on töissä tai omistavat kesämökin.

Se nyt vielä puuttuiskin. Valtion tehtävä ei ole elättää sua, vaan sun valtiota.

Suomi on perustuslain mukaan hyvinvointivaltio, jossa ihmisistä kuuluu pitää huolta. Millä itse perustelet väitteesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
213/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja omaisuus ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Tässä onkin se syy, miksi tämän hallituksen jäljiltä ei kannata enää töihin pienipalkkaiselle alalle mennä. Et saa säästää edes palkasta, jos tarvitset asumistukea. 

Vierailija
214/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.

Ei niille joiden puoliso on töissä tai omistavat kesämökin.

Se nyt vielä puuttuiskin. Valtion tehtävä ei ole elättää sua, vaan sun valtiota.

Ei, valtio on olemassa ihmistä varten eikä toisinpäin. Ellet nyt sitten haaveile jostain fasistisesta diktatuurista. 

Toisaalta jos tuolle linjalle lähdetään, niin sitten voidaan myös miettiä miksi ihmisten pitäisi puolustaa valtiota esim sotatilanteessa? Jos valtion ei tarvitse huolehtia kansalaisistaan niin ei kansalaisten tarvitse välittää valtiosta eli ne sotikoot jotka haluavat. Vastaavasti veroja ei pitäisi kerätä jos niiden vastineeksi ei saa mitään. 

Osuu kokkareiden herkkään paikkaan kun puhutaan puolustuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
215/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.

Ei niille joiden puoliso on töissä tai omistavat kesämökin.

Ei niin. Mutta aikooko Lindtman muuttaa kaikki tuet takaisin Marinin aikaan? Se olisi hyvä, mutta kun en oikein usko. Mitä mieltä olet, uskaltaako demareita äänestää? Lupasi kuitenkin ay-jäsenmaksun palauttaa verovähennyskelpoiseksi.

Ei aio, koska rahaa ei ole. Lindtman ei ole osannut edes kertoa, mistä hän aikoo leikata 10 miljardia, jotka on ilmoittanut leikkaustarpeeksi. 

Ei Lindtman ole tuota ilmoittanut. 

 

Se on nykyisen hallituksen tehtailema miina.

 

Itse kykenivät leikksamaan vaan 3,5 miljsrdia suurista puheista huolimatta. 

SDP on hyväksynyt velkajarrun, kuten muutkin puolueet vasemmistoliittoa lukuunottamatta.

Vierailija
216/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2028 alusta yleistuki nousee noin 900 euroon. Koska indeksijäädytys tarkoittaa, että tuen suuruutta muutetaan vasta kun indeksikorotus on vähintään 10 %.

Eli nykyisen noin 2000e/v sijaan mulle jää silloin säästöön pauttiarallaa kolme tonnia vuodessa.

t: köyhä työtön

Vierailija
217/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattu omaishoidonpalkkio ja yleistukea. Kostoksi leikattu meillä nämä myös.

Uusi auto ei

Auton sisäpesu ja kovavahaus ei

Ei suoratoistoa

Liittymä, sähkö kilpailutetaan

Ei mitään ostoksia kuin ruoka

Hammaslääkärikäyntejen väliä pidennetty( yksityinen)

Kampaaja kerran vuodessa

Ei lainaa


Puoliso töissä. Minä sijoitan osakkeisiin. Talous meillä yhteinen. Antaa palaa vaan kyllä vielä voidaan leikata ruokaostoksista jotka meillä  isot.

Vierailija
218/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työttömät mukaan laskien tuo on 24 miljoonaa vuodessa pois kauppojen liikevaihdosta.

No, viimeinen ja valot sanonta sopinee tähän.

Kuka idi-ootti enää ostaa Suomesta jollei ole pakko. Rahat menevät ulkomaille

Niin, onkin hyvä, että ulkomaille menevää rahavirtaa on leikattu. Tullimaksutkin ovat oiva juttu, vähän isommat tosin saisivat olla.

Uskoakseni tässä käy niin, että EU:n ulkopuoliset verkkokaupat muuttavat logistiikkareittejä siten, että Suomen tavarat tulevat Viron kautta, jolloin Suomi jää ilman nykyisiäkin arvonlisäveroja. Ahneella on yleensä kakkainen loppu.

Vierailija
219/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.

Sitä leikataan seuraavaksi alkaa sullakin paskaläjä tulee nälkä  ja työt maistumaan.

Vaikka miten leikeltäisiin tukia ja etuuksia, ei se silti luo uusia työpaikkoja. Milloinkohan tuo menee PersKokkarekikkareiden päähän.

Oppositiohan haluaa, ettei työpaikkoja tule. He ovat demonisoineet mm. alvin alennuksen ja Länsinsiradan. Edellistä hallitusta saa kiittää myös siitä, että korkotuettujen asuntojen rakentaminen ajettiin alas. Mikä ihmeen älynväläys oli lisätä yksityisten rakennusyhtiöiden velat valtionvelaksi, kun valtion oma velkavuorikin oli jo liian iso.

Vierailija
220/240 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.

Eli oliko nämä sosiaalitukien leikkaukset sitä hölmöläisten peitonjatkamista, jossa toisesta päästä leikataan ja ommellaan toiseen päähän? Jos puhutaan leikkauksista jotka eivät edes leikkaa niin mistä hemmetistä ne vaaditus säästöt saadaan kun samalla työtätekevien verotusta kevennetään?

V*ttu mitä talousosaajia meidän hallitus on. 

Vaikka hallitus muuta väittää niin näiden leikkausten ainoa tarkoitus on saada työttömät nöyräksi ja kuuliaiseksi työvoimaksi joka suostuu roskapalkalla töihin. Ainoa ongelma on että niitä töitä ei vain ole, eikä se kauan odotettu talouskasvu nyt ole vieläkään alkanut.


Kokoomus ei halua että valtiontaloudella menee hyvin, he haluavat että varakkaimmalla väestönosalla menee hyvin. 

No siis töitähän ei ole. 350 000 työtöntä ja Te-toimistolla 10t työpaikkaa haussa koko maassa.

Koko systeemin tarkoitus on pitää kansa nöyränä, alistaminen alkaa jo peruskoulusta. Nöyrtyminen on niin sisäänvalettu että kukaan ei enää edes pidä puoliaan auktoriteettien korruptiota vastaan. Virkarälssi porskuttaa. Suomi on sosialistinen dystopia. Kaikki poliitikot sosialisteja.

Yksityiset työpaikat ovat piilossa, kiitos Marinin hallituksen. Kukaan ei jaksa käydä läpi niitä kaikkia hakemuksia, joita työttömien on pakko spämmätä kuukausittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi