Hallitus leikkaa työttömyystukea lähes 80 euroa kuukaudessa
Hallituksen indeksijäädytys leikkaa hallituskauden aikana esimerkiksi perusmuotoista työttömyystukea lähes 80 euroa kuukaudessa. Kelan laskelman mukaan etuudet ovat ensi vuonna 8,9 prosenttia pienempiä kuin ne olisivat ilman jäädytystä. Se kuvaa koko hallituskauden 2024-2027 kestävän indeksijäädytyksen yhteisvaikutusta.
Nykyinen työmarkkinatuki on edelleen tammikuun 2023 tasolla eli 37,21 euroa arkipäivältä.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Kannatti tuoda maailman nälkää näkevät kylään. Hieman yllättäen kakunpala on siitä pienempi mitä enemmän jakajia.
Jep siinä tiivistettynä.
Rahoitusvastikkeen lainaosuus ei ole meno tt-tuessa.
Onnea teille jotka irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannatti tuoda maailman nälkää näkevät kylään. Hieman yllättäen kakunpala on siitä pienempi mitä enemmän jakajia.
Perskokkareet tuoneet 250 000 ihmistä vajaassa 3 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Xtra pikakaurahiutale, Xtra vehnäjauhot, Xtra rapsiöljy ja perunat. Muuhun ei monella ole kohta varaa.
Lisäksi tuohon työttömyystukeen pitää useimpien hakea neljää työpaikkaa kuussa ja käydä neljä kertaa vuodessa työttömyyskeskustelussa. Aikamoinen yhtälö!
Ja tämäkin s-tana vielä tosiaan. Mun matkani noihin keskusteluihin on 27km. Suunta eikä kukaan noita bensoja maksa ja kuluneita renkaita ja autoa. Sehän kuluu kun käy ja liikkuu. Ennen riitti soitto silloin tällöin ja homma oli sillä selvä. Mutta ei nyt. On pakko 4 x vuodessa mennä tunniksi jauhamaan pa skoo. mikään ei siitä muuksi muutu. Ei juma...auta ole niitä työpaikkoja mihin mennä. Ei ainakaan tämmöinen ikäloppu pie run kuori millainen enää olen. Ennen kehäraakit päästettiin 58v. eläkkeelle eli eläkeputkeen mutta tokihan senkin lopettaminen tuli juuri ikäryhmälleni. koko ikäni olen ollut päähänpotkittu ja silmään kus tu.
Eläkeputkessa istuttiin ihan samalla tavalla työkkärin tentattavana, ja ansiosidonnaista leikattiin, ellei onnistunut löytämään edes lyhytaikaista työtä. Viimeinen haastattelu oli 2 viikkoa ennen eläkkeen alkamista.
"Tuon 595€ pitää riittää yhtiövastikkeeseen, sähkö- ja vesilaskuun sekä vakuutuksiin.. Ei siitä jää ruoka- ja lääkerahaa."
Vastike+vesi = 140e
Sähkö 10e
Vakuutukset 0e
Lääkkeet 0e
Ruoka 250e
Suoratoistopalvelut 20e
= 175e jää harrastuksiin, vaatteisiin, matkakuluihin jne.
= 100-150e kuussa jää säästöön
Upeaa! Loinen itkee mutta Kelan luukku paukahtaa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on mennä töihin
Missä kaikille niitä työpaikkoja on? Kerro 300 000 työttömälle se. Provo.
Korjaus edelliseen:
595e ei ole kuukauden vaan neljän viikon nettotulo. Kuukaudessa on reilut 13 neljän viikon jaksoa. Veronpalautuksista tulee takaisin monta sataa. Oikeasti kuukauden nettotulot on siis noin 675e.
Työttömyystuen saamisen edellytyksenä täytyy olla tatuoituna sana "LOINEN" isoilla kirjaimilla otsaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan vuokrat, ruoka, sähkö, kaikki elinkustannukset ovat suorastaan räjähtäneet pilviin. Leikkaukset ovat aiheuttaneet valtavasti köyhyyttä suomalaisille. Se on anteeksiantamaton teko!!
Itse tukisin työntekijänä työttömiä eniten toisin kuin perskokkareet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.
Ei niille joiden puoliso on töissä tai omistavat kesämökin.
Se nyt vielä puuttuiskin. Valtion tehtävä ei ole elättää sua, vaan sun valtiota.
Suomi on perustuslain mukaan hyvinvointivaltio, jossa ihmisistä kuuluu pitää huolta. Millä itse perustelet väitteesi?
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja omaisuus ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Tässä onkin se syy, miksi tämän hallituksen jäljiltä ei kannata enää töihin pienipalkkaiselle alalle mennä. Et saa säästää edes palkasta, jos tarvitset asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.
Ei niille joiden puoliso on töissä tai omistavat kesämökin.
Se nyt vielä puuttuiskin. Valtion tehtävä ei ole elättää sua, vaan sun valtiota.
Ei, valtio on olemassa ihmistä varten eikä toisinpäin. Ellet nyt sitten haaveile jostain fasistisesta diktatuurista.
Toisaalta jos tuolle linjalle lähdetään, niin sitten voidaan myös miettiä miksi ihmisten pitäisi puolustaa valtiota esim sotatilanteessa? Jos valtion ei tarvitse huolehtia kansalaisistaan niin ei kansalaisten tarvitse välittää valtiosta eli ne sotikoot jotka haluavat. Vastaavasti veroja ei pitäisi kerätä jos niiden vastineeksi ei saa mitään.
Osuu kokkareiden herkkään paikkaan kun puhutaan puolustuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.
Ei niille joiden puoliso on töissä tai omistavat kesämökin.
Ei niin. Mutta aikooko Lindtman muuttaa kaikki tuet takaisin Marinin aikaan? Se olisi hyvä, mutta kun en oikein usko. Mitä mieltä olet, uskaltaako demareita äänestää? Lupasi kuitenkin ay-jäsenmaksun palauttaa verovähennyskelpoiseksi.
Ei aio, koska rahaa ei ole. Lindtman ei ole osannut edes kertoa, mistä hän aikoo leikata 10 miljardia, jotka on ilmoittanut leikkaustarpeeksi.
Ei Lindtman ole tuota ilmoittanut.
Se on nykyisen hallituksen tehtailema miina.
Itse kykenivät leikksamaan vaan 3,5 miljsrdia suurista puheista huolimatta.
SDP on hyväksynyt velkajarrun, kuten muutkin puolueet vasemmistoliittoa lukuunottamatta.
2028 alusta yleistuki nousee noin 900 euroon. Koska indeksijäädytys tarkoittaa, että tuen suuruutta muutetaan vasta kun indeksikorotus on vähintään 10 %.
Eli nykyisen noin 2000e/v sijaan mulle jää silloin säästöön pauttiarallaa kolme tonnia vuodessa.
t: köyhä työtön
Multa leikattu omaishoidonpalkkio ja yleistukea. Kostoksi leikattu meillä nämä myös.
Uusi auto ei
Auton sisäpesu ja kovavahaus ei
Ei suoratoistoa
Liittymä, sähkö kilpailutetaan
Ei mitään ostoksia kuin ruoka
Hammaslääkärikäyntejen väliä pidennetty( yksityinen)
Kampaaja kerran vuodessa
Ei lainaa
Puoliso töissä. Minä sijoitan osakkeisiin. Talous meillä yhteinen. Antaa palaa vaan kyllä vielä voidaan leikata ruokaostoksista jotka meillä isot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät mukaan laskien tuo on 24 miljoonaa vuodessa pois kauppojen liikevaihdosta.
No, viimeinen ja valot sanonta sopinee tähän.
Kuka idi-ootti enää ostaa Suomesta jollei ole pakko. Rahat menevät ulkomaille
Niin, onkin hyvä, että ulkomaille menevää rahavirtaa on leikattu. Tullimaksutkin ovat oiva juttu, vähän isommat tosin saisivat olla.
Uskoakseni tässä käy niin, että EU:n ulkopuoliset verkkokaupat muuttavat logistiikkareittejä siten, että Suomen tavarat tulevat Viron kautta, jolloin Suomi jää ilman nykyisiäkin arvonlisäveroja. Ahneella on yleensä kakkainen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.
Sitä leikataan seuraavaksi alkaa sullakin paskaläjä tulee nälkä ja työt maistumaan.
Vaikka miten leikeltäisiin tukia ja etuuksia, ei se silti luo uusia työpaikkoja. Milloinkohan tuo menee PersKokkarekikkareiden päähän.
Oppositiohan haluaa, ettei työpaikkoja tule. He ovat demonisoineet mm. alvin alennuksen ja Länsinsiradan. Edellistä hallitusta saa kiittää myös siitä, että korkotuettujen asuntojen rakentaminen ajettiin alas. Mikä ihmeen älynväläys oli lisätä yksityisten rakennusyhtiöiden velat valtionvelaksi, kun valtion oma velkavuorikin oli jo liian iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.
Eli oliko nämä sosiaalitukien leikkaukset sitä hölmöläisten peitonjatkamista, jossa toisesta päästä leikataan ja ommellaan toiseen päähän? Jos puhutaan leikkauksista jotka eivät edes leikkaa niin mistä hemmetistä ne vaaditus säästöt saadaan kun samalla työtätekevien verotusta kevennetään?
V*ttu mitä talousosaajia meidän hallitus on.
Vaikka hallitus muuta väittää niin näiden leikkausten ainoa tarkoitus on saada työttömät nöyräksi ja kuuliaiseksi työvoimaksi joka suostuu roskapalkalla töihin. Ainoa ongelma on että niitä töitä ei vain ole, eikä se kauan odotettu talouskasvu nyt ole vieläkään alkanut.
Kokoomus ei halua että valtiontaloudella menee hyvin, he haluavat että varakkaimmalla väestönosalla menee hyvin.No siis töitähän ei ole. 350 000 työtöntä ja Te-toimistolla 10t työpaikkaa haussa koko maassa.
Koko systeemin tarkoitus on pitää kansa nöyränä, alistaminen alkaa jo peruskoulusta. Nöyrtyminen on niin sisäänvalettu että kukaan ei enää edes pidä puoliaan auktoriteettien korruptiota vastaan. Virkarälssi porskuttaa. Suomi on sosialistinen dystopia. Kaikki poliitikot sosialisteja.
Yksityiset työpaikat ovat piilossa, kiitos Marinin hallituksen. Kukaan ei jaksa käydä läpi niitä kaikkia hakemuksia, joita työttömien on pakko spämmätä kuukausittain.
Tuon 595€ pitää riittää yhtiövastikkeeseen, sähkö- ja vesilaskuun sekä vakuutuksiin.. Ei siitä jää ruoka- ja lääkerahaa.