Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesari povaa asuntojen hintaromahdusta!

Vierailija
13.05.2007 |

HS:n asuntoliitteessä kiinnostava esimerkki sitä, mitä tuleman pitää. Asunto ollut vuoden myynnissä. Hinta laskenut 500->400. Tietojen mukaan asunto on kiinnitetty 320 edestä, jolloin lainaa on

todennäköisesti 370. Jos joutuu myymään -10% alennuksella (360) niin takkiin tulee ainakin -10 000 euroa. Kun vielä monet tinkivät luokkaa -20%, niin myyjä jää pahasti tappiolle. Eli omistusasumisesta jäi käteen 20-40teur tappio ja lisäksi korkokulut!-> huh huh ! Onneksi ollaan vuokralla!

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba:

Vierailija:

Ei niiden arvoasuntojen arvo romahtanut edes viime laman aikana.

Perustelepa tämä väittämä ja mielellään vielä ihan tilastojen kanssa. Mitä minä olen seurannut, niin kyllä romahti. Jos jossain Pihlajamäessä tippui vaikka 50% asuntojen hinnat, niin kyllä Helsingin keskustassakin minusta mentiin ihan muutaman prosentin tarkkuudella samaan. Ja ei liene varmaan vaikea arvata, että kummassa olevan asunnon hinta tippui enemmän euromääräisesti (tai siis silloin markkamääräisesti).

Kyllä asuntojen hinta romahti vuoden 1993 paikkeilla. Tutut ostivat v. 1993 rivarineliön (rv 1991) hintaan 350 000mk (n. 59 000 ¿). Myydessä vuonna 2003 saivat siitä 140 000 euroa ja huom! asunto oli silloin 12v. vanha

Vierailija
82/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

melba:

Vierailija:

Ei niiden arvoasuntojen arvo romahtanut edes viime laman aikana.

Perustelepa tämä väittämä ja mielellään vielä ihan tilastojen kanssa. Mitä minä olen seurannut, niin kyllä romahti. Jos jossain Pihlajamäessä tippui vaikka 50% asuntojen hinnat, niin kyllä Helsingin keskustassakin minusta mentiin ihan muutaman prosentin tarkkuudella samaan. Ja ei liene varmaan vaikea arvata, että kummassa olevan asunnon hinta tippui enemmän euromääräisesti (tai siis silloin markkamääräisesti).

Kyllä asuntojen hinta romahti vuoden 1993 paikkeilla. Tutut ostivat v. 1993 rivarineliön (rv 1991) hintaan 350 000mk (n. 59 000 ¿). Myydessä vuonna 2003 saivat siitä 140 000 euroa ja huom! asunto oli silloin 12v. vanha

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google kuvahaku asuntojen hitnakehitys

siinä sulle käppyrää

keskimäärin hinnat romahtivat.

Vierailija
84/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: silloin kiinteistönvälittäjänä. Tällä hetkell' samaa ei ole odotettavissa, vaaan maltillisempaa laskua, sillä pääkaupunkiseudun työvoimantarve ja työpaikat eivät ole vähentymässä. Täällä tarvitaan ihmisiä ja ihmiset tarvitsevat asuntoja -- hintojen nousu voi pysähtyä ja hidastuaja joitakin prosentteja laskeakin, mutta Pihlajamäki ja kantakaupunki ovat kaksi eri maailmaa. Samoin helsinki ja muu Suomi.

Vierailija
85/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Google kuvahaku asuntojen hitnakehitys

siinä sulle käppyrää

keskimäärin hinnat romahtivat.

Vierailija
86/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, KESKIMÄÄRIN! Mutta oli alueita Helsingissä, jossa hinnat eivät romahtaneet (lähinnä arvoasunnot Etelä-Helsingissä).

Vierailija:

Voi olla, että olet oikeassa. Suurin osa lapsiperheistä asuu muualla kuin Hesan arvoaluiella

Vierailija
87/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

86 neliötä Etu-Töölössä.

1996 maksoimme tästä asunnosta alle kolmasosan siitä, mitä nykyisin tästä saisimme (1996 maksoimme tästä n. 110.000 euroa, nykyisin hintapyyntö olisi n. 350.000 euroa). Takana on putkiremontti, mutta siitä aiheutuneet kustannukset olivat alle 15000 euroa.

Keskustan asuntojen hinnat putosivat lamavuosina ihan samalla tavalla kuin laitaosillakin. Lamavuosien jälkeen hinnanousu on taas ollut selvästi voimakkaampaa kuin laitaosilla.

Vierailija
88/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ihan itse perustelisit tilastojen kera Etelä-Helsingin asuntojen hintaromahduksen laman aikana. Sinun oma seurantasi ei nyt riitä.

Netistä en nyt löytänyt kaupunkiosakohtaista analyysia aiheesta, mutta olen niitäkin taulukoita lukenut talousalan lehdistä, jos oikein muistan, niin noin v. 2001 niitä tavasin hyvin tarkkaan (eli niissä näkyi hyvin 1980-2000 luvun välin tapahtumat). Muistan kun kinastelin silloin asiasta yhden erittäin fiksun miehen kanssa ja hän väitti samaa kuin sinäkin ja minä pystyin osoittamaan niillä tilastoilla, että hän oli väärässä. Niissä oli minun muistikuvan mukaan 2-3% erot korkeintaan niissä tippumisissa, joten jos vaikka Pihlajamäessä tippui 50%, niin keskustassa mentiin 47-48%. Niin ja nämä tilastot olivat nimenomaan Helsingin eri kaupunginosien vertailuja, koko pääkaupunkiseutua ei ollut niin tarkkaa minun muistaakseni. Tietysti näissä tippumisissa on vielä vähän aikakohtaisia eroja, yleensä hinnat lähtevät tippumaan ensin pienemmiltä paikkakunnilta, mutta toisaalta myös keskustojen arvoasunnoista.

Niin, jään edelleen kaipaamaan sinun todistusaineistoasi sillä kaikki viralliset tilastot mitä olen näiden vuosien aikana nähnyt, ovat kyllä puhuneet ihan päinvastaista kieltä (minusta 47% hintojen tippuminekin on romahdus, vaikka sitä kuinka vertaisi 50%:iin). Hyvin yleinen harhaluulo on myös se, että pääkaupunkiseudulla ei hinnat olisi tippuneet tai ei tulisi tippumaan, mutta sekin on tilastojen valossa kyllä ihan päinvastoin ja menneisyys ennustaa yleensä parhaiten tulevaa.

Vierailija
89/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomattomalla tavalla täällä kyllä on todellisuutta ja tilastoja luettu tai sitten siihen uskotaan todella, että " vale, emävale, tilasto" . Nimenomaan arvoasuntojen hinnat tippuvat yleensä laman aikana ensimmäisenä. Tämä ilmiö on nähtävissä jo nyt Helsingissä, jonka kyllä huomaa jos, jo on yhtään talousalan lehtiä lukenut.

Vierailija
90/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba:

Jospa ihan itse perustelisit tilastojen kera Etelä-Helsingin asuntojen hintaromahduksen laman aikana. Sinun oma seurantasi ei nyt riitä.

Netistä en nyt löytänyt kaupunkiosakohtaista analyysia aiheesta, mutta olen niitäkin taulukoita lukenut talousalan lehdistä, jos oikein muistan, niin noin v. 2001 niitä tavasin hyvin tarkkaan (eli niissä näkyi hyvin 1980-2000 luvun välin tapahtumat). Muistan kun kinastelin silloin asiasta yhden erittäin fiksun miehen kanssa ja hän väitti samaa kuin sinäkin ja minä pystyin osoittamaan niillä tilastoilla, että hän oli väärässä. Niissä oli minun muistikuvan mukaan 2-3% erot korkeintaan niissä tippumisissa, joten jos vaikka Pihlajamäessä tippui 50%, niin keskustassa mentiin 47-48%. Niin ja nämä tilastot olivat nimenomaan Helsingin eri kaupunginosien vertailuja, koko pääkaupunkiseutua ei ollut niin tarkkaa minun muistaakseni. Tietysti näissä tippumisissa on vielä vähän aikakohtaisia eroja, yleensä hinnat lähtevät tippumaan ensin pienemmiltä paikkakunnilta, mutta toisaalta myös keskustojen arvoasunnoista.

Niin, jään edelleen kaipaamaan sinun todistusaineistoasi sillä kaikki viralliset tilastot mitä olen näiden vuosien aikana nähnyt, ovat kyllä puhuneet ihan päinvastaista kieltä (minusta 47% hintojen tippuminekin on romahdus, vaikka sitä kuinka vertaisi 50%:iin). Hyvin yleinen harhaluulo on myös se, että pääkaupunkiseudulla ei hinnat olisi tippuneet tai ei tulisi tippumaan, mutta sekin on tilastojen valossa kyllä ihan päinvastoin ja menneisyys ennustaa yleensä parhaiten tulevaa.

Minä taas olen nähnyt tilaston, jossa arvoalueiden hinnat laskivat ehkä 10 %, mutta mistään romahduksesta ei voinut edes puhua.

Vierailija
91/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpojen asuntojen aikaan helibor heilui lähellä 15 %:a, joten maksettavaa kyllä kertyi...

Vierailija
92/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä kun siellä on ne asunnotkin halvempia kun täällä!

Jan Vapaavuori, please tee asialle jotain! Voisit aloittaa vaikka työstämällä niitä valtion maita tonttituotantoon!

Tiesittekö, että Espoossa, Vantaalla ja Helsingissä on tuhansia hehtaareja peltoa (joista osaa ei edes viljellä) !!!

Vierailija
93/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä nyt niitä tilastoja Nykin halvoista hinnoista.

Vierailija
94/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ympäristökuntien omakotitalot! Helsingissä kauppa käy vilkkaasti myös perheasuntojen kohdalla (muttei kaikkein isoimpien). Ympäristökuntiin muuttaminen on jo menossa trendeistä pois.

Vierailija
95/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei niiden arvoasuntojen arvo romahtanut edes viime laman aikana."

Me saatiin kolmio Lauttasaaresta (mun mielestä ihan arvoasunto) alle 400 000 markalla. REVI SIITÄ.

Vierailija
96/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" Ei niiden arvoasuntojen arvo romahtanut edes viime laman aikana."

Me saatiin kolmio Lauttasaaresta (mun mielestä ihan arvoasunto) alle 400 000 markalla. REVI SIITÄ.

Vierailija
97/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikään elementtitalo ollut. Mikä selvännäkijä sinä kuvittelet olevasi?

Mikä sun pointti ylipäätään oikein on tässä? Vuonna 92 kun me etsimme asuntoa olisimme saaneet tuolla summalla kolmion myös Katajanokalta tai Kruunuhaasta tai mistä vaan, mutta päädyimme Lauttasaareen.

Kyllä ne hinnat olivat romahtaneet myös arvoalueilla.

Vierailija
98/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät KOSKAAN sijaitse jossakin Lauttasaaressa. Se oli maaseutua, kun nykyisiä arvotaloja rakennettiin.

Vierailija
99/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi esimerkki Nykistä, 4 huonetta (neliöitä n 100). Pyyntihinta 289tusd eli 200teur. Ihan hyvältä paikalta (tiedän sillä yksi kaveri asuu tuossa aivan lähellä). Helsingistä ei tuolla rahalla saa enää edes kaksiota!!!!!

http: //www. halstead. com/detail. aspx?id= 1162943

Vierailija
100/109 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei noi minun mainitsemat Katajanokka ja Krunikka ole arvoalueita niin mitkä sitten?? Ja minusta myös Laru on arvoaluetta, vaikka se olisi ollut maaseutua kun sun tarkoittamia arvoalueita rakennettiin. Hoh hoijaa.

JA edelleen kiinnostaisi tietää mikä sinun pointtisi tässä keskustelussa on??