Aamulehti: Tamperelainen Luka Ranta kertoo, mikä nuoria miehiä nyt ahdistaa: "En ole pitkä, komea tai atleettinen"
https://www.aamulehti.fi/ihmiset/art-2000011993620.html
"Luka Rannan mielestä nuoret miehet voivat tällä hetkellä todella huonosti. 17-vuotias lukiolainen harmittelee, että myös hän joutuu pinnistelemään paineiden keskellä eikä voi olla täysin oma itsensä."
"Rikas. Komea. Atleettinen. Pystyvä. Pitkä. Maskuliininen."
"Pinnalla oleva mieskuvasto ahdistaa 17-vuotiasta tamperelaista. Nuoriin miehiin liitetään tällä hetkellä suuria persoonallisuuteen ja ulkonäköön liittyviä odotuksia ja vaatimuksia. "Aika pahaltahan se tuntuu. Olen tapellut oman ulkonäköni kanssa paljon, sillä en ole pitkä, komea tai atleettinen. Ulkonäköpaineet vaikuttavat itsetuntoon. Vertaan itseäni muihin, ja minun on pitänyt tosissaan miettiä, kelpaanko kenellekään.""
Minua alkoi ihan aikuisena miehenä itkettämään, kun luin tuon jutun. Siis miten tässä maassa on poikien ja nuorten miesten asema päästetty noin huonoon jamaan? Että noin nuoret miehet jo ahdistuvat siitä, että kelpaavatko kenellekkään?
Kommentit (211)
Ulkonäköpaineita lienee jokaisella nuorella ollut aina. Huolestuisin siinä vaiheessa, kun tämä aiheuttaa sairaalahoitoa vaatia ongelmia. Anoreksiaa yms. Miehetkin voivat kärsiä näistä ongelmista, mutta suurin osa tällakin hetkellä hoidossa olevista nuorista on tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ruma mies sentään sai vain pakit, nyt voi vähäisestäkin kiinnostuksen osoitukseksi tulkittavasta eleestä tai sanomisesta tulla rikossyyte.
Tämä on woke-yhteiskunnan varjopuolia, se turvallinen tila...
Jos tulee rikossyyte siitä, niin silloin kannattaa katsoa peiliin.
No siitä peilistä tosiaan näkyy syy eli ruma naama.
Ulkonäkökeskeisyydestä tässä on kysymys. Ennen vanhaan sanottiin "ei kauniita kasvoja pataan panna", toisin sanoen vaimoehdokkaan piti olla terve, työteliäs ja hedelmällinen, myötäjäisekin tietysti paikallaan.
Ja nykyään terveen, työteliään ja hedelmällisen naisen ei ole mitään syytä ryhtyä miehen s eksiorjaksi, halleluja kiitos allah ja jeesus. Minne miehet tuikkivat muniaan on ihan heidän oma ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole epäseksikkäämpää kuin vauvapalstalla nariseva ns mies. Tai Aamulehdessä.
No ei se täällä kirjoittelu sinustakaan seksikäs tee, ei ollenkaan.
Ihan hyvä aloitus. Tilanne johtuu Suomesta. Siellä näkee täydellisiä ihmisiä joilla täydelliset vartalot ja elämä. Mutta ei pitäisi verrata itseään noihin, se on vaan pintaa.
...tilanne johtuu somesta...
Prkl autocorr!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole epäseksikkäämpää kuin vauvapalstalla nariseva ns mies. Tai Aamulehdessä.
Teini-ikään on aina kuulunut epävarmuus ja itsensä etsiminen. Uutta on se, että pojatkin uskaltavat puhua tästä.
Uutta taas ei ole se, että aikuiset naiset sheimaavat poikia tästä.
Aikuiset naiset????? Ei, vaan aikuiset miehet, kuten Amdrew Tate ja Lookingmaxxx.
Turha syyttää naisia tästä.
Te olette juuri nyt tällä palstalla pilkkaamassa teinejä ulkonäköpaineita. Ettekä edes tajua tätä.
Minä en syytä kaikki aikuisia naisia vaan SINUA. Koetko olevasi aikuinen ja nainen.
Vaadit sä av mammoilta itsereflektiivisyyttä. Älä viitsi.
Me ei tosiaan reflektoida itseämme vaan laitamme kaikki teidän miesten syyksi. Menkää vaikka ylilaudalle syyttelemään ja kritisoimaan naisia, jos luulette sen johonkin johtavan. Täällä jos sen teette niin kohta vaan itkette. Ja tumputatte ja itkette :D
Poika on tavis, niinkuin kaikki muutkin. Ei ne tytötkään tuossa iässä ole instabeibejä.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Toki voitaisiin sekin nostaa esille, kuinka läpi historian ovat lukemattoman monet tytöt ja nuoret naiset vähintään yhtä suurien ulkonäköpaineiden ja muidenkin paineiden kanssa kamppalleet. Kuinka monella tytöllä ja nuorella naisella noiden paineiden aiheuttama ahdistus on johtanut esim. jopa syömishäiriöihin asti.
Täällä yksi. Koko ikäni saanut kuulla kun miehet, tutut ja tuntemattomat, ovat arvostelleet ulnonäköäni. Enkä ole ainoa. Myös niitä kauniita naisia arvostellaan. Tämä on ns normaalia naisille. Tervetuloa tähän maailmaan, miehet, te olette itse sen saaneet aikaan molempien sukupuolta osalta!
Voi ei :/ En näe Lukassa kyllä mitään vikaa! Tosi kivat hiukset 😊 Mun mielestä nuoret miehet on muutenkin iso osa hyväntuoksuisia ja selkeästi käyvät salilla jne.. vois kyllä aikuiset miehet ottaa mallia miten itsestä huolehditaan!
T. 38 v. "Täti"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukakin olisi ihan komea poika, jos
-ajaisi naamahaituvat
-kävisi parturissa
-hymyilisi
Hänellähän on tosi siisti tukka!
Joo, ei ihan tavallinen kuontalo. Kyllä tuolla letillä naisia saa.
Onko Luka kilttis, se voi olla se todellinen ongelma?
Kannattaisi tehdä jotain jänniä juttuja, alkaa vaikka näpistelemään kaupoista jos ei alkuun muuta keksi...
Kannattaa surmata joku. Naiset rakastavat hengenriistäjiäm
Naiset,naiset,naiset.... ap taitaa projisoida omia ongelmiaan tähän Lukaan. Tätä samaa olet nimittäin jankuttanut täällä vuosikausia..
Jos kerta tykkäät naisista, jotka tykkää rikollisista, niin sitten tiedät, mitä tehdä. Suurin osa naisista ei tee niin. Mutta he ovatkin tavallisia. Ja sinua eivät sellaiset kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikään on aina kuulunut epävarmuus ja itsensä etsiminen. Uutta on se, että pojatkin uskaltavat puhua tästä.
Uutta taas ei ole se, että aikuiset naiset sheimaavat poikia tästä.
Aikuiset naiset????? Ei, vaan aikuiset miehet, kuten Amdrew Tate ja Lookingmaxxx.
Turha syyttää naisia tästä.
Te olette juuri nyt tällä palstalla pilkkaamassa teinejä ulkonäköpaineita. Ettekä edes tajua tätä.
Minä en syytä kaikki aikuisia naisia vaan SINUA. Koetko olevasi aikuinen ja nainen.
Me ei tosiaan reflektoida itseämme vaan laitamme kaikki teidän miesten syyksi. Menkää vaikka ylilaudalle syyttelemään ja kritisoimaan naisia, jos luulette sen johonkin johtavan. Täällä jos sen teette niin kohta vaan itkette. Ja tumputatte ja itkette :D
Kiinnostaahan tässä on se, miten ajatus nuorten paineisiin suhtaudutaan. Ja ajatus siitä, että Tate loi paineet. Ennen häntä pojilla ei kai paineita ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukas näitä sairaita vaatimuksia latelee?
No manosfääri chadeineen ja looksmaxxingeineen. Kukaan nainen ei näitä huutele. Vaan ne pick up artistit jotka tekevät bisnestä toisten epävarmuudella.
Eli naisilla ei oikeassa elämässä ole mitään pituusvaatimuksia? 185 cm ja 165 cm miehet ovat samalla viivalla asian suhteen? Siinä tapauksessa manosfäärillä on tinderissä ja deittipalstoilla aika paljon feikkiprofiileita.
Onko nuo siellä kaikilla naisilla vaatimuksena? Vai kenties vain pinnallisilla, ulkonäkökeskeisillä naisilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Tuolla selitetään vain se ettei uskalleta lähestyä naisia. Pituus/rumuus tekee asioista hiukan hankalampia mutta se pitää silloin kompensoida persoonalla. Maailma on täynnä rumia ja lyhyitä miehiä jotka silti ovat saaneet itselleen naisia.
Eivät he ole jääneet nettiin itkemään ettei kukaan halua... Heillä on pilkettä silmäkulmassa, he voivat olla vakavia filosofeja tms. Yhteistä heille on se, että he erottuvat positiivisesti joukosta. Positiivinen erottautuminen ei ole itkeä kuinka kukaan ei huoli kun minä olen tällainen.
Tätä oli muistaakseni ihan tutkittu ja tuloksissa oli, että persoonalla ei voi kompensoida rumuutta. On olemassa ulkonäölle rima tai vähimmäisvaatimus ja vasta sen jälkeen persoonalla on merkitystä.
Naisille on, vasta sen jälkeen mies alkaa tutustumaan ja voi kehittää muita tunteita. Miehille se naisen ulkonäkö on kuitenkin se tärkein asia. Naisille ei ole. Ja naiset kiinnostuvat miehen persoonasta ja arvoista. Mies pärjää niillä. Nainen ei koskaan, koska ulkonäön tulee olla riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Näin naisena sanoisin, että suomalaisissa miehissä tökkii lähinnä maskuliinisuuden puute. Ja nyt ei ole puhe ainoastaan ulkonäöstä, vaan käytöksestä. Suomalainen mies ei ole lainkaan maskuliininen, vaan kuin jokin sukupuoleton olento. Suomalainen mies ei ole henkisesti vahva, huolehtivainen ja luotettava. Hän on kuin jokin perässä vedettävä heikko ja heiveröinen vätys, ja se on minulle täysi turn-off. Haluan tuntea itseni naiseksi, ja että minusta huolehtii ja minulle antaa turvaa mies. Siksi minulla on venäläinen mies, joka luontaisesti ottaa tuon roolin.
Ei vaan junttius ja jurpous. Sen miehet valitettavasti siirtävät pojilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivan näköinen poikahan tuo oli.
Todennäköisesti ongelma on siinä että hän ei saanut just sitä koulun ykköstyttöä.
Sun ja hänen todennäköinen ongelma on puuttuva itsetunto, jota yritätte pönkittää miellyttämällä muita miehiä.
Miksi sanotaan miestä, joka miettii koko helvetin ajan muiden miesten mielipiteitä itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menestykseen ja varallisuuteen voi ihminen jollain tapaa itsekin vaikuttaa. Opiskelee ja hankkii kunnon työn.
Naisilla tämä ei riitä. Geenilotto arpoo naiselle arvon.
Mitä tarkoitat? Nainen ei voi opiskelulla vaikuttaa menestykseen ja varallisuuteen?
Miehille naisen arvo mitätöän ulkonäössä: nuoruus ja kauneus.
Vierailija kirjoitti:
Kivan näköinen poikahan tuo oli.
Niinpä. Oon kateellinen noista silmäripsistä ja hiusten väristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Tuolla selitetään vain se ettei uskalleta lähestyä naisia. Pituus/rumuus tekee asioista hiukan hankalampia mutta se pitää silloin kompensoida persoonalla. Maailma on täynnä rumia ja lyhyitä miehiä jotka silti ovat saaneet itselleen naisia.
Eivät he ole jääneet nettiin itkemään ettei kukaan halua... Heillä on pilkettä silmäkulmassa, he voivat olla vakavia filosofeja tms. Yhteistä heille on se, että he erottuvat positiivisesti joukosta. Positiivinen erottautuminen ei ole itkeä kuinka kukaan ei huoli kun minä olen tällainen.
Tätä oli muistaakseni ihan tutkittu ja tuloksissa oli, että persoonalla ei voi kompensoida rumuutta. On olemassa ulkonäölle rima tai vähimmäisvaatimus ja vasta sen jälkeen persoonalla on merkitystä.
Älä viitsi. Vale, emävale, tilasto. Juuri tuon ajatusmallin vuoksi moni jää yksin. Kun tilastot kertovat etten voi saada niin en sitten saa.
Kyllä todella rumatkin ovat saaneet naisia. He eivät usko tuollaista paskaa mitä suolletaan.
Ei saa naista= ei saa sitä missitaaon kaunotarta, joita on 0.1% naisista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen paineita? Tai varmaan sellaisia alkaa päässään tuntea, kun liikkuu jossain somen pintaliitopostauksissa 10 tuntia päivässä, kuten varmaan tämäkin (muutoin fiksun oloinen) nuorukainen tekee.
Some on ihan oikeasti turha ja vaarallinen keksintö. Sitä ei osata käyttää. Lisäksi se on niin monella tavalla masinoitu haitalliseen mielipidevaikuttamiseen.
Meinaako nämä tyypit oikeasti, että nuorilla ei ollut paineita ennen netin keksimistä?
Ihmisten pariutuminen voi olla raakaa kilpailua. Sosiaalisuus, huumori, ulkonäkö, varallisuus, status. Naiset sitten tuppaavat valkkaamaan parhaat päältä.
Tasa-arvon antaminen naiselle oli länsimaalaisen miehen suuri virhe. Mitään eivät miehet saaneet vastineeksi ja sen jälkeen miehen asema on kokoajan huonontunut. Lähi-idässä ymmärtävät tämän.