Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamulehti: Tamperelainen Luka Ranta kertoo, mikä nuoria miehiä nyt ahdistaa: "En ole pitkä, komea tai atleettinen"

Vierailija
16.05.2026 |

https://www.aamulehti.fi/ihmiset/art-2000011993620.html

"Luka Rannan mielestä nuoret miehet voivat tällä hetkellä todella huonosti. 17-vuotias lukiolainen harmittelee, että myös hän joutuu pinnistelemään paineiden keskellä eikä voi olla täysin oma itsensä."

"Rikas. Komea. Atleettinen. Pystyvä. Pitkä. Maskuliininen."

"Pinnalla oleva mieskuvasto ahdistaa 17-vuotiasta tamperelaista. Nuoriin miehiin liitetään tällä hetkellä suuria persoonallisuuteen ja ulkonäköön liittyviä odotuksia ja vaatimuksia. "Aika pahaltahan se tuntuu. Olen tapellut oman ulkonäköni kanssa paljon, sillä en ole pitkä, komea tai atleettinen. Ulkonäköpaineet vaikuttavat itsetuntoon. Vertaan itseäni muihin, ja minun on pitänyt tosissaan miettiä, kelpaanko kenellekään.""

Minua alkoi ihan aikuisena miehenä itkettämään, kun luin tuon jutun. Siis miten tässä maassa on poikien ja nuorten miesten asema päästetty noin huonoon jamaan? Että noin nuoret miehet jo ahdistuvat siitä, että kelpaavatko kenellekkään?

Kommentit (211)

Vierailija
81/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Samaa murehdin itse 20 vuotta sitten, kun tytöt kiinnostuivat aina kaveriporukkamme samasta pojasta/miehestä. Pitkä, komea ja semiatleettinen. No kävin itsekin salilla, mutta ei lihaksilla voinut kompensoida naamaa ja lyhyyttä.

Luuletko, että se oli tytöillä yhtään sen kummempaa? Itse olin ujo ja hiljainen tyttö, eikä minua kukaan poika huomannut, kaikki olivat kiinnostuneita vain niistä samoista iloisista ja puheliaista ja sosiaalisista tytöistä. Ja olivathan he toki nätimpiäkin kuin minä.

Silloin ajattelin ihan samoin, että en ikinä kelpaa kenellekään. No, olen kelvannut. Ja samoin tulevat kelpaamaan nekin teinit, jotka nyt ovat epätoivon syövereissä, vaikka sitä voikin heidän olla tällä hetkellä vaikea uskoa. 

Kuinka monta kertaa sait pakit? Siis ihan suorat pakit, kun lähestyit.

Kerta riitti.

-eri-

Vierailija
82/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole epäseksikkäämpää kuin vauvapalstalla nariseva ns mies. Tai Aamulehdessä. 

Idioottimainen kommentti. On tosi hienoa, että miehet puhuvat enemmän tunteistaan, siihen pitäisi kannustaa eikä laukoa tuollaisia typeryyksiä. 

Sen sanoisin kaikille epävarmuuden kanssa kamppaileville, että menkää istumaan Prismaan tunniksi ja seuratkaa ihmisiä. Näette vaikka minkä näköisiä tyyppejä, joilla on puoliso. 

Mies saa puhua tunteistaan vain julistamalla rakkautta naiselle. Kaikki muu en epäsekdikästä ja miehet ovat olemassa vain ollakseen seksikkäitä naisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kukas näitä sairaita vaatimuksia latelee? 

No manosfääri chadeineen ja looksmaxxingeineen. Kukaan nainen ei näitä huutele. Vaan ne pick up artistit jotka tekevät bisnestä toisten epävarmuudella.

Ja nauravat ä, kun katsovat pankkitiliensä saldoa- tyhmiä miehiä taas huijattiin!

Ja miehet ovat itse valinneet nuo idoleikseen ja sellaisiksi,joita haluavat olla. Koska heitä kiinnostaa vain se raha ja pintaliitoelämä ja irtopillun saaminen. Se on ihan oma valinta. Maailma on täynnä muunlaisia miehiä, joita seurata, he ovat valinneet nämä. 

Vierailija
84/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No manosfääri chadeineen ja looksmaxxingeineen. Kukaan nainen ei näitä huutele. Vaan ne pick up artistit jotka tekevät bisnestä toisten epävarmuudella.

Eli naisilla ei oikeassa elämässä ole mitään pituusvaatimuksia? 185 cm ja 165 cm miehet ovat samalla viivalla asian suhteen? Siinä tapauksessa manosfäärillä on tinderissä ja deittipalstoilla aika paljon feikkiprofiileita.

Vierailija
85/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet näistä jutuista ei tee todellakaan vaikutusta naisiin/tyttöihin, vaan toisiin miehiin.. Lihaksikkuus, rikkaus, pituus ja vastaavat jutut kuulostavat pelottavasti Andrew Tate-meiningiltä. 

Sä et oo tainnut hirveästi lukea naisten Tinder bioja? 

Vierailija
86/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole epäseksikkäämpää kuin vauvapalstalla nariseva ns mies. Tai Aamulehdessä. 

Idioottimainen kommentti. On tosi hienoa, että miehet puhuvat enemmän tunteistaan, siihen pitäisi kannustaa eikä laukoa tuollaisia typeryyksiä. 

Sen sanoisin kaikille epävarmuuden kanssa kamppaileville, että menkää istumaan Prismaan tunniksi ja seuratkaa ihmisiä. Näette vaikka minkä näköisiä tyyppejä, joilla on puoliso. 

Eri. Ikävä kyllä tuo on totta ellei sitten pysty jotenkin kääntämään tuota valitusta positiiviseksi. Mikä on todella vaikeaa.

Lähtökohtaisesti nainen tai mies ei halua toista joka valittaa kuinka ruma tai paska ihminen on.

Vierailija
87/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Samaa murehdin itse 20 vuotta sitten, kun tytöt kiinnostuivat aina kaveriporukkamme samasta pojasta/miehestä. Pitkä, komea ja semiatleettinen. No kävin itsekin salilla, mutta ei lihaksilla voinut kompensoida naamaa ja lyhyyttä.

Luuletko, että se oli tytöillä yhtään sen kummempaa? Itse olin ujo ja hiljainen tyttö, eikä minua kukaan poika huomannut, kaikki olivat kiinnostuneita vain niistä samoista iloisista ja puheliaista ja sosiaalisista tytöistä. Ja olivathan he toki nätimpiäkin kuin minä.

Silloin ajattelin ihan samoin, että en ikinä kelpaa kenellekään. No, olen kelvannut. Ja samoin tulevat kelpaamaan nekin teinit, jotka nyt ovat epätoivon syövereissä, vaikka sitä voikin heidän olla tällä hetkellä vaikea uskoa. 

Kerta riitti.

-eri-

Ihanko totta????

Tiedätkö,miten monta kertaa minä naisena olen saanut pakit? Kymmeniä kertoja.

Ja kyllä, meitä tavallisia ja rumia naisia ei lähestytä, missään. 

Vierailija
88/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Toki voitaisiin sekin nostaa esille, kuinka läpi historian ovat lukemattoman monet tytöt ja nuoret naiset vähintään yhtä suurien ulkonäköpaineiden ja muidenkin paineiden kanssa kamppalleet. Kuinka monella tytöllä ja nuorella naisella noiden paineiden aiheuttama ahdistus on johtanut esim. jopa syömishäiriöihin asti.

Miksi? Kerrankin puhutaan jostakin muusta kuin miten voidaan auttaa naisia niin tulet tänne sanomaan että palataan siihen samaan. Ei saa puhua miesten ongelmista, koska haluat että vain naisia autetaan.

Tiesitkö että sun on pakko käytännössä elää miesten keskuudessa? Ehkä se auttaa sunkin elämää että miehet ei voi huonosti.

Sinun mielestäsi naisviha on ok, etenkin kun aloituksen aiheena on 17-vuotias nuorukainen?

Sun mielestä on naisvihaa, jos joku joskus puhuu miesten ulkonäköpaineista?

Oletko lukenut "mielipiteitä"?

Vierailija
89/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli naisilla ei oikeassa elämässä ole mitään pituusvaatimuksia? 185 cm ja 165 cm miehet ovat samalla viivalla asian suhteen? Siinä tapauksessa manosfäärillä on tinderissä ja deittipalstoilla aika paljon feikkiprofiileita.

Ovat. He ovat täysin samalla viivalla. Heidän tulee molempien tehdä vaikutus naiseen. Ole vaikka 150 - 200cm, mutta jos olet mulkku tai et miellytä naista, niin ei onnistu. Jos olet naisen mieleen, niin ei ole väliä oletko 150 - 200cm pitkä.

Vierailija
90/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerta riitti.

-eri-

Ihanko totta????

Tiedätkö,miten monta kertaa minä naisena olen saanut pakit? Kymmeniä kertoja.

Ja kyllä, meitä tavallisia ja rumia naisia ei lähestytä, missään. 

Niin. Olin tavallinen nuori, josta kasvoi tavallinen nainen. Ei, eipä ole lähestytty. 

Vierailija
91/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin hyötyisi jos laittaisi sen somen kiinni ja lakkaisi lukemasta sitä toksista oikeistopaskaa mitä siellä suolletaan. Kyseessä on manipulointi, pyramidihuijaus. Näitä nuoria miehenalkuja kusetetaan ja huipulla nostetaan voitot. Sitten nämä masentuu ja alkaa tökkiä itseensä testoa ja munat vaan surkastuu. Sitten lopulta ollaan itsemurhayksiössä työttömänä ja vihataan. Koskaan nämä eivät tajua tulleensa kusetetuiksi, nimittäin sen manosfäärin puolesta jota he palvoivat puolijumalinaan..

Naisillekin suolletaan vastaavasti provider-paskaa jossa pitäisi löytää se yksisarvismies jolla on rahaa kuin roskaa ja joka palvoo maata naisen jalkojen alla. Todellisuudessa tuollaisia miehiä on olemassa jokin promillen promille. Koko agendan idea on se, että naiset jättävät perheet perustamatta kun tuollaisia ei ole olemassa. 

Tästä on toki myös olemassa trad wife-fantasiamuunnelma kotivaimosta joka on tuon providerin vaimon konservatiivisempi versio. Ideana näissä on se, että jostain tulee se robottiin verrattava puoliso joka tekee toisen eteen kaiken mahdollisen pyytämättä vastalahjaksi mitään.

Suomessahan tuo tarkoittaa sitä, että naisen pitää muuten olla se tradwife, paitsi että sen lisäksi löydä töissä ja maksaa puolet menoista.

Minäkin naisena haluan samaa: mies, joka tekee kaikki kotityöt ja maksaa puolet. Ei tarvitse edes olla keskustelija, voi muun ajan mököttää sohvannurkassa. 

Yritä edes näyttää ensin naiselta, että mies voisi tuntea vetoa sinuun, ruma läski natsiämmä.

Eipä ole sadassa vuodessa argumentit juuri muuttuneet. Johan suffragetitkin olivat kriitikoiden mukaan rumia ja miesmäisiä.

Vierailija
92/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menestykseen ja varallisuuteen voi ihminen jollain tapaa itsekin vaikuttaa. Opiskelee ja hankkii kunnon työn. 

Naisilla tämä ei riitä. Geenilotto arpoo naiselle arvon. 

Mitä tarkoitat? Nainen ei voi opiskelulla vaikuttaa menestykseen ja varallisuuteen?

Parisuhdemarkkinoilla tällä ei ole mitään merkitystä. Naisen tulee olla vain kaunis ja siro. 

Onko yleisurheilija Sarah Mitton mielestäsi siro? Hän on nimittäin aika lailla ulkoisesti ihannenaiseni. Mitä opiskeluun tulee niin korkeakoulutuksella on varmasti iso vaikutus tulotasoon, menetys puolestaan on subjektiivisempaa. Kuitenkaan kummallakaan sukupuolella korkeasti kouluttautuminen ei paranna pariutumismahdollisuuksia.

Vierailija
93/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta riitti.

-eri-

Siinäpä voittajan asenne. Kilpaurheilua harrastaneena olen tainnut epäonnistua jollain ratiolla 1000:1 voittoon. Parempi mennä sänkyyn itkemään poju ja antaa aikuisten pelata :D

Vierailija
94/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä olin kesätöissä kioskilla ja ohi kulki paljon ihmisiä, asiakaita ei aina ollut, siinä ehti katsetsella niin asiakkaita kuin muita ihmisiä.

Se oli silmät avaavaa siihen asti omaa nenäänsä ja napaansa tujottaneelle teinille, kuka oli oikeasti hyvännäköinen, kuka pukeutui kauniisti, totesin hyvin harva,  jokainen oli ihan tavallinen, sen kesän aikana ei yhtään erityisen komeaa miestä tai kaunista naista kulkenut ohi.

Nyt aikuisena katson ihmisiä toisin, yhtä harvoin näen rumaa ihmistä kuin tuona kesänä kaunista.

Vierailija
95/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat. He ovat täysin samalla viivalla. Heidän tulee molempien tehdä vaikutus naiseen. Ole vaikka 150 - 200cm, mutta jos olet mulkku tai et miellytä naista, niin ei onnistu. Jos olet naisen mieleen, niin ei ole väliä oletko 150 - 200cm pitkä.

Mikä sitten mielestäsi selittää sen, että lyhyillä miehillä on vaikeampaa pariutua kuin pitkillä, jos se ei ole pituudesta kiinni? 

Vierailija
96/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menestykseen ja varallisuuteen voi ihminen jollain tapaa itsekin vaikuttaa. Opiskelee ja hankkii kunnon työn. 

Naisilla tämä ei riitä. Geenilotto arpoo naiselle arvon. 

Mitä tarkoitat? Nainen ei voi opiskelulla vaikuttaa menestykseen ja varallisuuteen?

Parisuhdemarkkinoilla tällä ei ole mitään merkitystä. Naisen tulee olla vain kaunis ja siro. 

Onko yleisurheilija Sarah Mitton mielestäsi siro? Hän on nimittäin aika lailla ulkoisesti ihannenaiseni. Mitä opiskeluun tulee niin korkeakoulutuksella on varmasti iso vaikutus tulotasoon, menetys puolestaan on subjektiivisempaa. Kuitenkaan kummallakaan sukupuolella korkeasti kouluttautuminen ei paranna pariutumismahdollisuuksia.

Homppeleilta ei kysytä. Nainen joka tekee miehen työt ja naisen työt ei miestä helmoissaan tai "päällysmiehenä" katsele. Joko annat naisen olla nainen tai tumputat yksin nurkassa.

Vierailija
97/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessicaa 17 v. ahdistaa: "En ole hoikka, kaunis ja muodokas. En kelpaa".

Voihan  some !

Vierailija
98/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies saa puhua tunteistaan vain julistamalla rakkautta naiselle. Kaikki muu en epäsekdikästä ja miehet ovat olemassa vain ollakseen seksikkäitä naisille.

Mikään ei ole rasittavampaa kuin pari kertaa tavattuaa ihminen julistaa rakkautta, olet ihastunut rintoihin siis.

Vierailija
99/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi m ukku viekin sitten kaikki naiset...

Vierailija
100/211 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on taidettu saavuttaa tasa-arvo tässäkin asiassa. Tytöille noita paineita on kasattu ties kuinka kauan. Olisi kyllä ollut mukavampi kun se tasa-arvo olisi saatu niin päin ettei noita ulkonäköpaineita olisi enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä