Omistusasuntoon ei saa asumistukea!
Olen elänyt uutispimennossa. En oikein vieläkään käsitä tätä! Miten te muut olette selvinneet työttömäksi jouduttuanne?
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuet pitäisi olla kaikille sama 1 tuki josta maksettaisiin vuokrat, asumiskulut ja kaikki muutkin ilman harkinnanvaraisia, olkoon se nimeltään vaikka työttömyystuki tai yleistuki tms. jonka saat jos olet työtön tai jäät työttömäksi. Miksi joku kaiken ryypiskellyt saa enemmän tukia kuin joku markku joka töissä käydessään sai itselleen kaksion maksettua. Lusmut palkitaan extratuilla, vuokraloordit palkitaan lusmujen tuilla, markkua rangaistaan. Miksi?
Tämä.
Asumistukea saa jos muuttaa itse vuokralle ja vuokraa sen omistusasunnon toiselle. Vaikka kaverille, sen verran pienellä voitolla, ettei se nosta tuloa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea saa jos muuttaa itse vuokralle ja vuokraa sen omistusasunnon toiselle. Vaikka kaverille, sen verran pienellä voitolla, ettei se nosta tuloa paljon.
Eikö asumistuessa ole nykyään varallisuusraja? Tuskin saa asumistukea vuokra-asuntoon jos omistaa 300 000 euron kaksion jota vuokraa kaverille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö asumistuessa ole nykyään varallisuusraja? Tuskin saa asumistukea vuokra-asuntoon jos omistaa 300 000 euron kaksion jota vuokraa kaverille.
Jos ruokakunnallasi on omaisuutta 50 000 euroa tai enemmän, asumistukea ei makseta lainkaan. Omaisuudesta vähennetään kuitenkin ensin pitkäaikaiset velat kuten asunto- tai opintolaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutan vuokra-asunnosta miesystävän omistusasuntoon. Menetän kaikki tuet, paitsi työttömyyspäivärahan. En saa enää lääkkeitä, enkä muutakaan mikä kuului toimeentulotukeen. Mutta ei se mitään. Koitan pärjäillä. Vuokran osuudella saan maksettua lääkkeeni. Nythän maksan aivan turhasta yksityiselle vuokranantajalle, joka saa yhteiskunnalta tukea. Rikas akka, jonka kukkaroa yhteiskunta lihottaa. Loppuu siltäkin ämmältä tuet.
Miltä tuntuu loisia miehen kustannuksella? En todellakaan muuttaisi köyhänä jonkun toisen armoille. En missään tapauksessa.
Mistä päättelet etten maksa miehelle mitään? Ostan ruokaa ja osan laskuista. Jään siltikin voitolle, eikä tarvi tehdä hakemuksia Kelaan. Miesystäväni ei ole isoja rahoja vaatinut, ja se on meidän keskinäinen asia. Oletko itse mieluummin yhteiskunnan loinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi omistusasujat eivät saa asumistukea. Siitä voisi erottaa sen hoitovastikeen osuuden ainoaksi johon saisi asumistukea.
Niinhän se aikaisemmin menikin, sait asumistukea noin 40-45% yhtiövastikkeen määrästä. Rahoitusvastiketta ei koskaan huomioitu eli et saanut tukea velkasi lyhennykseen vaikka jotkut edelleen niin väittävät. Esim. 400€ yhtiövastikkeella asumistuki omistusasujalle oli muistaakseni 160-180€.
Kyllä sai sekä hoitovastukkeeseen että rahoitusvastikkeeseen asumistukea. Minä sain omistusasuntoon noin 500e asumistukea. Taloyhtiöön on tehty useita remontteja ja niistä velkaa ja minulla yksin huollettavana 3 lasta. Enkä edes ole työtön vaan kokopäivätyössä mutta pienituloinen. Henkilökohtaiseen asuntolainaan sai tukea korkojen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä olisi koskaan pitänyt saadakkaan.
Miksi ei
Muillekin sanotaan että muuta pienempään asuntoon tai myy asuntosi ja sitten sulla on rahaa.
Eri
Eri kysyjä täältä sivusta:
Mitä tarkoitat?
Keille "muille" sanotaan että myy asuntosi, kuin juuri nimenomaan ahdinkoon joutuneelle asunnon omistajalle? Eihän vuokra-asujalle voida sanoa "myy asuntosi" kun sillä vuokralaisella juuri sitä asuntoa ei ole;
ja päinvastoin:
tuo "myy asuntosi" sanotaankin vain ja ainoastaan sille, joka asuu omassa kopissaan.
Mutta tuo kysyjä kysyikin, miksi sosiaaliturva ei ole enää voimassa kenellekään, joka on ahkeruudellaan ja säästeliäällä elämällään onnistunut saamaan edes jotain pientä ja aivan vaatimatontakin omaisuutta kokoon, kuten esim. oman asunnon; ja miksi tämä kommunistinen viimesijaisuusmalli suosii teitä toimettomia sosiaaliretkuja ja palkitsee siitä, että elää kuin viimeistä päivää eikä yritäkään ahkeroida elämässään taikka säästää kopeekkaakaan mitään pysyväishankintaa varten.
Ja siihen Sinä hyväkäs et vastannut mitään viisasta.
Voi myssyn tyhjyys.
Jätkä 54 vuotta
Ei siinä kyllä ole mitään järjeä että tukea saa vuokra-asumiseen mutta ei omistusasunnon hoitovastikkeeseen.
Maksoin lainaa työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutan vuokra-asunnosta miesystävän omistusasuntoon. Menetän kaikki tuet, paitsi työttömyyspäivärahan. En saa enää lääkkeitä, enkä muutakaan mikä kuului toimeentulotukeen. Mutta ei se mitään. Koitan pärjäillä. Vuokran osuudella saan maksettua lääkkeeni. Nythän maksan aivan turhasta yksityiselle vuokranantajalle, joka saa yhteiskunnalta tukea. Rikas akka, jonka kukkaroa yhteiskunta lihottaa. Loppuu siltäkin ämmältä tuet.
Miltä tuntuu loisia miehen kustannuksella? En todellakaan muuttaisi köyhänä jonkun toisen armoille. En missään tapauksessa.
Mistä päättelet etten maksa miehelle mitään? Ostan ruokaa ja osan laskuista. Jään siltikin voitolle, eikä tarvi tehdä hakemuksia Kelaan. Miesystäväni ei ole isoja rahoja vaatinut, ja se on meidän keskinäinen asia. Oletko itse mieluummin yhteiskunnan loinen?
Asut miehen asunnossa ja se jos joku on loisimista, eikä tuosta työmarkkinatuesta paljoa kuluja maksella varsinkin, kun sulla menee monta sataa lääkkeisiin. Itse elän mieluummin yhteiskunnan rahoilla kuin olen jonkun ihmisen hyväntekeväisyyden varassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kyllä ole mitään järjeä että tukea saa vuokra-asumiseen mutta ei omistusasunnon hoitovastikkeeseen.
Saat siihen toimeentulotukea mikäli olet köyhä. Asumistuki on vain 70 % vuokran määrästä ja usein vielä vähemmän, koska Kelan laatimat enimmäisasumismenot on aivan naurettavan alhaiset. Esim. Minä pitkäaikaistyötön saan asumistukea 270 euroa ja asunnon vuokra on 650 euroa, toimeentulotukea en saa, joten maksan tuon erotuksen työttömyyspäivärahasta. Harvan yksinasuvan vastike on edes tuon suuruinen.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin lainaa työmarkkinatuella.
Aikaisemmin oli mahdollista hätätapauksessa sekin. Ei enää nykyisin. Lihoiksi vaan ja saadut rahat jyvitetään sinulle laskennalliseksi tuloksi hyvin pitkälle ajalle niin että avun perään on turha haikailla ennenkuin ne säästöt on viimeistä senttiä myöten syöty ja kaikki kalsareita myöten mennyt. Googlaa yleistuki vaihe 1, 2 ja 3.
Voi voi, kylläpä itkettää sun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei
Muillekin sanotaan että muuta pienempään asuntoon tai myy asuntosi ja sitten sulla on rahaa.
Eri
Jos myyn asuntoni jää velkaa. Asuntojen hinnat ovat romahtaneet, kun ei niitä kukaan osta. Miksi ostaisi, kun niihin ei saa hädän hetkellä mitään tukeakaan?
Omistusasumisen oletusarvona on, että pystyy vastaamaan asumisen kustannuksista. Ei sinun tai minun omistajuutta pidä tukea verovaroista.
Itse olen varmaan 80 prosenttia elämästä asunut omistusasunnossa, nykyinen taitaa olla kolmas. Vuokralla olen ollut opiskelijana, muutettuani työn takia paikkakuntaa ja sittemmin puolison vaihtaessa työpaikkaa. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään, että johonkin asuntolainaan tai yhtiövastikkeisiin olettaisi saavansa jotakin tukea. Kyllä ne asuntolainavuodet tiristettiin rahat pois muusta, eikä hankittu mitään turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei
Eri
Mitä tarkoitat?
Keille "muille" sanotaan että myy asuntosi, kuin juuri nimenomaan ahdinkoon joutuneelle asunnon omistajalle? Eihän vuokra-asujalle voida sanoa "myy asuntosi" kun sillä vuokralaisella juuri sitä asuntoa ei ole;
ja päinvastoin:
tuo "myy asuntosi" sanotaankin vain ja ainoastaan sille, joka asuu omassa kopissaan.
Mutta tuo kysyjä kysyikin, miksi sosiaaliturva ei ole enää voimassa kenellekään, joka on ahkeruudellaan ja säästeliäällä elämällään onnistunut saamaan edes jotain pientä ja aivan vaatimatontakin omaisuutta kokoon, kuten esim. oman asunnon; ja miksi tämä kommunistinen viimesijaisuusmalli suosii teitä toimettomia sosiaaliretkuja ja palkitsee siitä, että elää kuin viimeistä päivää eikä yritäkään ahkeroida elämässään taikka säästää kopeekkaakaan mitään pysyväishankintaa varten.
Voi myssyn tyhjyys.
Jätkä 54 vuotta
Asiaton olet. Se ettet saa tukea niin ei ole muuta kun hallituksen vika. Itse olen työtön ja en saa mitään tukia muuta kun yleistuen. Töitä on tarjolla niin paljon vai onko?
N61
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuja saa yleistukea työttömänä yhteensä noin 600 euroa kuussa. Jos ei ole asunnon lisäksi säästöjä, niin noilla tuloilla joutuu myymään asunnon jos työttömyys pitkittyy.
Ei vaan noilla tuloilla kiristetään vyötä ja haetaan lisäksi toimeentulotukea, kun ei ole niitä säästöjäkään.
Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista.
Ei taida omistusasunnot kulut, verot ja vakuutukset mennä toimeentulon laskuihin.
Ei noita makseta toimeentulotuessa.
Kyllä maksetaan. Miksi ei maksettaisi?
Monesti menee niin, että on pienipalkkainen puoliso ja erittäin alhainen toimeentulotukiehto täyttyy hipoen yli. Silloin ei tule penniäkään. Omakotitalon suuria tukia ei toimeentulotuki täysimääräisinä muutenkaan kata. Eihän se kata edes vuokria täysimääräisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus koskee vain pääomatuloja, tilillä olevia rahoja ym., ei olemassaolevan asunnon ostohintaa. Jos asunnon arvo vaikuttaisi, tämähän vaatisi kaikilta tuenhakijoilta asunnonvälittäjän arviota asunnon nykyisestä arvosta joka suurimmassa osassa Suomea on ostohintaa halvempi kun kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden rvot ovat laskeneet niin paljon viime vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei
Eri
Mitä tarkoitat?
ja päinvastoin:
Voi myssyn tyhjyys.
Jätkä 54 vuotta
Asiaton olet. Se ettet saa tukea niin ei ole muuta kun hallituksen vika. Itse olen työtön ja en saa mitään tukia muuta kun yleistuen. Töitä on tarjolla niin paljon vai onko?
N61
Toistamiseen, Sinullekin: mitä mitä häh?
Sinuahan sekä muita kanssasi samassa elämäntilanteessa oleviahan minä tuossa juuri puolustinkin, ja puolustaisin käytännön töinkin jos voisin (tai ehkäpä voinkin ainakin äänestämällä sellaista ehdokasta, joka ajaa tuon vanhan asumatukijärjestelmän palauttamista tätä ns. "yleistukea" edeltäneeseen tilaan, jossa asumatukea sai myös omaan asuntoon).
Miksi siis hyökkäät minua vastaan, kun edellä ilmaisin tukeni, että Sinäkin saisit asuntotukea omaan asuntoosi?
Eli siis olin Sinulle solidaarinen. Nyt en ymmärrä parahdustasi.
Tuosta tosin olen samaa mieltä, että tämä valtava painajainen mikä Suomen kansaa nyt vaivaa, on tämän hallituksen väärien valintojen vika, sekä aivan eritoten edellisen shampanjasosialisti- ja sometähtihallituksen syytä: Marinin kabinetin tahallisuuden, ja nykyisen Orpo-Purran kabinetin epäpätevyyden vuoksi.
Yhdeksää hyvää ja kymmentä kaunista tukea kuitenkin Sinunkin elämääsi.
Jätkä 54 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuja saa yleistukea työttömänä yhteensä noin 600 euroa kuussa. Jos ei ole asunnon lisäksi säästöjä, niin noilla tuloilla joutuu myymään asunnon jos työttömyys pitkittyy.
Ei vaan noilla tuloilla kiristetään vyötä ja haetaan lisäksi toimeentulotukea, kun ei ole niitä säästöjäkään.
Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista.
Ei taida omistusasunnot kulut, verot ja vakuutukset mennä toimeentulon laskuihin.
Ei noita makseta toimeentulotuessa.
Kyllä maksetaan. Miksi ei maksettaisi?
Monesti menee niin, että on pienipalkkainen puoliso ja erittäin alhainen toimeentulotukiehto täyttyy hipoen yli. Silloin ei tule penniäkään. Omakotitalon suuria tukia ei toimeentulotuki täysimääräisinä muutenkaan kata. Eihän se kata edes vuokria täysimääräisesti.
Silloinhan on riittävästi rahaa käytössä. Ei vuokra-asujatkaan sen enempää saa vaan ihan samalla kaavalla tuki lasketaan. Ylisuuria asumiskuluja ei makseta kuin todella harvoissa tapauksissa.