Omistusasuntoon ei saa asumistukea!
Olen elänyt uutispimennossa. En oikein vieläkään käsitä tätä! Miten te muut olette selvinneet työttömäksi jouduttuanne?
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Myy se asunto äläkä ulise. On ihan selvä ettei valtio voi enää maksaa ihmisten omistusasumista. Sekin on selvä, että ihmisen pitää elättää itsensä realisoimalla ensin omaisuutensa ja varallisuutensa ja vasta sitten, kun sitä kautta saadut varat on kulutettu, on mahdollista saada tukia.
Ei tuo ihan noinkaan ole. Kyllä se parin vuoden työttömyysturva on ihan hyvin perusteltu ilman mitään tarveharkintaa mikä johtaa heti henkilön pysyvään tuhoutumiseen. Työpaikkaa on kuitenkin nykyään ihan saata nan vaikeaa saada ja vakituista normaalia työtä normaalein ehdoin ei saa enää mistään. Kuitenkinnon rajoituksia vaikka kuinka, et voi mennä metsään ja raivata sinne omaa pientä mökkiä kun joku omistaa kaiken jo. Joten siksi on oltava joku suoja ja turva jos työpaikkaa ei suostuta antamaan vaikka koulut on tunnollisesti käyty ja pätevyydet tai tutkinnot asianmukaisesti suoritettu.
Kun on vähän fiksumpi niin osaa suunnitella elämänsä niin että ei tarvitse turvautua tukiin...
Kannattaisi harkita teidänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta toimeentulotukea saa edelleen jos ei ole muuta omaisuutta kuin se asunto. Joten alkuun mennään tovi säästöillä ja jos on muuta omaisuutta kuin se asunto niin siirrät ne pois näkyvistä. Käteinen on kuningas. Se on pientä jos sinä vähän sääntöjä kierrät, todelliset veronkiertäjät sekoomuksessa/EK'ssa kiertävät sijoituksillaan miljoonia eikä verottaja perään hauku koska kaverinsa ovat hallituksessa.
Käteisen käytöstä ollaan luopumassa. Mitenkäs sen jälkeen köyhät säästää?
Eikä pitäisikään saada. Laina, jolla asunto hankittu, on sekin eräänlainen tuki. Miksi pitäisi vielä lainan päälle saada toista tukea? Tukea lainan maksuun? Jos ei oma palkka riitä lainan takaisin maksuun, ei silloin osteta asuntoa, vaan asutaan vuokralla, mihin SAA asumistukea.
Tämä on juuri sitä kun halutaan hulppeat kulissit vaikka ei olisi koulutusta ja hanttihommissa, mutta kun pitää saada sama elintaso kuin sillä, jonka palkka riittää lainan takaisinmaksuun.
Ja olen itse matalapalkalla vuokra-asuja.
Vierailija kirjoitti:
kun tekee tomerasti työtä niin eipä joudu työttömäksikään
Eipä se kuule sitä katso (varsinkaan isoissa firmoissa). Jos satut olemaan "väärässä" laatikossa kun toimari vaihtuu niin lähtö voi tulla, vaikka kuinka hyvää työtä olisit tehnyt. Minullekin kävi juuri näin. Maksimi tulospalkkiot, kaikki tavoitteet kirkkaasti täynnä, palkittiin mm ritarimerkillä firman puolesta samana vuonna kun lähtö tuli.
Vierailija kirjoitti:
Kun on vähän fiksumpi niin osaa suunnitella elämänsä niin että ei tarvitse turvautua tukiin...
Kaikki elämässä on tuurista kiinni. Kenen tahansa elämä voi muuttua yhdessä sekunnissa kun rattijuoppo ajaa päälle, kompastuu ja lyö päänsä, löytyy syöpä, puoliso lyö tai sinut ryöstetään väkivaltaisesti jne. Jopa sinulle voi käydä näin.
Tämän hallituksen tekemät lakimuutokset sosiaaliturvaan, ovat ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa.
Se, että tuen määrä riippuu omaisuuden määrästä, on yhdenvertaisuusperiaatteen vastataista. Omaisuus on nyt muu henkilöön liittyvä syy syrjiä. Hyväksyttävää perustetta tällaiselle syrjinnälle ei ole.
Perustuslain mukaan hmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lisäksi perustuslain mukaan jokaisen omaisuus on turvattu. Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla.
Omaisuuden vaikutus tuen määrään rinnastuu käytännössä omaisuuden pakkolunastukseen yleiseen tarpeeseen, ilman täyttä korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki elämässä on tuurista kiinni. Kenen tahansa elämä voi muuttua yhdessä sekunnissa kun rattijuoppo ajaa päälle, kompastuu ja lyö päänsä, löytyy syöpä, puoliso lyö tai sinut ryöstetään väkivaltaisesti jne. Jopa sinulle voi käydä näin.
Siltikään TULONI eivät kokonaan loppuisi vaikka mikä tahansa noista tapahtuisi. Ja sitä paitsi väkivaltaisen ryöstönkin todennäköisyyteen voi vaikuttaa todella paljon. Ja kyllä, minua on yritetty ryöstää väkivaltaisesti, ja ryöstäjälle kävi heikosti, niin tulisi käymään seuraavallekin yrittäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Eikä pitäisikään saada. Laina, jolla asunto hankittu, on sekin eräänlainen tuki. Miksi pitäisi vielä lainan päälle saada toista tukea? Tukea lainan maksuun? Jos ei oma palkka riitä lainan takaisin maksuun, ei silloin osteta asuntoa, vaan asutaan vuokralla, mihin SAA asumistukea.
Tämä on juuri sitä kun halutaan hulppeat kulissit vaikka ei olisi koulutusta ja hanttihommissa, mutta kun pitää saada sama elintaso kuin sillä, jonka palkka riittää lainan takaisinmaksuun.
Hulppeat kulissit? Ihmiset ostaa asuntolainalla pieniä yksiöitä ja kaksioita vanhoista taloyhtiöistä tai 70-luvun taloja. Ei kaikki omistusasujat rakenna kaksikerroksisia kartanoita. 100-200€/kk vastikekin voi olla ylivoimainen maksettava kun asuu yksin ja saa kokonaiset 595€/kk tukea eikä kykene töihin. Edes 50€ asumistukea auttaisi jo sinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hallituksen tekemät lakimuutokset sosiaaliturvaan, ovat ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa.
Se, että tuen määrä riippuu omaisuuden määrästä, on yhdenvertaisuusperiaatteen vastataista. Omaisuus on nyt muu henkilöön liittyvä syy syrjiä. Hyväksyttävää perustetta tällaiselle syrjinnälle ei ole.
Perustuslain mukaan hmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lisäksi perustuslain mukaan jokaisen omaisuus on turvattu. Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla.
Omaisuuden vaikutus tuen määrään rinnastuu käytännössä omaisuuden pakkolunastukseen yleiseen tarpeeseen, ilman täyttä korvausta.
Paskat rinnastu.
Se että käytät OMAA OMAISUUTTASI OMAAN ELATUKSEEN ei ole "yleiseen tarpeeseen pakkolunastamista".
No ei tietenkään. Asumistukirahat kuuluu vain kiinteistökeinottelijoille. Suomeksi: asumistuki vääristää asuntomarkkinoita ja luo asuntokuplaa.
Eli: asumistuki pois kokonaan ja muihin tukiin riittävä korotus kompensoimaan. Tyypillisen kokoisia asuntoja ei tarvitsisi myöskään verottaa, palatseja sitten senkin edestä. Mihin se raja laitetaan? Olisko vaikka about 80m2 + lasten määrä • 20m2.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään. Asumistukirahat kuuluu vain kiinteistökeinottelijoille. Suomeksi: asumistuki vääristää asuntomarkkinoita ja luo asuntokuplaa.
Eli: asumistuki pois kokonaan ja muihin tukiin riittävä korotus kompensoimaan. Tyypillisen kokoisia asuntoja ei tarvitsisi myöskään verottaa, palatseja sitten senkin edestä. Mihin se raja laitetaan? Olisko vaikka about 80m2 + lasten määrä • 20m2.
Sijoitusasuntoja pitää kyllä verottaa senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuja saa yleistukea työttömänä yhteensä noin 600 euroa kuussa. Jos ei ole asunnon lisäksi säästöjä, niin noilla tuloilla joutuu myymään asunnon jos työttömyys pitkittyy.
Ei vaan noilla tuloilla kiristetään vyötä ja haetaan lisäksi toimeentulotukea, kun ei ole niitä säästöjäkään.
Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista.
Ei taida omistusasunnot kulut, verot ja vakuutukset mennä toimeentulon laskuihin.
Ei noita makseta toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltikään TULONI eivät kokonaan loppuisi vaikka mikä tahansa noista tapahtuisi. Ja sitä paitsi väkivaltaisen ryöstönkin todennäköisyyteen voi vaikuttaa todella paljon. Ja kyllä, minua on yritetty ryöstää väkivaltaisesti, ja ryöstäjälle kävi heikosti, niin tulisi käymään seuraavallekin yrittäjälle.
Elä sinä raukka omassa omahyväisyydessä ja harhaluuloissasi muita syytellen ja erinomaisuuttasi mainostaen. Ehkä elämä opettaa jonain päivänä. Olet taatusti mies,naiset on realistisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa tulolaji voi loppua yllättäen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nyt stna että ostetaan asunto valtion pitäisi vielä maksaa siitä😱ja ostettaessa pitää olla valmis siihen että voi menettää työnsä etc sairaus schaibaa
Omistisasunnon asumistuki käytännössä oli joku prosentti vastikkeesta. Ei asuntolainaa ole koskaan huomioitu asumismenoissa. Lainankorot ehkä mutta ainoastaan pankkilainan eikä niitäkään aina. Jostaäin 250e vastikkeesta sain itse työttömänä 70e asumistukea. Kaikki muu piti maksaa itse. Siihen mun säästöt menikin.
Sitä vaan ihmettelen miten joku voi kadehtia 70e tukea ja samaan aikaan itse lypsää 400e/kk asumistukea vuokraluukkuunsa 😓🤨 Kyllä se vaan niin on että kateus vie kalatkin vedestä.
Ai että ihan "kaikki muu piti maksaa itse". Voi hellanlettas sentään... Kuule näin se normaalielämässä menee paitsi otetaan tuo MUU sana pois.. Kaiken joutuu maksamaan ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun tekee tomerasti työtä niin eipä joudu työttömäksikään
Eipä se kuule sitä katso (varsinkaan isoissa firmoissa). Jos satut olemaan "väärässä" laatikossa kun toimari vaihtuu niin lähtö voi tulla, vaikka kuinka hyvää työtä olisit tehnyt. Minullekin kävi juuri näin. Maksimi tulospalkkiot, kaikki tavoitteet kirkkaasti täynnä, palkittiin mm ritarimerkillä firman puolesta samana vuonna kun lähtö tuli.
Shokki on ollut varmasti valtava. Voin vain kuvitella. Onneksi selvisit. Saitko heti uuden työn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulppeat kulissit? Ihmiset ostaa asuntolainalla pieniä yksiöitä ja kaksioita vanhoista taloyhtiöistä tai 70-luvun taloja. Ei kaikki omistusasujat rakenna kaksikerroksisia kartanoita. 100-200€/kk vastikekin voi olla ylivoimainen maksettava kun asuu yksin ja saa kokonaiset 595€/kk tukea eikä kykene töihin. Edes 50€ asumistukea auttaisi jo sinkkua.
Tuon verran pitää sitten hakea toimeentulotukena tai sossusta, kuten muutkin köyhät. Tai säästää ruoasta, tms. kuten muutkin köyhät tekevät. Miksi omistusasujan pitäisi saada jotain erikoiskohtelua vuokrallaolijaan verrattuna?
Haet puuttuvan osan siis toimeentulotukena, sossusta tai myyt omaisuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. KAIKKI ei ole tuurista kiinni. AIVAN JÄRKYTTÄVÄN paljon on kiinni kuule ihan omista valinnoista, joita tehdään kymmeniä ihan joka ikinen päivä.
Ihanan hellytävä harhaluulo omasta itsestään ja erinomaisuudestaan kunnes....