Omistusasuntoon ei saa asumistukea!
Olen elänyt uutispimennossa. En oikein vieläkään käsitä tätä! Miten te muut olette selvinneet työttömäksi jouduttuanne?
Kommentit (258)
Laita ap lukuja pöytään. Paljonko saat ja mitkä on nyt kulut?
Vierailija kirjoitti:
Säästöillä.
Hupeni omalla kohdalla parissa vuodessa. Fitutus ei ole haihtunut vieläkään vaikka olen jo työllistynyt. En saa millään näistä hommista kartutettua uutta puskuria ennen eläkeikää. Määräaikaisuus kuukauden tai kahden pätkissä ja pieni palkka. Ei tule turvattu vanhuus vaan minieläke ja jatkuva huoli toimeentulosta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kukaan ei elä niin pienellä rahalla kuin työtön omakotiasuja, jonka ansiosidonnainen on ohi.
Vielä meinaavat nostaa kiinteistöveroja. Kaikki työttömien omistusasunnot ei ole vielä menneet nuijan alle. Vielä porukka sinnittelee.
Vierailija kirjoitti:
On nyt stna että ostetaan asunto valtion pitäisi vielä maksaa siitä😱ja ostettaessa pitää olla valmis siihen että voi menettää työnsä etc sairaus schaibaa
Omistisasunnon asumistuki käytännössä oli joku prosentti vastikkeesta. Ei asuntolainaa ole koskaan huomioitu asumismenoissa. Lainankorot ehkä mutta ainoastaan pankkilainan eikä niitäkään aina. Jostaäin 250e vastikkeesta sain itse työttömänä 70e asumistukea. Kaikki muu piti maksaa itse. Siihen mun säästöt menikin.
Sitä vaan ihmettelen miten joku voi kadehtia 70e tukea ja samaan aikaan itse lypsää 400e/kk asumistukea vuokraluukkuunsa 😓🤨 Kyllä se vaan niin on että kateus vie kalatkin vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä olisi koskaan pitänyt saadakkaan.
Miksi ei
Muillekin sanotaan että muuta pienempään asuntoon tai myy asuntosi ja sitten sulla on rahaa.
Eri
Jos myyn asuntoni jää velkaa. Asuntojen hinnat ovat romahtaneet, kun ei niitä kukaan osta. Miksi ostaisi, kun niihin ei saa hädän hetkellä mitään tukeakaan?
Kiitä niitä, jotka ostivat opiskelijoita (vanhempien rahoilla) uuden asunnon ja jättivät yhtiölainan vastikkeessa maksettavaksi. Sillä vastikkeet nousi korkeiksi ja koko vastikkeeseen sai asumistukea. Eli asumistuki maksoi niiden asuntolainaa.
Myös omakotitalon omistajat jäävät työttömiksi. Ei heillä ole vastikkeita, vaan muita asumiskuluja.
Omistusasuja on päälakea myöten nesteessä, jos menettää työpaikkansa. Edes päälakea ei näy, jos asunnosta on vielä velkaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä olisi koskaan pitänyt saadakkaan.
Mutta asuntosijoittajapa saa. Vuokralaisen asumistuki tulee minun tililleni!
Sillä maksan sijoitusasuntoni.
Kokoomus on paras.
Voihan sen noinkin ajatella. Olisiko parempi se entinen vaihtoehto, eli vuokrakatto? Yksikään oikea asuntosijoittaja ei heitä tuollaista manipuloimaan kommenttia.
Sinusta on Ok että yhteiskunta maksaa asuntosijoittajan asunnon.
Sitten asuntosijoittaja myy asunnon jonka yhteiskunta on maksanut ja pitää rahat itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nyt stna että ostetaan asunto valtion pitäisi vielä maksaa siitä😱ja ostettaessa pitää olla valmis siihen että voi menettää työnsä etc sairaus schaibaa
Omistisasunnon asumistuki käytännössä oli joku prosentti vastikkeesta. Ei asuntolainaa ole koskaan huomioitu asumismenoissa. Lainankorot ehkä mutta ainoastaan pankkilainan eikä niitäkään aina. Jostaäin 250e vastikkeesta sain itse työttömänä 70e asumistukea. Kaikki muu piti maksaa itse. Siihen mun säästöt menikin.
Sitä vaan ihmettelen miten joku voi kadehtia 70e tukea ja samaan aikaan itse lypsää 400e/kk asumistukea vuokraluukkuunsa 😓🤨 Kyllä se vaan niin on että kateus vie kalatkin vedestä.
Maksetaan Omistusasujalle 100e asumistukea.
Omistusasuja myy asuntonsa ja menee vuokralle. Saa 300e asumistukea.
Kumpi on yhteiskunnalle kalliimpaa?
Nyt menet ehdokkaaksi ja etujaan lakiin muuttamaan. Sitä paitsi edustajat tienaa hyvin ja saa kakkosasuntoon täystukea ja kuluihin korvauksia, matkat taksilla yötä päivää ilmaiseksi ja lomaa pari kertaa vuodessa maxipitkinä. Miten ne voi olla tukematta omistusasuntoasumista kun isot firmakin huomioidaan verorahanjaossa. Ei kai nyt omistusasuminen ole mikään iso kulu valtiolle, avustaa niiltä osin kun hallitus tuottaa itse työttömiä! Ja köyhyyttä lisää.
Jos lainaa ottaessa ei ole varautunut työttömyyteen niin laina on liian suuri ja/tai harkitsematon. Aina kun maksaa asuntolainaa pitää samalla säästää myös muihin kohteisiin vähintään puolet siitä mitä lainasta on kuluja kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Laita ap lukuja pöytään. Paljonko saat ja mitkä on nyt kulut?
Sivusta: älä nyt uteliaisuuteen pöytääsi riko.
Vierailija kirjoitti:
Jos lainaa ottaessa ei ole varautunut työttömyyteen niin laina on liian suuri ja/tai harkitsematon. Aina kun maksaa asuntolainaa pitää samalla säästää myös muihin kohteisiin vähintään puolet siitä mitä lainasta on kuluja kuukaudessa.
Ei pitkittyneeseen työttömyyteen pysty varautumaan. Se jatkuu ja jatkuu, kun valinta ei osu kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Suomen palkkatasolla 🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kukaan ei elä niin pienellä rahalla kuin työtön omakotiasuja, jonka ansiosidonnainen on ohi.
Miksi se omakotitaloasuja ei hae toimeentulotukea? Ja juurihan hän mainosti, että omakotitalossa asuminen on halpaa kuin mikä, joten missä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun tekee tomerasti työtä niin eipä joudu työttömäksikään
Missä todellisuudessa oikein elät? Nykyisin liki kuka tahansa saattaa joutua kilometritehtaalle etenkin jos ikää on kertynyt yli viiden kympin.
Reaalimaailmassa. Tein niin tomerasti töitä, etten joutunut koskaan kortistoon. Nyt saan eläkettä enemmän kuin moni tavallinen työntekijä. Ikää on yli kuuden kympin.
Luonnollisesti asun omistusasunnossa ja käyn pari kertaa vuodessa jossakin etelän lämmössä ja Lapissa
Eli siis sulla täytyy olla ikää yli 66 vuotta jos kerran eläkkeellä olet. Itse täytän 64 vielä kuluvan vuoden aikana ja eläkeikään vielä reilu vuosi. Me kumpikin olemme lähteneet kesätöihin 70 luvulla ja tiedämme miten jokainen vähänkään työhaluinen nuori sai kesätöitä helposti. Eikä varsinainen työelämään siirtyminen 80 luvulla ollut mikään ongelma koska töitä oli tarjolla kaikille. 90 luvun lama oli kyllä kova isku monelle ja aivan turha väittää ettei tuolloin kortistoon joutunut moni aukottoman työhistorian tehnyt ahkeroija. Yrityksiä kaatui kuin sieniä sateella kun kysyntä pysähtyi kuin seinään. No, tuosta toivuttiin ja taas oli töitä tarjolla. Vaan nykyään on rämmitty jo pitkään syvällä suossa eikä töitä ole tarjolla edes kaikille nuorille puhumattakaan meistä kehäraakeista. Joten älä viitsi vittuilla nykyään vastoin tahtoaan työttömänä oleville ihmisille miten niitä töitä on aina riittänyt kun niitä nyt vaan ei yksinkertaisesti ole tarjolla.
Juuri näin. Minäkin aloitin työurani 70-luvulla kesätöillä. Kasarilla kävin opintojen ohessa töissä, valmistuin, sain vakituisen paikan joka ehti olla vakituinen neljä vuotta, kunnes ysärin lamassa firma kaatui. Mitään muuta ei saanut kuin pari työllisyyspätkää silloin tällöin. 1997 takaisin töihin, se firma sitten lakkasi olemasta 2008. 2010 alkoi vuorotteluvapaan sijaisuus eräässä virastossa ja siellä sain tehdä ketjupätkää aina vuoteen 2015, jolloin hommat ulkoistettiin kalliille konsulttifirmalle. Ja hupsista, olin jo yli viisikymppinen, en kiinnostanut enää työnantajia. Työkkärin luvalla sain pari vuotta opiskella, mutta en mitään käytännön alaa, joka ehkä vielä olisi voinut työllistääkin. En päässyt töihin, en edes työvoimapoliittisiin koulutuksiin. Olisi varmaan työuran aikana kannattanut enemmän keskittyä verkostojen luomiseen so. kahvitunneilla rupatteluun, niin tilanne voisi olla toinen. Se oli ihan sattumasta kiinni, että työllistyin firmoihin, jotka kaatuivat. Olivat sen verran isoja (yli sata henkeä), että tuskin oli vain minun syytäni.
Ymmärrän tilanteesi oikein hyvin ja toivoisin muidenkin lukevan ajatuksen kera kuvauksesi työurastasi. Se kun voi olla ihan tuurista kiinni, saako tehdä pitkän työuran yhden taikka kahden työnantajan palveluksessa, vai ajautuuko tekemään satunnaisia määräaikaisuuksia. Verkostoituminen opintojen aikana ja työuran alussa on paras vakuutus tulevaisuuden varalle. Älä tosiaan koe syyllisyyttä. Hyvin näytät toki ymmärtäneen, ettei syy työuran aukkoisuuteen ole pelkästään sinun syysi.
Omistusasuja saa yleistukea työttömänä yhteensä noin 600 euroa kuussa. Jos ei ole asunnon lisäksi säästöjä, niin noilla tuloilla joutuu myymään asunnon jos työttömyys pitkittyy.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuja saa yleistukea työttömänä yhteensä noin 600 euroa kuussa. Jos ei ole asunnon lisäksi säästöjä, niin noilla tuloilla joutuu myymään asunnon jos työttömyys pitkittyy.
Ei vaan noilla tuloilla kiristetään vyötä ja haetaan lisäksi toimeentulotukea, kun ei ole niitä säästöjäkään.
Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista.
Yleistuki on tarveharkintainen, eli jos löytyy oma asunto (=omaisuutta), niin ei saa kuin sen 600 eur/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan noilla tuloilla kiristetään vyötä ja haetaan lisäksi toimeentulotukea, kun ei ole niitä säästöjäkään.
Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista.
Ei taida omistusasunnot kulut, verot ja vakuutukset mennä toimeentulon laskuihin.
Valtio tuntuu haluavan ajaa omakotitaloasujat vuokraluukkuihin, jotta pääsevät maksamaan kovaa vuokraa.