Se kiusattu 8v, josta oli juttua lehdessä ja isot synttärit
Niin oliko lehtijuttu teistä järkevä tehdä? Koko Suomelle julistetaan, että poika on kiusattu.
Ajatuksia?
Kommentit (190)
Onko tuo ilmiö ollut kauan olemassa ettei kukaan tule jonkun synttäreille? Olen pieneltä paikkakunnalta ja lapsuuden vietin ysärillä. Ei silloin ollut tuollaista. Yleensä kaikki luokan pojat kutsuttiin ja tietenkään kaikki eivät päässeet tulemaan mutta varmaan 80% kutsutuista tuli. Olen käynyt jokaisen synttäreillä kun kutsuttiin ja kivaa oli vaikkei kaikkien kanssa parhaita kavereita oltukaan.
M39
Minä mietin vain omaa lapsuuttani, monen synttärit oli kesällä ilman vieraita kun saattoivat itse olla mökillä tai muut olivat jossakin mökillä. Oliko se kiusaamista? Toisaalta tiedän ettei siihen aikaan edes järjestetty mitään koko luokan synttäreitä muutenkaan, muutama kaveri ja se oli siinä. Ei niistä synttäreistä mitään numeroa tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa tuntua nöyryyttävältä. Ensin on kiusattu ja sitten äiti tekee siitä julkisen spektaakkelin.
Loppuuko kiusaaminen? Ei.
Kiusaaminen on pahoinpitelyä ja siitä pitää tehdä rikosilmoitus.
Joihinkin tehoaa, kun ymmärtää, että on mukana rikokollisessa toiminnassa.
Minusta on pahempaa varastaa toiselta lapsuus ja koulurauha kuin näpistää tikkari kaupasta. Näpistyksestä sentään jää kauppiaan kameroiden ansiosta helposti kiinni, mutta kiusaamista saa rauhassa jatkaa päivästä toiseen, vuodesta toiseen.
Se ettei halua jonkun synttäreille ole mitään kiusaamista, ei ole mitenkään pakollista ja menee oudoksi jos on. Ja se että joku sanoo ettei mene tai ei pääse, ei ole kiusaamista, mutta toki tämän kaverit sitten jättää menemättä jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin vain omaa lapsuuttani, monen synttärit oli kesällä ilman vieraita kun saattoivat itse olla mökillä tai muut olivat jossakin mökillä. Oliko se kiusaamista? Toisaalta tiedän ettei siihen aikaan edes järjestetty mitään koko luokan synttäreitä muutenkaan, muutama kaveri ja se oli siinä. Ei niistä synttäreistä mitään numeroa tehty.
Nykyään synttärit järjestetään usein niin, ettei ne osu koulun lomien aikaan. Jos halutaan isompaa. Lapsen kaveri on syntynyt joulupäivänä ja he järjestävät synttärit kesällä (asumme maassa, jossa on juhannuksena vielä koulua). Hauska idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa tuntua nöyryyttävältä. Ensin on kiusattu ja sitten äiti tekee siitä julkisen spektaakkelin.
Minusta on pahempaa varastaa toiselta lapsuus ja koulurauha kuin näpistää tikkari kaupasta. Näpistyksestä sentään jää kauppiaan kameroiden ansiosta helposti kiinni, mutta kiusaamista saa rauhassa jatkaa päivästä toiseen, vuodesta toiseen.
Se ettei halua jonkun synttäreille ole mitään kiusaamista, ei ole mitenkään pakollista ja menee oudoksi jos on. Ja se että joku sanoo ettei mene tai ei pääse, ei ole kiusaamista, mutta toki tämän kaverit sitten jättää menemättä jne.
Outoa on se, ettei 7-8-vee automaattisesti halua lähteä kaverisynttäreille. Tuossa iässä pitäisi olla vielä laajasti kaikkien kaveri. Lisäksi, tapa jolla kutsuun on vastattu kertoo onko kiusaamista vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että tässä pilattiin lapsen elämä lopullisesti. Roinan keskellä yksin, mediallakin tulisi olla älliä ja joku vastuu. Olisi lapsen kannalta tärkeää palata asiaan, vaikkapa vuoden kuluttua.
Siis povaat pojalle paskaa elämää. Kivat sulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä se sinusta tuntuisi jos se olisi sinun lapsi jota kiusataan ja hyljeksitään. Sanoisitko lapselle että voi voi koita kestää, ei kenenkään tarvi olla sun kans
Vierailija kirjoitti:
Antakaas nyt olla kiusaamatta
Mietin just, että täällähän nämä hyvänä esimerkkinä kiusaavat itse. Uskomatonta kommentointi.
Juurikin näin! Minä tiedän tämän tapauksen. Sapettaa niin, kun kaikki tietävät nyt vain asian toisen puolen... eli tämän äidin näkemyksen ja hän tottavie sai valheillaan koko suomen puolelleen. Totuushan on ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä se sinusta tuntuisi jos se olisi sinun lapsi jota kiusataan ja hyljeksitään. Sanoisitko lapselle että voi voi koita kestää, ei kenenkään tarvi olla sun kans
Mun äitini käytännössä sanoi minulle ja siis mitä vikaa siinä on? Hän sanoi, että mä en ole ollut kiva niille muille ja että MINUN pitää muuttua.
Mutta siis hän oli siinä mielessä täysin kuutamolla, että mä sanoin siis hänelle ihmisistä, jotka mua kiusasivat ja joiden kanssa en halunnutkaan olla missään tekemisissä. Oli mulla ystäviä, mutta se ei liitykään nyt tähän.
Jos tuolla pojalla ei ollut, niin ei ole mukava tai sosiaalinen tyyppi sitten ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin! Minä tiedän tämän tapauksen. Sapettaa niin, kun kaikki tietävät nyt vain asian toisen puolen... eli tämän äidin näkemyksen ja hän tottavie sai valheillaan koko suomen puolelleen. Totuushan on ihan toinen.
Tuskinpa tiedät tai sitten... spill the tea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini käytännössä sanoi minulle ja siis mitä vikaa siinä on? Hän sanoi, että mä en ole ollut kiva niille muille ja että MINUN pitää muuttua.
Mutta siis hän oli siinä mielessä täysin kuutamolla, että mä sanoin siis hänelle ihmisistä, jotka mua kiusasivat ja joiden kanssa en halunnutkaan olla missään tekemisissä. Oli mulla ystäviä, mutta se ei liitykään nyt tähän.
Jos tuolla pojalla ei ollut, niin ei ole mukava tai sosiaalinen tyyppi sitten ilmeisesti.
Ja siis jatkan vielä, että totta kai jos kyse olisikin ollut mun ystävistä, tuo neuvo on ihan oikein, kiusaajien kohdalla se ei tietenkään ole, MUTTA jostainhan sekin kertoo, jos hän ei saa yhtään ystäviä. Eikä sitä ainakaan ketkään syyttömät noin ratkaise (isosti valita lehtiin asiasta nimellä ja kuvalla ja kutsu ventovieraita, aivan kuin haluaisivat näpäyttää joitakuita? Siis who cares siellä kylällä, keitä tonne meni?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyrkinyt siihen, että lapsella on kavereita muuallakin kuin koulussa. Harrastuskaverit, naapurit jne. kelpaavat kavereiksi siinä missä luokkatoveritkin eikä vielä koskaan ole ollut synttäreitä ilman vieraita, vaikka lapsi on ujo ja hiljainen eikä luokkaa ole kutsuttu.
Kyllä taitaa synttärit skipanneita kersoja harmittaa, kun eivät ottaneet kutsua vastaan. Tuollahan oli vuosisadan bileet! No, ihan oma mokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tiedät tai sitten... spill the tea.
Se et tuonne ei mennyt kukaan ei johdu ihottumasta tai silmälaseista tai puheviasta. Syy on pojan käytöksessä. Kiusaaja ja häirikkö itsekin. Äidistä puhumattakaan. Aina rähisemässä kovaäänisesti joka paikassa ja kaikilla somekanavilla. Miettikää nyt tätäkin. Veti lokaan koko luokan oppilaat heidän vanhemmat koulun henkilökunnasta puhumattakaan. Opettajat eivät voi edes puolustautua koska heitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Tälle perheelle ei enään herunut myötätuntoa omalta paikkakunnalta niin sitä piti hakea maanlaajuisesti!
Mut olisko sulla oletetusti aikuinen ihminen muuta mietittävää? Meinaat että pitäis hävetä kiusaamista, no johan nyt....
Vierailija kirjoitti:
Sinä tiedät tapauksen, joopa joo. Varmaan olet ollut mukana kiusaamassa perhettä jossa lapsi kenellä kielen kehityksen viivästymä? Ja nyt kun jäitte kiinni koko Suomen edessä niin harmittaa kun puhtoinen maine menee ja joutuu ottamaan vastuun siitä, että lapsen pään päällä on hypitty, huhhuh. Kasvattakaa selkäranka!
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, miten näillä aikuisten palstoilla usein vieläkin pilkataan esimerkiksi Tarja Halosen puhevikaa tai arvostellaan hyvin ilkeästi joitakin yleensä naispoliitikkoja ulkonäön tai vaatteiden perusteella. Tehdään ihmisistä perättömiä lasu- ja huoli-ilmoituksia. Lähetetään törkyviestejä ja haukkumakirjeitä. Tehdään tekoälyllä kuvamanipulaatioita. Hyvin samanlaisia keinoja käyttävät siis nämä äiti-ihmiset ja iskät kuin lapset siellä koulussa.
Kiusaaminen lähtee nimenomaan aikuisista ja joskus myös koulun aikuisista ja vanhemmista. Monet kiusaa lapsia joilla on jokin häiriö, niin ovat ilkeitä ja sadistisia luonteita, että vammaisiakin kiusaavat ja jopa rääkkäävät joskus hengiltä kun ovat niin pipejä päästään. Sitten näille tulee yllärinä kun aikuisena joutuukin vankilaan.
Ap antaa ymmärtää että on häpeä joutua kiusatuksi. Lapsi varmaan kärsii, kun ei ymmärrä ryhmädynamiikkaa, mutta on sitä häpeää ryhmänkin puolella.
Pelkään, että tässä pilattiin lapsen elämä lopullisesti. Roinan keskellä yksin, mediallakin tulisi olla älliä ja joku vastuu. Olisi lapsen kannalta tärkeää palata asiaan, vaikkapa vuoden kuluttua.