Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se kiusattu 8v, josta oli juttua lehdessä ja isot synttärit

Vierailija
14.05.2026 |

Niin oliko lehtijuttu teistä järkevä tehdä? Koko Suomelle julistetaan, että poika on kiusattu.

Ajatuksia?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava huomata, että niin monet Nivalan 8-vuotiaiden vanhemmat ovat tulleet ketjuun todistamaan mielikuvat oikeiksi. Tiedetään  mistä se lasten käytös on lähtöisin.

Asun Nivalasta kaukana ja itse koulu-ja työpaikkakiusattu. Mutta silti en ymmärrä, miksei äiti ja poika voineet olla jutussa nimettöminä, ja apu ja synttärivieraat välitetty toimituksen yhteydenottojen kautta. 

Realismia kehiin kuitenkin. Ymmärrän että kiusaaminen sattuu, mutta ei näin tätä asiaa hoideta. Nyt äippä halveerasi koululuokan vanhempineen, ja sekös se yhteyttä edistää?

Vierailija
102/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusi kutsua päällään hyppijät juhliinsa?

Juuri noin, viisaasti tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakunta, jossa myös voi vaikuttaa uskontosuuntaukset siihen, kuka leikkii kenenkin kanssa. Nämä pohjanmaan pikkukunnat on ihan oma lukunsa niin monessa asiassa. 

On hyvä tuulettaa tunkkaista nurkkakuntaisuutta jos näin on.

Vierailija
104/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa on monia outouksia...

Vierailija
105/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kiusaaminen on väärin. Ja mä olen aina pakottanut lapseni menemään yksinäisempien lasten synttäreille tai huomioimaan heitä muutoin. 

Mutta ei tuollaisella iltapäivälehtijulkisuudella kavereita saa, vaan muut vaan pottuuntuvat enemmän. Lisäksi tuo 8-vee poika ei ymmärrä tuon julkisuuden merkitystä vielä, äidin pitäisi suojata häntä. 

Plus se, että jos aivan randomit tulevat synttäreille, niin se alleviivaa sitä, että tää poika on yksinäinen. Mä kokisin itseni vielä nöyryytetymmäksi. Toisaalta toivon, että tuosta olisi jäänyt jotain pysyvämpiä kaveruuksia niiden randomien kanssa, eikä vain hyvesignalointia.

"Niin, kiusaaminen on väärin. Ja mä olen aina pakottanut lapseni menemään yksinäisempien lasten synttäreille tai huomioimaan heitä muutoin."

"Plus se, että jos aivan randomit tulevat synttäreille, niin se alleviivaa sitä, että tää poika on yksinäinen. Mä kokisin itseni vielä nöyryytetymmäksi. Toisaalta toivon, että tuosta olisi jäänyt jotain pysyvämpiä kaveruuksia niiden randomien kanssa, eikä vain hyvesignalointia."

Lapsesi kuitenkin opetat sellaiseen käytökseen, joka nöyryyttäisi sinua?

Vierailija
106/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en viettänyt koskaan synttäreitä lapsena. Eipä minulla kavereitakaan ollut. Jos joku kiusasi niin löin nyrkillä naamaan.

Vierailija
107/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tuossa jutussa on leikattu kiusaajiksi myös sellaisia, jotka eivät ole koskaan ketään kiusanneet. Voi olla, että sen seurauksena tuota poikaa vältellään entisestään. Ei tiedä, päätyisikö mamman tiktok-videolle.

Ylipäänsä ihan sairasta pyyhkiä omien lasten yksityisyydellä lattiaa. 

Vierailija
108/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava huomata, että niin monet Nivalan 8-vuotiaiden vanhemmat ovat tulleet ketjuun todistamaan mielikuvat oikeiksi. Tiedetään  mistä se lasten käytös on lähtöisin.

Asun Nivalasta kaukana ja itse koulu-ja työpaikkakiusattu. Mutta silti en ymmärrä, miksei äiti ja poika voineet olla jutussa nimettöminä, ja apu ja synttärivieraat välitetty toimituksen yhteydenottojen kautta. 

Realismia kehiin kuitenkin. Ymmärrän että kiusaaminen sattuu, mutta ei näin tätä asiaa hoideta. Nyt äippä halveerasi koululuokan vanhempineen, ja sekös se yhteyttä edistää?

Muut lapset pääpunaisina ja kateellisina koulussa, kun eivät tulleet juhliin 😂

Vierailija
109/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään kiinnosta jos jutussa ei ole ole oikeaa nimeä ja naamaa. Ja pointti oli varmaan joka tapauksessa tuoda esille systemaattista kiusasusta. Hyvä jos koululuokan muut vanhemmat kokevat sydämessään pistoksen ja kokevat häpeää omasta toiminnastaan joka suoraan sanoen on persiistä. 8v syntymäpäivillä voi vaikka pistäytyä 15min ja tuoda ilmapallon, leipomukset tai kortin eli edes lahjaa jos siihen ei ole varaa. 

Vierailija
110/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jutun avulla lähdettiin oikein kunnan johdolla selvittämään kiusaamista mm. poliisi mukana.

Miksi se ei onnistunut ilman lehtijuttua? Ap

Olisi se varmaan ihan luokan keskenkin onnistunut mutta hyvesignalointi on nykyaikaa

Jos ei ole omaa kokemusta kiusaamisesta, kuin ehkä kiusaajana, voi väittää asioitten hoituvan ihan vaan koulussa, luokan kesken. Voi luulla, että Ki-Va koulussa on eväät, joilla voi kääntää vinksahtaneen ryhmädynamiikan. Kun on joutunut kiusaamisen kohteeksi, on aika heikoilla. Silloin Ki-Va tuntuu tarkoittavan, että Kiusaa-Vapaasti. Lopuksi vielä se, että kiusattu joutuu usein vaihtamaan koulua, kruunaa ja siunaa kiusaajien touhun.

Sinänsä, jos synttäreille ei tule kuin tuikituntemattomia, tilanne on todella kurja silloinkin. Ymmärrän toisaalta tuon äidin ratkaisun, lapsen syrjintää ja yksinjättämistä on raastava katsoa. On kuitenkin hyvä, että asia, jota pitkälti peittää vaikenemisen ja välinpitämättömyyden muuri, nousi keskusteluun.

Vierailija
111/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa tuntua nöyryyttävältä. Ensin on kiusattu ja sitten äiti tekee siitä julkisen spektaakkelin.

Loppuuko kiusaaminen? Ei.

Vierailija
112/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jutun avulla lähdettiin oikein kunnan johdolla selvittämään kiusaamista mm. poliisi mukana.

Oletko pahoillasi?

Anteeksi?

Vierailija
113/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa tuntua nöyryyttävältä. Ensin on kiusattu ja sitten äiti tekee siitä julkisen spektaakkelin.

Loppuuko kiusaaminen? Ei.

Samaa kyllä mietin.

Omat kiusaajat olisivat makeasti nauraneet koulussa, saaneet vain lisää aihetta kiusaamiseen.

Vierailija
114/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään kiinnosta jos jutussa ei ole ole oikeaa nimeä ja naamaa. Ja pointti oli varmaan joka tapauksessa tuoda esille systemaattista kiusasusta. Hyvä jos koululuokan muut vanhemmat kokevat sydämessään pistoksen ja kokevat häpeää omasta toiminnastaan joka suoraan sanoen on persiistä. 8v syntymäpäivillä voi vaikka pistäytyä 15min ja tuoda ilmapallon, leipomukset tai kortin eli edes lahjaa jos siihen ei ole varaa. 

Valitettavasti tuollaiset tempaukset eivät saa mitään katuvien parijonoa sinne kiusatun lapsen oven luo, vaan voi pikemminkin synnyttää koston kierrettä. 

Asioista pitää puhua, mutta eri asia, kannattaako lapsi tuoda julkisuuteen.

Vierailija
115/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälivieraita ja säälikavereita.

Vierailija
116/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi pitäisi mennä jonkun vastenmielisen henkilön juhliin?

Lapsikin saa valita aivan vapaasti vapaa-ajan seuransa. Koulussa toki täytyy toimia ryhmässä ainakin tiettyyn rajaan asti mukavuusalueen ulkopuolellakin. 

Kutsusta voi kieltäytyä kohteliaasti. Esim "kiitos kutsusta, tulisin muuten mielelläni, mutta en nyt pääse tulemaan". Tässä oli kieltäydytty hyvin hyvin tylysti, suorastaan rumasti.

Vierailija
117/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli rohkea valinta ja ennen kaikkea järkevä sellainen. Meillä on riittävästi niitä jotka elävät pelossa kiristäjien, kiusaajien ja kaikenlaisten terrorisoijien alaisena niin tämä oli myös hyvä oppitunti pojalle itselleen siitä, että kaikkeen elämässä ei tarvitse alistua. Jokaiselle kiusaajalle löytyy kengittäjä, se isompi ja mahtavampi joka opettaa.

Vierailija
118/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi pitäisi mennä jonkun vastenmielisen henkilön juhliin?

Lapsikin saa valita aivan vapaasti vapaa-ajan seuransa. Koulussa toki täytyy toimia ryhmässä ainakin tiettyyn rajaan asti mukavuusalueen ulkopuolellakin. 

Kutsusta voi kieltäytyä kohteliaasti. Esim "kiitos kutsusta, tulisin muuten mielelläni, mutta en nyt pääse tulemaan". Tässä oli kieltäydytty hyvin hyvin tylysti, suorastaan rumasti.

Tämä tässä vanhemmat vastasivat että ei todellakaan tulla ja on oikein että meidän lapsi kiusaa teidän lasta. Ihan eri asia kuin kieltäytyä kohteliaasti

Vierailija
119/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisesta ei ole vielä puhuttu ollenkaan tarpeeksi, koska sitä yhä vain esiintyy.

Ja aikuiset, lasten vanhemmat, siunaavat tämän.

Olen myös huomannut, että lasten käytöksestä näkyy ja kuuluu, miten kotona puhutaan muista ihmisistä.

Salaa olen kyllä nauttinut ja nauranut pari kertaa, kun tenava on päästellyt "totuuksia" ja vanhempansa itse on sen verran saanut kotikasvatusta, että on osannut kiemurrella häpeästä.  :D

Vierailija
120/128 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka törkeää että kaikki ilmoittavat heti etteivät tule. Kyllä mua hävettäisi jos oma ekaluokkalaisen olisi käyttäytynyt noin, onneksi hän on reilu eikä ikinä käyttäytyisi noin, pyytää aina kaikki mukaan leikkeihin ja puolustaa jos joku kiusaa, kyllä saa olla ylpeä omasta kun lukee tälläisiä juttuja.

Mun pojalla on hyvä kaveri. Kaveri kutsui koko luokkansa synttäreilleen ja mun pojan myös lisäksi. Poikani meni juhliin, mutta kukaan muu kutsuttu ei tullut. Tämä kaveri on kieltämättä hieman erikoinen tapaus, mutta silti oikein mukava poika. Poikani sitten soitteli omat kaverinsa läpi ja kutsui myös meidän muut lapset ja lasten kaverit. Saivat lopulta kivasti porukkaa ja synttärisankarille jäi hyvä mieli. Sitä en tajua, miten kokonainen luokka jättää tulematta yhden luokkatoverin juhliin?! Sen ymmärrän, että joillain voi olla jotain muuta sovittuna sille ajankohdalle, mutta että koko 20:lla olisi muka muuta tekemistä.

Voi olla, että siinä koko luokan porukasta joku olisi halunnut noudattaa kutsua, mutta rohkeus ei riittänyt. On ehkä jollain tasolla tietoinen, että jos asettuu heikomman puolelle, voi samantien joutua itsekin kaltoinkohdelluksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä