Se kiusattu 8v, josta oli juttua lehdessä ja isot synttärit
Niin oliko lehtijuttu teistä järkevä tehdä? Koko Suomelle julistetaan, että poika on kiusattu.
Ajatuksia?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi pitäisi mennä jonkun vastenmielisen henkilön juhliin?
Lapsikin saa valita aivan vapaasti vapaa-ajan seuransa. Koulussa toki täytyy toimia ryhmässä ainakin tiettyyn rajaan asti mukavuusalueen ulkopuolellakin.
Kutsusta voi kieltäytyä kohteliaasti. Esim "kiitos kutsusta, tulisin muuten mielelläni, mutta en nyt pääse tulemaan". Tässä oli kieltäydytty hyvin hyvin tylysti, suorastaan rumasti.
Tämä juuri, mutta selitäppä tämä asia nyt tuollaiselle vanhemmalle joka kasvattaa lastaan juuri kun kuvailee.
Ei sun tarvii mennä vastenmielisen synttäreille (miksiköhän tämä ekaluokkalainen niin vastenmielinen olisi) saat valita kaverisi, ei tarvi välittää että jollekkin tulee paha mieli, et sinä ole siitä vastuussa, mieti vain omaa napaasi ja tee mitä tahdot.
Itse kasvatan lapseni niin että rohkaisen tutustumaan erilaisiin ihmisiin, keskustelemme miltä toisesta tuntuu jos ei ole kavereita. Ja että pienellä eleellä voi olla iso merkitys jonkun toisen lapsen elämään ja niinkin pienellä asialla kun pyydät vaikka tätä yksinäistä mukaan pelaamaan jalkapalloa voi tulla hänelle todella hyvä mieli, ja sinulta se ei vaadi juuri mitään.
Ehkä tämän kasvatustavan vuoksi lapsella on paljon ystäviä, kaikki pitävät häntä reiluna kaverina ja hänestä voi olla ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa tuntua nöyryyttävältä. Ensin on kiusattu ja sitten äiti tekee siitä julkisen spektaakkelin.
Loppuuko kiusaaminen? Ei.
Kiusaaminen on pahoinpitelyä ja siitä pitää tehdä rikosilmoitus.
Joihinkin tehoaa, kun ymmärtää, että on mukana rikokollisessa toiminnassa.
Minusta on pahempaa varastaa toiselta lapsuus ja koulurauha kuin näpistää tikkari kaupasta. Näpistyksestä sentään jää kauppiaan kameroiden ansiosta helposti kiinni, mutta kiusaamista saa rauhassa jatkaa päivästä toiseen, vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka törkeää että kaikki ilmoittavat heti etteivät tule. Kyllä mua hävettäisi jos oma ekaluokkalaisen olisi käyttäytynyt noin, onneksi hän on reilu eikä ikinä käyttäytyisi noin, pyytää aina kaikki mukaan leikkeihin ja puolustaa jos joku kiusaa, kyllä saa olla ylpeä omasta kun lukee tälläisiä juttuja.
Oma lapseni ei ole mennyt luokkakavereiden synttäreille, jos häntä on pelottanut enkä minä ole pakottanut. Kaikissa tarinoissa on kaksi puolta, joten tättä jutussa kiinnostaa, kuka/mikä vastavoima sai lähes koko luokan kieltäytymään kutsusta. Jos se on pelko joutua itsekin väkivallan kohteeksi, niin koulussa on jotain todella pahasti vialla.
No kyllä se vika on ihan niissä lapsissa eikä koulussa.
Mua niin sieppaa tää asenne, että koulu (=opettajat) voisi jotenkin ”puuttumalla” parantaa kaikki kieroon kasvatetut kusipääkakarat jollain taikavoimilla. Ei voi. Ja nykyään sitä kusipäätä ei saa edes poistaa luokasta. Sillä kusipäälläkin kun on oikeus ja velvollisuus käydä sitä koulua. Vaikka kuinka kiusasi ja perseilisi tauotta.
Eihän tuossa tapauksessa ollut kyse siitä, että kiusattu olisi ollut väkivaltainen, vaan luokkakaverit olivat hyppineet hänen päänsä päällä JA sanoneet ettei kukaan mene hänen synttäreilleen. Hyppineet päänpäällä?! Kuinka monta kusiaista mahtuu samaan luokkaan kiusaaja vanhempineen, varmaan vanhemmat opettaneet että hypikkää sen kielihäiriöisen lapsen pään päällä, sairaita. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jutun avulla lähdettiin oikein kunnan johdolla selvittämään kiusaamista mm. poliisi mukana.
Miksi se ei onnistunut ilman lehtijuttua? Ap
Olisiko koko yhteisö joutunut tarkastelemaan asenteitaan ja käytöstään, ellei häpeällistä käytöstä olisi nostettu näkyville?
Yhteisö ei takuulla tarkastele asenteitaan eikä käytöstään jos asiaa ei kuuluteta koko maailmalle, mielummin jatkavat kiusaamistaan. Osa niin pahasti päävikaisia, että varmaan siitäkin huolimatta kiusaavat muka jonkin tekosyyn varjolla. Ja se, että kiusaavat vieläpä jotakuta kenellä kielen kehityksen viivästymä, ihan varmasti omilta vanhemmiltaan oppineet tuonkin. Lapset pois tuollaisilta vanhemmilta jotka kasvattaa lapsiaan kiusaamaan erilaisia. Sadisti luonteita. Tai sitten vaan näiden tulisi käyttää ehkäisyä ettei heidän sadisti geenit enää periydy.
Katsokaapa yle areenasta ”Tarratoimikunta”, niin näette, miten käyttäytyy pohjanmaan kasvattamattomat pikkupoikalaumat erilaisia ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaapa yle areenasta ”Tarratoimikunta”, niin näette, miten käyttäytyy pohjanmaan kasvattamattomat pikkupoikalaumat erilaisia ihmisiä kohtaan.
Nimenomaan kasvattamattomat. Jokaisen vanhemman vastuulla on puuttua kiusaamiseen ja opettaa oma lapsi kiusaamattomuuteen. Ei tekosyitä. Liian monta tapausta, jossa nää sadistit on kiduttaneet jopa pyörätuolissa istuvia vammaisia. Sitten se on myöhäistä siinä vaiheessa kun ei aikuisena enää voi vedota siihen, että tuo kiskaisi mun päästä lippiksen niin siksi tein niin tai näin kun sitten joutuu jo vankilaan vammaisenkin kiduttamisesta. Nää on just näitä paskiksia.
Kiusaaminen on kyllä niin syvässä ihmisessä, etteivät nämä vanhemmat itse huomaa, miten osallistuvat kiusaamiseen itse. Nimitellään kiusattuja lapsia haukkumanimellä, koska ovat lapsiltaan oppineet haukkumanimet, uskotaan kotona lapsen kertomat valheet ja tyttöjen juonittelut, järjestetään synttäreitä, joihin luokalla kiusatut jätetään kutsumatta ja puolustetaan koulussa kiusaajia henkeen ja vereen. Kaikki vika on aina kiusatun perheessä. Kiusatuiksi tulevat usein sellaiset vähän jäykät ja kehityksessään viivästyneet lapset, valitettavasti. Ehkä on kyseessä ollut synnytysvaurio tms. Kiusattu voi olla erilainen lapsi, vaikka köyhempi kuin muut. Ei häntä silti syrjiä tarvitsisi. Kiusaamista ei pitäisi myöskään vähätellä. Se on ihan todellista, ja syypää on kyllä yleensä se kiusaaja. Kiusaaja voi olla juuri se sinun oma lapsesi.
"Kuinka monta kusiaista mahtuu samaan luokkaan kiusaaja vanhempineen, varmaan vanhemmat opettaneet että hypikkää sen kielihäiriöisen lapsen pään päällä, sairaita. Hyi."
Monesti kiusaaminen leviää kulovalkean tavoin. Mun kiusaamiseen riitti se, että kuljin vanhoissa kirpparivaatteissa, kun varaa parempaan ei ollut ja omasin porkkananpunaisen kiharan tukan. Luokan voimahahmo aloitti kiusaamiseni heti ekaluokalla, mikä eristi minut ihan tyystin muusta porukasta. Niinpä mulla ei ollut ainoatakaan ystävää. Tilanne muuttui täysin, kun siirryin lukioon eri kaupunkiin. Yhtäkkiä huomasin olevani suosittu ja mun seurassa haluttiin olla. Mun jutun pointti on se, että yksittäinen luokkakaveri voi kääntää kaikki yhtä vastaan. Eikä siinä yhdessä tarvitse olla mitään ihmeempää "vikaa".
N23
Vierailija kirjoitti:
Jumalan siunaamina uskottelevat toimivansa.
Oikeasti taustalla on perinnöllinen tietämättömyys, tyhmyys ja ilkeys.
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka monta kusiaista mahtuu samaan luokkaan kiusaaja vanhempineen, varmaan vanhemmat opettaneet että hypikkää sen kielihäiriöisen lapsen pään päällä, sairaita. Hyi."
Monesti kiusaaminen leviää kulovalkean tavoin. Mun kiusaamiseen riitti se, että kuljin vanhoissa kirpparivaatteissa, kun varaa parempaan ei ollut ja omasin porkkananpunaisen kiharan tukan. Luokan voimahahmo aloitti kiusaamiseni heti ekaluokalla, mikä eristi minut ihan tyystin muusta porukasta. Niinpä mulla ei ollut ainoatakaan ystävää. Tilanne muuttui täysin, kun siirryin lukioon eri kaupunkiin. Yhtäkkiä huomasin olevani suosittu ja mun seurassa haluttiin olla. Mun jutun pointti on se, että yksittäinen luokkakaveri voi kääntää kaikki yhtä vastaan. Eikä siinä yhdessä tarvitse olla mitään ihmeempää "vikaa".
N23
Sama kävi mullekkin, muutama kiusaaja käänsi tyyliin koko koulun minua vastaan (hänestä tuli myöhemmin rikollinen, toisesta kiusaajasta koulunkäynnin ohjaaja (hyi ajatelkaa noi pääsee kouluun töihin). Siksi koulussa ei myöskään aina puututa kiusaamiseen kun nää kiusaajat soluttautuu sinnekkin.
Tulee mieleen, miten näillä aikuisten palstoilla usein vieläkin pilkataan esimerkiksi Tarja Halosen puhevikaa tai arvostellaan hyvin ilkeästi joitakin yleensä naispoliitikkoja ulkonäön tai vaatteiden perusteella. Tehdään ihmisistä perättömiä lasu- ja huoli-ilmoituksia. Lähetetään törkyviestejä ja haukkumakirjeitä. Tehdään tekoälyllä kuvamanipulaatioita. Hyvin samanlaisia keinoja käyttävät siis nämä äiti-ihmiset ja iskät kuin lapset siellä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudointa oli se, että vanhempi kertoo lapsen kohtaamasta väkivallasta, mutta ei tee siitä rikosilmoitusta. Outoa on sekin, että jutun mukaan koulu ei reagoi asiaan mitenkään.
Vanhemmat eivät aina tiedä kuinka toimia, koulussa olisi pitänyt neuvoa heitä tekemään rikosilmoitus ja myös puuttua asiaan, koulussa henkilökunta on koulutettu ymmärtämään lapsen oikeudet eri tilanteissa.
Äiti ei osaa tehdä rikosilmoitusta, mutta osaa kertoa asiasta somessa?
Voi olla, että poika on ensi vuonna hyvin, hyvin hyvin yksinäinen. Kukaan ei halua altistaa omaa lastaan sille, että tuo äiti ottaa silmätikukseen.
Kiusaamisen rakenne on usein sellainen, että luokassa on päätekijä, usein varakkaasta vaikutusvaltaisesta kodista oleva kullanmuru, joka pyörittää lankoja käsissään. Voi olla opettajankin lemmikki. Hänellä on sitten tämä hovi: teräväkielisiä häijyjä pikkutyttöjä, jotka ovat todella kekseliäitä ilkeyksien suhteen, ja väkivaltaisia ilkeitä poikalapsia. Päätekijän suosiota tavoittelevat kaikki. Hänen syntymäpäiväkutsujaan odotellaan kuin kuuta nousevaa. Päätekijä ei jää koskaan kiinni, koska hän ei tee mitään konkreettista, vaikka johtaakin koko porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on kyllä niin syvässä ihmisessä, etteivät nämä vanhemmat itse huomaa, miten osallistuvat kiusaamiseen itse. Nimitellään kiusattuja lapsia haukkumanimellä, koska ovat lapsiltaan oppineet haukkumanimet, uskotaan kotona lapsen kertomat valheet ja tyttöjen juonittelut, järjestetään synttäreitä, joihin luokalla kiusatut jätetään kutsumatta ja puolustetaan koulussa kiusaajia henkeen ja vereen. Kaikki vika on aina kiusatun perheessä. Kiusatuiksi tulevat usein sellaiset vähän jäykät ja kehityksessään viivästyneet lapset, valitettavasti. Ehkä on kyseessä ollut synnytysvaurio tms. Kiusattu voi olla erilainen lapsi, vaikka köyhempi kuin muut. Ei häntä silti syrjiä tarvitsisi. Kiusaamista ei pitäisi myöskään vähätellä. Se on ihan todellista, ja syypää on kyllä yleensä se kiusaaja. Kiusaaja voi olla juuri se sinun oma lapsesi.
En vähätellyt kiusaamista, kiusaajaa ei kutsuttu lapseni synttäreille ja kas, tuli kutsu keskustelemaan opettajan kanssa siitä, miksi yksi jäi ilman kutsua. Muistutin niistä kolmesta rikosilmoituksesta, jotka ko. lapsesta oli tehty, mutta kuulemma pitäisi ymmärtää. Toinen perhe kutsui kiusaajan ja Tiktok-videolta saikin katsella, mitä kaikkea tuon perheen vanhempien makuuhuoneen kaapeista löytyy. Ne kiusaajat on aina niin reppanoita?
Olisiko koko yhteisö joutunut tarkastelemaan asenteitaan ja käytöstään, ellei häpeällistä käytöstä olisi nostettu näkyville?