Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se kiusattu 8v, josta oli juttua lehdessä ja isot synttärit

Vierailija
14.05.2026 |

Niin oliko lehtijuttu teistä järkevä tehdä? Koko Suomelle julistetaan, että poika on kiusattu.

Ajatuksia?

Kommentit (191)

Vierailija
181/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, täällä tuntuu taas olevan asenne asiaan kohdallaan. Emme tiedä miksi koko luokka kieltäytyi tulemasta syntymäpäiville. Minusta on hyvä että kissa on nostettu pöydälle ja että asiasta käydään julkista puhelua. Oletan että tämä oli äidin somepostauksen tavoite myös. Täällä monen kommenteista paistaa kuinka äidin tulisi hävetä sekä jopa sen 8v lapsen tilannetta mutta eikö  oteta huomioon lapsen yksinäisyyttä ja selvitetä mikä siinä. Jos koulukiusauksesta kyse niin jos alkaa ekalla luokalla niin se varmasti jatkuu koko alakoulun joten nyt oli oikea hetki ottaa tämä puheeksi. Onneksi juhliin meni yllätysporukkaa, hatun nosto heille, pienillä teoilla saadaan maailmasta aina hieman parempi (on se jännä että moni ei tätä ymmärrä) ja näin lapsi näki että koko maailma ei ole häntä vastaan ja että hän ei ole hyljeksitty vaan että on oikeasti ihmisiä jotka välittävät, olivat he tuttuja tai eivät. Toivottavasti juhlat onnistuivat ja pojalle jäi siitä kivat muistot. T. Yläasteella koulukiusattu

Ei tuon asian julkisuuteen tuoneen äidin kuulu hävetä. Täällä vaan kiusaaja luonteet yrittää hiljentää kiusattuja siirtämällä häpeän tunteensa joka heille oikeasti kuuluu kannettavaksi. Kannattaa aina noiden vastuuttomien kiusaaja ihmisten kanssa tehdä niin, että sanoo vaikka ääneen että häpeä kuuluu kiusaavalle kyläyhteisölle eikä sille kiusatulle ja kiusattu saa puhua vaikka koko maailmalle. Jos ei halua kyläyhteisönä huono mainetta niin ei pidä kiusata. 

Vierailija
182/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava huomata, että niin monet Nivalan 8-vuotiaiden vanhemmat ovat tulleet ketjuun todistamaan mielikuvat oikeiksi. Tiedetään  mistä se lasten käytös on lähtöisin.

Asun Nivalasta kaukana ja itse koulu-ja työpaikkakiusattu. Mutta silti en ymmärrä, miksei äiti ja poika voineet olla jutussa nimettöminä, ja apu ja synttärivieraat välitetty toimituksen yhteydenottojen kautta. 

Realismia kehiin kuitenkin. Ymmärrän että kiusaaminen sattuu, mutta ei näin tätä asiaa hoideta. Nyt äippä halveerasi koululuokan vanhempineen, ja sekös se yhteyttä edistää?

Ei ketään kiinnosta jos jutussa ei ole ole oikeaa nimeä ja naamaa. Ja pointti oli varmaan joka tapauksessa tuoda esille systemaattista kiusasusta. Hyvä jos koululuokan muut vanhemmat kokevat sydämessään pistoksen ja kokevat häpeää omasta toiminnastaan joka suoraan sanoen on persiistä. 8v syntymäpäivillä voi vaikka pistäytyä 15min ja tuoda ilmapallon, leipomukset tai kortin eli edes lahjaa jos siihen ei ole varaa. 

Valitettavasti tuollaiset tempaukset eivät saa mitään katuvien parijonoa sinne kiusatun lapsen oven luo, vaan voi pikemminkin synnyttää koston kierrettä. 

Asioista pitää puhua, mutta eri asia, kannattaako lapsi tuoda julkisuuteen.

Just tääkin vielä, että kun nää tulevat rikolliset sitten lähtee vielä kostamaankin kun heillä ei ole kasvatettuna mitään omaatuntoa eikä häpeän tunnetta! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin aikoinaan ihan televisio ohjelmassa esikoispojan oppimisvaikeuksien ja koulukiusaamisen takia. Saatiin sen jälkeen kaikki tarvitsemamme apu.

Vierailija
184/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten  toi  ruletti  pyörii?  Kymmeniä lapsia,  kymmeniä  synttäreitä?   Kilpailu  vieraista ja lapsista.   Kuka tuon keksi,  ei  se ennen  ollut  iso  juttu,  se  syntymäpäivä.  Oli muita merkkipäiviä. 

Vierailija
185/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksi on kiva saada kaikkea. Häpesin sitä äitiä lähinnä, super noloa toimintaa suorastaan.

Noloa niiden lapsien ja vanhempien puolesta, joiden piltit eivät osaa empatiaa ja käytöstapoja.

Vierailija
186/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään kuka edes kutsuu koulukiusaajiaan synttäreille ja koko koululuokkaa. Onko yllätys, että kieltäytyvät. Eikö nyt yleensä kutsuta vaan ne lähimmät kaverit naapureista ja omalta luokalta enintään 1-3 kaveria. 

Vierailija
187/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt taisi köyhä yksinhuoltaja äiti suunnitella koko jutun jo etukäteen, että poika saisi kalliita lahjoja joita ei itse voi hankkia. 

Vierailija
188/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudointa oli se, että vanhempi kertoo lapsen kohtaamasta väkivallasta, mutta ei tee siitä rikosilmoitusta. Outoa on sekin, että jutun mukaan koulu ei reagoi asiaan mitenkään.

Tietäisitpä vaan kuinka monessa koulussa kiusaamiset "lakaistaan maton alle" ja hyssytellään. Ei tehdä mitään ja jos näennäisesti jotain tehdään niin aivan turhaa lässytystä ja mitään todellista ei tapahdu. kiusaajat saa jatkaa kun keinoja ei löydy. rikosilmoitus on hyödytön kun tekijät on alaikäisiä. usein näiden kiusaajien vanhemmat eivät vastuuta ota, kun eihän se meidän lapsi mitään tee. 

Vierailija
189/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka törkeää että kaikki ilmoittavat heti etteivät tule. Kyllä mua hävettäisi jos oma ekaluokkalaisen olisi käyttäytynyt noin, onneksi hän on reilu eikä ikinä käyttäytyisi noin, pyytää aina kaikki mukaan leikkeihin ja puolustaa jos joku kiusaa, kyllä saa olla ylpeä omasta kun lukee tälläisiä juttuja.

Oma lapseni ei ole mennyt luokkakavereiden synttäreille, jos häntä on pelottanut enkä minä ole pakottanut. Kaikissa tarinoissa on kaksi puolta, joten tättä jutussa kiinnostaa, kuka/mikä vastavoima sai lähes koko luokan kieltäytymään kutsusta. Jos se on pelko joutua itsekin väkivallan kohteeksi, niin koulussa on jotain todella pahasti vialla.

No kyllä se vika on ihan niissä lapsissa eikä koulussa.

Mua niin sieppaa tää asenne, että koulu (=opettajat) voisi jotenkin ”puuttumalla” parantaa kaikki kieroon kasvatetut kusipääkakarat jollain taikavoimilla. Ei voi. Ja nykyään sitä kusipäätä ei saa edes poistaa luokasta. Sillä kusipäälläkin kun on oikeus ja velvollisuus käydä sitä koulua. Vaikka kuinka kiusasi ja perseilisi tauotta.

Ja jos lapsi ei löydä kavereita, on se vain ja ainoastaan opettajan syy, vaikka mukana olisi moniammatillinen tiimi psykiatreja ja kuraattoreita myöten setvimässä lapsen ongelmia.

Vierailija
190/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kiusaaminen on väärin. Ja mä olen aina pakottanut lapseni menemään yksinäisempien lasten synttäreille tai huomioimaan heitä muutoin. 

Mutta ei tuollaisella iltapäivälehtijulkisuudella kavereita saa, vaan muut vaan pottuuntuvat enemmän. Lisäksi tuo 8-vee poika ei ymmärrä tuon julkisuuden merkitystä vielä, äidin pitäisi suojata häntä. 

Plus se, että jos aivan randomit tulevat synttäreille, niin se alleviivaa sitä, että tää poika on yksinäinen. Mä kokisin itseni vielä nöyryytetymmäksi. Toisaalta toivon, että tuosta olisi jäänyt jotain pysyvämpiä kaveruuksia niiden randomien kanssa, eikä vain hyvesignalointia.

Pitäisikö yksinäisyyttä sitten oikein kunnolla hävetä? Nythän tämä meni ihan oikein kun asia tuli julkisuuteen ja hyviä asioita tapahtui.

Ei, yksinäisenä lapsena sanon, että yksinäisyyttä ei saa hävetä. Mutta vanhemmilla pitää olla pelisilmää. 

Pitää olla realisti. Ei lapsia voi pakottaa julkisuuden kautta olemaan omalle pojalle kaveria. Ei tuon luokkalaiset ole että "jee, nyt ollaankin tämän pojan kanssa kaveria kun meidät on haukuttu!"

Oma lapsen koululuokassa oli yksinäinen lapsi ja hänen kanssaan yritettiin kyhätä kaikenlaista kerhotoimintaa ja pakottaa suositumpia lapsia sinne. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.

Ei sirkustempuilla nuo asiat edisty. En tiedä montaakaan tapausta jossa palaverit sun muut ois synnyttäny mitään kaveruuksia luokassa.

Vaan ratkaisuja: äidin pitää vahvistaa sen pojan sosiaalisia taitoja. Itse olen käynyt lapsen kanssa tämän kertomia tilanteita läpi ja neuvonut miten kannattaa toimia. Ja katsoa kavereita omantasoisista. 

Ja tässäkö oli sinun mielestäsi kyse siitä, että luokkakaverit yritetään pakottaa olemaan pojan kavereita? Minä taas luulen, että kyse oli siitä, että pojan haluttiin saavan kokea kivat synttärit, joissa on kunnolla vieraita. Voi olla, että hån on edelleen yksinäinen koulussa, mutta ainakin hänelle jäi varmasti hyvä mieli synttäreistä - eiköhän suoda se hänelle!

Vierailija
191/190 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamattomuutta  sekin,  jos  lapsi  onkin  se  kiusaaja,  sillä ei  se  oikeuta  muita  kiusaamaan,   sekään.   Vapaaehtoisesta  kanssakäymisestä voi  toki  kieltäytyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi