Miten laihtua kun motivaatio on hukassa?
En ole etsimässä mitään nopeaa dieettiä, vaan haluaisin saada pikkuhiljaa pois noin 8 tai 12 kiloa. Viimeisen vuoden aikana arki on ollut aika rikkonaista ja siinä samalla painoa on tullut lisää melkein huomaamatta.
Nyt olo alkaa olla sellainen, että olisi hyvä pudottaa painoa, mutta alkuun pääseminen tuntuu yllättävän vaikealta. Tiedän kyllä periaatteessa, mitä pitäisi tehdä laihtuakseen. Osaan laittaa ihan järkevää ruokaa, kasvikset maistuvat, kävelylenkit tulee hoidettua ja vettä tulee juotua.
Silti käytännössä syön tällä hetkellä liian suuria annoksia ja napostelen vähän väliä -> paino nousee. Varsinkin iltaisin homma karkaa helposti käsistä.
Haluaisin kuulla, miten muut ovat laihtuneet ja saaneet painonpudotuksen käyntiin ilman että koko elämä menee kerralla uusiksi. Auttoiko teillä joku pieni rutiini, ruokapäiväkirja, annoskokojen pienentäminen, liikunnan lisääminen vai jokin ihan muu? Kaipaisin käytännön vinkkejä ja omia kokemuksia siitä, mikä oikeasti auttoi laihduttamiseen?
Kommentit (123)
Katso videoita järkyttävän lihavista ihmisitä ja ymmärrä, että voisit olla tuo jos et muutu.
Kyllä teidän on koko lailla annettu hihhuloida mielin määrin
Tuo Veera käkättää tosi paljon!
Oikea asenne..elä vaan syödäksesi..lisää massaa niin ei tuuli heiluttele,ja isommat pieruverkkarit käyttöön..
Nostin peukkua koska tuohan on totta ja se oli humoristisesti sanottu.
Vähän niin kuin AA-kerhossa sanotaan alkoholisteille miten pysyä raittiina: päivä kerrallaan. Eli päätät TÄNÄÄN syödä niin kuin olet laihtuaksesi suunnitellut, ja jos ohjelmaasi kuuluu liikkumista, myös liikkua. Yhden päivän jaksaa kyllä. Jos uuvuttaa, voi ajatella ettei mun tarvi jaksaa kuin tänään. Että jos huomenna on vielä kauhean hankalaa, on mielitekoja tai ärsyttää tai väsyttää, voi sitten harkita jos poikkeaisi dieetistä. Mutta tänään pidetään kiinni. Erittäin usein seuraavana päivänä unien jälkeen ei sitten teekään enää niin kovasti mieli, ja jaksaa taas yhden päivän. Kun taas jos alkaa ajattelemaan "voi ei, mun täytyy olla varmaan ainakin 20 viikkoa ilman mitään hyvää ja niukalla ravinnolla", joku puoli sisältä saattaa alkaa kapinoida ja sabotoida yritystä mennä. Mutta päivän se voi jaksaa. Itse olen laihduttanut päivä kerrallaan yhteensä 58 kg.
Ei mitenkään. Motivaatio näyttelee selvästi tärkeintä osaa laihduttamisessa. Tämä huomoiden, että laihduttaminen ei ole valtaosalle ihmisistä helppoa vaikka olisi kuinka hyvä motivaatio.
Moti ratkaisee, jopa kesätyöpaikat. Ilman sitä ei tule mistään mitään.
Syömällä makaroonia ja riisiä laihtuu. Ei mitään muuta, heti jos sekaan työntää muuta niin ei laihdu.
Puolitat kaikki ruoka-annokset. Nauttimasi kalorimäärä puolittuu.
Nyt on aika lopettaa se sipsien syönti ja candycrushin pelailu veronmaksajien rahoilla.
Pystyn pudottamaan painoa halutessani kohtuu helposti ja en oikeastaan rajoita syömistäni, mutta syön vain terveellisiä vaihtoehtoja. Tähän kuitenkin auttaa vanha punttitausta, eli jätän rasvan ja sokerin mahdollisimman vähiin. Syön proteiinipitoisia vähärasvaisia ruokia ja paljon vihanneksia ja hedelmiä. Eilen kävin syömässä pizzan mutta aamupaino oli 200g pienentynyt. Katson painon aina aamulla ihan vaan muistutuksena itselle projektista.
hanki kirja "laihduttamisen loppu"
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pitää kävellä tuntikausia kuluttaakseen yhden berliininmunkin kalorit, joten tehokkain tapa on vähäkalorisen ruuan syöminen, eikä liikunnan lisääminen.
Sen berliininmunkin voi jättää syömattä vaikka lisääkin liikuntaa.
Mulla oli motivaatio-ongelmaa. Kylläisyydentunne puuttui. En syö herkkuja, mutta kotiruuallakin lihoo kun sitä syö paljon. Pyysin reseptin laihdustusläkkeeseen. Annoskoko pieneni huomattavasti, koska liikaa syöminen aiheuttaa pahoinvointia ja kylläisyys tulee pienestäkin annoksesta. Paino putoaa hitaasti mutta varmasti. Syöminen ei pyöri mielessä koko ajan, iltaisin ehtii tehdä muutakin kuin miettiä mitä seuraavaksi napostelisi tai pitäisikö ihan lähteä kauppaan hakemaan mässyä.