Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihtua kun motivaatio on hukassa?

Vierailija
14.05.2026 |

En ole etsimässä mitään nopeaa dieettiä, vaan haluaisin saada pikkuhiljaa pois noin 8 tai 12 kiloa. Viimeisen vuoden aikana arki on ollut aika rikkonaista ja siinä samalla painoa on tullut lisää melkein huomaamatta. 

 

Nyt olo alkaa olla sellainen, että olisi hyvä pudottaa painoa, mutta alkuun pääseminen tuntuu yllättävän vaikealta. Tiedän kyllä periaatteessa, mitä pitäisi tehdä laihtuakseen. Osaan laittaa ihan järkevää ruokaa, kasvikset maistuvat, kävelylenkit tulee hoidettua ja vettä tulee juotua. 

 

Silti käytännössä syön tällä hetkellä liian suuria annoksia ja napostelen vähän väliä -> paino nousee. Varsinkin iltaisin homma karkaa helposti käsistä.

 

Haluaisin kuulla, miten muut ovat laihtuneet ja saaneet painonpudotuksen käyntiin ilman että koko elämä menee kerralla uusiksi. Auttoiko teillä joku pieni rutiini, ruokapäiväkirja, annoskokojen pienentäminen, liikunnan lisääminen vai jokin ihan muu? Kaipaisin käytännön vinkkejä ja omia kokemuksia siitä, mikä oikeasti auttoi laihduttamiseen?

Kommentit (141)

Vierailija
141/141 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliota on vaikeampi muuttaa kuin lisätä liikuntaa joten liikkuisin paljon enemmän.

Höpöhöpö. Ruokavalion muuttamisessa on usein kyse pelkästään jonkin asian tekemättä jättämisestä, ap:n tapauksessa napostelun ja iltasyömisen, kun taas liikunnan lisääminen vaatii aikaa, jota kaikilla ei ole. 

Liikunta ei myöskään ole mikään laihdutuskeino. Se lisää ruokahalua, eikä lievästi ylipainoinen ihminen pysty kuluttamaan millään liikunnalla niin paljon kaloreita, että siitä vastaavaa hyötyä olisi, jollei liiku tuntikausia päivässä. 

Ruokien kirjaaminen kalorilaskuriin toimii. Kun asettaa sinne tavoitteen, vaikka -10 kiloa, ja pitää huolen, etteivät päivän kalorit mene yli laskurin salliman rajan, paino putoaa, vaikka makaisi paikallasn kaiken aikaa. 

Laihduttaminen ei ole mitään rakettitiedettä, vaan alakoulumatematiikkaa. Syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Syö yli kulutuksen, lihoo. Syö kulutuksen mukaan, paino pysyy vakiona. Tämä tietysti edellyttää, että ihmisellä ei ole aineenvaihduntaa hidastavia sairauksia tai lääkityksiä. 

No nyt on kyllä höpöhöpö vastaus, ap:n iltasyöminen nähtävästi emotionaalista perää, mikä on vaikeampaa lopettaa, jos siihen ei itse tietoisesti ala hakemaan syytä. Pienikin liikunnan lisääminen auttaa mielenterveyden ja fyysisen kunnon ylläpitämiseen. Liikunta ei lisää ruokahalua ja laihduttaminen ei ole elämänhallintaa. Moni paljon kiloja pudottanut, päätyy lihomaan,  koska se laihdutusmoodi ei ole pitkäaikaisesti ylläpidettävä. Parempi on juuri keskittyä stressinhallintaan,  lihaskunnonylläpitoon ja saliharjoitteluun. Tällä saa mielenterveyttä kohennettua ja pidempiaikaikaisesti kehonkoostumusta muutettua. 

Samaa mieltä. Pystyykö syytä liikasyömiselle löytämään omatoimisesti vai tarvitaanko siihen aina ammattiapua? Ainakin todella hyvää itsetuntemusta ja itsensä ohjausta tarvitaan, jotta totutun ajatusmallin pystysi  itsekseen murtamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi