Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihtua kun motivaatio on hukassa?

Vierailija
14.05.2026 |

En ole etsimässä mitään nopeaa dieettiä, vaan haluaisin saada pikkuhiljaa pois noin 8 tai 12 kiloa. Viimeisen vuoden aikana arki on ollut aika rikkonaista ja siinä samalla painoa on tullut lisää melkein huomaamatta. 

 

Nyt olo alkaa olla sellainen, että olisi hyvä pudottaa painoa, mutta alkuun pääseminen tuntuu yllättävän vaikealta. Tiedän kyllä periaatteessa, mitä pitäisi tehdä laihtuakseen. Osaan laittaa ihan järkevää ruokaa, kasvikset maistuvat, kävelylenkit tulee hoidettua ja vettä tulee juotua. 

 

Silti käytännössä syön tällä hetkellä liian suuria annoksia ja napostelen vähän väliä -> paino nousee. Varsinkin iltaisin homma karkaa helposti käsistä.

 

Haluaisin kuulla, miten muut ovat laihtuneet ja saaneet painonpudotuksen käyntiin ilman että koko elämä menee kerralla uusiksi. Auttoiko teillä joku pieni rutiini, ruokapäiväkirja, annoskokojen pienentäminen, liikunnan lisääminen vai jokin ihan muu? Kaipaisin käytännön vinkkejä ja omia kokemuksia siitä, mikä oikeasti auttoi laihduttamiseen?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei nälkäisenä harkinta aina toimi. Ratkaisu on tehdä hyvästä valinnasta merkittävästi helpompi kuin huonosta. Jääkaapissa ja pakastimessa on siis makrotasapainotettuja valmiita annoksia. Kokkaan kerralla paljon, ja nostan vaan nenän eteen kun aika on. En syö jos ei ole aika. 

 

Herkkuja ei ole kotona, ainakaan niitä mitä itse himoitsen eniten (perheenjäsenille omansa erikseen), eli jos haluisi vaihtaa sen suunnitellun ruokailun joutuu näkemään reippaasti vaivaa. Teen kuitenkin annoksistani niin maukasta kuin mahdollista, jotta tyydyttävät myös henkisen nälän. Eli käytän siis paljon mausteita kun rasvaa on lyhyenä väistämättä vähennettävä. 

 

Itsekurilla ei pitkälle pötkitä, vain hölmö tekee elämästään vaikeaa kun voi myös tehdä helppoa, on muitakin asioita joihin pitää riittää energiaa.

Vierailija
62/123 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutiini auttaa. Montako ateriaa on itsellesi hyvä? Syöt sen mukaan, mutta joka päivä samoin. Aamu- ja iltapalatkin jos syöt voi hyvin olla samoja joka päivä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic, Mounjaro. 

Lihavuus on sairaus.

Vierailija
64/123 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silti käytännössä syön tällä hetkellä liian suuria annoksia ja napostelen vähän väliä -> paino nousee. Varsinkin iltaisin homma karkaa helposti käsistä."

Oletko kokeillut ns. pätkäpaastoa? Yksi sääntö voisi olla, että päivän ruuat pitää olla syöty klo 18 mennessä illalla, sitten keittiö menee kiinni. Jos sulla ois vaikka 10 tunnin syömisikkuna, niin aamupala olis silloin kahdeksalta aamulla.

Ite herään jo kuudelta ja menen kasiin töihin, niin syön aamiaisen jo seiskalta, mutta päivän viimeinen ateria on klo 17 aikaan. Ruokaikkuna on siis 10 tuntia ja paasto 14 tuntia.

Tätä sääntöä kun harjoittelee, niin iltasyöminen jää pois. Paaston aikana elimistö käyttää kehon omaa rasvaa energiaksi, joten muutaman päivän tai viikon totuttelun jälkeen nälkääkään ei pitäisi olla. Keksi illaksi jotain kivaa tekemistä, käy lenkillä, nostele käsipainoja, neulo sukkia hyväntekeväisyyteen tai tee palapeliä. Silloin ruokaa tulee ajateltua vähemmän, eikä siitä tule itselle ajanvietettä tylsyyteen.

Vierailija
65/123 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkelläisenä pärjään kahdella syömisellä päivässä, aamupala ja toinen ruokailu ennen klo 16:sta, vähähiilarinen ruokavalio, viljat vähiin ja leipänä vain näkkileipä, ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita, paino laskee liikunta maittaa ja nälkää ei ole vaatii jonkin aikaa totuttelua, aloittaa voi lopettamalla kaikki välipalat.

Ei kuulosta terveelliseltä, mutta riippuu eläkeläisen iästä, nuoren ei tarvitse niin pitää lukua kovista rasvoista.

Kerro ihmeessä, mitä vikaa löysit tuosta. Tuohan on juurikin tervettä syömistä.

Siis tämä 'ei mitään rasvattomia ja kevyttuotteita'

Kannattaisi mittauttaa kolesteroli jos tosiaan on eläkeikäinen. 

Oletko nyt hippasen yksinkertaistava? Mikä sitä kolesterolia sinusta nyt sitten nostaa? 

Varsinkin kun maksa tuottaa kolesterolia itse jos sitä ei ruuasta saa. LDL:ää on pieni ja hyvä jakoista se pieni on huonompaa ja sen saa selville kun tarkastelee trigiyarvoja ja HDL:ää, jos triglyt on alle yhden niin hätäpäivää ei pitäisi olla. Meillä ei vain tarkastella näitä arvoja vaan lyödään varmuuden vuoksi pilleripurkki käteen ja seuraava potilas sisään.

Vierailija
66/123 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu- ja päiväpainotteinen syöminen niin ei tule mielitekoja illalla. Päivällisen syön 17-18 aikaan ja sen jälkeen en mitään. En tarvitse kun syön riittävästi päivän aikana.


Fatsecret on kiva appi jossa voi pitää ruokapäiväkirjaa, ottaa kuvia ruoista ja siellä on myös pieni yhteisö tukemassa laihtumista:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/123 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun tepsii pelote mm. alzheimerin taudin puhkeamista, lihavuus voi vaikuttaa siihen, että sairastuu lopulta tosin koko elämänsä urheilullinen ja hoikka isosiänikin lopulta sairastui azlheimeriin. Pelottelen silti itseäni, että jos en nyt ala laihduttamaan voin saada eläkkeellä azheimerin ja verenpainetaudin! 

Vierailija
68/123 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko pistää tillut jalkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/123 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikut ja hikoilet paljon niin paino putoo. Samalla syöt terveellisesti. Niin minä laihduin 24 kg. Lopetin kaljan juomisen 6 kuukaudeksi niin painohan putosi itsestään.

Vierailija
70/123 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

samperi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivas varjele, mihin tämä maailma on menossa?

Vierailija
72/123 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"se on sen oma asia!!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/123 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun idiootin määräämään kuinka elää oikein?

Vierailija
74/123 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä sanotaan ihan selkeästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/123 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
76/123 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mies joka tykkää matkustella

Vierailija
77/123 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliota on vaikeampi muuttaa kuin lisätä liikuntaa joten liikkuisin paljon enemmän.

Laihtuminen kuitenkin tapahtuu syömällä.

Laittaa jo edellisenä päivänä valmiiksi seuraavan päivän hevi-kiintiön 500-800 grammaa ja huolehtii siitä, että se tulee varmasti syötyä ennen kuin edes harkitsee ottavansa lisää. 

Vierailija
78/123 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pescovegetaristinen ruokavalio, josta kaikki turha karsittu, ja auton ja julkisten käytön lopettaminen.

Vierailija
79/123 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaanko vihdoin 100% työllisyys suomeen?

Vierailija
80/123 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Hyvänen aika, et tietäne mistään mitään, todellakaan eläkeikäisenä et voi syödä enää täysrasvaista kuin se meillä yleensä on maitorasvaa, suurin osa joutuu silti käyttämään statiineja.  

 

Päinvastoin nyt eläkeläisenä olen lisännyt rasvojen määrää ja kolesteroli on laskenut ilman lääkkeitä.

Olen aina syönyt pähkinöitä mutta nyt entistä enemmän mm avokadoa ja oliiviöljyä. Kovista rasvoista voita ruuanlaitossa ja aina täysrasvaista kypsytettyä juustoa. Kreikkalaista ja turkkilaista jugurttia (ei rasvatonta).

Ei Välimeren ruokavaliota turhaan kehuta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi