Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aviopuolisona lahjana saadussa talossa

Vierailija
12.05.2026 |

Me muutettiin aviopuolisoni kanssa hämen lapsuudenkotiin, jonka hänemän vanhempansa lahjoittivat hänelle. 

Talo ei mikään kovin arvokas ole, mutta ajateltiin, että rempataan tätä yhdessä ja tehdään tästä loppuelämän koti. Lahjakirjassa on kuitenkin sellainen präntti, että aviopuolisolla ei ole oikeutta omaisuuteen, eli siis minulla. 

Mä olen meistä se paremmin tienaava ja mulla on myös hieman muuta varallisuutta. Mutta tuo että mulla ei olisi tähän torppaan mitään oikeutta eron hetkellä, pistää miettimään, millä pieteetillä vaikkapa omia rahojani tähän talon remppaan laitan, jos mies vaikka päättääkin haluta erota jossain vaiheessa. 

Onko mulla mitään oikeutta saada mitään takaisin päin? Ei varmaan. Eli jäisin puille paljaille, vaikka olisin maksanut rempoista ja asumiskuluista enemmän kuin puolisoni?

Tämä on kuitenkin meille molemmille se rakas ja tärkeä ja toivottu koti, mihin molemmat haluaa panostaa ja meillä on hyvä ja rakastava parisuhde, mutta eihän siitä huomisesta koskaan voi tietää mitä elämässä tapahtuu. 

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies remontoi omilla rahoillaan. Sinä sijoitat muuhun omat varasi. Voit maksaa lämmitystä, sähkö ym oma osuuden, mutta remonttikulut ja työt eivät sinulle kuulu. 

Vierailija
2/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Kysyisin joltain nettijuristilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö alkaa harrastamaan exeliä mitä kukin ostaa tai sitten osta jollakin summalla 50% torpasta itsellesi

Vierailija
4/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies remontoi omilla rahoillaan. Sinä sijoitat muuhun omat varasi. Voit maksaa lämmitystä, sähkö ym oma osuuden, mutta remonttikulut ja työt eivät sinulle kuulu. 

Haluan osallistua yhteiseen elämään taloudellisesti koskien myös remppoja ja muita, koska tällaisen talon kunnossapitoon menee sitä rahaa muutekin, kuin pelkät päivittäiselämään kuuluvat ylläpitokustannukset. 

Ja tämä on myös minun kotini. Mutta että mulla ei mahdollisen eron hetkellä olisi mitään taloudellista oikeutta siihen paljon on omaa rahaa laittanut likoon, tuntuu kohtuuttomalta, vaikka ollan avioliitossa. Mutta niinhän se menee lain silmissä sitten. 

Vierailija
5/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai mies voi antaa sulle mitä haluaa.

Vierailija
6/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, jos lahjakirjassa on ehto. 

Vierailija
7/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo ei ole välttämättä miehen tahto eron tullessa. Luotatko mieheen?

Vierailija
8/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan osallistua yhteiseen elämään taloudellisesti koskien myös remppoja ja muita, koska tällaisen talon kunnossapitoon menee sitä rahaa muutekin, kuin pelkät päivittäiselämään kuuluvat ylläpitokustannukset. 

Ja tämä on myös minun kotini. Mutta että mulla ei mahdollisen eron hetkellä olisi mitään taloudellista oikeutta siihen paljon on omaa rahaa laittanut likoon, tuntuu kohtuuttomalta, vaikka ollan avioliitossa. Mutta niinhän se menee lain silmissä sitten. 

Noinhan se on. Jos haluat osallistua myös remontti- ym. mahdollisesti kiinteistön arvoa nostaviin kustannuksiin varaudu siihen että rahojasi et pois saa, samalla voi toki ajatella, että asumisviihtyvyydelläkin on arvonsa. 

Ja toki jo tuo, että olet itse tiedostanut asian säästänee suuremmilta katkeruuksilta mahdollisessa erotilanteessa.

Toinen vaihtoehto on lunastaa itsellesi puolet (tai pienemmänkin osuuden) talosta.

Vierailija
9/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies omistaa sen talon jbytva saa lahjoittaa kelle haluaa.

Vierailija
10/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän jokainen puolisoonsa luottaa, mutta eron hetkellä ei ole enää puolisoa. Silloin alkaa taistelu ja miehellä on virallinen lahjakirja ehtoineen. 

Vierailija
11/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tottakai, jos haluaa. Mutta pakko ei ole ja jos niin halutessaan päättäisi, niin jäisin tyhjän päälle.

Ei siinä, me ollaan kyllä vähän liian kilttejä ihmisiä, että ei varmaan kehtaisi niin tehdä toiselle, vaikka mitä tulisi nyt tässä hetkessä, kun ajattelen. Mutta eihän sitä toisesta voi koskaan varmaksi sanoa, jos tulisikin jotain muuttuvia tekijöitä. 

Vierailija
12/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Voi myös tehdä testamentin. Myös myös myydä aapeelle osan ihan haluamallaan hinnalla esim remonttirahoilla. Ei miehen vanhempien lahjakirjan tai testamentin määräykset poista miehen oikeutta tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. 

Mutta lahjasta tai kaupasta  pitää tehdä virallinen lahjakirja tai kauppakirja nyt heti ja rekisteröidä se maanmittauslaitokseen ja siitä pitää maksaa lahjavero tai varainsiirtovero. Mutta kun tämä on hoidettu, ap saa omansa takaisin eron tullessa.

Vaihtoehtoiseeti ap voi LAINATA miehelle rahaa remonttiin niin että siitä tehdään kunnon velkakirja, joka pätee myös erotilanteessa tai miehen kuollessa.

Vierailija
13/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, kun on se ehto kirjattuna. Ihan kuten ei aviopuoliso ole oikeutta perintöönkään, jos sellainen ehto on testamenttiin kirjattu. 

Vierailija
14/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelkaa asiasta avoimesti ensin miehen, sitten lakimiehen kanssa. On täysin kohtuutonta, että sinä laittaisit omia resurssejasi taloon noilla ehdoin. Se olisi hyvin typerää myös. Katkeroidut myöhemmin.

Meillä oli sama kesähuvilan kanssa. Päädyttiin siihen, että lunastin 1/4 itselleni. Puoliso käytti varat (jotka olivat olemassa oikeastaan vain paperilla) yhteisiin perheen kuluihin, joten käytännössä hän antoi tuon neljäsosan minulle. 

Vierailija
15/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, kun on se ehto kirjattuna. Ihan kuten ei aviopuoliso ole oikeutta perintöönkään, jos sellainen ehto on testamenttiin kirjattu. 

Kyllä voi. Voit päättää ihan itse mitä omasuudellesi teet.

Vierailija
16/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaankin kysyä neuvoa juristilta. Että mitä tuo ehto käytännössä ja kaikkineen tarkoittaa ja mitä taas ei. Ja puhua sen kumppanin kanssa myös asiasta avoimesti. 

Vierailija
17/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tuo ehto lahjakirjassa ei estä häntä myymästä osuutta talosta sinulle (tai kenelle hyvänsä, vaikka myisi koko talon). Jonka jälkeen myös hänellä on, maksamallasi summalla, varaa osallistua kanssasi talon remontointiin ja ylläpitokuluihin. 

Vierailija
18/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotan. Ja me ollaan todella epäitsekkäitä ylipäätään suhteessa toisiimme ja läheisiimme ylipäätääm. Arjessa koitetaan ajatella toisen hyvinvointia ja ollaan tukena toisillemme. 

Mutta eron hetkellä se dynamiikka voi muuttua, jos toinen vaikka pettää tai jättää jonkun toisen takia, mitä en todellakaan usko tässä hetkessä tapahtuvan, mutta eihän sitä koskaan voi tietää. 

Vierailija
19/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka estää, jos toinen päättää ettei tätä testamentin tahtoa noudateta. 

Vierailija
20/69 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap talolle pitäisi tehdä, jos eroaisitte? Myydä vai jättää sinulle? Miehesi lapsuudenkoti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme