Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aviopuolisona lahjana saadussa talossa

Vierailija
12.05.2026 |

Me muutettiin aviopuolisoni kanssa hämen lapsuudenkotiin, jonka hänemän vanhempansa lahjoittivat hänelle. 

Talo ei mikään kovin arvokas ole, mutta ajateltiin, että rempataan tätä yhdessä ja tehdään tästä loppuelämän koti. Lahjakirjassa on kuitenkin sellainen präntti, että aviopuolisolla ei ole oikeutta omaisuuteen, eli siis minulla. 

Mä olen meistä se paremmin tienaava ja mulla on myös hieman muuta varallisuutta. Mutta tuo että mulla ei olisi tähän torppaan mitään oikeutta eron hetkellä, pistää miettimään, millä pieteetillä vaikkapa omia rahojani tähän talon remppaan laitan, jos mies vaikka päättääkin haluta erota jossain vaiheessa. 

Onko mulla mitään oikeutta saada mitään takaisin päin? Ei varmaan. Eli jäisin puille paljaille, vaikka olisin maksanut rempoista ja asumiskuluista enemmän kuin puolisoni?

Tämä on kuitenkin meille molemmille se rakas ja tärkeä ja toivottu koti, mihin molemmat haluaa panostaa ja meillä on hyvä ja rakastava parisuhde, mutta eihän siitä huomisesta koskaan voi tietää mitä elämässä tapahtuu. 

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2025 Suomessa avioeroon päättyi yhteensä 11 795 avioliittoa. 
Että näin, romantiikkaa ruusutarhassa.

Vierailija
62/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies oli ostanut kotitilansa ennen kuin tapasi minut. Asetin naimisiinmenon ehdoksi sen, että puolet tilasta on minun. Mentiin pankkiin ja siellä minulle sanottiin, että kun maksan miljoonan, niin ovat valmiita siihen, että mies voi myydä minulle puolet tilasta. Mies ei voi lahjoittaa omaisuuttaan, koska se on lainan vakuutena.

No ei menty naimisiin.

Miksi lahjoitettu omaisuus ei voisi olla vakuutena samalla tavalla kuin ostettu tai perinnöksi saatu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies oli ostanut kotitilansa ennen kuin tapasi minut. Asetin naimisiinmenon ehdoksi sen, että puolet tilasta on minun. Mentiin pankkiin ja siellä minulle sanottiin, että kun maksan miljoonan, niin ovat valmiita siihen, että mies voi myydä minulle puolet tilasta. Mies ei voi lahjoittaa omaisuuttaan, koska se on lainan vakuutena.

No ei menty naimisiin.

Naimisiin mennessä olisit saanut avio-oikeuden eron ja kuoleman varalta. Toki edellyttää ettei avioehtoa ole. 

Vierailija
64/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei menty naimisiin.

Miksi lahjoitettu omaisuus ei voisi olla vakuutena samalla tavalla kuin ostettu tai perinnöksi saatu?

No jos sinulla on 100 000 e lainaa ja vakuutta 100 000 e, mutta lahjoitat 50 000 omaisuudestasi pois, niin lainasi on edelleen yhtä suuri kuin ennenkin, mutta vakuutta on jäljellä vain 50 000 e. Pankille hyvin huono diili! Jos teet noin, pankki irtisanoo lainasi.

Vierailija
65/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kuolema tuossa tilanteessa olisi isompi ongelma. Jos on suljettu pois kuolemankin sattuessa tuosta talosta, niin kannattaa todella varautua siihen, ettet maksa liikaa remontteja. Siellä on vijaiset sukulaiset häätämässä pois heti omasta kodista. Laina/velkakirja voi olla 1 mahdollisuus, mutta kannattaa selvitttaa asianajajan kanssa miten sen kanssa toimitaan missäkin tilanteessa.

Vierailija
66/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei menty naimisiin.

No jos sinulla on 100 000 e lainaa ja vakuutta 100 000 e, mutta lahjoitat 50 000 omaisuudestasi pois, niin lainasi on edelleen yhtä suuri kuin ennenkin, mutta vakuutta on jäljellä vain 50 000 e. Pankille hyvin huono diili! Jos teet noin, pankki irtisanoo lainasi.

Vakuus on pattikirjoissa ja tottakai pankki säilyttää itsellään myös sen lahjaosuutta vastaavan summan panttikirjoista. Eli lahja toimii lainan panttina.

Vierailija
67/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei menty naimisiin.

Miksi tuo esti naimisiin  menon?  Paljon parempi asua maksamalla vain kuluja ja ehkä pientä korvausta. Siinä voi sitten itse sijoittaa. Typerää ostaa puolet asunnosta.

Vierailija
68/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoittaisin rahojani maltillisesti niihin remppoihin ja mahdollista eroa ajatellen vaikka rahastoon tai missä sulla nyt se muu varallisuus sitten on kiinni. Jos kerta tienaat enemmän niin tuskin jäät puille paljaille eron sattuessa. Vai kiukutteleeko mies että sun pitää pistää kaikki rahasi hänen mökkiinsä?

Vierailija
69/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kuolema tuossa tilanteessa olisi isompi ongelma. Jos on suljettu pois kuolemankin sattuessa tuosta talosta, niin kannattaa todella varautua siihen, ettet maksa liikaa remontteja. Siellä on vijaiset sukulaiset häätämässä pois heti omasta kodista. Laina/velkakirja voi olla 1 mahdollisuus, mutta kannattaa selvitttaa asianajajan kanssa miten sen kanssa toimitaan missäkin tilanteessa.

Jos mies kuolee, niin ap:llä on taloon lesken asumisoikeus. Sille eivät sukulaiset (ja tuo lahjakirjassa oleva ehto) voi yhtään mitään. Ja jos miehellä ei ole lapsia eikä testamenttia, niin miehen kuollessa ap perii koko miehen omaisuuden, myös talon. Siihenkään tuo lahjakirjan ehto ei vaikuta mitään.

Vierailija
70/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2025 Suomessa avioeroon päättyi yhteensä 11 795 avioliittoa. 
Että näin, romantiikkaa ruusutarhassa.

Liittyy mihin?

Vierailija
71/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei myy sulle osuutta talosta? 

Vierailija
72/72 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehdolla homma selviää.