Aviopuolisona lahjana saadussa talossa
Me muutettiin aviopuolisoni kanssa hämen lapsuudenkotiin, jonka hänemän vanhempansa lahjoittivat hänelle.
Talo ei mikään kovin arvokas ole, mutta ajateltiin, että rempataan tätä yhdessä ja tehdään tästä loppuelämän koti. Lahjakirjassa on kuitenkin sellainen präntti, että aviopuolisolla ei ole oikeutta omaisuuteen, eli siis minulla.
Mä olen meistä se paremmin tienaava ja mulla on myös hieman muuta varallisuutta. Mutta tuo että mulla ei olisi tähän torppaan mitään oikeutta eron hetkellä, pistää miettimään, millä pieteetillä vaikkapa omia rahojani tähän talon remppaan laitan, jos mies vaikka päättääkin haluta erota jossain vaiheessa.
Onko mulla mitään oikeutta saada mitään takaisin päin? Ei varmaan. Eli jäisin puille paljaille, vaikka olisin maksanut rempoista ja asumiskuluista enemmän kuin puolisoni?
Tämä on kuitenkin meille molemmille se rakas ja tärkeä ja toivottu koti, mihin molemmat haluaa panostaa ja meillä on hyvä ja rakastava parisuhde, mutta eihän siitä huomisesta koskaan voi tietää mitä elämässä tapahtuu.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies oli ostanut kotitilansa ennen kuin tapasi minut. Asetin naimisiinmenon ehdoksi sen, että puolet tilasta on minun. Mentiin pankkiin ja siellä minulle sanottiin, että kun maksan miljoonan, niin ovat valmiita siihen, että mies voi myydä minulle puolet tilasta. Mies ei voi lahjoittaa omaisuuttaan, koska se on lainan vakuutena.
No ei menty naimisiin.
Miksi lahjoitettu omaisuus ei voisi olla vakuutena samalla tavalla kuin ostettu tai perinnöksi saatu?
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies oli ostanut kotitilansa ennen kuin tapasi minut. Asetin naimisiinmenon ehdoksi sen, että puolet tilasta on minun. Mentiin pankkiin ja siellä minulle sanottiin, että kun maksan miljoonan, niin ovat valmiita siihen, että mies voi myydä minulle puolet tilasta. Mies ei voi lahjoittaa omaisuuttaan, koska se on lainan vakuutena.
No ei menty naimisiin.
Naimisiin mennessä olisit saanut avio-oikeuden eron ja kuoleman varalta. Toki edellyttää ettei avioehtoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies oli ostanut kotitilansa ennen kuin tapasi minut. Asetin naimisiinmenon ehdoksi sen, että puolet tilasta on minun. Mentiin pankkiin ja siellä minulle sanottiin, että kun maksan miljoonan, niin ovat valmiita siihen, että mies voi myydä minulle puolet tilasta. Mies ei voi lahjoittaa omaisuuttaan, koska se on lainan vakuutena.
No ei menty naimisiin.
Miksi lahjoitettu omaisuus ei voisi olla vakuutena samalla tavalla kuin ostettu tai perinnöksi saatu?
No jos sinulla on 100 000 e lainaa ja vakuutta 100 000 e, mutta lahjoitat 50 000 omaisuudestasi pois, niin lainasi on edelleen yhtä suuri kuin ennenkin, mutta vakuutta on jäljellä vain 50 000 e. Pankille hyvin huono diili! Jos teet noin, pankki irtisanoo lainasi.
Miehen kuolema tuossa tilanteessa olisi isompi ongelma. Jos on suljettu pois kuolemankin sattuessa tuosta talosta, niin kannattaa todella varautua siihen, ettet maksa liikaa remontteja. Siellä on vijaiset sukulaiset häätämässä pois heti omasta kodista. Laina/velkakirja voi olla 1 mahdollisuus, mutta kannattaa selvitttaa asianajajan kanssa miten sen kanssa toimitaan missäkin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies oli ostanut kotitilansa ennen kuin tapasi minut. Asetin naimisiinmenon ehdoksi sen, että puolet tilasta on minun. Mentiin pankkiin ja siellä minulle sanottiin, että kun maksan miljoonan, niin ovat valmiita siihen, että mies voi myydä minulle puolet tilasta. Mies ei voi lahjoittaa omaisuuttaan, koska se on lainan vakuutena.
No ei menty naimisiin.
Miksi lahjoitettu omaisuus ei voisi olla vakuutena samalla tavalla kuin ostettu tai perinnöksi saatu?
No jos sinulla on 100 000 e lainaa ja vakuutta 100 000 e, mutta lahjoitat 50 000 omaisuudestasi pois, niin lainasi on edelleen yhtä suuri kuin ennenkin, mutta vakuutta on jäljellä vain 50 000 e. Pankille hyvin huono diili! Jos teet noin, pankki irtisanoo lainasi.
Vakuus on pattikirjoissa ja tottakai pankki säilyttää itsellään myös sen lahjaosuutta vastaavan summan panttikirjoista. Eli lahja toimii lainan panttina.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies oli ostanut kotitilansa ennen kuin tapasi minut. Asetin naimisiinmenon ehdoksi sen, että puolet tilasta on minun. Mentiin pankkiin ja siellä minulle sanottiin, että kun maksan miljoonan, niin ovat valmiita siihen, että mies voi myydä minulle puolet tilasta. Mies ei voi lahjoittaa omaisuuttaan, koska se on lainan vakuutena.
No ei menty naimisiin.
Miksi tuo esti naimisiin menon? Paljon parempi asua maksamalla vain kuluja ja ehkä pientä korvausta. Siinä voi sitten itse sijoittaa. Typerää ostaa puolet asunnosta.
Itse sijoittaisin rahojani maltillisesti niihin remppoihin ja mahdollista eroa ajatellen vaikka rahastoon tai missä sulla nyt se muu varallisuus sitten on kiinni. Jos kerta tienaat enemmän niin tuskin jäät puille paljaille eron sattuessa. Vai kiukutteleeko mies että sun pitää pistää kaikki rahasi hänen mökkiinsä?
Vierailija kirjoitti:
Miehen kuolema tuossa tilanteessa olisi isompi ongelma. Jos on suljettu pois kuolemankin sattuessa tuosta talosta, niin kannattaa todella varautua siihen, ettet maksa liikaa remontteja. Siellä on vijaiset sukulaiset häätämässä pois heti omasta kodista. Laina/velkakirja voi olla 1 mahdollisuus, mutta kannattaa selvitttaa asianajajan kanssa miten sen kanssa toimitaan missäkin tilanteessa.
Jos mies kuolee, niin ap:llä on taloon lesken asumisoikeus. Sille eivät sukulaiset (ja tuo lahjakirjassa oleva ehto) voi yhtään mitään. Ja jos miehellä ei ole lapsia eikä testamenttia, niin miehen kuollessa ap perii koko miehen omaisuuden, myös talon. Siihenkään tuo lahjakirjan ehto ei vaikuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2025 Suomessa avioeroon päättyi yhteensä 11 795 avioliittoa.
Että näin, romantiikkaa ruusutarhassa.
Liittyy mihin?
Miksi mies ei myy sulle osuutta talosta?
Vierailija kirjoitti:
Avioehdolla homma selviää.
Niinpä. Kauhean vaikeeta taas tehdään asioista.
Itse en noilla ehdoilla ostaisi taloon naulapakettiakaan.
Suhde voi tuntua vakaalta tänään, mutta tulevaisuudesta ei ikinä tiedä. Viiden vuoden päästä tilanne voi olla, että pyydetään poistumaan päivään x mennessä, koska toinen löytänyt uuden rakkauden.
Maksaisin kohtuullisen summan juoksevia kuluja, ja suhtautuisin kuin vuokra-asumiseen. Eli huolehdin yleiskunnosta ja ilmoitan kiinteistön omistajalle havaitessani vikoja.
Nämä lahjakirja jutut on hankalia, mutta tehkää aviehto joka kumoaa tämän.
Vierailija kirjoitti:
Itse en noilla ehdoilla ostaisi taloon naulapakettiakaan.
Suhde voi tuntua vakaalta tänään, mutta tulevaisuudesta ei ikinä tiedä. Viiden vuoden päästä tilanne voi olla, että pyydetään poistumaan päivään x mennessä, koska toinen löytänyt uuden rakkauden.
Maksaisin kohtuullisen summan juoksevia kuluja, ja suhtautuisin kuin vuokra-asumiseen. Eli huolehdin yleiskunnosta ja ilmoitan kiinteistön omistajalle havaitessani vikoja.
Tosi kiva elää noin. Asua miehensä kanssa, mutta kuin vuokralla.
Tehkää avioehto pahan päovän varalle.
Tekoäly auttaisi alkuun. Avioehdolla ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en noilla ehdoilla ostaisi taloon naulapakettiakaan.
Suhde voi tuntua vakaalta tänään, mutta tulevaisuudesta ei ikinä tiedä. Viiden vuoden päästä tilanne voi olla, että pyydetään poistumaan päivään x mennessä, koska toinen löytänyt uuden rakkauden.
Maksaisin kohtuullisen summan juoksevia kuluja, ja suhtautuisin kuin vuokra-asumiseen. Eli huolehdin yleiskunnosta ja ilmoitan kiinteistön omistajalle havaitessani vikoja.
Tosi kiva elää noin. Asua miehensä kanssa, mutta kuin vuokralla.
Tehkää avioehto pahan päovän varalle.
Ennen halusin itsekin omistaa, mutta nykyään ajattelisin tuota kivan huolettomana vaihtoehtona. Kirjallinen sopimus käyttökustannuksista, jotka siirtäisin kuukauden x päivänä toisen tilille. Toki kustannusten syytä olla sellaisia, että saan samalla rahaa säästettyä. Liian isojen käyttökustannusten kohdalla kilpailuttaisin asumiseni katsomalla vuokra-asuntojen tarjontaa.
Ja en olisi missään vastuussa remonteista ja muista vastaavista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly auttaisi alkuun. Avioehdolla ei onnistu.
Onnistuuhan! Ehdin jo ihmetellä kuka alapeukuttaa ainoas oikeaa kommenttia, selvisihän se. Mitä saa siitä että jauhaa paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly auttaisi alkuun. Avioehdolla ei onnistu.
Onnistuuhan! Ehdin jo ihmetellä kuka alapeukuttaa ainoas oikeaa kommenttia, selvisihän se. Mitä saa siitä että jauhaa paskaa?
Lahjanantajan suostumus tai lahjakirjan ehto sitoo puolisoita vain, jos lahjakirjaan on erikseen kirjattu ehdoton määräyskielto, joka kieltää lahjansaajaa antamasta puolisolleen avio-oikeutta kyseiseen omaisuuteen.
Vuonna 2025 Suomessa avioeroon päättyi yhteensä 11 795 avioliittoa.
Että näin, romantiikkaa ruusutarhassa.