Aviopuolisona lahjana saadussa talossa
Me muutettiin aviopuolisoni kanssa hämen lapsuudenkotiin, jonka hänemän vanhempansa lahjoittivat hänelle.
Talo ei mikään kovin arvokas ole, mutta ajateltiin, että rempataan tätä yhdessä ja tehdään tästä loppuelämän koti. Lahjakirjassa on kuitenkin sellainen präntti, että aviopuolisolla ei ole oikeutta omaisuuteen, eli siis minulla.
Mä olen meistä se paremmin tienaava ja mulla on myös hieman muuta varallisuutta. Mutta tuo että mulla ei olisi tähän torppaan mitään oikeutta eron hetkellä, pistää miettimään, millä pieteetillä vaikkapa omia rahojani tähän talon remppaan laitan, jos mies vaikka päättääkin haluta erota jossain vaiheessa.
Onko mulla mitään oikeutta saada mitään takaisin päin? Ei varmaan. Eli jäisin puille paljaille, vaikka olisin maksanut rempoista ja asumiskuluista enemmän kuin puolisoni?
Tämä on kuitenkin meille molemmille se rakas ja tärkeä ja toivottu koti, mihin molemmat haluaa panostaa ja meillä on hyvä ja rakastava parisuhde, mutta eihän siitä huomisesta koskaan voi tietää mitä elämässä tapahtuu.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai mies voi antaa sulle mitä haluaa.
Ei voi, jos lahjakirjassa on ehto.
Mies omistaa sen talon jbytva saa lahjoittaa kelle haluaa.
Ei voi, kun on se ehto kirjattuna. Ihan kuten ei aviopuoliso ole oikeutta perintöönkään, jos sellainen ehto on testamenttiin kirjattu.
Kuka estää, jos toinen päättää ettei tätä testamentin tahtoa noudateta.
Mitä testamentissa tarkkaanottaen tahdotaan? Poistaa avio-oikeus? Silloinhan se ei poista sitä etteikö saajalla olisi oikeus myydä tai lahjoittaa osuutta tai koko omaisuutta se poistaa vain avio-oikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap talolle pitäisi tehdä, jos eroaisitte? Myydä vai jättää sinulle? Miehesi lapsuudenkoti.
No daa, mies ottakoon pankista sen verran lainaa, että pystyy maksamaan aapeelle sen, mitä on tältä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, kun on se ehto kirjattuna. Ihan kuten ei aviopuoliso ole oikeutta perintöönkään, jos sellainen ehto on testamenttiin kirjattu.
Kuka estää, jos toinen päättää ettei tätä testamentin tahtoa noudateta.
Mitä testamentissa tarkkaanottaen tahdotaan? Poistaa avio-oikeus? Silloinhan se ei poista sitä etteikö saajalla olisi oikeus myydä tai lahjoittaa osuutta tai koko omaisuutta se poistaa vain avio-oikeuden.
Jos eroan, voin ihan itse päättää, että toinen saa osuuden talosta vaikka ei tarvitsisi testamentin mukaan.
Minäkin olen ymmärtänyt, että voit ostaa mieheltä puolet talosta. Teette kauppakirjan ja siirrät rahat miehelle. Vanhempien ehto ei yllä myynnistä saatuihin rahoihin. Niillä mies voi tehdä mitä haluaa, esim. remontoida taloa tai käyttää perheen menoihin.
Mies myy puolet talosta sinulle, teette kauppakirjan ja maksat varainsiirtoveron.
Kas näin puolet talosta kuuluu sinulle, problem solved.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottaja voi olla eri mieltä
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vaikkei hän voisi talosta mitään antaa eron sattuessa, niin voitte tehdä kirjallisen sopimuksen siitä, että saat ainakin oman osuutesi remonttiin menneistä rahoista sekä talon ylläpitokuluista jonkun osan. Kannattaa laittaa kaikki ylös niin ei tule mitään epäselvyyksiä. Eihän tuo kovin romanttista ole, mutta järkevää kyllä.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei verottajaa kiinnosta kelle lahjoitetaan, jos verot maksetaan. Ap:n mies varmaa nyös maksanut verot.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottaja ei voi olla eri mieltä siitä, saako ja kenelle lahjoittaa, mutta toki on sitä mieltä, että lahjavero lahjasta maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lahjakirja ja voin vaikka polttaa sen eikä muut tiedä mitä siinä sanottiin. Lainhuuto on tehty ja omistusoikeus on yksin minun.
Vanhemmilla on tuossa hyvä tarkoitus eli varmistaa, että talo pysyy suvussa eikä siirry erotilanteessa ap:lle. Tällainen tarkoitus on aivan perusteltu ja hyväksyttävä. Näin vanhuksiakin neuvotaan kaikilla vanhuskursseilla tekemään.
Mutta olen huomannut tuon ap:n ongelman aiemminkin. Eli tuollaisella ehdolla vanhemmat puuttuvat vähän liikaakin lapsensa perheen sisäisiin asioihin. Parempi olisi vihjata lapselle, että taloa koskevalla avioehdolla saa varmistettua, että talo jää itselle. Silloin perhe voi muotoilla sellaisen avioehdon, joka on heidän mielestään oikeudenmukainen.
Lahjakirjan ehto ei estä miestä myymästä tai lahjoittamasta osaa talosta ap:lle. Ehto tarkoittaa vain sitä, että kun avioliitto päättyy eroon tai kuolemaan, niin taloa ei lasketa mukaan ositettavaan omaisuuteen.
Mutta järkevintä ap:n tapauksessa olisi minusta se, että ap ja mies tekevät velkakirjan niistä rahoista, joilla ap rahoittaa talon remonttia.
Kysy juristilta niinkuin tuossa alussa joku neuvoi. Sen verran iso asia, ettei meijän mielipiteisiin kannata luottaa. Lahjakirjassa määrätään näin - se on se juttu. Lahjakirjassa määrätään lahjan saamisen ehdoksi jotakin, joka menee avioehdonkin edelle - vai meneekö. Ei näistä tiedä kuin juristi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap talolle pitäisi tehdä, jos eroaisitte? Myydä vai jättää sinulle? Miehesi lapsuudenkoti.
Niin, sehän tässä onkin se kysymys. Jos on käyttänyt omia rahojaan talon remppaan vuosien saatossa tuhansia euroja, se on aivan merkityksetöntä eron hetkellä, jos lahjakirjassa on tuollainen präntti.
Lapsuudenkoti tai ei niin eihän se nyt tasapuolista ole, että toinen ei saisi mitään takaisin siihen toisen omaisuuteen sijoittamistaan rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Lahjakirjan ehto ei estä miestä myymästä tai lahjoittamasta osaa talosta ap:lle. Ehto tarkoittaa vain sitä, että kun avioliitto päättyy eroon tai kuolemaan, niin taloa ei lasketa mukaan ositettavaan omaisuuteen.
Mutta järkevintä ap:n tapauksessa olisi minusta se, että ap ja mies tekevät velkakirjan niistä rahoista, joilla ap rahoittaa talon remonttia.
Eivksi tuota tarvitse erossa noudattaa, jos mies ei halua.
Tuossa on vähän vain leikisti annettu talo lahjaksi, mutta halutaan edelleen kontrolloida.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ymmärtänyt, että voit ostaa mieheltä puolet talosta. Teette kauppakirjan ja siirrät rahat miehelle. Vanhempien ehto ei yllä myynnistä saatuihin rahoihin. Niillä mies voi tehdä mitä haluaa, esim. remontoida taloa tai käyttää perheen menoihin.
Kirjoitit että ” vanhempien ehto ei yllä myynnistä tulleisiin rahoihin”.
Me ainakin olemme lahjoituksissa laittaneet ehdon ,ettei AVIOPUOLISOLLA OLE AVIO-OIKEUTTA TÄHÄN LAHJAA, EI SEN SIJAAN TULLEESEEN OMAISUUTEEN, EIKÄ SEN TUOTTOON”.
Kukapa sitä haluaisi, että erotilanteessa suurikin lahjana saatu omaisuus menisi edes osaksi uudelle puolisolle tai sen läheisille!
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vähän vain leikisti annettu talo lahjaksi, mutta halutaan edelleen kontrolloida.
Kuka estää, jos lahjakirjan toiveita ei toteuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sehän tässä onkin se kysymys. Jos on käyttänyt omia rahojaan talon remppaan vuosien saatossa tuhansia euroja, se on aivan merkityksetöntä eron hetkellä, jos lahjakirjassa on tuollainen präntti.
Lapsuudenkoti tai ei niin eihän se nyt tasapuolista ole, että toinen ei saisi mitään takaisin siihen toisen omaisuuteen sijoittamistaan rahoista.
Tuhannet eurot eivät ole iso juttu. Mutta jos tehdään kunnon remontti, niin puhutaan useista kymmenistä tuhansista euroista. Jos ap maksaa suurimman osan, niin voi olla lähes satatuhatta.
Kyllä saattaa pitkäaikainen kumppani yllättää negatiivisesti, etenkin jos löytää uuden teidän suhteen aikana. Älä luota siihen vaan turvaa selustasi.