Voiko kuusikymppinen isoisä nukkua kolmevuotiaan tytön vieressä?
Ties mitä isoisä tekee yöllä, kopeloi tyttöä yms.
Kommentit (160)
nukkuvat samassa sänkyssä isovanhempien kanssa. Isovanhempien välissä.
Kyllä minäkin nukuin mummoni vieressä lapsena siellä ollessa ja kun kävi meillä.
Itseasiassa pidän ap.ta vainoharhaisena. Täytyy olla jotain muuta mistä epäillä, esim. isoisää hyväksikäytöstä. Ei se tarkoita vielä mitään jos nukkuu kalsarit jalassa ja lapsella vain pikkarit. Ihan normaalia.
mutta en antaisi kummankaan nukkua appiukon vieressä. Ei tuntuisi minusta hyvältä ajatukselta. Ehkä siksi kun on minun mielestäni sellainen "rökäle". Ketjupolttaja, haisee tupakalle ja usein viinallekin vaikka ei nyt kännissä olisikaan. Aina kun appi on meillä käymässä, nukkuu vierashuoneessa yksin.
Kyllä minusta voi rajan vetää siihen että lapsi nukkuu vain omien vanhempiensa vieressä jos siltä tuntuu. Ei kai se mikään automaattinen isovanhempien oikeus ole nukkua vieressä?
Miksei lasten isä? Tälläkin palstalla huudetaan aina tasa-arvoista vanhemmuutta ja isän oikeuksia/velvollisuuksia. Mutta sitten kirjoitetaan tuohon malliin, että äidillä on oikeus päättää ja evätä vieressä nukkumiset....
Kyllä isovanhemmalla on myös oikeuksia. Yksi oikeus on saada olla lasten lähellä omalla tavallaan. (olettaen tietysti, ettei tapa ole laiton)
mutta en antaisi kummankaan nukkua appiukon vieressä. Ei tuntuisi minusta hyvältä ajatukselta. Ehkä siksi kun on minun mielestäni sellainen "rökäle". Ketjupolttaja, haisee tupakalle ja usein viinallekin vaikka ei nyt kännissä olisikaan. Aina kun appi on meillä käymässä, nukkuu vierashuoneessa yksin.
Kyllä minusta voi rajan vetää siihen että lapsi nukkuu vain omien vanhempiensa vieressä jos siltä tuntuu. Ei kai se mikään automaattinen isovanhempien oikeus ole nukkua vieressä?
Isovanhemmat voivat antaa läheisyyttä ja hellyyttä päiväsaikaan, jos niin haluavat.
Minustakin tuntuisi puistattavalta, jos näin olisi että isovanhemmat tuppautuisivat lasten viereen.
En sallisi sellaista mieheni vanhemmilta, mutta en myöskään omilta vanhemmiltani.
Olet terve, lapsiasi rakastava äiti joka haluaa suojella heitä.
Ne av-mammat, joille tämä ei sovi, voivat vapaasti ottaa herneen nenäänsä.
Ja myös isovanhemmat, jos eivät tätä ymmärrä.
Sinä olet vastuussa lapsiesi hyvinvoinnista.
jos lapsi nukkuisikin isovanhempien VÄLISSÄ, silloinhan siinä olisi toinen aikuinen paikalla. Pointti onkin minusta nimenomaan siinä, että isoisä ja tyttö nukkuvat KAHDESTAAN samassa pedissä huoneessa jossa ei ole muita aikuisia paikalla.
Sitäpaitsi meillä ovat aina kaikki nukkuneet omissa sängyissään ihan vauvasta lähtien. Lapset ovat joskus tulleet meidän sänkyyn köllimään esim. illalla tai aamulla, mutta nukuttu on varsinaisesti aina omassa sängyssä. Poikkeuksena muutama matka jolla on ollut esim. yksi sänky vähemmän ja kuopus on nukkunut välissämme.
Alkoholia tai tupakkaa isoisä ei onneksi käytä.
ap
MInä en ainakaan antaisi suvun ämmien ja äijien kävellä ylitseni lasteni turvallisuutta koskevassa asiassa.
Saisitte av-mammatkin kuulla kunnianne. Lapsia pitää suojella kaikilta vaaroilta eikä varta vasiten jättää oman onnensa nojaan misssään.
Minusta nuo isovanhemmat ovat tärähtäneitä, kun pakkautuvat lastenne sänkyyn nukkumaan. Eikö teillä ole olohuonetta tai vierashuonetta, jonne heille voisi tehdä vuoteen. Tai ottakaa lapset omaan huoneeseenne kun isovanhemmat tulevat.
[i
Kysynpä sinulta yhden kysymyksen: Millä perusteella sinä saat päättää asian?
]Miksei lasten isä? Tälläkin palstalla huudetaan aina tasa-arvoista vanhemmuutta ja isän oikeuksia/velvollisuuksia. Mutta sitten kirjoitetaan tuohon malliin, että äidillä on oikeus päättää ja evätä vieressä nukkumiset....
Kyllä isovanhemmalla on myös oikeuksia. Yksi oikeus on saada olla lasten lähellä omalla tavallaan. (olettaen tietysti, ettei tapa ole laiton)
on hyvä olla varovainen ja olisihan se sopivaa isoisän pitää vaikka pyjamaa päällä. en kuitenkaan usko että tuossa on mitään epäilyttävää. ehkä isovanhemmat vaan tahtovat joka hetki olla lähellä lapsenlapsiaan. normaali ihminen ei lapsen vieressä nukkuessaa koe sitä mitenkään seksualisena ei vaikka molemmat olisivat alasti. toki ymmärrän huolesi, eihän sitä ikinä tiedä ketkä ovat niitä kieroutuneita ja lapsistaan on aina huolissaan.
en kuitenkaan usko että tässä tapauksessa on syytä huoleen
Et ole vainoharhainen vaan olet äiti. Meitä on moneen junaan niin hyvässä kuin pahassakin. Äitinä koen ap:n mietteet täysin normaaleiksi, sillä meillä äideillä on selkäytimessä lastemme suojelemisen tarve ja se taas vaatii osata varautua ehkä ihan pahimpaankin. Täytyyhän osata ennakoida, jotta mahdolliset onnettomuudet vältetään.
Toivon vilpittömästi että huolesi ovat turhia ja voitte jatkaa läheisiä suhteita isovanhempiin. Ole edelleen rohkea valveutunut äiti lastesi etuja ajaen!
Aurinkoista syksyä!
Mun mielestä ihmisen kannattais luottaa vaistoihinsa. AP:kin on todennut, että jokin on muuttunut, isoisä ei käyttänyt pyjamaa,lapsi tuli alasti yläkerrasta, jossa oli ollut isoisän kanssa. Kyllä muakin saattais tuossa epäilyttää, jos en kyseistä aikuista kovin hyvin tuntisi.
Kyllä sitä voi olla läheinen ja hyvä isovanhempi ilman, että nukuttas vierekkäin lapsenlapsen kanssa. Toisaalta on kyl hyvä muistaa, että jos hyväksikäyttöä tapahtuu, niin kyllä sitä voi tapahtua ihan missä tilanteessa vaan, vaatteet päällä päiväseltään jne.
Summa summarum. Jos minä itse jotain epäilisin, niin en antais nukkua vieressä. Mutta en kyllä isovanhemman kanssa asiaa välttämättä ottais puheeksi. Jos asiassa ei ole perää, niin asiasta kysyminen olis kyl loukkaavaa. Ehkä pikemminki kysyisin lapselta joskus, että onko joku koskenut sinua "sinne" ja missä tilanteessa, pesutilanteessa vai muuten. Toisaalta lapsen suuhun ei saa laittaa sanoja.
Hankalaahan tää on, mut tosiasia on, että hyväksikäyttöä maailmas tapahtuu. Ei pidä olla liian sinisilmäinen, mutta toisaalta ei myöskään liian vainoharhainen, eikä saa tuomita ketään ilman perusteita.
Tsemppiä ap:lle
perheessä on järkevintä antaa kussakin asiassa tiukimman tyypin kantaa vastuuta.
Nuukin hoitaa perheen talouden.
Turvallisuutta painottavin ja arvostavin vetää linjat esim. lasten turvallisuuteen liittyen.
Kokenein ajaa perheen lomamatkoilla.
Paras kokki tekee ruoan vieraille.
Sillä lailla tulee paras lopputulos. Jos äiti ei voi sietää, että lapset nukkuvat puolialastomina perheen ulkopuolisten aikuisten miesten vieressä, niin äidillä on oikeus ja velvollisuus lapsestaan vastuussa olevana vanhempana vaikka yksinään ja vastoin miehensä tahtoa kieltää moinen toiminta.
Tässä ei ole kysymys siitä, saako äiti. Ei vaan hänellä on velvollisuus ja vastuu toimia itsenäisesti jos hän kokee lasten olevan tavalla tai toisella vaarassa.
Ap on oikeassa. Pidä pääsi. Isovenhempien ei muutenkaan ole hyvä olla liian keskellä perhettänne.
En ole todellakaan väittänyt, että minulla olisi yksin valta päättää lasten asioista. Meillä harrastetaan tasapuolista vanhemmuutta, lasten hoito ja kotityöt on jaettu tasapuolisesti ja kaikki vanhempainvapaat on jaettu tasan meidän vanhempien kesken. Juuri siitä syystä keskustelimme tästäkin asiasta mieheni kanssa.
Mielestäni on kuitenkin ihan ehdoton jokaisen vanhemman velvollisuus tehdä asiat lapsensa parhaaksi ja taata lapselleen turvallinen elämä silloinkin kun toinen vanhempi ei sitä ymmärrä tai vastustaa sitä. Tällä tarkoitan sitä, että jos kuvittelen lapseni olevan vaarassa niin minun ensisijainen velvollisuuteni on pelastaa lapseni ja vasta toissijainen velvollisuuteni keskustella toisen vanhemman kanssa. Ja ihan samat oikeudet ja velvollisuudet koskevat lasten isää.
Mielestäni siis asia joska koskee lasten turvallisuutta ei ole asia, jossa voidaan toimia millä tavalla tahansa, vaan turvallisuus on taattava keinolla millä hyvänsä siihen saakka kun asia saadaan järjestykseen ja vasta sitten kun turvallisuus on taattu voidaan palata normaaliin tasa-arvoiseen keskusteluun ja asioiden ratkaisemiseen. Jos lapsia kielletään nukkumasta isovanhempien kanssa kunnes asia on käsitelty niin heille tuskin on siitä kovin mittavaa vahinkoa, mutta jos isoisä olisikin pedofiili ja saisi jatkaa toimintaansa keskustelun ja pähkäämisen ajan niin siitä saattaisi olla lapsille korvaamatonta vahinkoa.
Tämä on ihan verrannollinen vaikkapa sellaiseen tilanteeseen että toinen vanhempi haluaisi päästää lapsen yksin liikkumaan vilkkaaseen liikenteeseen ja toinen vastustaisi tai toinen antaisi lapselle luvan vaaralliseen harrastukseen ja toinen ei. Ensin keskustellaan ja vasta sitten päästetään vaaroihin ihan riippumatta siitä kumpi puoltaa ja kumpi vastustaa.
Isovanhemmilla ei muuten ole mitään oikeuksia mitä lapsen vanhemmat eivät heille anna. Ja saadakseen oikeuksia isovanhempien on ansaittava vanhempien luottamus.
ap
Kun uskallat ajatella negatiivisiakin vaihtoehtoja. Et kuulosta ollenkaan hysteerikolta.
Sinuna juttelisin asiasta miehen siskon kanssa, hienotuneisesti ja varovasti. Ehkä saat häneltä jonkunlaista ajatusta suuntaan tai toiseen.
Minäkin olen isoisäni hyväksikäyttämä, vuosien ajan. En koskaan kertonut vanhemmilleni vaikka pelkäsin, ahdistuin ja näin painajaisia. Pedofiileillä on keinonsa saada lapsi hiljaiseksi. Yksi tehokkaimmista on syyllistäminen ja lapsen hyväntahtoisuuden ja lojaaliuden halu.
Minunkin isoisäni oli kaikkien mielestä mukava ja suoraselkäinen mies. Juuri sellainen, josta ei ikinä voisi kuvitella mitään sellaista. Siispä omiin vaistoja kannattaa kyllä kuunnella näissä asioissa.
Toivottavasti tässä teidän jutussanne ei ole mitään hämärää, mutta ota asioista selvää. Tuo itkuhälyttimen "unohtaminen" voisi olla yksi todiste, jos niin pitkälle tunnet tarvetta mennä.
Lapselle puhuisin arkipäivän jutusteluiden lomassa koskemattomuudesta, oikeudesta sanoa vastaan läheisellekin aikuiselle ja korostaisin sitä, että salaisuuksia ei kannata pitää. Esim. omien lasteni kanssa meillä on "tikkariveto". Olen sanonut, että ei ole maailmassa sellaista asiaa, jota en olisi nähnyt/tietäisi siitä. Jos epäilevät, että niin on, kertovat sen minulle. Jos en ole kuullut/nähnyt asiasta, se on sitten tikkari tienattu. Monet jutut on näissä puitteissa juteltu.
Kyllä meillä huoneita riittää: löytyy vierashuone ja työhuone ja takkahuone, joihin isovanhemmat voisivat majoittua ihan omaan rauhaansa ja halutessaan vaikka eri huoneisiin molemmat. Vierashuoneeseen heidät nyt viimemmäksi sitten laitoimmekin, mutta koville se otti kun sekä isovanhemmat että lapset vastustivat ja mieskin piti vähän hölmönä...
Minun vanhempani muuten majoittuvat aina vierashuoneeseen eivätkä ole koskaan valittaneet.
ap
minun mieheni vanhemmat asuvat sen verran kaukana että kun menemme sinne, viivymme aina pari yötä. anoppilassa on sänkyjä sen verran että ilman erikoisjärjestelyjä mahdumme nukkumaan, jos esikoinen (3v) menee mummon ja papan väliin.
joskus järjestely ahdistaa minua, useimmiten yritän torjua ahdistuksen pyrkimällä ajattelemaan järkevästi. mikään ei ikinä ole viitannut mihinkään epäkuranttiin.
kuitenkin tapaan "haastatella" lapsen jälkikäteen, kyselen muka ohimennen että "oliko kiva nukkua mummon ja papan vieressä? tuliko sun ikävä äitiä ja isää? lohduttiko mummo tai pappa sua? no kiva, silittikö ne sua?"
ei mun mielestä isovanhemmilla ole kyllä yhtään mitään oikeuksia päättä lastenlasten asioista. kyllä vanhemmat päättää missä lapset nukkuu, mitä lapset syö, pukee päälle jne.. isovanhemmat tapaa lapsenlapsia silloin ja niin kuin se vanhemmista hyvältä tuntuu. jos äiti ei halua lapsen nukkuvan isoisän vieressä, niin isoisällä ei ole mitään oikeuksia sitä vaatia.
jos oikeasti epäilet että vaari on pedofiili suhtaudu asiaan vakavasti ja tartu siihen ja lopeta täällä märehtiminen! Muuten asia on mielestäni ihan ok! Jos sinusta ei ole, kiellä se ilman sen kummempia perusteluita. Voit vaikka sanoa että haluat lasten nukkuvan omissa sängyissä piste. ei sitä kukaan syytökseksi voi ajatella tai jos niin ajatelkoot.
Meidän pojat ainakin tarvivat jonkun nukuttamaan jos ovat yötä jossain muualla kuin kotona.
Minun kotonani isäni nukuttaa toisen ja nukkuu hänen kanssaan samassa huoneessa ja äiti toisen kanssa. En ole ikinä edes ajatellut että joku voisi nähdä siinä jotain sopimatonta.
Lasten on paras nukkua omissa sängyissään ja isovanhempian omissaan.
Ihan vain kaiken varalta, kun tehtyä ei saa tekemättömäksikään.
Kyllä se äiti saa lasten nukkumiset määrätä.
Lasten on paras nukkua omissa sängyissään ja isovanhempian omissaan.
Ihan vain kaiken varalta, kun tehtyä ei saa tekemättömäksikään.
Kyllä se äiti saa lasten nukkumiset määrätä.