Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kuusikymppinen isoisä nukkua kolmevuotiaan tytön vieressä?

Vierailija
29.09.2008 |

Ties mitä isoisä tekee yöllä, kopeloi tyttöä yms.

Kommentit (160)

Vierailija
1/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry provokatiivinen aloitus, mutta pakko saada mielipiteitä.

Meidän lapsilla on ihan ihanat isovanhemmat - siis puolisoni vanhemmat - jotka oikeasti auttavat perhettämme niin hoitamalla lapsia silloin kun sitä tarvitsemme että monin muin keinoin (pihatyöt, rakentaminen jne.).

Isovanhemmat ovat siis hyvin läheisiä lapsille ja periaatteessa hyvä niin. He eivät ole varsinaisesti mitään "epäilyttäviä" henkilöitä, mutta silti minua on vuosikausia hivenen mietityttänyt heidän tapansa nukkua lasten huoneissa meille tullessaan. Lapset ovat järjestelystä tykänneet, se on periaatteessa toiminut ihan hyvin eikä puolisoni ole nähnyt asiassa mitään ongelmaa, joten olen antanut olla.

Viimeinen pisara minulle oli kuitenkin se, kun isoisä petasi patjat vierekkäin keskimmäisen lapsen huoneen lattialle itselleen ja 3-vuotiaalle tyttärellemme (kuopus). Isoäiti nukkui vanhimman lapsen huoneessa. Isoisä ei edes käytä pyjamaa nukkuessaan vaan ainoastaan alushousuja ja olisi antanut tytönkin nukkua pelkissä pikkareissa ellen minä olisi vaatinut yökkäriä päälle.

No niin. Minä siis nostin kauhean kohtauksen asiasta - miehelleni hänen vanhempiensa poistumisen jälkeen. Mies kyllä myöntää että periaatteessa ymmärtää kantani teoriatasolla, mutta... Loppujen lopuksi kiertelyjensä jälkeen mies on siis sitä mieltä että minä olen vainoharhainen eikä hänen vanhemmilleen voi asiasta huomauttaa, he kun eivät todennäköisesti ole edes tulleet ajatelleeksi asiaa tästä näkökulmasta, vaan heidän tarkoituksensa on vilpittömästi olla hyviä isovanhempia.

Toistaiseksi tilanne on siis se, että minä olen kieltänyt isovanhempia nukkumasta lasten kanssa ja mies on selittänyt asian isovanhemmille niin että kyse on lasten iltarutiineihin opettamisesta jne., mainitsematta siis varsinaista ongelmaa. Käytännössä mies on kuitenkin edelleen sitä mieltä että minä meson turhasta ja olen vainoharhainen ja pelkään että ajan myötä tilanne taas luisuu siihen että isovanhemmat siirtyvät lastenhuoneisiin. Lisäksi lapset ankarasti vastustavat uutta järjestelyä.

Mitäs olette mieltä? Ja ennen kaikkea - minne voisin ottaa yhteyttä jotta saisimme keskusteltua asiasta jonkun ammattilaisen kanssa, koska minä en enää suostu siihen että minua pidetään vainoharhaisena (ainakaan ilman että saan asiaan puolueettoman mielipiteen)?

Vierailija
2/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on puolestaan kummallista, että sukupuolinen alastomuus yms. on niin vaikea asia meille ja näemme peikkoja ja kummajaisia joka paikassa.

Jos sinulla ei ole perusteluja epäillä isosää mistään lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä - kummallisia tuntemuksia ylipäänsä tai ihan todisteita, niin en näe tuossa MITÄÄN kummallista. Olihan tarkoitus nukkua alushousut päällä kummankin. Meillä kotona nukutaan ihan alasti kaikki - niin aikuiset kuin lapsetkin (jokaisen omasta tahdosta) ja samojen peittojen alla jopa, jos lapset viereen kömpii.

Jos sinulla puolestaan on isosisän (tai äidin) käytökseen suhteen ikäviä kokemuksia jotenkin itseäsi tai lapsiasi kohtaan (tai muita lapsia) niin sitten asia on jo erikseen. Mutta noin ylipäänsä samassa huoneessa ja samoilla patjoilla nukkuminen ei ole kummallista. Suomessa on vasta ihan vähän aikaa sitten nukuttu koko perhe samassa sängyssä tai eri sukupolvet samassa sängyssä ihan vakituiseen. Onko isovanhemmillasi ehkä tästä kulttuurista kokemuksia. Ja kuinka moni muistaa kuinka turvallista olikaan aikoinaan nukkua isovanhemman (tai oman vanhemman) kainalossa tai selän takana?? Minä ainakin muistan. Eikä ollut mitään seksuaalista niissä nukkumisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä ajatella, ettei voisi.

Vierailija
4/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain ikävää jonkun vanhemman miehen kans kun olit lapsi...meinaan aika erikoinen tapa ajatella isovanhemmista.......... meillä ainakin lapset nukkuvat papan kans

Vierailija
5/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tytöt ovat ihan hulluna Ukkiinsa ja haluavatkin usein viereen nukkumaan. Minusta on väärin lähteä ajatuksesta, että isovanhempi on joku lapsiinsekaantuja, ellei mitään syytä tällaiseen ajatteluun ole, ja lapsi itsekin haluaa vieressä nukkua. Ja kyllä minä ainakin toivon, että minä ja mieheni saataisiin aikanaan olla lähellä omaakin lastenlastamme, jos sellaisen saamme. Ja minusta myöskään pelkissä pikkareissa nukkumisessa ei ole mitään outoa. Jos lapsesta kokemus oli mukava, niin luottaisin siihen paljon kyllä. Olisit vaan iloinen kun teillä on tuolliaset isovanhemmat jotka haluavat olla lähellä lapsenlapsiaan!

Vierailija
6/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediassa on kyllä niin paljon juttuja pedofiileistä sun muista etten ihmettele jos joku tämäntyylinen peikko on ap:n mieleen piiloutunut.

Enpä osaa sanoa mitään tuohon. Tavallaan ymmärrän sinua ja tavallaan neuvon luottamaan mieheesi joka varmaan tuntee isänsä hyvin. Ja lapset reagoivat epäilyttäviin tapahtumiin varmaan heti eli jos jotain kummallista joskus tapahtuisi, saisit varmasti sen tietää. Tosin tuskin kukaan äiti sellaista riskiä haluaa ottaa.

Luota siihen, että jos lapsesi ovat isoisänsä kanssa mielellään ja luontevasti lähekkäin, ei ole syytä huoleen. Olet varmaan vain normaali mediaa seurannut äiti näine ajatuksinesi.

Vierailija
7/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan asiasta keskustella avoimesti isovanhempien kanssa, koska olette varmaan aika läheisiä toisillenne? Mielellään tietenkin miehesi voisi asian ottaa puheeksi, eikä tietenkään syyllistäen, vaan ihan asiana. Ja olisiko muutenkin hyvä, että lapset nukkuvat ihan omissa sängyissään. Varsinkin jos isovanhemmat ovat useinkin yötä teillä. Kyllä tuohon nukkumisrutiineihinkin voi vedota.

Ja itse voit ainakin ottaa yhteyttä neuvolan perhetyöntekijään, jos hän vaikka osaisi antaa ammattilaisen näkökannan asiaan.

Kyllä noissa asioissa kannattaa lastaan suojella, ja jo ihan omaa mielenrauhaakin.

Vierailija
8/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on liian tylsää ja tavallista, jos ei saada ukkia syytettyä pedofiiliksi?

Vierailija
9/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. meilläkin nukutaan alasti ja käydään kimppasaunassa murrosikäistenkin kanssa.

Vierailija
10/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle tulee edes mieleesi tuosta järjestelystä jotain kiellettyä, sulla on h:tin sairas mielikuvitus ja olet todellakin lukenut liikaa roskalehtiä. hyi häpeä vähän itseäsi!

Vierailija
11/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin, kun saa päivittäin lukea Josef Fritzlin kaltaisista ihmisistä, joista ei edes vaimo (sanojensa mukaan) arvaa yhtään mitään 24 vuoteen.

Mulla unohtui tänään just itkari ulos ja sieltä kuului sitten keittiöön lintujen "ähinöitä".

Mitäpä, jos sinäkin "unohtaisit" lapsesi huoneeseen itkarin ja jos kuulet sieltä sitten jotakin epäilyttävää niin ainakin tiedät. Jos on puhtaat jauhot pussissa niin ihana vaan.

Vierailija
12/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä sinua ap lainkaan, mikäli sinulla ei ole mitään muita epäilyjä mielessäsi. Isovanhemmat haluavat olla lähellä lasta, jotta lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja saavat samalla vaihtaa läheisyyttä. Meillä molemmat isovanhemmat nukkuu lapsen kanssa ja lapsi rakastaa sitä, kun pappa tai mummu nukkuu vierellä päiväunetkin. Ei tulisi mieleenikään epäillä mitään sellaista... Eihän niitä pedofiilejä oikeasti ole kovin paljoa ja miksi miehesi vanhemmat olisivat sellaisia? Vastenmielistä sinun ajattelusi ja ÄLÄ VAAN ISOVANHEMMILLE juttele tuollaisia. Sen pahempaa loukkausta et voi sanoa ääneen kuin edes vihjaamalla tuollaisesta epäilystä. Ihan oikeasti. Mieti jos sinulle sanottaisiin noin, ettet voi nukkua lapsesi vieressä, kun "ei sitä ikinä tiedä". Mieti miten se sinua loukkaisi, joka rakastat lapsiasi vilpittömästi, etkä ikinä voisi tehdä mitään sellaista.

Meillä nukutaan kyllä jopa nakuna lasten vieressä. Onko se sinusta omituista? Entä antaisitko omien vanhempiesi nukkua lastesi vieressä? Todennäköisesti antaisit ja ei ole mitään syytä, mikset luota mieheesi tässä asiassa.

Vierailija
13/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin 2,5-vuotias nukkuu isoisänsä vieressä.

Ymmärrän kuitenkin ap:ta enemmän kuin hyvin, sillä olen itse tullut hyväksi käytetyksi isoisäni taholta.

Vierailija
14/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun appiukko on 60v ja todellakin nukkuu lasten kans vierekkäin kun ovat siellä yötä, en ole IKINÄ ajatellut tästä mitään "pervoa". Ap:n kannattas oikeesti nyt mennä jutteleen jonkun kanssa...

Vierailija
15/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes isoisäni kosketteli minua tilaisuuden tullen. En ollut yökylässä, vaan ihan omassa kotonani, pikkusiskon syntymäpäiväjuhlilla :( Ja molemmilla kaikki normaalit sisävaatteet päällä. Sain onneksi kerrottua asiasta vanhemmilleni, olin silloin 10 -vuotias. Koskaan en sen jälkeen isoisääni tavannut, hautajaisissa kävin katsomassa, että ukko sai päälleen neljämetriä soraa.

En halua kiihdyttää ap:n mielikuvitusta, mutta minulle kävi noin. Olin todella pitkään, aikuisuudessakin vielä, ihan hukassa seksuaalisuuteni ja ennen kaikkea vartaloni kanssa. Edelleen asia on vaikea, edes mieheni ei tiedä tästä.

Ja, joo, en ole provo. Valitettavasti.

Vierailija
16/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taannoin epäili miehen isää jostain kähmimisestä täysin ilman mitään perustetta? Mä en käsitä, miten jollakin voi ajatukset lentää tuolla tasolla... No, ajattele ap niin asiaa, että sinun pitää koko ajan vahtia, ettei appesi jää sekunniksikaan tämän 3-vuotiaan kanssa kahden. Voihan hän tehdä temppusensa vaikka lastenhuoneessa. Anteeksi piruilusta, mutta mitä muuta näin typerään aloitukseen voi kirjoittaa.

Vierailija
17/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisillä osaa olla likanen mielikuvitus. Kiellä samantien omia vanhempiasikin nukkumasta (jos nukkuvat) koska isäsikin voi olla pedofiili. TAi parempi, kiellä miespuolisia sukulaisia tapaamasta lastasi, koska eihän sitä koskaan tiedä. Tai mitä jos oma miehesi osoittautuukin omituiseksi, ehkä ei kannattas hänenkään antaa nukkua lapsenne vieressä, eihän sitä koskaan tiedä.....

Vierailija
18/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei itselläni ole seksuaalisen hyväksikäytön taustaa, mutta valitettavasti tuttavapiiriini kuuluu useampikin ystävä tai muu tuttu, jolla on. Ja kaikissa niissä tapauksissa lapsen omat vanhemmat ovat olleet autuaan tietämättömiä ja hyväuskoisia asian suhteen, joka on selvinnyt heillekin vasta sitten kun lapsi on viimein aikuisena uskaltanut asiasta puhua. Yksi tällainen ystäväni on tehnyt sittemmin itsemurhan kun ei koskaan toipunut noista traumoista.

Ja kyllä meilläkin nukutaan alasti, minä ja mies ja vanhin lapsikin. Kuopus vain ei ollut koskaan aikaisemmin halunnut nukkua alasti, vaan tuo oli ensimmäinen kerta. Sitä paitsi muistelen että appiukkokin on aikaisemmin käyttänyt pyjamaa. Ja käymme toki koko perhe yhdessä saunassa ja jopa muutaman tuttavaperheenkin kanssa ja kesällä koko suku mökillä. Sen sijaan anoppi ja appiukko ovat yleensä olleet kovin pidättyväisiä alastomuuden suhteen, etenkin anoppi joka ei mene saunaan yhdessä edes muiden naisten kanssa.

Ei minulla mitään varsinaisia perusteita ole appiukkoa epäillä enkä oikeastaan edes epäile vaan pidän pedofiliaa tässä tapauksessa erittäin epätodennäköisenä. Koska kuitenkin tiedän, että vanhemmat ovat usein liian sinisilmäisiä ja hyväuskoisia näissä asioissa, niin en mistään hinnasta haluaisi itse kuulua niiden vanhempien joukkoon, jotka sitten myöhemmin katuvat, kun eivät puuttuneet, vaikka jotain aavistelivat. Minä kun en pidä vierekkäin nukkumista mitenkään välttämättömänä enkä ole itse lapsena nukkunut vanhempieni tai isovanhempieni vieressä. Yleensä isovanhemmat ovat tosiaankin nukkuneet lastenhuoneen lattialla ja lapsi omassa sängyssään ja tämä oli siis poikkeava kerta kun isoisä petasi tytölle patjan lattialle viereensä. Sinänsä se oli kyllä looginen ratkaisu että kun lapsia ja lastenhuoneita on kolme ja isovanhempia vain kaksi niin tällä tavoin kaikki lapset saivat nukkua isovanhemman kanssa samassa huoneessa.

Samana päivänä oli myös toinen tapahtuma, joka tähän liittyneenä laittoi hälytyskelloni soimaan. Isovanhemmat olivat nimittäin päivän lapsenvahteina ja kun tulin kotiin keskimmäisen lapsen kanssa niin isoäiti oli keittiössä laittamassa ruokaa esikoisen kanssa ja isoisä yläkerrassa kuopuksen kanssa ja kuopus tuli yläkerrasta ALASTI meitä vastaan. Voi olla että hän oli ollut vessassa tai suihkussa tai ehkä hän oli muuten vain halunnut riisua vaatteensa, mutta kuitenkin.

On totta, että jos kyseessä olisi oma isäni, niin en näkisi asiassa yhtä suurta ongelmaa. Omasta isästäni kuitenkin tiedän, ettei hänellä ole outoja taipumuksia koskaan ollut, mutta appiukon olen tuntenut paljon vähemmän aikaa enkä ole koskaan asunut hänen kanssaan saman katon alla. Miehelläni ei välttämättä olisi asiasta kokemusta jos appiukon taipumukset koskisivat vain tyttöjä. Sitä paitsi appivanhemmilla oli vuosien ajan erittäin huonot välit mieheni siskoon enkä ollenkaan tiedä miksi.

ap

Vierailija
19/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuollaisten "ei tässä mitään ole"-vanhempien takia lapsia sitten hyväksi käytetään ympäri maailmaa.

EHDOTTOMASTI pitää ottaa asiasta selko, jos tuollainen on päähän pälkähtänyt.

Vierailija
20/160 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän täysin viestiketjun aloittajaa ja en haluaisi, että oma isäni tai mieheni isä nukkuisi oman tyttäreni vieressä tai vaikkapa pojan. Enkä myöskään varmaan petaisi petiä kenellekkään muullekaan sukulaiselle ym. tutulle lapseni viereen. Tosin kyllä muistan itse nukkuneeni isoäitini kanssa siskonpedissä muutaman vuoden ikäisenä ja se oli kyllä aivan huippua, koska tykkäsin valtavasti isoäidistäni. Mutta en usko, että minulle olisi tullut traumoja vaikken olisi saanut nukkua isoäitini vieressä ;)

Joskus vanhempana (n.12v.) enoni nukkui vieressäni parisängyssa ja koin tilanteen hirvittävän ahdistavana. Ja luulen, että enoni tunsi aivan samalla tavalla... Olin todellakin hyvin pikkutyttömäinen vielä tuossa iässa, mutta jostain syystä koin tilanteen hirvittävan inhottavana ja minua pelotti nukahtaa. En tiedä saiko enoni nukuttua yhtään paremmin. Jälkeenpäin olen ajatellut, että äitini toimi todella ajattelemattomasti sekä minua että enoani kohtaan. Itselleni jäi asiasta todella inhottava muisto - jotenkin tuntui väärältä nukkua miespuolisen henkilön kanssa samassa sängyssä ja olen miettinyt jälkeenpäin että äitini ei kunnioittanut henkilökohtaisia rajojani. Mutta ehkä muutaman vuoden ikäinen lapsi kokee asian eri tavalla. Ja vaikka olin itse ihan "pikkutyttö" 12-vuotiaana, ehkä jo ymmärsin mikä on kulttuurissamme tavallista. No ainakin meidän perheessa tuo oli eka ja viimeinen kerta, että nukuin siskopedissä enoni kanssa. Ehkä olisin ajatellut asiasta eri tavalla, jos olisin tottunut siihen pienestä pitäen.

Nykyään yhteiskunnassa puhutaan enempi lasten hyväksikäytöstä ja vanhemmat ovat tietoisia, että hyväksikäyttöä tapahtuu - yleensähän hyväksikäyttäjä on joko oma isä/isäpuoli tai muu sukulainen. Äitinä haluaa kuitenkin suojella lastaan ja miksi altistaa lastaan mahdollisesti epämiellyttävään tilanteeseen etenkin kun sen pystyy välttämään.

Pieni lapsihan ei ymmärrä pelätä seksuaalista hyväksikäyttöä ja jos sitä tapahtuu voi pitää sitä sellaisena asiana, jota tapahtuu muissakin perheissä. Voin olla jonkun mielestä paranoidinen, mutta mielestäni se on vanhemman tehtävä joskus nähdä joskus potentiaalisia vaaroja sielä, missä niitä ei ole. Kukaan lapsia hyväksikäyttävä ei varoita aikeistaan etukäteen - ainakaan lapsen vanhemmille. Jos joku sukulainen pyytämällä pyytäisi saada nukkua lapseni vieressä, niin miettisin kyllä pari kertaa, miksi ihmeessa?