Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?
Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa.
Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne
Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti.
Kommentit (243)
Se on jotenkin rentoa kuunnella reggaeta ja paukuttaa bassot täysillä possujonossa. Keikkua puolelta toiselle ja ottaa rennosti. Samalaista kuin kaupassa ostosjonossa, jossa jono venyy kaupan keskitasolle asti. Voi ottaa rennosti ja katsella älypuhelinta kuunnellen reggaeta.
Suurin osa ihmisistä luulee kontrolloivansa elämäänsä tekemällä asioita kiireellä ja kaahaamalla.
T: Keltaneauto
Voitasko ylinopeuksia nostaa, niin vois posotella?
Väljä possujuna on kyllä myös hyvä asia. Monessa paikassa parempi, että autot tulee ryppäinä, eikä jatkuvana virtana. Esim. kolmion takaa sivutieltä helpompi tulla mukaan ja ohittaminen helpottuu myös. Monta kertaa kironnut ohittaessa, kun joku v**un individuaali tulee ennen tai jälkeen possujunan, eikä pääse ohittamaan. Pitkän kyttäyksen jälkeen suoran auetessa siellä on aina se yksi tai kaksi individuaalia. S**tana!
Johtuu nopeusrajoituksista. Ovat liian alhaisia silloin kun jonoutumista tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ohitusten" mielettömyys jonossa.
Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!
Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo
Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.
Ihan alkuun pitäisi miettiä että mikä järki on ohittaa? Minä en ohita oikeastaan koskaan ketään koska ohittamisessa ei ole mitään järkeä.
Sanoin että oikeastaan koskaan ketään koska ohitan traktrorit. Rekkoja en ohita koska en näe ohittamisessa mitään järkeä.
Aika säälittävö vuodatus. Ohittaminen on täysin normaali liikennetilanne ja se täytyy kaikkien hallita. Olisi hirveää ajan tuhlausta jumiutua jokaisen rekan tai alinopeutta lyllertävän mummelin taakse.
Aijaa minä olen täysin erimieltä sun kanssa. Ohittaminen ei ole mikään normaali tilanne vaan se tehdään pakon edestä jos edessä ajavaa ajaa todella hiljaa. Ohittamisessa ei säästä aikaa kuin maksimissaan minuutin, usein ohittamisen hyöty jää muutaman sekuntiin.
Ehkä noin, jos kyse on vain lähiliikenteestä. Jos taas olen ajamassa 500 kilometrin matkaa, niin väitän säästäväni ohituksella vähän enemmän kuin sen minuutin. Vaikka se yksi ja sama auto ei olisikaan ajamassa edelläni puolen Suomen läpi, sen käännyttyä vaikkapa rampilta pois eteeni tulisi kyllä toinen hitaampi, joten helpommalla pääsee ohittamalla hitaammat kun se on turvallisesti mahdollista.
Kun ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin on aina paalupaikalla ja vapaa tie. Nopeammat saavat mennä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut adaptiivisesta vakkarista?
Mikä se on?
Polttoaineen kulutus pienenee, kun ajaa toisen auton imussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.
Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100?
Siinä taas joku kaupunkilainen kommentoimassa. Ei täällä maalla monesti edes näe lähellekään 100 autoa 50km:n matkalla.
-eri
Nykytekniikan käyttäminen johtaa jonon muodostumiseen väistämättä.
1. Ajat adaptiivisella vakkarilla just nopeusrajoituksen verran. Perääsi ilmestyy jono, joka alkaa ottamaan nopeuden kärkiautosta eli sinusta.
2. Ajat adaptiivisella vakkarilla 10km/h yli nopeusrajoituksen ja saavutat väistämättä jonkun lainkuuliaisen autoilija. Sitten jono taas etenee sen ykkösauton vauhdilla.
Adaptiivista vakkaria käyttämällä jono muodostuu aina.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on laumaeläin. Jos ajaa yksin maantietä, niin on hyvä hidastaa vauhtia, jotta ennemmin tai myöhemmin joku tulee taakse seuraksi.
Päinvastoin, jos joku tulee takapuskuriin roikkumaan, niin hidastan entisetään, jotta tämä roikkuja pääsee turvallisesti ohi ja antaa minun jatkaa matkaa ilman seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jenkkilässä jo vuosia sitten tutkittu ja tulivat siihen tulokseen et jos nopeusrajoituksia alennetaan, siis alennetaan, kaikki tulevat perille aikaisemmin? Luin itsekin sen kahteen kertaan mutta siis nopeus kasvaa jos rajoitukset ovat alemmat. Ilmeisesti ei aiheudu sitä haitariliikettä et useimmat jarruttavat kun yksi tollo ohittaa ja änkee siihen jonoon takaisin.
Ei tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on laumaeläin. Jos ajaa yksin maantietä, niin on hyvä hidastaa vauhtia, jotta ennemmin tai myöhemmin joku tulee taakse seuraksi.
Päinvastoin, jos joku tulee takapuskuriin roikkumaan, niin hidastan entisetään, jotta tämä roikkuja pääsee turvallisesti ohi ja antaa minun jatkaa matkaa ilman seuraa.
No minä taivallan omalla vauhdillani (tikkari 8 todellista) vakkari päällä. Olen arvioinut, että silloin minua ohitetaan vähiten ja omat ohitukset minimoituu. Jos joku tulee taakse niin menköön ohi tai jos ei pääse niin ajakoon perässä, samapa tuo. Jos saan jonkun auton kiinni, niin lähtökohtaisesti pyrin sen ohittamaan välittömästi. Ei tämä nyt ole kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Väljä possujuna on kyllä myös hyvä asia. Monessa paikassa parempi, että autot tulee ryppäinä, eikä jatkuvana virtana. Esim. kolmion takaa sivutieltä helpompi tulla mukaan ja ohittaminen helpottuu myös. Monta kertaa kironnut ohittaessa, kun joku v**un individuaali tulee ennen tai jälkeen possujunan, eikä pääse ohittamaan. Pitkän kyttäyksen jälkeen suoran auetessa siellä on aina se yksi tai kaksi individuaalia. S**tana!
Kaikenlaista harmia.
Letkassa ajavat vammaiset luulevat jotenkin kirittävänsä edellä ajavaa että hän menisi nopeammin. Itse hidastan tarkoituksella vauhtia hieman jos tällainen paska ajaa perässäni, hän nimittäin vaarantaa henkeni jos joudun äkkijarruttamaan niin hän ajaa päälleni. Näin on jo käynyt kerran ja kuski oli ajaessa meikkaileva poliisin mulkku tytär.Syyllisyytensä myönsi mutta autoni tuhoutui ja sain kipeän niskan.
Kun hidastan vauhtia, usein mainitunlainen mulkku ajaa sitten ohitse sen sijaan että roikkuu perseessä kiinni vaarantamassa henkeni.
Talvella näistä idiooteista saa lukea kun helsinki/turku akselilla on kunnon kolarisuma jossa osallisena on kymmeniä samanlaisia paskaidiootteja. En voi lakata nauramasta kun näistä tulee uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakkariin yleensä +10 km/h rajoitukseen nähden ja kaikista ohi jotka tulevat perä edellä vastaa.
Ajat kokoajan ylinopeutta, ne jotka ohitat ajavat taasen nopeusrajoitusten mukaan.
+10km/h mittarinopeus ei edes ole vielä mitään ylinopeutta. Jokaisessa autossa on mittarivirhe, vähintään 3-4km/h. Sen lisäksi nopeudenvalvontalaitteiden mittaustuloksista tehdään 3km/h varmuusvähennys. Ja sitten on vielä sakotuskynnys 7km/h. Eli tuon kympin verran voi aina olla mittarissa rajoituksessa ilmoitettua nopeutta enemmän ja syytä olisikin olla.
Mutta liikennevaloissa!!
Siellä nämä perheessä roikkumaan jättää pitkän pitkät välit - jopa niin että se haittaa takana tulevaa liikennettä kun esim ei mahduta ryhmittymiskaistalle näitten mega-välien pitäjien vuoksi.
Sitten siinä letkassa ohittelevat toisiaan ja homma ei muutu käytännössä mitenkään. Itse painan horisonttiin ohi koko letkasta = ainoa oikea ratkaisu. Se päämäärätön nopeuden vaihtelu ei sovi pirtaani.
Letka on letka riippumatta siitä onko autojen väli 10 vai 50 metriä.