Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?
Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa.
Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne
Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti.
Kommentit (531)
Surkeat kuskit sekä nuhapumpuilla ajavat ne siellä jonoissa köröttelee. Meikäläinen vetää kerralla ohi!
Vierailija kirjoitti:
Eikös jenkkilässä jo vuosia sitten tutkittu ja tulivat siihen tulokseen et jos nopeusrajoituksia alennetaan, siis alennetaan, kaikki tulevat perille aikaisemmin? Luin itsekin sen kahteen kertaan mutta siis nopeus kasvaa jos rajoitukset ovat alemmat. Ilmeisesti ei aiheudu sitä haitariliikettä et useimmat jarruttavat kun yksi tollo ohittaa ja änkee siihen jonoon takaisin.
On siellä myös joillain pätkillä "turva-autot" töissä eli letkaa vetää tasaisella nopeudella partioauto jota ei saa ohittaa. Keskinopeudet nousevat ja onnettomuudet vähenevät.
Se haitariliike on paha. Jos ajoneuvotiheys on suuri niin voi käydä niin että aamulla sattunut kolari tai jopa yksittäinen typerä jarrutus tai kiilaus voi aiheuttaa koko päiväksi seisovan ruuhkan joka saattaa lisäksi iltapäivällä olla vaikka 100km eri paikassa kun syntyy eräänlainen itseään ruokkiva seisova aaltoliike joka loppuu vasta kun ajoneuvotiheys harvenee riittävästi.
Harvoin tarvitsee. Pyrimme matkustamaan keskellä viikkoa ja juhlapyhien ulkopuolella. Töihin menen tuntia aikaisemmin, joten arjessakin vältän pahimmat ruuhkat.
Ajoin juuri kuudenkympin alueella mittarin näyttäen 64 km/h. Jonkun firman pakettiauto tuli aivan perään kiinni pitkäksi aikaa. Sitten, kun viereen tuli hetkeksi "kiihdytyskaista" (vaikka emme moottoritiellä olleetkaan), pakettiauto ohitti minut kiireesti oikealta.
Mikä ihmisiä vaivaa? Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti rajoitus siihen nopeuteen, eli tässä tapauksessa kuuteenkymppiin. Minäkin ajoin varmaan jo ylinopeutta, en ole varma autoni mittarivirheestä.
En mä tykkääkkään. Ruuhka-aikaan tuo vaan tapahtuu aika sukkelaan, kun nopeudet laskee sinne 40-50kmh esim kehä 1 ja turunväylän ramppi klo 16.30.
Oma ohjesääntö on että sama turvaväli kuin on mittarissa oleva nopeus. Myös hiljaisemmissa vauhdeissa. Jää ihmislle tilaa liittyä rampista ja itselle aikaa reagoida.
Sitten kun motari selkenee, niin nostan nopeuden sallittuun maksimiin +n 2-3kmh. Navin mukaan. olettaen että olosuhteet ja liikenne sen sallii. Ja vältä edestakaista seilaamista kaistojen välillä. Esim jos on monta rekkkaa 100m välein peräkkäin, en mene sinne väliin, vaikka joku hätähousu roikkuisikin perässä ohituskaistalla oloni ajan. Se on yllättävän yleistä moottoriteillä. Vaikka kaistaa on sitten niiden rekkojen jälkeen vaikka kuinka paljon vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtekää paria minuuttia aikaisemmin liikkelle niin ei tarvitse ohitella,ajaa ylinopeutta eikä tarvitse ajaa takapuskurissa kiinni. Ottakaa käytännöksi se että lähdette auton rattiin 2min aikaisemmin niin teidän elämä helpottuu kummasti ja voitte ajaa vaikka alle suurimman sallitun ja voitte pitää riittäviä turvavälejä.
Oletteko koskaan ajatelleet niin pitkälle, että lähtökohtaisesti sitä lähdetään ajoissa liikenteeseen, mutta kun on tämä elämä, joka välillä laittaa kapuloita rattaisiin. Joskus oikeasti on kiire, ilman omaa syytä ja jos edellä on tällainen ' ei minulla ole kiire, niin ei ole muillakaan -tyyppi', niin varmasti verenpaine nousee lukemiin. Pois se pää sieltä anuksesta, please.
Ohittelun tarve on asennekysymys!
Molemmat broidini ajoivat aikanaan ajokortin jossain 'teekkerien autokoulussa' ja kummallakin oli selkäytimeen syöpynyt pakonomainen ohittamisen tarve, jonkun perässä rauhallisesti ajaminen oli täydellinen mahdottomuus.
Esimerkki:
Asuttiin eri kaupungeissa ja lapin tunturi-kalaretket olivat lähdössä sellaista keräilyerää että saatiin kaikki samaan autoon. Kerran ajettiin kohti Rovaniemeä ja sieltä piti ottaa kyytiin porukan 4. jäsen. Ajoaika huomioiden arvio saapumisesta Rovaniemelle oli jotain kolme tuntia ennen junan tuloa.
Rauhoittiko se ajoa?
No ei todellakaan! Todella rajuja ja tiukkoja ohituksia jo aika lailla lastatun auton kanssa, kun kolme ukkoa ja puolentoista viikon retkikamat olivat kyydissä. Moottorista otettiin kaikki mahdollinen irti punaista hipovilla kierrosnopeuksilla ja ohitusnopeudet olivat tyypillisesti 130...150km/h eli 'kortti pois suorilta jaloilta'. Taustalla oli tilanne, että pohdittiin miten tapetaan aikaa se kolme tuntia Rovaniemellä.
Sanoin silloin ääneen, että pelottaa jo etukäteen, jos tulisi sellainen tilanne että oikeasti olisi kiire johonkin.
Varsinkin vanhempi veljeni käytti autoa katollaan useamman kerran, yhden kerran ulosajo paksuun hankeen reilusta satasesta ja vain puoli metriä ohi kallioleikkauksen. Autolle ei käöynyt juuri muuta kuin jokin lista irtosi.
- Toinen kerta oli, kun jonoa piti ohittaa ja kesken ohituksen asuntoautun katveesta jonon ykkösauto kääntyy vasemmalle. Noin 60 metriä jarrutusjälkeä (aikana ennen lukkiutumattomia) ja silti raju törmäys auton peräosaan. Kyydissä oli kolme lasta ja kaksi aikuista; hirveä tragenia oli puolen sekunnin päässä, kiitos innokkaan ohitteluasenteen.
Tarve ohitteluun on useimmiten asenne, kun sillä ohittelemisella ei oikeasti mitään aikaa pysty sääästämään.
Koska ihmisen aivot eivät ymmärrä auton vauhtia ja sitä faktaa että jonossa ajamisesta ei ole mitään hyötyä muutakuin haittaa... Ihmisen aivot ymmärtävät about juoksuvauhdin ja tässä vauhdissa sillä voi olla merkittäväkin ero pienestä välimatkasta.
Itse asiassa aivan typerä kysymys ?? Ajetaan peräjälkeen ( letkassa )
IHAN sen takia kun ei RINNAKKAIN mahdu menemään !!!!
Itselleni peräkkäin ajo ei ole mikään ongelma ,, Vai onko se
siinä , että olen harjoitellut tuota ( joillekkin ) vaikeaa lajia,
autolla ajoa jo 50 vuotta ??
Vierailija kirjoitti:
Ajoin juuri kuudenkympin alueella mittarin näyttäen 64 km/h. Jonkun firman pakettiauto tuli aivan perään kiinni pitkäksi aikaa. Sitten, kun viereen tuli hetkeksi "kiihdytyskaista" (vaikka emme moottoritiellä olleetkaan), pakettiauto ohitti minut kiireesti oikealta.
Mikä ihmisiä vaivaa? Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti rajoitus siihen nopeuteen, eli tässä tapauksessa kuuteenkymppiin. Minäkin ajoin varmaan jo ylinopeutta, en ole varma autoni mittarivirheestä.
No mitä väliä. Firman pakulla oli kiire jonnekin. Jos se haluaa ehtiä perille ylinopeudella se on pakun ja vallesmannin välinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti Suomessa on hyvin matalat nopeusrajoitukset mikä ei kauheasti rohkaise niitä noudattamaan. Puhun siis maanteistä, en kaupunkialueista.
Eikös niitä suunniteltu alennettavaksi entisestään, Ruotsin malliin. Suomen tiet on huonossa kunnossa, parinkymmenen vuoden "säästöjen" vuoksi.
Suunniteltiin. Joku soijahinttapuli halusi että kaikki 100n tiet jossa ei ole erottavaa keskikaistaa pudotetaan 80 teiksi. Myös esimerkiksi leveäkaistatiet joissa 4 autoa mahtuu hyvin rinnakkainen yhtä aikaa.
säästää bensaa, kun ajaa metrin päässä toisen takapuskurista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti Suomessa on hyvin matalat nopeusrajoitukset mikä ei kauheasti rohkaise niitä noudattamaan. Puhun siis maanteistä, en kaupunkialueista.
Ja nyt kesällä tulee taas "tietyömaita" motareillekin joissa ei viikkokausiin tapahdu yhtään mitään, mutta siltä 100-80-50-120 kyltit lojuu siellä.
Siinä tuo tietyöväki kyllä kusee omiin muroihinsa ja aiheuttavat inflaation varoituksille.
Tieturvakurssilla sanoivat että aiheettomat liikennemerkit on poistettava välittömästi, esim. juuri työntekijöiden turvaksi laitetut alhaiset nopeusrajoitusmerkit ajoiksi jolloin töitä ei tehdä. Eli kirjaimellisesti jos tekevät vain päivävuoroja niin ne alennetut nopeudet pitää poistaa työajan päättyessä joka päivä ja asettaa uudelleen aamulla mutta eipä kiinnosta, laiskuuttahan se on. Ja aiheuttaa todella inflaation kun ei tiedä onko nopeusrajoitus aiheellinen vai ei.
Tämä ei ainakaan toteutunut viime kesänä 7-tiellä. Porvoon ja Helsingin välillä oli asfaltointi kyllä, mutta sitten viikkokausiksi jäi rajoitukset päälle koska ilmeisesti puuttui rampeista jotkut merkinnät. Tie oli muutoin täysin valmis asfaltteineen ja kaistamerkintöineen. Varmaan eri urakoija valittu niihin ramppien merkintöihin ja se monta viikkoa venytteli pippeliään jossain ihan muualla.
No, eipä siellä poliiseja koskaan ole joten kaikki alkoi ajella norminopeudella.
Sattui kerran joutilas aurinkoinen lauantaipäivä ja nakkasin kalavehkeet ja kamerarepun autoon ja ajelin Kustaviin. Päivä kului ahvenia narraillen ja iltahämärässä otin maisemakuvia eri paikoista joissa piipahtelin.
Aikaa oli yllin kyllin ja köröttelin hyvinkin rauhallisesti tunnetulla peura-ja kaurisalueella. Kuin ollakaan, perään tuli tietysti jono ja kiristin sitten nopeutta sinne rajoitus + 10km/h. Jossain Taivassalon jälkeen sitten tolpassa välähti ja huomasin myös jonon takana jääneen taakse. Paikalliset tietysti tiesivät ja muistivat peltipoliisin paikan ja osasivat hidastaa.
- Se oli sitä aikaa, kun iltalehdessä uutisoitiin 'asiakkaan' mahdollisuudesta pyytää tolpan ottama kuva itselleen 'muistoksi. Soitin palveluun, mutta sen mukaan omaklle rekkarille ei ollut ilmestynyt kuvatiedostoa. Oli vissiin sen verran pieni ylitys ettei tullut edes huomautusta.
Yhtä kaikki, sen tolppa-välähdys kiroilun jälkeen päätin ajaa just sitä nopeutta mitä ajan.
Porsaita Äidin oomme kaikki, KAIKKI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ohitusten" mielettömyys jonossa.
Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!
Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo
Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.
Ennen ohituskaistaa on hyvä asemoida itsensä rekan taakse jos siitä haluaa ohi. Yleensä rekan takana jonon on kerännyt taakseen nysväri joka mönkii rekan ohi ohituskaistalla niin hitaasti, ettei kukaan muu enää ehdikään.
Aina ohi koko jonosta jos nyt on mahdollista turvallisesti ohittaa, ja käytännössä lähes aina on ollutkin mahdollista. En ala odotteleen ikuisuutta että siellä jonon kärjessä joku löytää lopulta sen 5 km pitkän suoran jossa uskaltaa lopulta ohittaa jonoa vetävän rekan tms.
Nimim. BMW alla 20 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa?
Sähkövispilässä range vähissä !
Vierailija kirjoitti:
Ne metsästää hirviä 🚗🚙🛻🚗🚙🛻🚗🚙🛻🚜
Tämä 😂👍
Ts. sen sijaan et olisin aika ajoin ajellut 100 olisin voinut ajaa koko matkan vakkarilla 60 km/h koko matkan!!