Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?

Vierailija
10.05.2026 |

Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa. 

Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne

Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti. 

Kommentit (531)

Vierailija
521/531 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun autossa jarruvalo välähtää aina kun jalkaa nostaa kaasulta. Aiheuttaa melkoisesti aggressioita joissakin vanhemmissa miehissä se "jarruttelu"

Olenkin ihmetellyt näitä autoja, joissa jarruvalot välkähtelevät näennäisesti omia aikojaan, vaikka tiellä ei tunnu tapahtuvan mitään ihmeellistä eikä vauhti hiljene. Tuossa lienee selitys.

Vierailija
522/531 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köröttely on yksitoikkoista, repivät kiihdytykset missä kumi palaa on parasta matkantaittamista

Varsinkin mopolla tulee ohiteltua autoletkoja ihan vaan ajan kuluksi.

Taajamassa ehkä pääsee mopolla autoista ohi !

mopo = moottoripyörä

No ei tasan ole. Kautta historian on mopo ollut lyhenne sanasta mopedi, tarkoittaen sitä kulkuneuvoa, jolla saa ajaa 15-vuotiaat neljääviittä. 

Moottoripyörä on ihan eri nopeuksinen vekotin, eikä sitä ihan vain selvyyden vuoksi kutsuta ikinä mopoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/531 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ohittaa ja päästä seuraavaan jonoon?

Ne on niin yksinkertaista väkeä, että ei ne osaa ajatella noin monimutkaisia asioita. Ajatuksenkulku rajoittuu suunnilleen tähän "edessä on jonkun takavalot - ohi pitää päästä".

Pidemmillä matkoilla täytyy asemoida itsensä niin, että ohituskaistan alkaessa on sen rekan, karavaanarin, palstamamman tai muun tientukkeen takana. Tällöin siitä pääsee reippaasti ohi ilman, että täytyy katsella kun joku kinnaa tukkeen ohi vakkarilla ilman pienintäkään huolta ja murhetta siitä, että muidenkin pitäisi päästä tukkeen ohi samalla ohituskaistalla.

Ohittamisessa on se idea, että ohituksesta täytyy olla jotain hyötyä, muuten se on turhaa, muita autoilijoita ärsyttävää ja mahdollisesti myös vaarallista. Ohittamiseen kuuluu myös kirjoittamattomia sääntöjä, kuten se, että rekkaa ohitetaan motarilla ajojärjestyksessä. Vasta kun kauempaa tuleva toteaa, ettei rekan välitön perässäolija aio mennä ohi, voi itse mennä. Muussa tapauksessa päästetään lähinnä rekan perää ajava vasemmalle kaistalle ensin eikä pussiteta häntä. Mitä kovempaa joku paahtaa takaa, sitä nopeammin hänelle kannattaa antaa tilaa, eli palata mahdollisimman pian oikealle kaistalle. 

Pienemmillä teillä eli ohituskaistoilla ajaessa kannattaa myös katsoa, ketkä kaikki aikovat lähteä ohitukseen, jos edessä on selvästi hitaampi kulkuneuvo (rekka, asuntovaunu, peräkärryllinen auto tms.) Annetaan siis kaikille mahdollisuus ohittaa eikä tukita omalla ohituksella kaikkia muita. Ja oikealta ei tietenkään ikinä ohitella. 

Juhannusruuhkassa ohituskaistalla ohittelusta ei ole hyötyä, vaan haittaa. Siksi kannattaa yrittää pussittaa ohittelijat, että heidän olisi mahdollisimman hankala päästä oikealle kaistalle takaisin. Pakkohan heidät on sinne päästää, jos ovat ohittelun aloittaneet, mutta ei ilman näpäytystä. (Tiedän, ettei liikenteessä saa kouluttaa, mutta tuossa tapauksessa olisin valmis rikkomaan vähän lakia yleisen järjestyksen takia.) 

Vierailija
524/531 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

99% letkan vetäjistä ajaa autoa, jonka nopeusmittari näyttää väärin, eikä kuski suostui uskomaan, että se japsi kulkee ehkä 70 km/h silloin kun mittarin lukema on 80. Keskeisimmillä eurooppalaisilla autoilla virhe on pienempi, mutta ei ole yhdessäkään autossa nolla. Siksi ylinopeutta ajamisesta syyttely ei ole muuta, kuin oman ajattelemattomuuden puolustelua. Tarkistakaa mittarinen näyttämä.

Häh? Tiedän tasan tarkkaan oman autoni nopeusmittarivirheen ja navi näyttää todellisen nopeuden gps:n mukaan. Ajan yleensä vakkarilla gps:n mukaan tikkari +3m/h eli ylinopeutta. Tuossa tilanteessa perseessä roikkuvat ohi missä hyvänsä paikassa rynnivät idiootit ajavat kyllä ihan oikeasti reilua ylinopeutta, aiheuttavat vaaratilanteita ja aiheuttavat liikenteessä haitariliikettä ja jonoutumista. Ei noita tartte kenenkään puolustella, ennemminkin pitäisi ottaa kortti pois kun ei osata ajaa.

Vierailija
525/531 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.

Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100? 

Miksi ei vaan jätä reilusti väliä ja ota rennosti, kuka tämän "liikenteessä on aina kiire ja pitää aina kiilata" homman on edes keksinyt?

Ja sit

Tai sitten ohittaa rennosti ne hitaammin ajavat ja nauraa vaan jos joku syyttelee kiilaamisesta -syyhän on silloin tuon valittajan koska hän ei pidä turvaväliä.

 

Kuinkahan hitaasti muuten kaltaistesi edessä pitää ajaa ennen kuin pääsette ohi?

 

Itse tein kerran kokeen kun varusmiehenä ajoin täysin tyhjällä nelikaistaisella tiellä armeijan autolla satasen alueella satasta. Perään tuli joku ihan takapuskuriin roikkumaan. Hiiiitaasti tiputin koko ajan nopeutta monen kilometrin matkalla. Lopulta kun vauhtia oli 30 km/h satasen alueella nuo perskärpänen ajoi ohi! 

Mulla on vähän samanlainen kokemus. Tyhjällä Länsiväylällä hidastin vauhtia ja lopulta pysäytin auton kokonaan. Ei mennyt perässä roikkuja vieläkään ohi. Sitten jatkoin töihin. Sinne ei sentään seurannut. 

Vierailija
526/531 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi ajaa seitsemääkymppiä suoralla kuivalla tiellä, sitä olen ihmetellyt.

Niin ja vielä neljäkympin alueella. Aika härskiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
527/531 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.

Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100? 

Miksi ei vaan jätä reilusti väliä ja ota rennosti, kuka tämän "liikenteessä on aina kiire ja pitää aina kiilata" homman on edes keksinyt?

Ja sit

Tai sitten ohittaa rennosti ne hitaammin ajavat ja nauraa vaan jos joku syyttelee kiilaamisesta -syyhän on silloin tuon valittajan koska hän ei pidä turvaväliä.

 

Kuinkahan hitaasti muuten kaltaistesi edessä pitää ajaa ennen kuin pääsette ohi?

 

Itse tein kerran kokeen kun varusmiehenä ajoin täysin tyhjällä nelikaistaisella tiellä armeijan autolla satasen alueella satasta. Perään tuli joku ihan takapuskuriin roikkumaan. Hiiiitaasti tiputin koko ajan nopeutta monen kilometrin matkalla. Lopulta kun vauhtia oli 30 km/h satasen alueella nuo perskärpänen ajoi ohi! 

Mulla on vähän samanlainen kokemus. Tyhjällä Länsiväylällä hidastin vauhtia ja lopulta pysäytin auton kokonaan. Ei mennyt perässä roikkuja vieläkään ohi. Sitten jatkoin töihin. Sinne ei sentään seurannut. 

Mulla hieman toisenlainen kokemus Länsiväylältä. Tämä kertoo jotain ainakin yhden B-merkkisen auton kuskin mielenlaadusta. Itsetunnolla näytti olevan rajansa. 

Ajoin tyhjällä Länsiväylällä alueella missä on 80 km/h rajoitus ja kaistoja 2-3 per suunta. Autoni oli tuolloin nelivetoinen Skoda Superb farkku. Nopeus hiukan yli rajoituksen. Takanana ajeli kaikeassa rauhassa B-merkkinen auto. Turvavälikin oli riittävä, saattoipa ajaa adaptiivisellä vakkarilla takanani. Nätisti mentiin peräkkäin hyvän matkaa. 

Sitten takaa tuli ikivanha ruosteinen Fiat Punto, joka veti ohi ns. miljoonaa eli reilua ylinopeutta. Bemari ampaisi perään hirmuisella kiihdytyksellä ja kuittasi ohituksen pian. Sinne häipyivät jonnekin horisonttiin, Bemari edellä ja Fiat perässä.

Jäin haavi auki ihmettelemään, että tämän B-kuskin itsetunto riitti Skodan perässä ajamiseen, eli hänellä oli bemarikuskiksi poikkeuksellisen hyvä itsetunto. Mutta tuota vanhan Fiatin ohitusta itsetunto ei enää kestänyt vaan piti sitten lähteä näyttämään että kyllä täältä pesee. Ei ole todellista...

Vierailija
528/531 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.

Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100? 

Miksi ei vaan jätä reilusti väliä ja ota rennosti, kuka tämän "liikenteessä on aina kiire ja pitää aina kiilata" homman on edes keksinyt?

Ja sit

Tai sitten ohittaa rennosti ne hitaammin ajavat ja nauraa vaan jos joku syyttelee kiilaamisesta -syyhän on silloin tuon valittajan koska hän ei pidä turvaväliä.

 

Kuinkahan hitaasti muuten kaltaistesi edessä pitää ajaa ennen kuin pääsette ohi?

 

Itse tein kerran kokeen kun varusmiehenä ajoin täysin tyhjällä nelikaistaisella tiellä armeijan autolla satasen alueella satasta. Perään tuli joku ihan takapuskuriin roikkumaan. Hiiiitaasti tiputin koko ajan nopeutta monen kilometrin matkalla. Lopulta kun vauhtia oli 30 km/h satasen alueella nuo perskärpänen ajoi ohi! 

Mulla on vähän samanlainen kokemus. Tyhjällä Länsiväylällä hidastin vauhtia ja lopulta pysäytin auton kokonaan. Ei mennyt perässä roikkuja vieläkään ohi. Sitten jatkoin töihin. Sinne ei sentään seurannut. 

Mulla hieman toisenlainen kokemus Länsiväylältä. Tämä kertoo jotain ainakin yhden B-merkkisen auton kuskin mielenlaadusta. Itsetunnolla näytti olevan rajansa. 

Ajoin tyhjällä Länsiväylällä alueella missä on 80 km/h rajoitus ja kaistoja 2-3 per suunta. Autoni oli tuolloin nelivetoinen Skoda Superb farkku. Nopeus hiukan yli rajoituksen. Takanana ajeli kaikeassa rauhassa B-merkkinen auto. Turvavälikin oli riittävä, saattoipa ajaa adaptiivisellä vakkarilla takanani. Nätisti mentiin peräkkäin hyvän matkaa. 

Sitten takaa tuli ikivanha ruosteinen Fiat Punto, joka veti ohi ns. miljoonaa eli reilua ylinopeutta. Bemari ampaisi perään hirmuisella kiihdytyksellä ja kuittasi ohituksen pian. Sinne häipyivät jonnekin horisonttiin, Bemari edellä ja Fiat perässä.

Jäin haavi auki ihmettelemään, että tämän B-kuskin itsetunto riitti Skodan perässä ajamiseen, eli hänellä oli bemarikuskiksi poikkeuksellisen hyvä itsetunto. Mutta tuota vanhan Fiatin ohitusta itsetunto ei enää kestänyt vaan piti sitten lähteä näyttämään että kyllä täältä pesee. Ei ole todellista...

Tuntuu olevan yleistä, että jotkut kuskit ikään kuin odottavat jonkun kolmannen osapuolen esimerkkiä saadakseen "luvan" ohitukseen. Kun joku näyttää mallia, uskalletaan itse lähteä perässä tai jopa kiilata nopeasti viime hetkellä takaa tulevan ohittajan eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
529/531 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus perässä roikkujasta Laitila - Eura välisellä tieosuudella:

 - Kaunis talvipäivä ja talvirajoitukset voimassa ja kun edellä meni pitkä rekka reilua 80-kymppiä niin jätin oikein todella reilun turvavälin yli adaptiivisen vakkarin mittauskyvyn. Kuinkas ollakaan, rauhalliselle köröttelylle hiljaisssa liikenteessä tuli ryppy Hinnerjoen jälkeen Euran suuntaan ajaessa, kun naiskuski liimautui puskuriin. Yritin vinkkarilla oikealle vihjata, etä 'mees siitä ohi' vaan ei kelvannut. Aloin siinä sitten vakkarin kytkimestä hitaalla tahdilla pudottamaan nopeutta kilsa kerrallaan....  Jossain siellä 40-kympin paikkeilla eukko sitten runttasi kaasua, soitti torvea ja vilkutteli valoja sekä näytti keskaria ilmeisen tunnekuohun vallassa...  Olin vissiin pilannuit hänen hyvän perässäajopaikkansa?😎

On meitä moneksi...

Vierailija
530/531 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkaista on ohittamista varten ja nopeusrajoitukset ovat alanopeusrajoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
531/531 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemus perässä roikkujasta Laitila - Eura välisellä tieosuudella:

 - Kaunis talvipäivä ja talvirajoitukset voimassa ja kun edellä meni pitkä rekka reilua 80-kymppiä niin jätin oikein todella reilun turvavälin yli adaptiivisen vakkarin mittauskyvyn. Kuinkas ollakaan, rauhalliselle köröttelylle hiljaisssa liikenteessä tuli ryppy Hinnerjoen jälkeen Euran suuntaan ajaessa, kun naiskuski liimautui puskuriin. Yritin vinkkarilla oikealle vihjata, etä 'mees siitä ohi' vaan ei kelvannut. Aloin siinä sitten vakkarin kytkimestä hitaalla tahdilla pudottamaan nopeutta kilsa kerrallaan....  Jossain siellä 40-kympin paikkeilla eukko sitten runttasi kaasua, soitti torvea ja vilkutteli valoja sekä näytti keskaria ilmeisen tunnekuohun vallassa...  Olin vissiin pilannuit hänen hyvän perässäajopaikkansa?😎

On meitä moneksi...

Ja omani. Tai yksi niistä. Ajelin yöllä kotia kohti ja perään ilmaantui vartiointiliikkeen auto. Siis ihan kantaan. Koetin katsoa et onko puoltakaan metriä koska näin pojan naamankin ihan kuin olisi takapenkillä istunut. Aloin nyökytteleen, elikkä pikkasen jarrua, pikkasen jarrua. Se poika vaan seuras. Painoin kaasun pohjaan ja otin 50 metrii rakoa ja jarrut pohjaan. Meni se ohi.