Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?

Vierailija
10.05.2026 |

Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa. 

Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne

Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti. 

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti Suomessa on hyvin matalat nopeusrajoitukset mikä ei kauheasti rohkaise niitä noudattamaan. Puhun siis maanteistä, en kaupunkialueista.

Vierailija
82/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla ohitella mun pienellä autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoin tänään mökiltä kotiin. Edessä ajava auto ajoi 80 alueella 60-70km/h. 

Minulla matkaa kotiin oli 30km. Ajoin siis keskimäärin 65 mittarini mukaan 80 alueella.

Jos olisin ohittanut kyseisen auton ja ajanut suurinta sallittua eli 80 niin olisin ollut kotona perillä 5min aikaisemmin joten en ohittanut vaan ajoin koko matkan sen auton perässä ja toki pidin riittävää turvaväliä. Oli melko pitkä letka minun takana ja kyllä mä kävin nauramaan että miksi ihmiset haluaa ajaa letkassa, minä taisin olla se letkan vetäjä kun pidin tosi pitkää turvaväliä edellä ajavaan? :) 

En siis nähnyt mitään järkeä ohittaa koska elämäni ei ole kiinni 5 minuutista. 

Niin, päätit sitten että kaikki siellä takanakin saa luvan odotella viisi minuuttia pidempään.

Niin päätin. Olisivat lähteneet 5 minuuttia aikaisemmin liikkeelle. Syy on täysin heidän oma, jos he olisivat lähteneet 5 minuuttia aikaisemmin liikkelle niin he olisivat olleet 5 minuuttia aikaisemmin perillä. 

Vierailija
84/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran ajoin töistä kotiin, ajoin 50 alueella 50 ja nopeusrajoitus tippui 40 niin tiputin vauhtini 40. Takanani roikkui varmaan metrin päässä audi tt, no mä aloin sitten ajamaan niin reunassa että pölypilvi nousi ja kiviä rupes lentämään. Tämä kyseinen audi tt ohitti minut niin kovaa kuin se auto kulki. Se ajoi varmaan 100m ja sitten tuli seuraava auto eteen, sitten se kääntyi kotipihalle. Ajoin uudestaan siitä ohi ja auto oli yhä kotipihalla. 

Oliko kyseisellä audi tt kuskilla niin kova kiire kotiin? 

Varmaan jotkut haluaa kokeilla autonsa tehoja ja kiihdytellä ja ohitella ihan turhaan. Itsellä ei ole moista tarvetta ole ollut ikinä kun alkuaikojen autoina oli kuplia ja autourheiluja aloitettiin harrastaa aika nuorina, ei ollut tarvettä kaahailla kaduilla. Ihan järjettömiä ja turhiahan satojen heppojen henkilöautot normiliikenteessä ovatkin. Autoveron voisi porrastaa ajoneuvon tehon mukaan ainakin yksityiskäytössä. Se myös ohjaisi autokantaa ympäristöystävällisempään suuntaan. Sata heppaa per tonni omapainoa riittää, mihin enempää tarvitaan. Olen tykännyt tehokkaista autoista aina mutta en tehojen vaan mukavuuden takia, tehokkaat autot ovat yleensä isompia ja kaikilla herkuilla. Automaatti ja riittävästi tehoa niin ei tarvi rääkätä autoa.

Eikö niitä autojen tehoja voi mennä kokeilemaan suljetulle radalle missä ei ole muita autoilijoita? Suomessa pärjää liikenteessä autolla mikä kulkee maksimissaan 120 ja tehoja riittää hyvin 50hp ellei joudu vetämään peräkärryä. 

Eipä ole ihme ettet uskalla ohittaa kuin traktoreita. 300 heppaa ja 500Nm on minimit. Huippunopeutta ei niin hirveesti tartte, mutta kiihtyvyys vaikka satasen vauhdista on turvallisuutta.

Vierailija
85/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti Suomessa on hyvin matalat nopeusrajoitukset mikä ei kauheasti rohkaise niitä noudattamaan. Puhun siis maanteistä, en kaupunkialueista.

Ja nyt kesällä tulee taas "tietyömaita" motareillekin joissa ei viikkokausiin tapahdu yhtään mitään, mutta siltä 100-80-50-120 kyltit lojuu siellä.

Vierailija
86/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohittelijat ja takapuskurissa roikkujat pitäisi lähettää mielentilatutkimukseen. Ei heillä kaikki muumit ole laaksossa, ei ne ohittelijat ja takapuskurissa roikkujat ole terveitä ihmisiä. 

Olet siis näitä maailmannapoja, jotka tykkäävät aiheuttaa jonoja? Ei hitto mikä ajatusmaailma.

Jonoa ei aiheuta se ensimmäinen kuski vaan jonon aiheuttaa ne jotka ajautuvat jonon ekan auton perään. Miksi ajat edellä ajavan auton takapuskuriin kiinni ja siten aiheutat jonon? 

Vierailija
87/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoin tänään mökiltä kotiin. Edessä ajava auto ajoi 80 alueella 60-70km/h. 

Minulla matkaa kotiin oli 30km. Ajoin siis keskimäärin 65 mittarini mukaan 80 alueella.

Jos olisin ohittanut kyseisen auton ja ajanut suurinta sallittua eli 80 niin olisin ollut kotona perillä 5min aikaisemmin joten en ohittanut vaan ajoin koko matkan sen auton perässä ja toki pidin riittävää turvaväliä. Oli melko pitkä letka minun takana ja kyllä mä kävin nauramaan että miksi ihmiset haluaa ajaa letkassa, minä taisin olla se letkan vetäjä kun pidin tosi pitkää turvaväliä edellä ajavaan? :) 

En siis nähnyt mitään järkeä ohittaa koska elämäni ei ole kiinni 5 minuutista. 

Niin, päätit sitten että kaikki siellä takanakin saa luvan odotella viisi minuuttia pidempään.

Niin päätin. Olisivat lähteneet 5 minuuttia aikaisemmin liikkeelle. Syy on täysin heidän oma, jos he olisivat lähteneet 5 minuuttia aikaisemmin liikkelle niin he olisivat olleet 5 minuuttia aikaisemmin perillä. 

Eläkelläisillä ja so.ssupu.mm.eilla kyllä riittää noita ylimääräisiä viisiminuuttisia.

Vierailija
88/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran ajoin töistä kotiin, ajoin 50 alueella 50 ja nopeusrajoitus tippui 40 niin tiputin vauhtini 40. Takanani roikkui varmaan metrin päässä audi tt, no mä aloin sitten ajamaan niin reunassa että pölypilvi nousi ja kiviä rupes lentämään. Tämä kyseinen audi tt ohitti minut niin kovaa kuin se auto kulki. Se ajoi varmaan 100m ja sitten tuli seuraava auto eteen, sitten se kääntyi kotipihalle. Ajoin uudestaan siitä ohi ja auto oli yhä kotipihalla. 

Varmaan jotkut haluaa kokeilla autonsa tehoja ja kiihdytellä ja ohitella ihan turhaan. Itsellä ei ole moista tarvetta ole ollut ikinä kun alkuaikojen autoina oli kuplia ja autourheiluja aloitettiin harrastaa aika nuorina, ei ollut tarvettä kaahailla kaduilla. Ihan järjettömiä ja turhiahan satojen heppojen henkilöautot normiliikenteessä ovatkin. Autoveron voisi porrastaa ajoneuvon tehon mukaan ainakin yksityiskäytössä. Se myös ohjaisi autokantaa ympäristöystävällisempään suuntaan. Sata heppaa per tonni omapainoa riittää, mihin enempää tarvitaan. Olen tykännyt tehokkaista autoista aina mutta en tehojen vaan mukavuuden takia, tehokkaat autot ovat yleensä isompia ja kaikilla herkuilla. Automaatti ja riittävästi tehoa niin ei tarvi rääkätä autoa.

Eikö niitä autojen tehoja voi mennä kokeilemaan suljetulle radalle missä ei ole muita autoilijoita? Suomessa pärjää liikenteessä autolla mikä kulkee maksimissaan 120 ja tehoja riittää hyvin 50hp ellei joudu vetämään peräkärryä. 

Eipä ole ihme ettet uskalla ohittaa kuin traktoreita. 300 heppaa ja 500Nm on minimit. Huippunopeutta ei niin hirveesti tartte, mutta kiihtyvyys vaikka satasen vauhdista on turvallisuutta.

Uskallan ohitella mutta en näe ohittamisessa mitään järkeä. Radalla mä olen ajanut kilpa-autolla 280km/h kymiringillä. 

Vierailija
89/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossujonossa Sosnovyi Porissa soossissa sateessa ja sumussa.

Vierailija
90/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohittelijat ja takapuskurissa roikkujat pitäisi lähettää mielentilatutkimukseen. Ei heillä kaikki muumit ole laaksossa, ei ne ohittelijat ja takapuskurissa roikkujat ole terveitä ihmisiä. 

Olet siis näitä maailmannapoja, jotka tykkäävät aiheuttaa jonoja? Ei hitto mikä ajatusmaailma.

Jonoa ei aiheuta se ensimmäinen kuski vaan jonon aiheuttaa ne jotka ajautuvat jonon ekan auton perään. Miksi ajat edellä ajavan auton takapuskuriin kiinni ja siten aiheutat jonon? 

No helvetti pitäisikö pysähtyä tai kääntyä sivuun, vaikka olen menossa samaan suuntaan kuin sinä ja lonnija edessäsi?

-ohis

Vierailija
91/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt kesällä tulee taas "tietyömaita" motareillekin joissa ei viikkokausiin tapahdu yhtään mitään, mutta siltä 100-80-50-120 kyltit lojuu siellä.

Siinä tuo tietyöväki kyllä kusee omiin muroihinsa ja aiheuttavat inflaation varoituksille.

Vierailija
92/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskallan ohitella mutta en näe ohittamisessa mitään järkeä. Radalla mä olen ajanut kilpa-autolla 280km/h kymiringillä. 

Bullshit. Sinä et ole edes istunut sellaisessa autossa joka ehtisi kelata 280 Kymiringillä.

Vierailija
93/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No helvetti pitäisikö pysähtyä tai kääntyä sivuun, vaikka olen menossa samaan suuntaan kuin sinä ja lonnija edessäsi?

-ohis

Jätä riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon? En ymmärrä teitä miksi te ajatte edellä ajavan auton perään kiinni ja täten aiheutatte jonon. Se jonon ensimäinen auto ei ole ikinä syyllinen siihen jonoon vaan syyllisiä ovat ne jotka ajavat edellä ajavan auton perään kiinni. 

Vierailija
94/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa? 

"Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä....."

- Voisitkos vielä määritellä, mitä tarkoitat "alinopeudella"  ??

[😎]

Vierailija
95/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seniilit kuskit kerryttävät letkaa peräänsä, kun ohittaminen ei heti onnistu.

Jo rekkakuskiaikoina, siis- 90- luvulla naureskeltiin kun alkoi autojen perään ilmestyä i- ja turbo- merkkejä mut ei ne ohi päässeet mitenkään tai jäivät sitten nysväämään ohituksen jälkeen siihen eteen. No mutta ison auton ratissa pari miljoonaa kilsaa opetti ajamaan rauhallisesti ja olen yksi niistä jotka ei juuri ohittele vaan pidän riittävän turvavälin. Siinä sitten kaupungin ekoissa liikennevaloissa ollaan peräkkäin kuitenkin. Joskus tulpattiin joltain hätähousukaaharilta eteneminen ja turha ohittelu, perässä tullut kuski huikkasi la- puhelimeen että rinkelimies tulossa ja ajeltiin hakerekoilla muutama kilsa rinnakkain piruuttaan. Oodiurpo siellä perässä pujotteli ja kiemurteli tuskissaan.

Vierailija
96/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä suosiolla hidastan motarillakin 50iin jos siellä tosiaan jotain tietöitä tehdään eli näkyy keltaista vilkkua, koneita, työntekijöitä. Mutta en enää nykyään välitä hittoakaan niistä merkeistä ellei edellämainittuja ala näkyä. En tiedä mikä soijahomoideologia nykyään on hidastaa liikenne etanavauhtiin 2km ennen tietyömaata jossa ei välttämättä tehdä yhtään mitään.

Samoin vaihtuvat nopeusrajoitukset on ihan vitsi. Kun tulee massiivinen sadekuuro kesällä ja tie suorastaan lainehtii niin 120 jököttää edelleen taulussa ja ihmiset painaa sitä vesiliirron rajamailla. Itse hidastan kyllä. Sitten kun kuuro on ohi, tie on jo kuivunut se vi tun rajoitus putoaa jopa 80iin koska "huono ajokeli".

Vierailija
97/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bmw huluilta puuttuu jotain pään sisältä kun yksikin lähti ohi merkittävällä ylinopeudella vaikka rekka tuli vastaan. Jouduin väistämään pientareelle että tuli tilaa bemarille, rekkakuskikin vilkutteli valoja sille katolla olevalla valopatteristolla. 

Vierailija
98/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kas, jos vastaantulevalla kaistalla tulee letkana autoja ja ohi et pääse.

Vierailija
99/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Jätä riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon? En ymmärrä teitä miksi te ajatte edellä ajavan auton perään kiinni ja täten aiheutatte jonon. Se jonon ensimäinen auto ei ole ikinä syyllinen siihen jonoon vaan syyllisiä ovat ne jotka ajavat edellä ajavan auton perään kiinni. 

JONOHAN SIINÄ SILTIKIN ON

Vierailija
100/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa? 

"Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä....."

- Voisitkos vielä määritellä, mitä tarkoitat "alinopeudella"  ??

[😎]

Niin. Entäs kuorma- autot, traktorit ym. satasen rajoitusaleella? Nehän ajaa alle rajoitusten koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan