Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sulla varaa maksaa lastesi korkeakoulutus jos maksut tulee niin kuin mm. EVA nyt ehdottaa?

Vierailija
17.04.2026 |

Opiskelu voisi maksaa jopa kymppitonneja per tutkinto. 

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ainakaan syntyvyyttä lisää jos tämä tulee. Kuka uskaltaa enää hankkia enemmän kuin 1-2 lasta? 

Vierailija
2/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotettiin myös YTHS:n lakkauttamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa maksaa, silloin lapsi ei mene korkeakouluun. Tulee parempaa ainesta ammattikouluun ja lähtee Suomi nousuun.

Vierailija
4/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotettiin myös YTHS:n lakkauttamista. 

Lakkautetaan terveyden huolto kokonaan säästyy miljardeja  ou jee

Vierailija
5/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos omat lapset ovat jo koulutettuja!

Lastenlapsille yritän säästää rahaa mutta eihän mummon pienillä säästöillä kerry 10 vuodessa kuin 1 lukukauden maksu jos tuo tulee:(

Taas yksi keino viedä Suomea alaspäin. 

Miksi?? 

Muut Euroopan maat (erityisesti Pohjoismaat) tavoittelevat menestyvää hyvinvoivaa yhteiskuntaa joissa ihmiset ovat - jos nyt ei ihan vauraita  mutta kuitenkin onnellisia, terveitä ja hyvin toimeentulevia joilla on varaa kuluttaa ja omistaa.

Suomessa tapetaan ihmiset hoidon puutteeseen, nälkään, asunnottomuus ja rikollisuus lisääntyy ja työelämäkin on jo orjuutta (9e/pvä). Ostovoima Euroopan heikoin, kehitysmaatasoa. Kaikki kulutus nollattu, pankit kieltäytyvät rahoittamasta työtätekevienkin asuntoja.... Sulaa hulluutta!!!

Vierailija
6/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo paha hinta ole kun katsoo rapakon taakse, jossa jo vuosi maksaa useita kymppitonneja, jopa satkun.

Vierailija
7/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta opiskeli yliopistossa ja kaikki eli opintolainalla. 

Vierailija
8/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo paha hinta ole kun katsoo rapakon taakse, jossa jo vuosi maksaa useita kymppitonneja, jopa satkun.

Siellä on palkatkin ihan eri tasoa. Ja kattava stipendijärjestelmä niille joilla on älliä muttei rahaa. 

Vierailija
9/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt on liikaa akateemista työttömyyttä. Tuo auttaa suitsimaan sitä että kaikki eivät opiskele itseään työttömäksi.

Vierailija
10/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun, eikä siinä sanottu mitään maksujen suuruudesta. Joten tuo mittaluokka on täysin ap:n keksimää.

Jos oikeasti puhuttaisiin kymmenistä tuhansista euroista, suosittelisin lapsilleni ulkomaisia huippuyliopistoja, joista monessa on parempi hinta- laatusuhde.

Ja vastaus itse kysymykseen: olen säästänyt kolmen lapseni lapsilisät sillä ajatuksella, että korkeakouluista tulee maksullisia. Samoin tekivät omat vanhempani aikoinaan minun kohdallani. Kyllä noilla rahoilla johonkin saakka pääsee. 

Vierailija
11/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo lapsia, niin ei tarvi maksella korkeakoulutuksia.

Vierailija
12/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rapakon takana kalleimmissa yliopistoissa on yksi opettaja kuutta tai kahdeksaa opiskelijaa kohti ja suuri osa opiskelusta on pienryhmätyötä. Täällä taas on massaluentoja ja itsenäistä opiskelua. 

Vierailija
13/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun, eikä siinä sanottu mitään maksujen suuruudesta. Joten tuo mittaluokka on täysin ap:n keksimää.

Jos oikeasti puhuttaisiin kymmenistä tuhansista euroista, suosittelisin lapsilleni ulkomaisia huippuyliopistoja, joista monessa on parempi hinta- laatusuhde.

Ja vastaus itse kysymykseen: olen säästänyt kolmen lapseni lapsilisät sillä ajatuksella, että korkeakouluista tulee maksullisia. Samoin tekivät omat vanhempani aikoinaan minun kohdallani. Kyllä noilla rahoilla johonkin saakka pääsee. 

Asiasta on ollut useampi uutinen. Ei pelkästään EVA ole tästä puhunut. 

Vierailija
14/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin hallitus väläytteli muutaman tonnin maksua per vuosi eli 5 vuodessa olisi jo kymppitonnien luokkaa. 

Vierailija
15/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina pitää katsoa rapakon taakse kun meillä on Euroopassa lähempänä esimerkkejä lukukausimaksuista? Espanja, Irlanti, Portugali jne.

Vierailija
16/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvetta. Fiksu poika lähti 15-vuotiaana lukiolaisena siivoamaan (jäi tutustu&tienaalta suoraan töihin) ja tehnyt sen jälkeen koko ajan töitä. Syksyllä aloittaa korkeakouluopinnot ja painaa nyt 12 tuntisia urakkapäiviä säästääkseen opintoja varten. Onneksi samaa hommaa luvassa tulevinakin kesinä. 

Vierailija
17/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa opiskelu olisi yhtä kallista kuin ulkomailla, kannustaisin lapsiani ulkomaille hyvään yliopistoon. Pystyn sen maksamaan.

Vierailija
18/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan jo nyt toista korkeakoulututkintoaan opiskelevan lapseni elämän. Ensimmäinen tutkinto jäi hyödyttömäksi maailman voimakkaan muuttumisen vuoksi siten, ettei sillä saanut jalkaa työelämän oven väliin. Parempi näin sekä minä että lapseni minimillä kituuttaen kuin se, että hänellä olisi edessään vain kymmenien vuosien potentiaalinen työttömyysputki. 

Elämä on hankalaa, koska hän ei saanut kesätöitä viime kesänä eikä ole saanut kesätöitä täksikään kesäksi. Opintojakaan ei voi suorittaa, koska korkeakoululla ei ole nyt tähän saumaan mitään niiden saralla tarjota. Hän sai suoritettua tämän lukukauden viimeisimmät pakolliset kurssit jo helmikuun lopussa. 

Suomi taantuu sen vuoksi, ettei anneta mahdollisuutta opintotukeen ja lainaan toista korkeakoulututkintoa varten. Samaan aikaan itketään, että ulkomailta pitäisi saada erityisasiantuntijoita tänne töihin. Täällä oma koulutuspotentiaali, jonka peruskoulu on jo maksanut noin 150 000 euroa pidetään passivoituna työttömänä sen sijaan että annettaisiin heidän vaikka opiskella lisää. Poikkitieteellisyyden perään jaksetaan kyllä itkeä juhlapuheissa. 

Vierailija
19/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta on ollut useampi uutinen. Ei pelkästään EVA ole tästä puhunut. 

Otsikossa viitataan EVA:n ehdotukseen. Mutta jos haluatkin puhua jostakin muusta ehdotuksesta, jossa on määritelty lukukausimaksujen suuruus, laita ihmeessä linkki, niin ollaan kaikki samalla kartalla.

Vierailija
20/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin hallitus väläytteli muutaman tonnin maksua per vuosi eli 5 vuodessa olisi jo kymppitonnien luokkaa. 

Niin, hallitus. Mutta ap halusi puhua EVA:n ehdotuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän