Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?

Vierailija
10.05.2026 |

Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa. 

Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne

Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti. 

Kommentit (507)

Vierailija
361/507 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voe helevetti tätä ylinopeus jankutusta. Näitä 80:stä 70:een pudotettuja osuuksia esimerkiksi kun katsoo niin sillä ei saavuteta yhtään mitään muuta kuin matka-aika pitenee. Niimpä ajankin jotain 80-90 näilläkin osuuksilla. Varmana ohitan kaikki seitenkymppiä ajavat. He kattovat varmaan syömisensä ja naimisensakin ohjekirjasta.

Vierailija
362/507 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ohitusten" mielettömyys jonossa.

Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!

Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo

Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.

Ihan alkuun pitäisi miettiä että mikä järki on ohittaa? Minä en ohita oikeastaan koskaan ketään koska ohittamisessa ei ole mitään järkeä. 

Sanoin että oikeastaan koskaan ketään koska ohitan traktrorit. Rekkoja en ohita koska en näe ohittamisessa mitään järkeä. 

Aika säälittävö vuodatus. Ohittaminen on täysin normaali liikennetilanne ja se täytyy kaikkien hallita. Olisi hirveää ajan tuhlausta jumiutua jokaisen rekan tai alinopeutta lyllertävän mummelin taakse.

Aijaa minä olen täysin erimieltä sun kanssa. Ohittaminen ei ole mikään normaali tilanne vaan se tehdään pakon edestä jos edessä ajavaa ajaa todella hiljaa. Ohittamisessa ei säästä aikaa kuin maksimissaan minuutin, usein ohittamisen hyöty jää muutaman sekuntiin. 

Lisäksi poliisin (eli lain) mukaan ohittaessakaan ei saa ylittää nopeusrajoitusta. Pitäisi olla aika pitkä tyhjä suora että rekasta pääsisi ohi, jos haluaa lakia noudattaa. Tällöin pitäisi käytännössä jättää ohittamatta lähes aina.

Nimimerkillä, ohituksesta sakot saanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/507 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovaunun vetäjät ajavat hiljaa ja kerryttävät jonoa. Eivät tajua edes väistää välillä levähdyspaikalle ja päästää jonoa ohi.

Vierailija
364/507 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kiire. Ajan aina 10 km/h alle rajoituksen ja pidän 4 sekunnin turvavälin. Ajan kaistan oikeassa reunassa joten ohittaminen on helppoa.

Vierailija
365/507 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän aloitettua sodan 2022 ja polttoaineen hinnan hypättyä pilviin Liikenneturvan tiedotteessa sanotaan suoraan, että 80 km/h satasen alueella ei ole tarpeettoman hidasta ja muuta liikennettä haittaavaa, vaan on hyvä keino säästää polttoainekuluissa. 

Tieliikennelaki ei tunne käsitettä "alinopeus." On toki liikennemerkki D10 joka määrää alimman sallitun nopeuden, mutta niitä on aika harvassa ja niissä tyypillisesti lukee 40 km/h tai 50 km/h, kun rajoitus on 100 km/h.

Moottoriliikennetiellä ja motarilla alin sallittu on 70 km/h ellei ole jotain erityistä syytä ajaa hiljempaa.

Itse ajelen normaalisti 5 alle tai 10 alle suurimman sallitun. Nyt Iranin sodan alettua useimmiten 10 alle.

Vierailija
366/507 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan aina nysväreistä ohi, olivat se sitten possujunassa tai yksikseen.

Ei ole vaikeaa.

Vakionopeussäädin on asetettu about 15 km/h yli rajoituksen (todellista nopeutta).

Eli kun joku Qashqaillaan ajaa tarkasti 80 km/h 80 alueella niin meillä on 20 km/h nopeuseroa.

No, siinähän nysväävät.

Sama systeemi, mutta ihan noin kovaa matkanopeutta en uskalla mennä kun lähes päivittäin tulee polliisit vastaa ja noista lukemista alkaa tulla jo sakkoja . Mut sellanen tikkari+8 todellista vaikuttaa turvalliselta.

Ei tule sakkoja vaan liikennevirhemaksu.

Harmittaahan se mutta ne eivät käy kortin päälle.

Vierailija
367/507 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntovaunun vetäjät ajavat hiljaa ja kerryttävät jonoa. Eivät tajua edes väistää välillä levähdyspaikalle ja päästää jonoa ohi.

Samaa porukkaa rekkojen kanssa. Ei voi vahingossakaan väistää.

Vierailija
368/507 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan aina nysväreistä ohi, olivat se sitten possujunassa tai yksikseen.

Ei ole vaikeaa.

Vakionopeussäädin on asetettu about 15 km/h yli rajoituksen (todellista nopeutta).

Eli kun joku Qashqaillaan ajaa tarkasti 80 km/h 80 alueella niin meillä on 20 km/h nopeuseroa.

No, siinähän nysväävät.

Kuinka usein saat sakot keskimäärin? Onko kortti useinkin kuivumassa?

Sakkoja olen saanut muutaman, suullisia huomautuksia senkin edestä.

Kameratolpat ovat välähdelleet ympäri Eurooppaa mutta kotiin saakka ei ole laskuja tullut.

Suomessa olen väläytellyt tolppia ulkomaan rekisterissä olevilla autoilla eikä niistä ole mitään kuulunut.

Kortti ei ole ollut kuivumassa -kerran se olisi voinut lähteä mutta poliisi oli reilu ja laski ylityksen keskinopeuden mukaan. Ohituksessa meni 80 alueella 120 rikki kevyesti.

Vierailija
369/507 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan 80 alueella yleensä 70 km/h. Selkeä säästö bensiinin kulutuksessa. 

Vierailija
370/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten itket kun ne jolla on liitua, piirtää ja menee paremmalla ohi... säälittävää.

Vierailija
371/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjän aloitettua sodan 2022 ja polttoaineen hinnan hypättyä pilviin Liikenneturvan tiedotteessa sanotaan suoraan, että 80 km/h satasen alueella ei ole tarpeettoman hidasta ja muuta liikennettä haittaavaa, vaan on hyvä keino säästää polttoainekuluissa. 

Tieliikennelaki ei tunne käsitettä "alinopeus." On toki liikennemerkki D10 joka määrää alimman sallitun nopeuden, mutta niitä on aika harvassa ja niissä tyypillisesti lukee 40 km/h tai 50 km/h, kun rajoitus on 100 km/h.

Moottoriliikennetiellä ja motarilla alin sallittu on 70 km/h ellei ole jotain erityistä syytä ajaa hiljempaa.

Itse ajelen normaalisti 5 alle tai 10 alle suurimman sallitun. Nyt Iranin sodan alettua useimmiten 10 alle.

Säästät vielä enemmän, kun jätät auton kotiin ja menet pyörällä/julkisella. 

Vierailija
372/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajan Kuopio - Helsinki väliä parikin kertaa viikossa. Kun mittari näyttää 110, pidän nopeuden siinä suurimman osan matkaa pl 80 alueet, jolloin mittari näyttää 90.. Ei tarvitse ohitella muita kuin rekkoja, joiden nopeus on n.90km/h, kaikki muut ajavat kanssani samaa vauhtia. Ei ole näitä alle nopeusrajoituksen ajavia näkynyt viitostiellä.

Vierailija
373/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on ihan erilainen ajokulttuuri. Kaikille annetaan tietä, aina. Jos joku lähestyy nopeampaa vauhtia, ajetaan ihan oikeaa laitaa pientareen puolella tai kurvataan vaikka bussipysäkille. 

Vierailija
374/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten itket kun ne jolla on liitua, piirtää ja menee paremmalla ohi... säälittävää.

Tässä keskustelussa itkee vain ne, jotka ei pääse ohi. Siitähän tämä alkoi. Eikä tietenkään auton laadulla ole mitään tekemistä sen kanssa, valitseeko nopeudeksi 70 vai 80, ihan kaikki autot Suomessa kulkee kyllä 100 km/h. Ihan kaikki, pienet japanilaiset, isot amerikkalaiset ja vanhat dieselmersut, no problem.

Harmi että sinulle tulee paha mieli siitä, että jotkut haluavat ajaa itse valitsemallaan nopeudella eivätkä yhyy yhyy niin kuin sinä haluaisit. :-)

Vierailija
375/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäin jonossa ajaa 80 km/h, vaikka nopeusrajoitus on 100 km/h. Niillä on aivovamma eivätkä voi ajaa nopeampaa.

Riippuu missä ajat. Jos on runsaasti liittymiä, sieltä ajavat hidastavat liikennettä. Etelä-Suomen näkökulma on niin erilainen kuin muun Suomen. Ruuhkilta ei voi välttyä. Ei sieltä voi bongaa, kuka on ensimmäinen. Sellaista ei ole.

Vierailija
376/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.

Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100? 

Ohitan kaikki jotka tulevat vakkarilla ajaessa perä edellä vastaan.

Kannattaa ostaa parempi auto, siis sellainen missä voit säätä vakkarista omaa ajonopeutta. 80 alueella kun ajat maksimissaan 80 niin kuinka monta autoa otat kiinni? Jos toinen auto ajaa 78km/h ja sinä ajat 80km/h niin et aja edes kävelyvauhtia kovempaa joten onko ohituksessa mitään hyötyä?

Nämä 78km/ja ajavat voivat siirtyä käyttämään joukkoliikenne välineitä.

Vierailija
377/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin osallistua, kun joidenkin mielestä maantiellä ajetaan alle suurimman sallitun siksi, että auto ei kulje kovempaa. Jos näin on, keskustelua on turha jatkaa. Jos ei kulje, ei kulje ja takana olijoiden on turha itkeä.

Rekalla ei pääse kuin 90. Fakta. Traktorilla useimmiten ei pääse yli 40. Fakta. Puimuri 20 km/h. Mopoauto 45 km/h. Jos jollakulla on vanha savuttava bemari, joka ei kulje kovempaa kuin 70, niin se ei muuksi muutu vaikka takana olijat kuinka itkisi täällä. 

Kyllä täytyy pääkopassa ahdistaa, että vauvapalsta on paikka jossa pitää kaiken kansan nähden ruikuttaa, että tiellä on ajoneuvoja jotka ovat muita hitaampia vaikka ajaisi kaasu pohjassa. LOL.

Itselläni on auto, joka kulkee kyllä vaivatta sen 100 km/h jos haluan, mutta yleensä en halua. Tykkään kruisailla, nauttia hiljaisuudesta ja vaikka katsella Dexteriä tai Blacklistiä isolta näytöltä. Autoni ei ole erityisen kallis (kiitos sähköautojen verottomuuden), mutta kun kaikki järjestelmät on päällä, maantiellä on käytössä täysi autopilotti (taajamassa ei). Eli Taycanista löytyy Adaptive Cruise, Active Lane Keeping ja Porsche Innodrive, jotka huolehtivat ajamisesta samalla kun minä nautin kyydistä ja pidän 5 sekunnin turvavälin.

Menkää ohi jos huvittaa, ihan sama mulle. Tai roikkukaa takana jos huvittaa, sama sekin. Minä katselen Raymond Reddingtonia enkä taustapeiliä. En tiedä teidän olemassaolostanne mitään enkä välitä.

Vierailija
378/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin osallistua, kun joidenkin mielestä maantiellä ajetaan alle suurimman sallitun siksi, että auto ei kulje kovempaa. Jos näin on, keskustelua on turha jatkaa. Jos ei kulje, ei kulje ja takana olijoiden on turha itkeä.

Rekalla ei pääse kuin 90. Fakta. Traktorilla useimmiten ei pääse yli 40. Fakta. Puimuri 20 km/h. Mopoauto 45 km/h. Jos jollakulla on vanha savuttava bemari, joka ei kulje kovempaa kuin 70, niin se ei muuksi muutu vaikka takana olijat kuinka itkisi täällä. 

Kyllä täytyy pääkopassa ahdistaa, että vauvapalsta on paikka jossa pitää kaiken kansan nähden ruikuttaa, että tiellä on ajoneuvoja jotka ovat muita hitaampia vaikka ajaisi kaasu pohjassa. LOL.

Itselläni on auto, joka kulkee kyllä vaivatta sen 100 km/h jos haluan, mutta yleensä en halua. Tykkään kruisailla, nauttia hiljaisuudesta ja vaikka katsella Dexteriä tai Blacklistiä isolta näytöltä. Autoni ei ole erityisen kallis (kiitos sähköautojen verottomuuden), mutta kun kaikki järjestelmät on päällä, maantiellä on käytössä täysi autopilotti (taajamassa ei). Eli Taycanista löytyy Adaptive Cruise, Active Lane Keeping ja Porsche Innodrive, jotka huolehtivat ajamisesta samalla kun minä nautin kyydistä ja pidän 5 sekunnin turvavälin.

Menkää ohi jos huvittaa, ihan sama mulle. Tai roikkukaa takana jos huvittaa, sama sekin. Minä katselen Raymond Reddingtonia enkä taustapeiliä. En tiedä teidän olemassaolostanne mitään enkä välitä.

Asiaa.

Hitaamman tullessa eteen ei tarvitse ajaa sen perään kiinni. Eikä saa. Vaan pitää reilun 2 sekunnin välin ja ohittaa jos on tarve ja turvallista. Ihmettelen aina vaan niitä, jotka liimautuvat takaluukkuun vaikka minulla on suurin sallittu GPS:n mukaan (yleensä Waze näytössä). Mitä helkkarin idiootteja ne oikein ovat?  Pimeällä pakettiautojen ja korkeitten neitimaasturien korkealla olevat valot häikäisevät peileistä. Kuinka kovaa pitäisi ajaa? Ja kuka ne sakot maksaa? Tai kun peura hyppää eteen eikä jarrutusmatka riitä?

Ylinopeutta ajetaan vaikka ei ymmärretä kelistä ja pysähtymismatkasta mitään. Kerran yhden vähä-älyisen alle jääneenä vihaan perässä roikkujia.

Vierailija
379/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
380/507 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun auto kuluttaa satasen nopeudessa dieseliä noin 10,5-11 litraa satasella ja 80 nopeudessa 8,5-9 litraa. Onhan tuo ihan merkittävä ero, mutta toistaiseksi ajan vielä rajoitusten mukaan tai hieman yli (sen verran yli että tohtii vakkari päällä ajaa peltipoliisinkin ohi). Jos dieselin hinta lähestyy kolmea euroa per litra, sitten kyllä rupean jo himmailemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi