Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?
Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa.
Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne
Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti.
Kommentit (505)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut siis ihan oikeasti miettivät että "ohittamisesta ei ole mitään hyötyä" kun ohitan sen possujunan missä te ajatte Avensis Avensiksen perässä tukkirekan vetäessä jonoa! :D
Söpöä.
Varmaan kadullakin jäätte hitaammin kävelevän perään köpöttelemään... tai tottakai näin teette. Eihän siinä paljoa häviä korttelin matkalla.
Koska vain köyhillä on kiire tms paskaa....
Nämä tojota-letkat rekkojen perässä on erityisen söpöjä kauniina kesäpäivänä 120km/h motarilla. Ei vissiin minunkaan kannattaisi mennä niistä kuolemaa halveksuen ohi, koska ohittaminen niin turhaa ja aina voi muutenkin lähteä varttia aiemmin liikkeelle eikä haittaa että on vartin myöhässä.
Tämä. Mut kurkkaappa hitaasti sinne sängyn alle et näkyykö niitä Tojotoja sielläkin? Muista olla varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.
Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100?
Ohitan kaikki jotka tulevat vakkarilla ajaessa perä edellä vastaan.
Kannattaa ostaa parempi auto, siis sellainen missä voit säätä vakkarista omaa ajonopeutta. 80 alueella kun ajat maksimissaan 80 niin kuinka monta autoa otat kiinni? Jos toinen auto ajaa 78km/h ja sinä ajat 80km/h niin et aja edes kävelyvauhtia kovempaa joten onko ohituksessa mitään hyötyä?
En aja 80-alueella 80 km/h vaan 96 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakkariin yleensä +10 km/h rajoitukseen nähden ja kaikista ohi jotka tulevat perä edellä vastaa.
Ajat kokoajan ylinopeutta, ne jotka ohitat ajavat taasen nopeusrajoitusten mukaan.
Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut siis ihan oikeasti miettivät että "ohittamisesta ei ole mitään hyötyä" kun ohitan sen possujunan missä te ajatte Avensis Avensiksen perässä tukkirekan vetäessä jonoa! :D
Söpöä.
Varmaan kadullakin jäätte hitaammin kävelevän perään köpöttelemään... tai tottakai näin teette. Eihän siinä paljoa häviä korttelin matkalla.
Sää taidat olla se kaupan kassalla kärryn kaa pyörivä? Ohi pitäisi päästä ja ahdastakin on....jos mää edes tyyönnän vähäsen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakkariin yleensä +10 km/h rajoitukseen nähden ja kaikista ohi jotka tulevat perä edellä vastaa.
Ajat kokoajan ylinopeutta, ne jotka ohitat ajavat taasen nopeusrajoitusten mukaan.
Mitä sitten?
Et siis ymmärrä et me muut madellaan sinun takia? Jos siellä ei olisi..no et sää osanne edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se mitä minulla on vakkarissa ja edellä kulkevan nopeusero on alle 5km/h en viitsi lähteä ohittelemään. Jos edellä olevan nopeus soutaa huomattavasti esim putoaa vielä 5km/h ylämäissä menen ohi. Näillä säännöillä pyrin vähentämään omia ohituksia tiettyyn pisteeseen asti. Mitä ruuhkaisempaa sen isompi kynnys ohittaa ketään eli musta tulisi huono audikuski.
Vakkarissa? Eikö ihmiset enää hallitse kaasujalkaansa?
En koskaan käytä vakkaria mulla on toimivat jalat.
Et varmaan käytä koskaan myöskään sisävessaa koska sinulla on toimiva riuku. Etkä juoksevaa vettä koska sinulla on toimiva ämpäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ohitusten" mielettömyys jonossa.
Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!
Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo
Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.
Ihan alkuun pitäisi miettiä että mikä järki on ohittaa? Minä en ohita oikeastaan koskaan ketään koska ohittamisessa ei ole mitään järkeä.
Sanoin että oikeastaan koskaan ketään koska ohitan traktrorit. Rekkoja en ohita koska en näe ohittamisessa mitään järkeä.
Aika säälittävö vuodatus. Ohittaminen on täysin normaali liikennetilanne ja se täytyy kaikkien hallita. Olisi hirveää ajan tuhlausta jumiutua jokaisen rekan tai alinopeutta lyllertävän mummelin taakse.
Aijaa minä olen täysin erimieltä sun kanssa. Ohittaminen ei ole mikään normaali tilanne vaan se tehdään pakon edestä jos edessä ajavaa ajaa todella hiljaa. Ohittamisessa ei säästä aikaa kuin maksimissaan minuutin, usein ohittamisen hyöty jää muutaman sekuntiin.
Kyseessä ei ole mikään mielipideasia vaan ihan normaali ajotilanne joka on jo autokoulussa opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tyypit,joilla ei ole pelisilmää, ovat kaikista vaarallisempia liikenteessä. Hitaasti nilkuttavat saavat verenpaineen nousemaan ja aiheuttavat turhia ohituksia. Suora tie ja hyvä keli, miksi silloin pitää madella?
Jos ne ihmiset jotka ajavat nopeusrajoitusten mukaan saa verenpaineen nousemaan eli ne saa sinut hermostumaan niin ehkä sitten sinun kannattaisi liikkua mieluummin vaikka bussilla koska ei sellaisella ihmisellä pitäisi olla ajokorttia joka hermostuu liikenteessä.
Jos nyt annetaan kuitenkin viranomaisten hoitaa jatkossakin se ajolupien myöntäminen eikä jätetä sitä vauvapalstan jurnuttajien ratkottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohittelijat ja takapuskurissa roikkujat pitäisi lähettää mielentilatutkimukseen. Ei heillä kaikki muumit ole laaksossa, ei ne ohittelijat ja takapuskurissa roikkujat ole terveitä ihmisiä.
Olet siis näitä maailmannapoja, jotka tykkäävät aiheuttaa jonoja? Ei hitto mikä ajatusmaailma.
Jonoa ei aiheuta se ensimmäinen kuski vaan jonon aiheuttaa ne jotka ajautuvat jonon ekan auton perään. Miksi ajat edellä ajavan auton takapuskuriin kiinni ja siten aiheutat jonon?
No helvetti pitäisikö pysähtyä tai kääntyä sivuun, vaikka olen menossa samaan suuntaan kuin sinä ja lonnija edessäsi?
-ohis
Jätä riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon? En ymmärrä teitä miksi te ajatte edellä ajavan auton perään kiinni ja täten aiheutatte jonon. Se jonon ensimäinen auto ei ole ikinä syyllinen siihen jonoon vaan syyllisiä ovat ne jotka ajavat edellä ajavan auton perään kiinni.
JONOHAN SIINÄ SILTIKIN ON
Eli liikenne ilman jonoja on mahdottomuus? Jos edessä ajaa auto 20m päässä tai 1km päässä niin molemmissa tapauksessa on jono?
Liikenne ilman jonoja on mahdottomuus vähänkään vilkkaammalla tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä.
Sää taidat olla se kaupan kassalla kärryn kaa pyörivä? Ohi pitäisi päästä ja ahdastakin on....jos mää edes tyyönnän vähäsen...
Missä tollasia on? Lidlissä vai Halpa-hallissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa?
"Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä....."
- Voisitkos vielä määritellä, mitä tarkoitat "alinopeudella" ??
[😎]
Alinopeudella ajavia , eli nopeusrajoituksia alemmalla nopeudella syystä tai toisesta ajavia ihmisiä on tuolla tienpäällä yllätävän paljon. Lisäksi autojen mittarivääristymät saavat jotkin kuljettajat himmailemaan tarpeettomasti. Pelisilmää edelleen peräänkuulutan.
Tätä pitäisi kysyä joltain alan virkamieheltä, poliiseilta tai aiheeseen perehtyneeltä lakimieheltä. Vaikka perässäni on jonoa ja autoni nopeusmittari näyttää suurinta sallittua nopeutta ja navigaattori pari, kolme kilsaa tunnissa vähemmän, onko minulla lain mukaan oikeus ajaa nopeusmittarin mukaan ylinopeutta? Kumpaan voin luottaa, navigaattoriin vai nopeusmittariin? Voiko minua syyttää ns. (olemattomasta ) alinopeudesta jos kerran autoni mittari näyttää maksimivauhtia. Missä menee raja? Hiljattainhan tuli kommenttia poliisista että yhtään ei ole joustoa enää ylinopeuksissa.
No mutta näistä hätähousuista on tosiaan se yli kahden miljoonan kilsan kokemus. Se on ihmisen temperamentti. Minä ensin ja aina on kiire vaikka sinne kaupungin ensimmäisiin liikennevaloihin. Yksi neuvo auttaa aina. Lähde kymmenen minuuttia aikaisemmin matkaan. Poimosi tai asiakkaasikinarvostavat sinua enemmän.968
"ja autoni nopeusmittari näyttää suurinta sallittua nopeutta ja navigaattori pari, kolme kilsaa tunnissa vähemmän, onko minulla lain mukaan oikeus ajaa nopeusmittarin mukaan ylinopeutta?"
Kysymys tekoälylle: "auton nopeusmittari näyttää lakisäänteisesti liikaa?"
Kyllä, olet aivan oikeassa. Autojen nopeusmittarit on lain mukaan säädetty näyttämään hieman todellista nopeutta enemmän, ja ne näyttävät lähes poikkeuksetta liikaa. [1, 2]
Tässä keskeiset asiat aiheesta:
Lakisääteinen vaatimus: auton nopeusmittari näyttää lakiosäänteisesti liikaa Eurooppalaisen direktiivin mukaan mittari saa näyttää enintään 10 % + 4 km/h liikaa. Esimerkiksi 80 km/h mittarilukemalla todellinen nopeus voi olla vain 69–80 km/h.
- -
Nopeusmittari vs. GPS-nopeus: Kumpikin voi näyttää väärin, mutta lähtökohtaisesti auton nopeusmittari näyttää jo lakisääteisesti liin suurta nopeutta.
- -
Vaan mistä sen tiedän? Jos saan ylinopeussakon niin voinko vedota siihen että ajoin navigaattorin mukaan sallittua nopeutta?
No mutta, näähän on oikeesti hätähousujen ja ikuisten myöhästelijöiden ja temperamentiltaan hätäisten ihmisten ongelmia. Tunne sellaisia ihmisiä, monta ystäväänikin on hätähousuja turhaan stressaavia. Koittakaa sopeutua, suunnitella paremmin ajankäyttönne tai vaan hyväksyä että liikenteessä on muitakin.
Miten hevonvitussa sinä saisit ylinopeussakon jos ajat sallittua nopeutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä.
Nämä tojota-letkat rekkojen perässä on erityisen söpöjä kauniina kesäpäivänä 120km/h motarilla. Ei vissiin minunkaan kannattaisi mennä niistä kuolemaa halveksuen ohi, koska ohittaminen niin turhaa ja aina voi muutenkin lähteä varttia aiemmin liikkeelle eikä haittaa että on vartin myöhässä.
Tämä. Mut kurkkaappa hitaasti sinne sängyn alle et näkyykö niitä Tojotoja sielläkin? Muista olla varovainen.
Tuolla ne parveilee tiellä viiden letkoissa. Hakevat kai toisistaan turvaa, kun eivät uskalla ajaa edes tikkarivauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa?
Liikennesäännöissä ei ole termiä "alinopeus". Se liikennemerkissä ilmoitettu nopeus on suurin sallittu nopeus. Liikennesääntöjen mukaan sitä hiljaisempi vauhti on sallittu, mutta sitä nopeampi vauhti on kielletty.
On ollut jo useamman vuoden.
Tästä keskustelusta voi tehdä ainoastaan sen johtopäätöksen, että jokainen meistä on idiootti. Jos ajaa suurimman sallitun nopeuden, on jonkun mielestä idiootti. Jos ajaa suunnilleen rajoitusten mukaan on jonkun mielestä idiootti. Ja jos ajaa ylinopeutta on minun mielestä idiootti ja se on tässä se kaikkein ratkaisevin mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee että jos parin sekunnin voittaminen ohittamalla tuntuu merkitykselliseltä, pelataan aika pientä peliä elämässä. Minulla ei koskaan ole kiire mihinkään koska asiat on järjestetty niin ettei tarvitse murehtia parista sekunnista.
Tämä ongelma taitaa koskea vain niitä, jotka jäävät ohittamisen jälkeen ajamaan edellä samaa vauhtia, vaikka rajoitus pysyy ennallaan. Pahimmat tapaukset jopa pudottavat vauhtiaan. Suurin osa ohittajista kuitenkin katoaa pian horisonttiin, joten ani harvalla kyse on parin sekunnin säästöstä.
Suurin osa ohittajista ei todellakaan "voita" kuin todellakin ihan muutaman sekunnin, pidemmillä matkoilla puhutaan muutamista minuuteista, hädin tuskin. Se "horisontti" nimittäin on todennäköisesti parin kilsan päässä odottavat liikennevalot joihin se ohitettu saapuu jonottamaan samaan lähtöön.
Niin, jos ajetaan taajamassa. Itselleni "pidempi matka" tarkoittaa maantie- tai moottoritieajoa. Taajamassa ohittelussa ei toki hirveästi säästöä synny, ellei joku nyt aivan etanavauhtia ajele. Harvemmin ohituksia taajamissa edes näkee.
Paljonko säästöä syntyy maantieajossakaan? Ei käytännösä mitään ellet nyt puhu siitä että ohitat mopoauton satasen rajoitusalueella.
Ihan riittävästi. Esim. Kustavintiellä ei possujonoilijat aja oikeastaan koskaan satasen alueella kuin mittarin mukaan 80 km/h, usein jopa 70 tai 60 km/h. En todellakaan jää siihen nysväämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan aina nysväreistä ohi, olivat se sitten possujunassa tai yksikseen.
Ei ole vaikeaa.
Vakionopeussäädin on asetettu about 15 km/h yli rajoituksen (todellista nopeutta).
Eli kun joku Qashqaillaan ajaa tarkasti 80 km/h 80 alueella niin meillä on 20 km/h nopeuseroa.
No, siinähän nysväävät.
Kuinka usein saat sakot keskimäärin? Onko kortti useinkin kuivumassa?
En ole tuo kirjoittaja, mutta kutakuinkin samat säädöt vakkarissa. Kortti on ollut hetkeä vajaa 30 vuotta, sakkoja on viidet eli siitä voi laskea kuinka usein niitä keskimäärin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
Et siis ymmärrä et me muut madellaan sinun takia? Jos siellä ei olisi..no et sää osanne edes lukea.
Siinähän matelette sitten, aivan sama minulle. Minä en matele, ei ole aikaa eikä mielenkiintoa nysvätä liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
Siinähän matelette sitten, aivan sama minulle. Minä en matele, ei ole aikaa eikä mielenkiintoa nysvätä liikenteessä.
Kuten jo sanoinkin sinä et kuitenkaan ymmärrä jotenka ihan tuuurrhaaa. Pölijä mikä pölijää.
Ei ole kyse mukavuudesta, vaan turvaväleistä. idiootit eivät pidä turvaväliä, vaan ajavat liian lähelle edellä ajavaa.