Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?
Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa.
Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne
Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti.
Kommentit (507)
Kyllä siellä ajetaan possujonossa kelillä kuin kelillä. Jos on huono keli niin silloin pitää kasvattaa suuremmaksi sitä turvaväliä. Ne pienet turvavälit osoittavat, ettei kuskeilla ei ole ajotaitoa ollenkaan.
Itse ajan aina nysväreistä ohi, olivat se sitten possujunassa tai yksikseen.
Ei ole vaikeaa.
Vakionopeussäädin on asetettu about 15 km/h yli rajoituksen (todellista nopeutta).
Eli kun joku Qashqaillaan ajaa tarkasti 80 km/h 80 alueella niin meillä on 20 km/h nopeuseroa.
No, siinähän nysväävät.
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa?
No jos ajattelee asiaa kehä 3 näkökulmasta, niin vaikeus on liittymissä. Vaikka ihmiset yrittävät ajaa rajoitusten mukaan, ruuhkaa tulee. Ajan joka arkiaamu kehä 3 idästä länteen päin ja klo 16-16.30 välillä takausin. Esim. eilen olin Vehkalan kohdalla klo 16.05 ja otin aikaa. Jonot seisoivat ja madeltiin. Olin Tikkurilan kohdalla klo 16.35 ja Lahden moottotitien liittymän kohdalla klo 16.45. Siitä eteenpäin sai ajaa normaalisti Porvoon väylälle. Eihän se kärkevää ole, jos matkalla Vehkalan risteyksestä Tikkurilan kohdalle on jotain 13 km, niin madellaan jonossa puoli tuntia! Ajan hukkaamista. Ruuhkat on käsittääkseni vain arkisin tiettyinä kellonaikoina, paitsi jos on onnettomuuksia. Pahimmillaan olen ajanut lännen suunnasta itään kehä3 pitkin 2 tuntia. Silloin oli jokin pikkukolari tapahtunut Jumbok jälkeen, minkä takia yksi laista oli kiinni pienen pätkän. Se pieni pätkäkin vaikuttaa niin, että liikenne seisoo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa.
Vakionopeussäädin on asetettu about 15 km/h yli rajoituksen (todellista nopeutta).
Eli kun joku Qashqaillaan ajaa tarkasti 80 km/h 80 alueella niin meillä on 20 km/h nopeuseroa.
No, siinähän nysväävät.
Kuinka usein saat sakot keskimäärin? Onko kortti useinkin kuivumassa?
Suomalainen mikkihiiri haluaa ajaa perseessä kiinni, se on sen tapa isotella. Se on ainoa tapa sille näyttää että on edes olemassa. Ei ymmärrä, että aina voi löytyä joku hullu joka ajaa perässä ja tulee katsomaan kuinka kova oikeasti olet.
En nyt sanoisi, että on joku suomalainen juttu. Yhtä lailla noita liian lähellä ajavia on muuallakin, ellei enemmänkin.
Jos ajaa liian lähellä, tulee tuulilasivaurioita. Niitä ei tule ollenkaan, jos pitää aina riittävän turvavälin.
Jos letkaan jättää liian selkeän kolon, se saa takana tulevat hullut tekemään vaarallisia ohituksia. Joskus oli hesarissa juttu, jossa toimittaja oli kuullut, kun poliisi kysyi ketjukolarin aiheuttajalta, miksi hän oli yrittänyt ohittaa viittä autoa kerralla, kun vastaan tuli autoja. Hän oli todennut, että hän oli nähnyt jonossa kolon ja oli ajatellut, että yhtä hyvin hän voisi olla siellä keulilla, ja siksi lähtenyt ohittamaan sinne kohti sitä koloa.
Tämä oli sen verran pysäyttävä näkemys, että aloin tarkkailla, onko tuollaisia kuskeja oikeasti olemassa. No audeista ja bemareistahan niitä tuntuu tosiaan löytyvän. Tämän takia pyrin ohittamaan, jos olen letkassa kakkosena, mutta jos letkaa on pitkästi edessä, pidän turvavälin kunnollisena mutta ei liian silmiinpistävänä, ettei se innosta hulluja takana. Se kun on itsellekin iso riski, jos on koko ajan joku kaheli ohittamassa omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa.
No, siinähän nysväävät.
Kuinka usein saat sakot keskimäärin? Onko kortti useinkin kuivumassa?
Ylinopeudesta kortti menee hyllylle. Kun kortti on kuivumassa, se on menetetty kännin takia.
Sinänsä tietysti ihan hyvä, jos terminologia ei ole kauhean tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono olisi sellainen adaptiivinen vakkari joka ei jarruttaisi.
Sellainen ei ole vakioNOPEUDEN säädin, koska se ei pidä nopeutta vakiona.
Näistä adaptiivisista johtuen juuri jonoja kerääntyy, kun eteen tulee hipaampi kukija ja takana tulevan adaptiivinen vakioetäisyydensäädin hidastaa matkan päähän ja sitten ei uskalleta ohittaa sitä hitaampaa.
Adaptiivinen kuluttaa hitokseen polttoainetta. Jos semmoista käyttää, voi kulutus olla helposti 150% verrattuna omalla kaasujalalla ajamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa?
Samaa mieltä. Nyt taas kun on hyvät kelit alkaneet, 100 alueella ajellaan 70km/h.
Tämä on nyt toistunut päivittäin, kun olen lähtenyt töistä kotiin. Yhden auton kyllä nätisti pystyy ohittamaankin, mutta yleensä tuo hitaasti ajava kerää peräänsä 5 muuta hitaasti ajavaa. Sitten kun yrität pitää sen välin edellä ajavaan, niin vähintään joku ohittaa takaa ja kiilaa siihen eteen ja siinä kohtaa toteaa, ettei enää pääsekään ohittamaan, joten jää siihen.
Itseänikin ärsyttää ajaa niin, että joutuu koko ajan olemaan valppaana edellä ajavan touhuista.
Mutta muuten, siinä kohtaa, kun alkaa 60 ja 50 alueet, tuo letka karkaa. Jono jatkaa sitä 70 tai vähän päälle ajoa.
Ja tuo porukka on sitä, joka kovaan ääneen julistaa olevansa turvallinen kuski ja moittii toisten "yli" nopeutta ja ohittelua satasen alueella. Jos ylinopeutta on "pakko"ajaa, niin mieluummin sitten taajaman ulkopuolella kuin taajamassa!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa.
No, siinähän nysväävät.
Sama systeemi, mutta ihan noin kovaa matkanopeutta en uskalla mennä kun lähes päivittäin tulee polliisit vastaa ja noista lukemista alkaa tulla jo sakkoja . Mut sellanen tikkari+8 todellista vaikuttaa turvalliselta.
Koska ihmiset ovat luotuja nuuhkimaan toistensa peräaukkoja. Siksi.
proctor
Se on vaan niin hauskaa.Kokoileppas nipottaja,et uskalla!
Moottoritiellä ei pitäisi letkoja edes muodostua, ellei ole joku ruuhka-aika. Jos ajelee rauhallisempaan aikaan, pitäisi jokaisen saada ajaa periaatteessa omaa vauhtiaan, koska vasemmalta kaistalta pääsee aina hitaammista ohi. Ongelmia syntyy, jos liikennettä on paljon, ja jos osa haluaa ajaa alinopeutta ja osa reipasta ylinopeutta. Silloin viereisillä kaistoilla syntyy liian suuria nopeuseroja, mikä vaikeuttaa jouhevaa ohittamista.
Pienemmillä maanteillä on pakko ajaa letkassa, jos on ruuhkaa, koska jos jätät turvavälin, joku tuikkaa autonsa siihen. Välillä näkee hulluja ohituksia tavallisilla tieosuuksilla ja ylioptimistisia ohituskaistatuikkauksia, kun ei osata arvioida, ehtiikö vielä ohittaa kaistan aikana vai ei.
Tervetuloa iisalmen kasari🤩🏎👑🎶💥 ajoihin elokuussa. Muistellaan menneitä ja pukeudutaan 1980 tyyliin. Aivan mahtava tapahtuma. Julkisilla paikoilla sen illan saa ottaa pullostakin ja torilla kasarimusaa. Suosittelen👌🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee että jos parin sekunnin voittaminen ohittamalla tuntuu merkitykselliseltä, pelataan aika pientä peliä elämässä. Minulla ei koskaan ole kiire mihinkään koska asiat on järjestetty niin ettei tarvitse murehtia parista sekunnista.
Tämä ongelma taitaa koskea vain niitä, jotka jäävät ohittamisen jälkeen ajamaan edellä samaa vauhtia, vaikka rajoitus pysyy ennallaan. Pahimmat tapaukset jopa pudottavat vauhtiaan. Suurin osa ohittajista kuitenkin katoaa pian horisonttiin, joten ani harvalla kyse on parin sekunnin säästöstä.
Suurin osa ohittajista ei todellakaan "voita" kuin todellakin ihan muutaman sekunnin, pidemmillä matkoilla puhutaan muutamista minuuteista, hädin tuskin. Se "horisontti" nimittäin on todennäköisesti parin kilsan päässä odottavat liikennevalot joihin se ohitettu saapuu jonottamaan samaan lähtöön.
Niin, jos ajetaan taajamassa. Itselleni "pidempi matka" tarkoittaa maantie- tai moottoritieajoa. Taajamassa ohittelussa ei toki hirveästi säästöä synny, ellei joku nyt aivan etanavauhtia ajele. Harvemmin ohituksia taajamissa edes näkee.
Paljonko säästöä syntyy maantieajossakaan? Ei käytännösä mitään ellet nyt puhu siitä että ohitat mopoauton satasen rajoitusalueella.
Jos matkaa on vaikkapa sata kilometriä, satasen keskivauhdilla matka tosiaan taittuu tunnissa. Jos taas vauhti on 80km/h, tuon saman tunnin jälkeen on vielä 20 kilometriä matkaa jäljellä. Matematiikka ei ole vahvin alani, joten korjaa toki jos olen väärässä, mutta näin pikaisesti päässä laskien tuo vastaa noin vartin ajoa. Matkan pituuden noustessa 200 kilometriin säästö on jo puoli tuntia. Jos oikein pitkää matkaa ajetaan, ollaan jo tunnissa tai useassa.
Jos rajoitus ko. reitillä on 100km/h, niin tuo 80km/h ajelija lienee rinnastettavissa lähes traktoriin ko. osuudella, eli tottakai siitä menee kaikki ohi. Mutta jos muu liikenne ajaa 80km/h ja sinä ainoana 100km/h, niin et todellakaan ole matkan alussa ohittamaasi autoa 15min nopeammin määränpäässä vaan jatkuvasti jonkun perässä kyttäämässä ohituspaikkaa jolloin keskimääräinen nopeutesi on lopulta hyvin lähellä sitä 80km/h mitä muu liikenne ajaa. Veikkaan että tuollaisella reilulla ylinopeudella voisi voittaa muutaman minuutin sataa kilometriä kohden.
Ehkä kirjoitamme sitten eri tilanteesta. Viittasin olosuhteisiin, jossa nopeusrajoitus on nimenomaan se satanen, tai ainakin rajoitus vaihtelee 80-120 välillä niin että keskinopeus laillisesti suurinta sallittua ajaen on satasen kieppeillä. Kyse ei siis ollut tilanteesta, jossa kahdeksankympin alueella ajetaan satasta. Koska siteeraamani kirjoittaja koki ohittelun ylipäätään olevan turhaa, hieman kärjistäen heitin tuon vertailun 80 km/h ajamisesta sillä pohjalla, että hän mieluummin jäisi tuon hitaamman taakse pitkäksi aikaa kuin ohittaisi ja jatkaisi sitten rajoituksen mukaan satasta. Ehkä hän ei aivan näin kärjistetysti toimisi, ainakaan en itse.
Suomalainen täys pska liikennekulttuuri. Ilmeisesti ne perässäroikkujat eivät edes huomaa ajavansa liian lähellä, eikä niille ole syntynyt yhtään ajatusta liittyen ajon turvallisuuteen. Ajavat kuin unessa.
VArmaan niin hienoa joutua jarruttelemaankin joka ikistä pientä nopeudenmuutosta letkassa. Turvaväliä kun pitäisi, niin ei tarvitse jarruttaa jotain -5 kmh nopeudenmuutosta alempaan, vaan riittää, että nostaa jalan kaasulta pois tai kytkee nopeudensäädön pois. Jarrupalatkin kestää paljon kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mikkihiiri haluaa ajaa perseessä kiinni, se on sen tapa isotella. Se on ainoa tapa sille näyttää että on edes olemassa. Ei ymmärrä, että aina voi löytyä joku hullu joka ajaa perässä ja tulee katsomaan kuinka kova oikeasti olet.
Jotkut saattaa ajaa jopa 15-20 metrin etäisyydellä 100 kmh nopeudessa, turvaväli siis noin 0,5 - 0,7 sekuntia, kun sen pitäisi olla kolme sekuntia vähintään, eli noin 80+ metriä. Kortti pitäisi ottaa pois tuollaisilta idiooteilta, jotka ajelevat täydessä sumussa ja eivät yhtään ajattele mitä tekevät liikenteessä. Oppivat vasta sitten, kun ajavat toisen perään ekan kerran.
Ohittaminenkin on helpompaa kun pitää kunnon välin ja näkee kunnolla vastaan tulijat? Itse olen vaarallinen kun päästän rekasta ja sen perseessä roikkujista kerralla ohi, ne idiootit kun päästää eteen katsomatta peiliin ja näkemättä että joku on jo ohittamassa.
Ensimmäin jonossa ajaa 80 km/h, vaikka nopeusrajoitus on 100 km/h. Niillä on aivovamma eivätkä voi ajaa nopeampaa.
Ajan aika lailla samoin kuin sinä eli vakkari säädetty gps:llä niin että nopeus on "pikkasen yli". Ei tartte miettiä peltipoliiseja, antaa mennä vaan.
Henkilöauton lisäksi ajan myös matkailuautoa, molemmilla ihan samalla tavalla. Paitsi että matkailuautolla en saa ajaa motarilla kuin 100km/h. Matkailuauto on uudehko, ja voimavarat riittää mainiosti tasaiseen nopeuteen muun liikenteen rytmissä. Eihän 180hp ja 430 nm tee 4-tonnisesta mitään tykkiä, mutta kyllä tuo + automaattivaihteisto riittää siihen ettei tartte tien tukkeena olla.
Henkilöautolla noin ajaessa on aina ohi pyrkijöitä, ilmeisesti ajan heidän mielestään alinopeutta kun ei ole tarpeeksi ylinopeutta. Mutta kun ajan matkailuautolla, ohi menijöitä on ihan eri tavalla. Matkailuauto näyttää olevan monelle "punainen vaate", ja ohi on päästävä vaikka ohituskieltoalueella. Ja monesti käy sitten niin, että kun rajoitus muuttuu 80->100km/h, niin ohittajat on siinä nenän alla kökkimässä 90 km/h nopeudella. Mutta jos lähden ohi, sitten se kaasupoljin monesti löytyy. Käsittämätöntä toimintaa.